Fiat Panda
Fra : Leo Jensen

Dato : 20-01-11 02:22

Hej

Jeg kigger lidt efter en 3. bil til småture og som aflastning, mens
jeg splitter undervognen ad på Jaguaren i løbet af foråret.

Jeg kan umiddelbart godt lide Panda og har fundet en, der ser ud til
at være et godt bud:

2005 1.2 Dynamic med A/C, alufælge og nye dæk, 96.000 km. Desværre i
min hadefarve sølvgrå, men Audi TT og Panda er et par af de få biler,
der ser nogenlunde ud i den farve. Nypris 130.000, og den er prissat
til 48.000 kr hos en privat, men mon ikke der kan slås lidt af
den...

Om ikke andet kan han levere den med frisk periodesyn, hvor lang tid
før reg-dato er det man kan periodesyne ??

Jeg gider ikke køre halvdelen af DK rundt for at finde en anden bil,
der er jo nok af dem.
Jeg vil heller ikke umiddelbart lease eller købe en ny bil. Formentlig
sælger jeg den igen, og der er tabet efter 1-2-3 år og relativt få km
i kroner større på en ny bil.

Hvad går i stykker på disse biler ? Gearkasse, drivaksler, hjullejer,
hjulophæng, elektronik, rust ??
Jeg er klar over, at den kun har 3 NCAP-stjerner og kan leve med det.
Mine nuværende biler har (anslået) minus 3 og 1½ stjerne

Hvis I vil foreslå noget helt andet er basiskravene 5 døre, 4
personer, benzinmotor, billig i drift og til at sælge igen.

MVH Leo

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-11 17:09

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg kan umiddelbart godt lide Panda og har fundet en, der ser ud til
at være et godt bud:

Hvad går i stykker på disse biler ? Gearkasse, drivaksler, hjullejer,
hjulophæng, elektronik, rust ??

----------

Læste i seneste Bilmagasinet, Pandaen er een af de
bedste småbiler og i det hele taget får du meget
for pengene. Stabil var den også og kommer
i faceliftet udgave snart.
Tror du blir godt kørende i dit tilbud der.

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-01-11 13:38

On 20 Jan., 17:09, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> [...]
>
> Jeg kan umiddelbart godt lide Panda og har fundet en, der ser ud til
> at v re et godt bud:
>
> Hvad g r i stykker p disse biler ? Gearkasse, drivaksler, hjullejer,
> hjuloph ng, elektronik, rust ??
>
> ----------
>
> L ste i seneste Bilmagasinet, Pandaen er een af de
> bedste sm biler og i det hele taget f r du meget
> for pengene. Stabil var den ogs og kommer
> i faceliftet udgave snart.
> Tror du blir godt k rende i dit tilbud der.

Det er også hvad jeg selv var kommet frem til, jeg skulle bare lige
høre om der var andre erfaringer her i gruppen.

Motoren er en 1.2 FIRE-motor, og de ser ud til at kunne ødelægge
toppakninger, især når de sidder i en Punto.
Den er med tandrem, men bukker ikke ventiler, hvis den knækker. Den er
i øvrigt ikke skiftet endnu, så det er ved at være tid for det. Der
følger i øvrigt også et sæt vinterhjul med, fint

Prøveturen bliver først om et par dage eller 5, nu er jeg ellers lige
klar. Nå, det er godt nok at være bare lidt cool og nøgtern, når der
skal vurderes og handles, så det er OK...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-01-11 08:55

On 20 Jan., 21:37, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> klar. Nå, det er godt nok at være bare lidt cool og nøgtern, når der
> skal vurderes og handles, så det er OK...

Så fik jeg prøvet vognen, og jeg må sige at jeg er lidt overrasket
over hvor 'fast i kødet' den er efter 97000 km.
Den kører bestemt godt af sådan en lille potte, bedre end den Honda
Civic 2001, som jeg solgte i 2005 med samme kilometertal.
Kørecomputeren viste et snit på 6.3 l/100 for de seneste 1700 km.

Bagsædeplads bagved mine 184 cm med uforholdsmæssigt lange ben (=sædet
helt tilbage) var lidt en joke for mig selv, men ejeren på 175 cm
kunne være der, og vi kommer ikke til at bruge den til 4-personers
langture, så det er til at leve med. Resten af familien er i øvrigt
noget mere kortstammet...

Nul rust, ingen slid på interiør, een lillebitte bule i en skærmkant,
som han selv viste mig, ingen utætheder, kører lige, bremser lige. Alt
fungerede pånær et trægt højre sidespejl, hvor der skal noget olie ind
til mekanikken og højre dørhåndtag, som også skal have en dråbe olie
for at klappe ind selv.

