Optage et møde og offentliggøre via Y
Fra : Mogens

Dato : 19-01-11 19:51

Vi har en ejerforening i SPanien som skal holde møde 15/2. En del af
ejerkredsen er af forskellige årsager udelukket fra at deltage, hvorfor
jeg fik idéen at optage seancen på video, og så offentliggøre på youtube.

Hertil 2 spm (besvaret ud fra dansk lov):

1) Må man som deltager på et lukket møde optage mødet på video? Der står
ikke noget i vedtægterne om at der ikke må optages, så medmindre den
almindelige lovgivning forhindrer det, formoder jeg at dirigenten ikke
vil have nogen adkomst til at forhindre optagelse.

2) Må man lægge videoen op på Youtube således at man via links fra
ejendommens hjemmeside kan se mødet?

Fra : Henning

Dato : 19-01-11 22:36

On Wed, 19 Jan 2011 19:50:39 +0100, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

>Vi har en ejerforening i SPanien som skal holde møde 15/2. En del af
>ejerkredsen er af forskellige årsager udelukket fra at deltage, hvorfor
>jeg fik idéen at optage seancen på video, og så offentliggøre på youtube.

Hvorfor youtube? Brug et lukket forum i stedet, så kun inviterede kan
følge mødet.

Fra : Mogens

Dato : 20-01-11 10:52

Henning wrote:

> Hvorfor youtube? Brug et lukket forum i stedet, så kun inviterede kan
> følge mødet.
Yoiutube giver mulighed for lagring af uhyrligt store datamængder
gratis, har indbygget funktionalitet til visning af videoer og gør det
let at dele med andre mennekser. Jeg tror det måske er en af grundene
til at tjenesten er blevet så populær.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 05:26

Mogens skrev:
> [...]
> fra at deltage, hvorfor jeg fik idéen at optage seancen på
> video, og så offentliggøre på youtube.
>
> Hertil 2 spm (besvaret ud fra dansk lov):

Hvorfor ud fra dansk lov, hvis der er tale om et møde i Spanien?

Efter dansk lov, må man gerne optage fra et møde, man selv
deltager i.

Om man må offentliggøre optagelsen afhænger af, hvad der
siges/sker på optagelsen.

Du kan finde nærmere om grænserne for, hvad der må
offentliggøres, ved at kigge tilbage i gruppen eller ved at
søge på nettet. Men jeg kan ikke se andet end, at det vil
være spild af tid. Tjek i stedet de spanske love.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Mogens

Dato : 20-01-11 10:58

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvorfor ud fra dansk lov, hvis der er tale om et møde i Spanien?
Hvor mange svar tror du lige jeg ville få hvis jeg spurgte om
retstilstanden i Spanien? Og nu er det sådan at meget af juraen - og
især det som er EU-reguleret - jo grundlæggende er ret identisk landene
imellem.

> [...]
> se andet end, at det vil være spild af tid. Tjek i stedet de spanske love.

Der er selvfølgelig den lille komplikation at jeg er ved at lære spansk,
men at kunne læse og forstå komplicerede lovtekster på spansk er på mit
niveau nok ikke aktuelt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 11:14

Mogens skrev:

> Hvor mange svar tror du lige jeg ville få hvis jeg spurgte
> om retstilstanden i Spanien? Og nu er det sådan at meget af
> juraen - og især det som er EU-reguleret - jo grundlæggende
> er ret identisk landene imellem.

Så, Kim, dæmp dig ned. Slet hvad du har skrevet,og skriv i
stedet: Aha!

> Der er selvfølgelig den lille komplikation at jeg er ved at
> lære spansk, men at kunne læse og forstå komplicerede
> lovtekster på spansk er på mit niveau nok ikke aktuelt.

Måske du kan spørge på engelsk i et spansk forum? Eller
måske du kan bruge Google Translate til at oversætte til/fra
spansk. Hvis du har lidt forståelse for spansk, kan du måske
fange de fleste oversættelsesfejl.

Det er vanvid at gå ud fra de danske love, fordi de så nok
er det samme i Spanien.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 13:01

Kim Ludvigsen skrev:

> Måske du kan spørge på engelsk i et spansk forum? Eller
> måske du kan bruge Google Translate til at oversætte til/fra
> spansk. Hvis du har lidt forståelse for spansk, kan du måske
> fange de fleste oversættelsesfejl.

Lige præcs ved juridiske problemer vil jeg fraråde at man prøver
at klampe sig frem. Der er alt for mange faldgruber.

