Kørelys.
Fra : Bjørn J.

Dato : 20-01-11 12:15

Med indførelsen af permanent kørelys uden for lygtetændingstiden i EU er der
opstået et problem med de biler, der ikke har tændt baglyset samtidigt.

EU arbejde således på at få slukket baglys ifbm. med dagskørelys forbudt.

God ide.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : alexbo

Dato : 20-01-11 12:32

"Bjørn J." skrev

> EU arbejde således på at få slukket baglys ifbm. med dagskørelys forbudt.
> God ide.

Jeg tror de arbejder på det modsatte, at baglys der tænder automatisk skal
være forbudt.

Jeg er enig i at det ville være en god ide med det modsatte, påbyde baglys
og samtidig påbyde at baglygter og kørelys skal være dioder eller lign. når
nu de vil spare CO på den konto.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-01-11 12:34

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> samtidigt.
>
> EU arbejde således på at få slukket baglys ifbm. med dagskørelys forbudt.

Ifølge denne artikel arbejder de på præcis det modsatte:
http://ekstrabladet.dk/nationen/article1490515.ece

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-01-11 12:55

KLIP

> Ifølge denne artikel arbejder de på præcis det modsatte:
> http://ekstrabladet.dk/nationen/article1490515.ece

Ja, i har begge ret. Det var blot mig som snakkede bagvendt.

Det er tåbeligt, at forbyde tændt baglys ved dagskørelys og så på en så
latterlig baggrund.

Jeg har selv muligheden for at slukke baglyset automatisk, men har
naturligvis valgt, at have baglyset tændt sammen med de det forreste
dagskørelys.

Måske skulle man også til at se på om mange af de nymodens LED-kørelygter er
indenfor lovens krav mht. Lux/Candella.

En del har virkelig knald på liggehønen, så LED-lygterne er direkte
blændende ?

Fra : oz3bto

Dato : 23-01-11 05:23

> [...]
>
> --
> Mvh/Bjørn J.
> Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Nu er nogen folk jo meget sarte mht. at blive blændet

Hvis man køre i DK med tændte tågelygter efter mørkets frembrud så er der
rigtig mange der skal blinke og køre med lang lys mod en fordi de mener at
lygterne blænder dem

Når jeg køre rundt heroppe i Norge med tågelyset tændt så er der ingen der
skal blinke eller noget.
Hvis endelig det sker så sidder der normalt DK plader på bilen

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-11 07:33

"oz3bto" <no@in.dk> skrev :

>Nu er nogen folk jo meget sarte mht. at blive blændet
>
>Hvis man køre i DK med tændte tågelygter efter mørkets frembrud så er der
>rigtig mange der skal blinke

Hvis det ikke er tåget og vejen er våd, vil du også se mig blinke af
folk, for at fortælle dem at deres tågelort er temmeligt generende

( og iøvrigt ulovlig lygteføring, hvilket vel bare er "en detalje"

>.... og køre med lang lys mod en fordi de mener at
>lygterne blænder dem

Hvis en modkørende's tåbelys fratager mig muligheden for at se hvad
der er i min vejbane, må jeg sørge for jeg har lys nok.

Det er langt vigtigere for mig, at sikre mig, jeg kan se eventuelle
forhindringer på vejen - f.eks. i form af fodgængere, end at tage
hensyn til den der svagtseende person der mener han skal bruge sit
tågelort til at se det, han overså i det almindelige nærlys.

Beklager - men jeg tror sågu fodfolket foretrækker at jeg ser dem,
fremfor plaffer dem ned, som følge af en modkørendes tåbelys

>....Når jeg køre rundt heroppe i Norge med tågelyset tændt så er der ingen der
>skal blinke eller noget.
>Hvis endelig det sker så sidder der normalt DK plader på bilen

hvordan tingene foregår i udlandet er lidet interessant set i relation
til hvordan tingene foregår her i landet.
--
Jan_stevns

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : AS

Dato : 26-01-11 19:14

<jan_stevns> wrote in message

> Hvis det ikke er tåget og vejen er våd, vil du også se mig blinke af
> folk, for at fortælle dem at deres tågelort er temmeligt generende

Forlygterne er lige så meget generende om dagen. Lige som LED i Aubi stil.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-11 19:40

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Forlygterne er lige så meget generende om dagen. Lige som LED i Aubi stil.

