Periodisk syn før termin
Fra : Leo Jensen

Dato : 21-01-11 03:50

Hej

Jeg kigger på en bil med første registrering juli eller august 2005.
Jeg har det ikke mere nøjagtigt, det var sælgers ord pr telefon, og
han havde ikke registreringsattesten ved sig. Formentlig er
førstkommende periodiske syn dermed juli/august 2011.
Kan den synes nu (af sælger...), så det gælder som periodisk syn, dvs
at næste syn vil være juli 2013 ?

Nysynet.dk har en ret forvirrende tekst om dette, hvor de fortæller om
betaling af 2 synsgebyr for 1 syn, det opgav jeg at forstå, men
formentlig sidder der nogen her med med mere brugbar viden...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-01-11 04:04

On Jan 21, 11:49 am, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> [...]
> betaling af 2 synsgebyr for 1 syn, det opgav jeg at forstå, men
> formentlig sidder der nogen her med med mere brugbar viden...

Hæ, fandt det endelig selv på applusbilsyn.dk. 6 måneder før dato er
muligt, så det bliver spændende at se, hvad datoen på attesten reelt
er...

MVH Leo

Fra : Leif

Dato : 21-01-11 13:23

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Hæ, fandt det endelig selv på applusbilsyn.dk. 6 måneder før dato er
muligt, så det bliver spændende at se, hvad datoen på attesten reelt

Det er korrkt.

Det betyder så også, du har 2½ år til næste syn, hvis du får den synet,
med det samme - af betydning hvis man er lige på kanten af en skrotning
indenfor den periode.

/Leif

Fra : alexbo

Dato : 21-01-11 12:13

"Leo Jensen" skrev

> [...]
> betaling af 2 synsgebyr for 1 syn, det opgav jeg at forstå, men
> formentlig sidder der nogen her med med mere brugbar viden...

Det er også noget vås de har skrevet, det med 2 syn samtidig har betydning
hvis man syner efter sidste periodedato.
De har simpelthen ikke forstået meningen med et dobbeltsyn, de påstår at det
er for at få penge i kassen, næh det er for at forhindre at man trækker sine
syn et godt stykke hver gang og derved kan skubbe synsdatoen mere og mere.

Man kan periodesyne 6 mdr. før og stadig bibeholde samme indkaldelse.
Man kan registreresyne hvornår man vil, det gælder 2 år.
Man kan dobbeltsyne efter periodesynesdatoen og det gælder så 2 år.

Vi tager et eksempel.
Bilen har periodedato 1/8-2011
Den kan periodesynes 1/2-2011 og skal næste gang til syn 1/8-2013
Den kan registreresynes 20/1-2011 og skal næste gang til syn 20/1-2013
Den kommer for sent til syn d. 15/12-2011 og skal næste gang 1/8-2013
Den dobbeltsynes 15/12-2011 først det skyldige periodesyn og samtidig et
reg.syn, den skal til syn næste gang 15/12-2013

Hvis ikke der var krav om dobbeltsyn, kunne man bare komme 3-4-8mdr. for
sent og derved blive indkaldt 3-4-8 mdr. senere næste gang.
Det skal ikke kunne betale sig økonomisk at komme for sent til syn.

Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer
§56
Stk. 2. Et køretøj, der skal indkaldes til periodisk syn, indkaldes dog
ikke, hvis det inden for 6 måneder før køretøjets månedsdato er synet og
godkendt, og denne godkendelse er anmeldt til Centralregisteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 21-01-11 17:16

Den 21-01-2011 12:13, alexbo skrev:
> [...]
> Man kan registreresyne hvornår man vil, det gælder 2 år.
> Man kan dobbeltsyne efter periodesynesdatoen og det gælder så 2 år.

