Bøde for ulovlig download
Fra : Kurt Lund

Dato : 21-01-11 15:17

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/11/04/222805.htm er der en artikel
om, at en person har fået en bøde for ulovligt at have downloadet 24
musiknumre. Bødens størrelse er 1,5 mio $.
Nu ved jeg godt det er USA vi taler om, men kan nogen fortælle mig, hvad der
kan ligge til grund for sådan en beløbsstørrelse?

--
Kurt Lund

Fra : Henning

Dato : 21-01-11 15:25

On Fri, 21 Jan 2011 15:16:50 +0100, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:

> [...]
>Nu ved jeg godt det er USA vi taler om, men kan nogen fortælle mig, hvad der
>kan ligge til grund for sådan en beløbsstørrelse?

Kazaa er fildeling, ikke kun download. Det har formodentlig spillet
ind, at hun ud over download, har stillet de samme musiknumre til
rådighed over en længere periode?
Det er svært at bedømme ud fra en tilfældig artikel oversat af en
tilfældig journalist.

Fra : Henning

Dato : 21-01-11 15:30

> [...]
>rådighed over en længere periode?
>Det er svært at bedømme ud fra en tilfældig artikel oversat af en
....men hvis du googlerJammie Thomas-Rasset vil du finde adskillige
mere dybdeborende artikler, bl.a. denne
http://technology.timesonline.co.uk/tol/news/tech_and_web/article6534542.ece

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-11 18:37

Kurt Lund wrote:

> [...]
> downloadet 24 musiknumre. Bødens størrelse er 1,5 mio $. Nu ved jeg godt
> det er USA vi taler om, men kan nogen fortælle mig, hvad der kan ligge

Amerikansk lov som opererer med "statutory damages" på dette område,
altså at erstatningen for en krænkelse (ulovlig download) er fastsat ved
lov, og ikke skal svare til det faktisk tab (der vil være meget
beskedent).

Også i Danmark kan der på dette område tilkendes erstatninger som
overstiger det faktisk tab, dog ikke helt så slemt som i USA.

--
Jesper Lund

Fra : Per

Dato : 22-01-11 09:19

Kurt Lund wrote:
> [...]
> Nu ved jeg godt det er USA vi taler om, men kan nogen fortælle mig,
> hvad der kan ligge til grund for sådan en beløbsstørrelse?

Mon ikke de har anslået, hvor meget de downloadede numre har kunne "formere"
sig til andre i et fildelingsprogram - og det kan jo gå meget stærkt !

Hvis du har en fil, som du sender til et par vennner, de sender dem videre
til deres venner osv... og meget hurtigt er der mange 1000 kopier af den
oprindelige fil.

mvh. Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-01-11 10:24

Per skrev den 22-01-2011 09:19:
> [...]
>
> Hvis du har en fil, som du sender til et par vennner, de sender dem
> videre til deres venner osv... og meget hurtigt er der mange 1000 kopier

En meget mærkelig konstruktion, at man skal betale erstatning for et
fiktivt tab.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Per

Dato : 22-01-11 10:44

Carsten Riis wrote:

> En meget mærkelig konstruktion, at man skal betale erstatning for et
> fiktivt tab.

Ja enig - men jeg kunne forestille mig, at US bruger den model.

I fx. narkosager herhjemme bliver narkokrimiminelle ofte dømt udfra fundne
regnskaber holdt op imod hvad man finder af stof og tilbehør.

Politiet laver en beregning og anslår hvad de har haft af stofmængde, de
bliver ofte dømt efter denne beregning.

/ Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-01-11 11:03

Per skrev den 22-01-2011 10:43:
> I fx. narkosager herhjemme bliver narkokrimiminelle ofte dømt udfra
> fundne regnskaber holdt op imod hvad man finder af stof og tilbehør.

Ja, netop: regnskaber!

Et regnskab viser hvad der er sket!

Narkosælgeren anvender netop det regnskab til selv at holde styr på,
hvor meget stof han haft igennem hænderne!
Giv mig bare en god grund til, at man ikke skulle bruge narkosælgerens
eget regnskab i en sag imod ham?

> Politiet laver en beregning og anslår hvad de har haft af stofmængde, de
> bliver ofte dømt efter denne beregning.

Ja, men de laver en ikke en ekstrapolation ud i det absurde!

Og ej heller straffer man en stornarkosælger for undersælgernes narkohandel.

Man tager netop kun narkosælgerens egne handler.

Fra : TS

Dato : 22-01-11 12:53

> En meget mærkelig konstruktion, at man skal betale erstatning for et
> fiktivt tab.

Ja meget mærkelig.

Er det så kun fildelstarteren der dømmes? de har jo fået erstatning for de
øvrige fildelinger?

Torsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:31

Per skrev:

> Hvis du har en fil, som du sender til et par vennner, de sender dem videre
> til deres venner osv... og meget hurtigt er der mange 1000 kopier af den
> oprindelige fil.

Hvis jeg sælger en stjålen vare, er jeg hæler. Hvis den bliver
videresolgt 100 gange, skal jeg straffes 100 gange så strengt?

M.a.o. hvorfor skal én mand gøres ansvarlig for andres afledte
forbrydelser?

--
Bertel

Fra : Per

Dato : 22-01-11 13:18

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> videresolgt 100 gange, skal jeg straffes 100 gange så strengt?
>
> M.a.o. hvorfor skal én mand gøres ansvarlig for andres afledte

Jamen jeg prøver blot at forstå hvordan beløbet kan blive så astronomisk
stort i fildelingssagen.

Det er ikke en bøde hun har fået, så vidt jeg kan læse, men hun skal betale
erstatning - og den kan da sagtens være udregnet efter hvor meget
opretshaverne "beregneligt" har tabt.

Jeg aner ikke om det er som jeg skrev - det var bare et tankespind fra min
side. Amerikanerne er jo noget ekstreme i deres rettergang.

/ Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 14:43

Per skrev:

> Jeg aner ikke om det er som jeg skrev -

Lad os ikke fylde gruppen med gætterier.

> det var bare et tankespind fra min
> side. Amerikanerne er jo noget ekstreme i deres rettergang.

Amerikanerne har et begreb der hedder "punitive damage". En
person der f.eks. bliver kørt ned, kan måske få 300'000 kr. i
erstatning og 20 millioner i punitive damage. Det sidste er sådan
set bare et "Så kan han lære det!" - altså en straf der skal
afskrække andre.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 22-01-11 22:14

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> erstatning og 20 millioner i punitive damage. Det sidste er sådan
> set bare et "Så kan han lære det!" - altså en straf der skal

Som de netop anvender i stor stil i stedet for bøder, som vi ville gøre i
Danmark.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-11 10:26

Jan Kronsell skrev:

> Som de netop anvender i stor stil i stedet for bøder, som vi ville gøre i
> Danmark.

Nu skal jeg ikke kloge for meget i amerikansk ret som jeg ikke
ved ret meget om, men mig bekendt optræder "punitive damage" kun
i civile retssager. Hvis det er rigtigt, har det intet med bøder
at gøre.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-11 17:48

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nu skal jeg ikke kloge for meget i amerikansk ret som jeg ikke
> ved ret meget om

Nå det ved du HELLER ikke ret meget om

Fra : Kurd

Dato : 24-01-11 22:40