Det skulle jo være fuldt lovligt, så det er der ikke noget ved, hverken at
diskutere, blinke af eller knalde det lange lys i smasken af.....

Fra : AS

Dato : 26-01-11 20:52

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote in message

> Det skulle jo være fuldt lovligt, så det er der ikke noget ved, hverken at
> diskutere, blinke af eller knalde det lange lys i smasken af.....

Det er ikke om de er lovlige, det var om de er irriterende.

Fra : Bjørn J.

Dato : 26-01-11 22:57

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ikke om de er lovlige, det var om de er irriterende.

De er irriterende og lovlige.

Har selv originalt engel eyes med kørelys. Har set i Tyskland, de monterer
nogen ultra skarpe LED-pærer i sted for de originale glødepærer.

Måske en overvejelse selv at gøre det samme...

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-11 19:45

"AS" <no@mail.com> skrev :

>Forlygterne er lige så meget generende om dagen. Lige som LED i Aubi stil.

overhovedet ikke.

Fra : Claus Frørup

Dato : 23-01-11 13:28

Isang tao pinangalanan, oz3bto nagsulat:

<klip>

>Nu er nogen folk jo meget sarte mht. at blive blændet

Selvfølgelig er de det. Man kan jo ikke se om der skulle befinde sig
en forhindring forude, når de modkørendes tåbelygter forøger den
lysmængde man normalt skal "kigge" igennem.

Og det er særlig slemt når vejen er våd.

Det er sørgeligt at almindelig hensyntagen til andre trafikanter ikke
længere er moderne... bare man kan se smart ud med masser af
unødvendige lygter.

Jeg indrømmer det blankt: Jeg er blevet egoist i trafikken og er helt
holdt op med at tage hensyn til tåbelysbilisterne.... Mit fjernlys
bliver altid tændt når jeg møder dem.... så kan jeg nemlig se hvad der
er i min vejbane.

--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : alexbo

Dato : 23-01-11 14:20

"Claus Frørup" skrev

> Det er sørgeligt at almindelig hensyntagen til andre trafikanter

> Jeg indrømmer det blankt: Jeg er blevet egoist i trafikken

Det hænger nok på en eller anden måde sammen, jo flere egoister jo mindre
hensyn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 24-01-11 21:36

Isang tao pinangalanan, alexbo nagsulat:

>"Claus Frørup" skrev

>Det hænger nok på en eller anden måde sammen, jo flere egoister jo mindre
>hensyn.

Du har ret.. Jeg synes det har været en alt for ulige kamp og har
givet op. Så nu gør jeg næsten ligesom egoistbilisterne....
...lige bortset fra tåbelygterne.... dem nægter jeg blankt at bruge.

Fra : oz3bto

Dato : 23-01-11 16:35

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Previa.
> Der er dælme plads til store armbevægelser

Værsko .. Har omkring 6-700 watt fjernlys i fronten af bilen

Fra : Tom Jensen

Dato : 23-01-11 16:37

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Værsko .. Har omkring 6-700 watt fjernlys i fronten af bilen

har du aldrig tænkt på at besøge den øjenlæge istedet for og få de briller
du må trænge til

mvh tom

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 23-01-11 17:01

On Sun, 23 Jan 2011 16:36:51 +0100, "Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk>
wrote:

>"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

>har du aldrig tænkt på at besøge den øjenlæge istedet for og få de briller
>du må trænge til

>--

Briller hjælper ikke meget hvis man er mørkeræd, vel?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-11 17:04

wrote:

>"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

>har du aldrig tænkt på at besøge den øjenlæge istedet for og få de briller
>du må trænge til

Hvis han nu er bange for mørke ?

/Hans

Fra : Bjørn J.

Dato : 23-01-11 17:39

KLIP

> Hvis han nu er bange for mørke ?

Så skulle man tage bussen, toget, en taxa eller for den sags skyld helt
blive hjemme uden en 1.000W arbejdslampe.

PS: Mon ikke det offentlige giver gratis psykolog- og krisehjælp i sådan et
tilfælde.

