Elvis ?
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 21:12

Jeg sider lig i det skrivende øjeblik og høre Haertbreak Hotel
(nummeret) med John Cale - der har indspillet det i en masse forskelige
versioner og de er gode alle sammen ...

jeg mener det er det enste nr Elvis nogensinde selv skrev og han skrev
vist ikke en gang det hele ?

Jeg har aldrig forstået Elvis Feberen - sikkert fordi den havde noget
med den tid at gøre hvor han var stor men han har jo ikke noget budskab
han har ikke noget på hjertet eller havde lidt ligesom med ham den
hvide neger der døde sidste år
af en pille od ...jeg kan ikke huske hvad han hed var det noget med
Mikale ? Jaco ?? nå uden betydning ..

ja måske er det fordi jeg ikke danser ? hvad ved jeg men ... jeg mener
John Lennon udredetre på op til flere enkelte sange mere ind de gjorde i
hele deres liv ...

men måske er det ikke altid meningen at musik skal have et budskab for
at være go `?

men jeg har set en bag stage film med Elvis hvor han faktisk er ret fed
på en kompromiløs måde som jeg godt kan lide

Mv
BMM

Fra : Martin Bak

Dato : 19-01-11 21:31

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ja måske er det fordi jeg ikke danser ? hvad ved jeg men ... jeg mener
> John Lennon udredetre på op til flere enkelte sange mere ind de gjorde i

Både The Beatles, Elvis og Michael Jackson er betydningsfulde for
musikhistorien og musikkens udvikling, fordi de har været foregangmænd. De
har været frontløbere og har med deres virke på hver deres måde for altid
ændret opfattelsen af moderne musik.

Jogn Lennon var som solist en betydelig kunstner. Men man kan ikke på samme
måde sige at han har skrevet musikhistorien om. Han er mester for mange
store highlights og et ikon alene i kraft af sin særlige person. Men hans
musik har ikke afgørende ændret måden at opfatte musik på.

> men måske er det ikke altid meningen at musik skal have et budskab for
> at være go `?

Bestemt nej. Hvor har du fået den ide fra?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-01-11 01:28

Den 19-01-2011 21:30, Martin Bak skrev:
> Både The Beatles,
ja det var meget godt .. de sidste album det sjove ved det var at det
faktisk var Poul der skrev det første gode Beatles nr som i min bog er
Elanor Rigby
> Elvis

det var well en slags rock musik der virkede prograsiv på sin tid men
det har jo ikke tilnærmelsesvis så meget nosser som når iggi pop går
amok sex pistoles osv.
> og Michael Jackson
det er jo bare pop musik ?

> [...]
> har været frontløbere og har med deres virke på hver deres måde for altid
jamen problemet er nok jeg egentligt ikke regner musikken altså jeg er
ikke snop jeg kan såmænd have Abba til at køre i baggrunden hvis jeg
skal koncentrere mig om noget andet
> Jogn Lennon var som solist en betydelig kunstner.
den bedste i min bog
> Men man kan ikke på samme
> måde sige at han har skrevet musikhistorien om.
Lou Reed sagde en gang hvis musikken overhovedet tjener noget formål så
er det er skabe stemning for lyrikken det er jeg enig med ham i

> Han er mester for mange
> store highlights og et ikon alene i kraft af sin særlige person.
kamp for fred retfærdighed kvinder og børns retigheder jeg mener det er
da store budskaber som han var en slags forgangs mand for

> Men hans
> musik har ikke afgørende ændret måden at opfatte musik på.
Puhh som sagt musik er meget godt men jeg mener nu kun det er et middel
jeg synes faktisk det bedste Lennon er det der kom mange år
efter hans død hvor han bare sider med en geuitar og synger sine sang
f.eks walls an bridges er en smerte for ørene specilt når man som jeg
har det svært med blæse instrumenter
men disse skal vi kalde dem unplug de går lige i hjertet på mig

> Bestemt nej. Hvor har du fået den ide fra?
ja det er sgu nok bare mig er er sær og mener at hvis den der skriver
noget har noget på hjertet så er det værd at høre

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-01-11 01:36

> ja det var meget godt .. de sidste album det sjove ved det var at det
> faktisk var Poul der skrev det første gode Beatles nr som i min bog er
> Elanor Rigby

Uha, du skal da have støvet Rubber Soul af
Eleanor Rigby var klart et stort nummer, men langt fra det første gode. Men
må selvfølgelig give dig ret i, at de var bedst senere i deres karriere,
selvom deres første plader indeholder megen god melodiøs popmusik og charme.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 19-01-11 19:37

On 19 Jan., 21:11, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
> versioner og de er gode alle sammen ...
>
> jeg mener det er det enste nr Elvis nogensinde selv skrev og han skrev

