Svindel med kreditkort & PIN kode
Fra : HKN

Dato : 20-01-11 17:14

En kollega har været ude og rejse (forretningsmæssigt), og opdager
efterfølgende at der bliver trukket et meget stort beløb på kontoen (EUR
2000).

Efter kontakt til banken - da han ikke kan finde kvitteríngen - bliver han
informeret om at der er tale om drikkepenge! Han har på en bar købt 2 drinks
til ca. EUR 30 ialt.....

Da han gør indsigelse imod dette beløb, siger banken at der ikke kan være
tale om snyd, da beløbet er godkendt med PIN kode.

What to do?

Mvh
Henrik

Fra : Henning

Dato : 20-01-11 17:33

On 2011-01-20 17:14, HKN wrote:
> Da han gør indsigelse imod dette beløb, siger banken at der ikke kan
> være tale om snyd, da beløbet er godkendt med PIN kode.
>
> What to do?

Bad luck.

Eneste mulighed er at gå efter dem som har hævet for meget, men han
burde ha checke hvad der stod på displayet da han godkendte.

/Henning

Fra : HKN

Dato : 20-01-11 17:39

> Bad luck.
>
> Eneste mulighed er at gå efter dem som har hævet for meget, men han
> burde ha checke hvad der stod på displayet da han godkendte.

Det der undrer mig, er i virkeligheden at bankerne ønskede chipkort og PIN
kode for at højne sikkerheden. I den konkrete situation ville det have været
smart hvis man kunne forlange en kopi af kvitteringen med ens underskrift
på.

Desuden er det før set at PIN koder er blevet stjålet. Han har købt 2 drinks
på 2 transaktioner, og så er der en 3. transaktion som hedder
"tips/drikkepenge" på EUR 2000 - det virker en anelse skummelt.

-Henrik

Fra : Henning

Dato : 20-01-11 17:54

On 2011-01-20 17:39, HKN wrote:
> [...]
> PIN kode for at højne sikkerheden. I den konkrete situation ville det
> have været smart hvis man kunne forlange en kopi af kvitteringen med ens

Ved brug af magnetstriber foregår det i terninalen. Dvs kan man kopiere
magnetstriben og opsnappe pin-koden, har man fuld adgang til korten.

Når der benyttes chip og pin, kan der kun laves transaktioner når kortet
er i læseren, da krypteringen af data foregår direkte i kortet. Dvs
snyderen skal fysisk være i besidelse af kortet.

> Desuden er det før set at PIN koder er blevet stjålet. Han har købt 2
> drinks på 2 transaktioner, og så er der en 3. transaktion som hedder
> "tips/drikkepenge" på EUR 2000 - det virker en anelse skummelt.

Den ser lidt skummel ud, og jeg kunne forstille mig at transaktionen er
foretaget via magnetstriben. Så måske er den alligevel værd at gå videre
med - om ikke andet på grund af beløbets størrelse.

/Henning

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 18:21

HKN skrev:

> Desuden er det før set at PIN koder er blevet stjålet. Han har købt 2 drinks
> på 2 transaktioner, og så er der en 3. transaktion som hedder
> "tips/drikkepenge" på EUR 2000 - det virker en anelse skummelt.

Det er også dumt af svindleren. Det må da være muligt at
overbevise selv en bank om at man ikke giver 16'000 kr. i
drikkepenge for to drinks.

Fidustjeneren burde have skrevet noget med en stor middag og dyre
vine.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 17:44

HKN skrev:

> [...]

> Da han gør indsigelse imod dette beløb, siger banken at der ikke kan være
> tale om snyd, da beløbet er godkendt med PIN kode.

Er beløbet godkenst med pinkode? Blev det godkendt uden at
beløbet blev tjekket?

Hvis der er fusket, kan kortejeren højst komme til at hæfte for
8'000 kr. Det følger af lov om betalingsmidler, § 11. Jeg kan dog
kun finde et eksemplar af loven der er historisk, men jeg tror
ikke at den paragraf er forældet.