Jeg ville optage fra mødet og så lægge optagelsen til download
fra et lukket område. I praksis ville jeg oprette en mappe på mit
webhotel med et kryptisk navn og lade det være beskyttelse nok.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 13:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Lige præcs ved juridiske problemer vil jeg fraråde at man prøver
> at klampe sig frem. Der er alt for mange faldgruber.

Det har du ret i.

> Jeg ville optage fra mødet og så lægge optagelsen til download
> fra et lukket område. I praksis ville jeg oprette en mappe på mit
> webhotel med et kryptisk navn og lade det være beskyttelse nok.

Det ville ikke ændre på det juridiske i forhold til de
danske love. Hvis distribution er ulovlig, så er det
ulovligt, uanset om man distribuerer til millioner via
Youtube eller via en skjult download til en lille håndfuld
medlemmer, der ikke var med til mødet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 20-01-11 11:43

On Thu, 20 Jan 2011 10:57:38 +0100, Mogens <myname@mysite.dk> wrote:

>Hvor mange svar tror du lige jeg ville få hvis jeg spurgte om
>retstilstanden i Spanien?
Stort set ingen kvalificerede hvis du spørger menigmand i DK, du skal
selvklart spørge i Spanien.

>Og nu er det sådan at meget af juraen - og
>især det som er EU-reguleret - jo grundlæggende er ret identisk landene
>imellem.
Den bygger vist på tro fremfor viden ?

For at sige det pænt så kan du ikke gå ud fra at du kan bruge Danske
regler i Spanien, det er meget naivt at tro det, også selvom både DK
og Spanien er medlemmer af EU.

Havde DK ikke også et retsforbehold der begrænser den automatiske
gemmenførelse af EUs retsregler i DK ?

>Der er selvfølgelig den lille komplikation at jeg er ved at lære spansk,
>men at kunne læse og forstå komplicerede lovtekster på spansk er på mit
>niveau nok ikke aktuelt.
Så må du jo spørge i Spenien, og spørge en indfødt med forstand på
sagerne.

Risikoen er at der kan være en overtrædelse i optagelsen og/eller
offentliggørelsen som måske kan give en større straf
økonomisk/frihedeberøvelse, så bare derfor bør du søge kvalificeret
hjælp i Spanien og om nødvendigt betale for denne rådgivning.

Hvis ellers foreningen syntes godt om din ide med projektet (for du
har jo pisset banen klar der først ?) så kan det også være at de er
med på at betale for rådgivningen, der er jo en fordel i ideen for en
del medlemmer som jeg forstår din udlægning.

/Hans

Fra : /Peter

Dato : 20-01-11 17:05

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse

Hvis alle mødedeltagere, også de fraværende, er enige om at det må
lægges ud et givet sted,
er der vel ingen problemer i det.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 20-01-11 22:38

"Mogens" <myname@mysite.dk> skrev i en meddelelse

> 2) Må man lægge videoen op på Youtube således at man via links fra
> ejendommens hjemmeside kan se mødet?

Efter dansk lov vil det kun være tilladt at lægge den salgs fuldt offentligt
tilgængeligt hvis
1) Ingen personer kan genkendes som deltagere i mødet

eller

2) Alle genkendelige personer giver deres udtrykkelige samtykke til
offentliggørelsen.

Ovenstående følger af Datatilsynets fortolkning af Persondataloven (som der
er domspraksis for i sammenlignelige situationer).
Datatilsynet anbefaler, at et samtykke dokuemnteres skriftligt for at undgå
senere tvivl/problemer med bevisførelsen.

Der kan være andre regler, der herudover skal være opfyldt for en lovlig
offentliggørelse, men dem er jeg så ikke bekendt med.

Jeg har ikke den fjerneste ide om Spanien har tilsvarende eller mere
omfattende regler, men jeg tror, at hvis offentliggørelsen sker fra Danmark
og mødet vedrører varetagelsen af overvejende danskeres interesser med
overvejende dansk deltagelse, så vil Datatilsynet formodentlig mene, at
Persondataloven er gældende.

/Per

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-11 15:21

On 19 Jan., 19:50, Mogens <myn...@mysite.dk> wrote:
> [...]
> vil have nogen adkomst til at forhindre optagelse.
>
> 2) Må man lægge videoen op på Youtube således at man via links fra

Hvorfor ikke afholde en videokonference?

Oplægning på youtube kan gøres offentlig tilgængeligt eller privat for
en lukket kreds. Det har jeg selv benyttet mig af. Det valg får man
ved enhver upload.

Det er svært at se nogen indvendinger her selv blandt danske
regelkneppere.

Jens