En lille snurren fra forhjulene ved parkeringsmanøvrer, måske
hjullejer, måske bare dæk der skrubber.
Skurrende bremser, men den havde heller ikke kørt meget de seneste
måneder, da ejeren pludselig ikke havde behov for at pendle mere (læs:
arbejdsløs), og skiverne havde overfladerust. Det hjalp at bremse
igennem 6-8 gange, men helt lydløs blev den ikke fra tromlerne i bag.
Ejeren havde en kvittering på at bagbremserne var repareret i
forbindelse med sidste syn for 1½ år siden, så de er formentlig ikke
slidt op, men de skal splittes ad, smøres og tømmes for rust og lort.

Jeg fik den ned i 45500 kr, de få der findes med AC er lidt dyre, så
det var vist OK.
1. reg er 15/7 2005, så jeg tilbød ham 1500 kr oven i de 45500 for at
levere den med frisk periodisk syn, og det ville han da lige overveje.
Han kunne godt se mit argument for at det da måtte være en nem 1000-
krone at tjene, hvis den ellers er i perfekt stand...

Slutsedlen er dog ikke skrevet, konen skal lige have lov til at prøve
en tur, men det forventer jeg er en formsag...

MVH Leo

Fra : Henning

Dato : 22-01-11 17:20

> [...]
>Han kunne godt se mit argument for at det da måtte være en nem 1000-
>krone at tjene, hvis den ellers er i perfekt stand...

En nysynet bil er absolut ikke garanti for at den er i perfekt stand!
Jeg ville hellere tilbyde ham en FDM-test, hvor han skulle udbedre de
opdagede fejl

Fra : Ivan Madsen

Dato : 22-01-11 17:28

On Sat, 22 Jan 2011 17:19:34 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>En nysynet bil er absolut ikke garanti for at den er i perfekt stand!
>Jeg ville hellere tilbyde ham en FDM-test, hvor han skulle udbedre de
>opdagede fejl

en 05'er burde jo nok kunne klare næste syn også uden problemer - men
1500 for at få 2½ år i stedet for små 6 måneder. Tjoooh - der kan sq
hurtigt være en bremse der driller til syn.
Men du har naturligvis ret i , at et syn langt fra er nogen garanti
for en perfekt bil.

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-01-11 09:34

On 22 Jan., 17:19, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> En nysynet bil er absolut ikke garanti for at den er i perfekt stand!
> Jeg ville hellere tilbyde ham en FDM-test, hvor han skulle udbedre de
> opdagede fejl

Vi er enige om at et syn ikke er en garanti for ret meget, men bilen
skal dog være tæt fra motor, manchetter osv og have korrekte
udstødningsværdier, og det kunne jeg ikke checke ordentligt på dagens
prøvetur.
Ud over hvad der bør blive checket til syn checker FDM om hjulene er
korrekt justeret og om kompressionstallene er OK, men jeg har nu en
bil med FDM-test, der siger 'original lak', og den ene fordør har da
en forkert tone i det rigtige (eller forkerte) lys, så de er altså
heller ikke verdensmestre.

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 24-01-11 07:41

[...]

Teknisk set kan det godt være rigtigt - hvis den har fået en dør fra en
anden bil i forbindelse med en skade. Så er døren stadig i originallak -
selv om den ikke er 100% identisk i farven (det er set før).

Når de undersøger for "original lak" måler de kun laktykkelsen - og er den
korrekt - tjah.....

Fra : Leo Jensen

Dato : 24-01-11 13:39

On 22 Jan., 17:27, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> hurtigt være en bremse der driller til syn.
> Men du har naturligvis ret i , at et syn langt fra er nogen garanti

Jep, og nu har han synet den. Ingen problemer, og så er begge parter
jo glade og tilfredse

I morgen skal den hentes

Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-01-11 01:53

On 24 Jan., 21:38, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> Jep, og nu har han synet den. Ingen problemer, og så er begge parter
> jo glade og tilfredse
>
> I morgen skal den hentes
>
> Leo- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Og så er den købt.

Konen var dog ikke 100% glad, for bilen lugter altså en del af gammel
sved, snavs og måske røg. Sådan godt gammeldags beskidt. Nu har jeg
fjernet sædebetrækkene, støvsuget, vasket kabinen af overalt, dog ikke
gulvtæpper/måtter, himmel og utilgængelige steder som under sæder osv,
og der har stået en skål eddike i bilen natten over. Det har hjulpet
en del, men jeg vil gerne fremskynde processen, dog uden at bruge alt
for mange penge. Det er jo en bil der er købt for at forbedre det
samlede driftsregnskab...