Der er for meget at citere, så læs paragraffen selv:

   https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27697#Kap8

Du skal ikke fryde dig over de første to linjer. Der er brugt
pinkode (angiveligt), og så gælder stk. 1 ikke.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 20-01-11 18:27

"HKN" skrev

> [...]
>
> Da han gør indsigelse imod dette beløb, siger banken at der ikke kan være
> tale om snyd, da beløbet er godkendt med PIN kode.

Ud over at drikkepenge i den størrelse gerne er noget damekøb, som er meget
svært at forklare når man komme hjem, så vil jeg forslå at kigge på
pengeinstituternes ankenævn's side, der er mange afgørelser, måske også en
der ligner.

http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/Da/Forside/Søgiafgørelser.aspx

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-01-11 20:07

HKN wrote:

> [...]
> PIN kode for at højne sikkerheden. I den konkrete situation ville det
> have været smart hvis man kunne forlange en kopi af kvitteringen med ens

Chippen har ikke ændret på retsstillingen i Danmark (modsat andre lande,
hvor det er meget svært at gøre indsigelse hvis der er brugt chip). Der
er, og har hele tiden været, forskellige hæftelsesregler ved misbrug
afhængig af om pinkode er brugt. Bertel har citeret dem.

Hovedreglen er en selvrisko på 1100 kroner hvis PIN koden har været
anvendt, dog 8000 kr hvis kortholder selv har oplyst pinkoden til andre
(eller skrevet den på kortet), eller hvis kortet er bortkommet og
kortholder ikke straks har spærret det, samt anden groft uforsvarlig
adfærd.

Alene af den grund kan banken ikke afvise en indsigelse med henvisning
til at PIN koden er brugt.

> Desuden er det før set at PIN koder er blevet stjålet. Han har købt 2
> drinks på 2 transaktioner, og så er der en 3. transaktion som hedder
> "tips/drikkepenge" på EUR 2000 - det virker en anelse skummelt.

Det er godt nok længe side jeg har været på restaurant i et land hvor
drikkepenge er normen, men dengang foregik det på den måde at man skrev
et beløb på papirnotaen, og så blev kortet debiteret med et samlede beløb
i en enkelt transaktion. De nye mobile chip terminaler har nok ændret
dette, men i Danmark bliver man vist "spurgt" af terminalen om man vil
give drikkepenge, og det bliver formentlig stadig samme transaktion.

Der er mindst to ting her som peger på svindel

1) Drikkepenge er en separat transaktion (kan banken dokumentere at der
er anvendt PIN kode for denne separate transaktion?)

2) Beløbets størrelse som ikke er normalt for drikkepenge, medmindre der
er i virkeligheden tale om betaling for "specielle" ydelser (1-2 deluxe
escort piger m/k en hel nat, eller noget i den stil).

Forskere ved Cambridge University har for nylig demonstreret at man kan
snyde visse chip terminaler til at tro at der er brugt pin kode. Det er
dog ikke helt klar om danske kort er ramt af dette, da danske pin koder
normalt checkes mod PBS' centrale database, i stedet for at lade chippen
på kortet verificere pinkoden.
<http://ing.dk/artikel/106400-forskere-har-knaekket-sikkerheden-paa-
chipkort>

Sikkerheden for kreditkort er ikke nær så god som bankerne vil give os
indtryk af.

--
Jesper Lund

Fra : HKN

Dato : 21-01-11 08:41

Jeg takker for input, og har videregivet info til min kollega.

Mvh
Henrik

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-01-11 15:20

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Jeg takker for input, og har videregivet info til min kollega.

Vi hører lige hvordan det går, ikke? :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : HKN

Dato : 24-01-11 20:48

> Vi hører lige hvordan det går, ikke? :)

Jo, indledningsvis har han nævnt "pengeinstitut ankenævnet" overfor sin
bank, hvilket har gjort at de ville kigge på sagen igen.

-Henrik