Hmm jeg købte bil i december 2007 som skulle synes 5 maj 2008.
Jeg fik den synet 20 december 2007 og regnede med næste syn maj 2010.
men næ nej den blev indkaldt til syn december 2009, så der er noget der
ikke hænger sammen

Carsten Larsen

Fra : alexbo

Dato : 21-01-11 18:05

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev

> [...]
> Jeg fik den synet 20 december 2007 og regnede med næste syn maj 2010.
> men næ nej den blev indkaldt til syn december 2009, så der er noget der

Så er det fordi man har ændret synsdatoen, det kan være en fordel for nogen,
få synet hen på et bedre tidspunkt.

felt 21 skal afkrydses hvis man ønsker at beholde den gamle dato

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/08%20Blanketter/Syn/MO2A_pdf.ashx

Det var nu godt du lige gjorde opmærksom på det, så Leo sørger for at feltet
afkrydses.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 21-01-11 18:21

"CL" <FFF@FFF.FF> skrev

> Jeg fik den synet 20 december 2007 og regnede med næste syn maj 2010.
> men næ nej den blev indkaldt til syn december 2009, så der er noget der
> ikke hænger sammen

Hvis den havde været kørt til periodesyn i stedet for registreringssyn var
det gået som det skulle.
periodesyne og omregistrere bagefter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-01-11 05:17

On Jan 21, 12:13 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> ikke, hvis det inden for 6 måneder før køretøjets månedsdato er synet og
> godkendt, og denne godkendelse er anmeldt til Centralregisteret.

Fremragende og klar forklaring. Du burde sende en kopi til nysynet.dk,
men det er jo ikke sikkert de er inden for pædagogisk rækkevidde...

MVH Leo

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-01-11 16:34

Den 21-01-2011 11:49, Leo Jensen skrev:

> Nysynet.dk har en ret forvirrende tekst om dette, hvor de fortæller om
> betaling af 2 synsgebyr for 1 syn, det opgav jeg at forstå, men
> formentlig sidder der nogen her med med mere brugbar viden...

De nævner en masser gamle datoer. Da man indførte periodesyn og SBI
havde monopol opstod der en stor pukkel. Eller rette sagt et halvt år
efter. Man kunne simpelthen ikke nå at periodesyne alle biler. En del
bilkøbere ville gerne have deres nye brugte bil leveret nysynet. Den
skulle jo gerne kunne synes næste gang. Før den tid var man glad for at
den bare var i orden når man fik den leveret.

For at komme denne uskik til livs gjorde man ikke-nødvendige syn dyrere.
Dels fik man flere penge i kassen, dels fik man mere luft. For en del
kunder ville ikke give et par hundrede mere for en nysynet bil.

Metoden er forlængst uddød sammen med privatiseringen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-01-11 08:52

> Det betyder så også, du har 2½ år til næste syn, hvis du får den synet,
> med det samme - af betydning hvis man er lige på kanten af en skrotning
> indenfor den periode.

Det håber jeg sq ikke med en bil fra 2005, men jeg vil gerne give
1000-1500kr mere for at få bilen leveret nysynet, så næste syn er om
ca. 2½ år, og når sælger nu siger den er perfekt skulle det jo også
være en god handel for ham.
Det at jeg nu ved at man kan syne et ½ år før registreringsdato giver
mig en parameter mere at skrue på, når vi skal blive enige om prisen.

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-01-11 11:19

On 21 Jan., 18:21, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "CL" <F...@FFF.FF> skrev

> Hvis den havde v ret k rt til periodesyn i stedet for registreringssyn var
> det g et som det skulle.
> periodesyne og omregistrere bagefter.
>
> mvh
> Alex Christensen

Godt at den lille detalje også lige kom frem i lyset...

MVH Leo

Fra : alexbo

Dato : 21-01-11 20:03

"Leo Jensen" skrev

> Godt at den lille detalje også lige kom frem i lyset...

Ja det er ikke altid at alle varianter kommer med i første forsøg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-01-11 20:27

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Min skulle synes nu i marts.
Fik den i stedet synet i december og derved holder den syn indtil marts
2013.
Bilen kan synes op til ½ år før tid og derved få 2½ år til næste syn.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-01-11 20:41

On Fri, 21 Jan 2011 20:26:51 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>2013.
>Bilen kan synes op til ½ år før tid og derved få 2½ år til næste syn.

Egentlig meget rart, når begge æsker skal synes i oktober lige at
starte i god tid. Man ved jo aldrig - mekkeren tog måsen på mig, han
skulle lige skifte et par ting, så skulle han se efter hvad der skulle
laves før syn på Puntoen. Så ringer telefonen "vil du have en nysynet
Punto?" - tjoooh, det ville jeg da.
Så det endte med at vi stod med to nysynede 3 uger før nødvendigt. Men
hvad, det er historie alligevel. Næste efterår kommer de grimme breve
igen )