Eddike, rodalon, tæpperens, ozon, spraydåser med mirakelmidler. Hvad
ville I vælge ??

MVH Leo

Fra : alexbo

Dato : 26-01-11 10:56

"Leo Jensen" skrev

> Eddike, rodalon, tæpperens, ozon, spraydåser med mirakelmidler. Hvad
> ville I vælge ??

En wunderbaum med fyrrenåleduft, eller lignende.

http://www.thansen.dk/search.asp?c=4809720064&inputsearchtext=duft&inputmaingroup=ALL

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-11 15:01

Eddike, rodalon, tæpperens, ozon, spraydåser med mirakelmidler. Hvad
ville I vælge ?

-------

Lej en vådrenser på byggecentret og giv bund + sæder den store tur.
Vask alt af indvendigt med klorin/rengøringsmidler.
Virker det ikke sælg bilen

Fra : jan@froerup.dk

Dato : 30-01-11 09:32

> [...]

>samlede driftsregnskab...
>
>Eddike, rodalon, tæpperens, ozon, spraydåser med mirakelmidler. Hvad

hmm.... _jeg_ havde nok valgt at lade hende klare besværet :)

man får nok aldrig bilen til at dufte som ny efter 15 år's brug.

--
Jan_stevns

pt i flyverskjul :)

Life sucks !! - pass the beernut's

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-01-11 03:51

On Jan 26, 10:56 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "Leo Jensen"  skrev

> En wunderbaum med fyrrenåleduft, eller lignende.

> [...]

Nu plejer du jo at levere rimeligt seriøse svar, så jeg regner med at
du mener det. Det ser bare så forfærdelig morfar-agtigt ud, men så
passer det jo til bilen...

Leo

Fra : alexbo

Dato : 26-01-11 13:53

"Leo Jensen" skrev

> Nu plejer du jo at levere rimeligt seriøse svar, så jeg regner med at
> du mener det.

Ja det gør jeg faktisk, med måde er disse duftting ikke så tossede.
Det er klart at en blanding af sved, røg, og 4 Wunderbaum kan virke
overvældende, men en diskret dufting der lige dækker over den værste lugt
indtil tiden har gjort sit.
Hvis ikke det er sagen kan man jo bare smide den ud igen, eller efterlade
den på en tankstation.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-01-11 00:46

On 29 Jan., 15:01, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> "Leo Jensen" <leo.5...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:c928c8fd-500b-40ca-acd8-fcb5b71e4394@v17g2000yqv.googlegroups.com...
>
> Eddike, rodalon, t pperens, ozon, sprayd ser med mirakelmidler. Hvad
> ville I v lge ?
>
> -------
>
> Lej en v drenser p byggecentret og giv bund + s der den store tur.
> Vask alt af indvendigt med klorin/reng ringsmidler.
> Virker det ikke s lg bilen

Jeg har selv overvejet en tur med en tæpperenser, og en vådrenser er
vel noget af det samme ? Trist at min gamle Vax er væk...

Foreløbig er alt på nær himmel og gulvtæpper vasket af og de løse
måtter skrubbet og spulet.
En skål eddike natten over ændrede fokus, så nogle mente bilen lugtede
af tis...
Derefter fik den Rodalonspray overalt, 2-3 dl sprøjtet ud. Det skal
man i øvrigt ikke gøre i frostvejr, ruderne var 100% isdækkede
indvendigt efter kort tid. Det krævede ret mange kilometer med kraftig
ventilation og AC, før vandet var væk igen...
Nu lugter den såmænd ikke så voldsomt mere, men den lugter stadig mere
af gammel ged end af ny lækker bil. Der ligger et Wunderbaum klar på
bordet, model Skogsfrisk, så må vi se hvad det kan gøre ved det...

MVH Leo

Fra : Leo Jensen

Dato : 30-01-11 11:33

On 30 Jan., 09:31, j...@froerup.dk wrote:

> hmm....  _jeg_ havde nok valgt at lade hende klare besv ret :)
>
> man f r nok aldrig bilen til at dufte som ny efter 15 r's brug.

Den er nu 'kun' 5½ år, så jeg håber da stadig...

MVH Leo

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-11 18:31

Den er nu 'kun' 5½ år, så jeg håber da stadig...

MVH Leo

Prøv en "Wax" tur, sørg for kort rør + smalt mundstykke. Køb eks en lille
flaske
æterisk olie du opløser i lidt vand og sprayer på tæpper mm.
Gir en ikke-syntetisk duft.

Til sidst smider du 4 nye dæk i bilen, så dufter den næsten-ny