Fra : Claus Frørup

Dato : 24-01-11 21:37

Isang tao pinangalanan, oz3bto nagsulat:

>Værsko .. Har omkring 6-700 watt fjernlys i fronten af bilen

Og jeg kan tisse 15 meter i modvind...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-01-11 23:01

Den 24-01-2011 21:37, Claus Frørup skrev:
> Og jeg kan tisse 15 meter i modvind...

Du skal blot huske at sprede benene.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 25-01-11 19:40

> Isang tao pinangalanan, oz3bto nagsulat:

> Og jeg kan tisse 15 meter i modvind...

og der blev ikke sagt noget om hvad vej

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Anders Majland

Dato : 20-01-11 12:52

> [...]
> samtidigt.

> EU arbejde således på at få slukket baglys ifbm. med dagskørelys forbudt.

Hvorvidt biler har kørelyslygter tændt bagpå om dagen er da vist et af de
meget små problemer ...

Vigtigere ville det måske være at kræve hvis der er automatisk kørelys så
skal det også tænde lyset bag på bilen i lygtetændingstiden...

Så kan man stadig have en "simpel" bil hvor føreren selv skal tænde lyset,
mens dem der ønsker det fuldt automatiseret (og vil betale 180% afgift og
25% moms for det) kan få en bil der klarer det for dem...

Jeg har faktisk ikke checket om smartens kørelys også tænder bagpå - men
selvom det er de normale nærlyslygter der bruges til kørelys så lyser de
lige ned i jorden indtil de tændes på nærlys. Så glemmer man ikke at tænde
for dem i mørke.

/A

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-01-11 13:01

KLIP

> Hvorvidt biler har kørelyslygter tændt bagpå om dagen er da vist et af de
> meget små problemer ...

Nej, det er det ikke, da kørelyset/dagslyslygterne bliver helt ukritisk
brugt.

> Vigtigere ville det måske være at kræve hvis der er automatisk kørelys så
> skal det også tænde lyset bag på bilen i lygtetændingstiden...

Jeg har automatisk kørelys på potten. Det tænder dagskørelyset og
baglygterne udenfor lygtetændingstiden. Automatikken sørger også for at
tænde nærlyset ved pludselig opstået mørke, tåget eller usigtbart vejr.

> Så kan man stadig have en "simpel" bil hvor føreren selv skal tænde lyset,
> mens dem der ønsker det fuldt automatiseret (og vil betale 180% afgift og
> 25% moms for det) kan få en bil der klarer det for dem...

Slet ikke enig set i trafiksikkerhedens lys...

> [...]
> lige ned i jorden indtil de tændes på nærlys. Så glemmer man ikke at tænde

Dette kan normalt kun lade sig gøre med xenonlygter.

Fra : Anders Majland

Dato : 20-01-11 13:12

> Slet ikke enig set i trafiksikkerhedens lys...

Synes problemet er meget større med defekt pærer end folk der husker at
tænde lyset. Defekte stoplyslygter er f.eks rigtig træls at opdage "lidt
sent" ...

> Dette kan normalt kun lade sig gøre med xenonlygter.

Rigtig mange biler har elektrisk justering af højden så man kan justere dem
i forhold til lasten. Min gamle fabia havde og aktuelt også smarten (C5'en
holde jo højden uanset last). På smarten kan den stilles i vist nok 3 trin.
Men indtil man selv tænder for nærlyset lyser den lavere end laveste trin.

Fra : Bjørn J.

Dato : 20-01-11 13:58

KLIP

> [...]
> (C5'en holde jo højden uanset last). På smarten kan den stilles i vist nok
> 3 trin. Men indtil man selv tænder for nærlyset lyser den lavere end

Det havde jeg overset og jeg viste ikke, at nogen fabrikanter kunne
automatisk "rejse" lygterne op ved start af motoren (alm. halogenlys).

Jeg har nok i for mange år kørt med xenon og automatisk niveauregulering nu
til at huske denne feature.

Fra : AS

Dato : 21-01-11 16:58

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> wrote in message
....>
> EU arbejde således på at få slukket baglys ifbm. med dagskørelys forbudt.

Det kunne være fint at slukke også forlys. I hvert fald i solskinstid.

Fra : Bjørn J.

Dato : 21-01-11 17:51

"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kunne være fint at slukke også forlys. I hvert fald i solskinstid.

Det må vist afhænge af, hvem der har solen i øjnene, der synes det.