Elvis skrev tekst til (oftest sammen med andre tekstforfattere):
There's good rockin' tonight
I got a woman
Tumblin' tumbleweeds
Baby let's play house
Fool fool fool
Milkcow blues boogie
Money honey
Shake rattle and roll
That's alright
Tweedlee dee
When it rains it really pours
You're a heartbreaker
Eart angel
I'll never let you go(little darlin')
Lawdy miss clawdy
The fool
And i love you so
I'm falling in love tonight
It happened at the world's fair
Bosom of abraham
Mansion over the hilltop
Don't be cruel
Fun in acapulco
He knows just what i need
His hand in mine
If we never meet again
Known only to him

Elvis komponerede (også oftest sammen med andre):
Heartbreak Hotel
Don't be cruel
All shook up
Poor boy
Paralyzed
Let me
That's someone you never forget
You'll be gone
We're gonna move
His latest flame
Treat me nice
That's someone you never forget

Elvis skrev både tTekst og musik til:
I'd rather have jesus
Love me tender

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-01-11 08:52

Ole Damgaard wrote:

> [...]
> I'll never let you go(little darlin')
> Lawdy miss clawdy
> The fool
> And i love you so
> I'm falling in love tonight
> It happened at the world's fair
> Bosom of abraham
> Mansion over the hilltop
> Don't be cruel
> Fun in acapulco
> He knows just what i need
> His hand in mine
> If we never meet again
> Known only to him
>
> Elvis komponerede (også oftest sammen med andre):

nej nej nej... hvem i al verden har dog bildt dig den historie på ærmet???
der er måske ændret få ord i nogle af sangene (det var meget meget alm. at
"sydstats" musikere selv digtede lidt (mest af nød hvis man havde glemt en
linie) )
facts er dog at "obersten" - Elvis' manager betalte for at få Elvis på som
enten tekstforfatter eller komponist... På den måde var der endnu flere
penge i kassen!
Hvor du har ovenstående liste fra må stå hen i det uvisse...

mvh
Rasmus

Fra : Max

Dato : 20-01-11 08:56

Hej Rasmus

> facts er dog at "obersten" - Elvis' manager betalte for at få Elvis
> på som enten tekstforfatter eller komponist... På den måde var der
> endnu flere penge i kassen!

Hvor kan man læse mer om disse facts ?

--
Mvh Max

Fra : Martin Bak

Dato : 20-01-11 09:21

> Hej Rasmus

> Hvor kan man læse mer om disse facts ?

Det er i hvert fald en ofte fremført påstand, der kan læses stort set
overalt hvor der er omtale af oprindelsen af Elvis' numre, f.eks. her:
http://wiki.answers.com/Q/Did_Elvis_Presley_Write_His_Own_songs

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-01-11 11:46

Martin Bak wrote:
> Det er i hvert fald en ofte fremført påstand, der kan læses stort set
> overalt hvor der er omtale af oprindelsen af Elvis' numre, f.eks. her:
> http://wiki.answers.com/Q/Did_Elvis_Presley_Write_His_Own_songs

tidligere nævnte liste er sikkert "bare" et udtræk hvor Elvis står som
sangskriver eller komponist... så indtil andet er bevist tror jeg mere på
bl.a. ovennævnte wiki samt flere af de dokumentar programmer etc. jeg har /
har set...

i øvrigt var det jo slet ikke en ualmindelig ting dengang... mange sange er
blevet handlet på den måde...

mvh
Rasmus

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-01-11 16:39

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> skrev i en meddelelse

> Hvor du har ovenstående liste fra må stå hen i det uvisse...
>
> mvh
> Rasmus

Jeg vil gætte på, at en søgning om Elvis' karriere som komponist i DRs
søgemaskine MUSA, har givet ovenstående resultat...er ret sikker på Ole ikke
har haft alle albums fremme

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-01-11 09:08

Bo M. Mogensen wrote:

> [...]
> ham den hvide neger der døde sidste år
> af en pille od ...jeg kan ikke huske hvad han hed var det noget med

lad være med at udstille din totale uvidenhed på området... det klær' dig
ikke...
Elvis er uden tvivl den kunstner der har haft allerstørst betydning for
udviklingen af rock og pop musik og har inspireret kunstnere op gennem
60'erne, 70'erne og endnu i dag...
det vil du finde ud af hvis du bruge ½ time på at læse musikhistorie.

/Rasmus

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-01-11 09:29

"Rasmus Jensen" <den-er-bare-hemmelig@anonym.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> 60'erne, 70'erne og endnu i dag...
> det vil du finde ud af hvis du bruge ½ time på at læse musikhistorie.

Nu behøver man jo ikke at være uvidende, fordi man er uenig med dig - eller
for den sags skyld med musikhistorikere.
Personligt mener jeg at navne som Chuck Berry, Carl Perkins og ikke mindst
Bo Didley gjorde lige så meget for udviklingen af rockmusikken, som Elvis
gjorde. Ikke mindst fordi de selv skrev musikken. Vi bliver sikkert heller
ikke enige, men hvis man mener, at man skal have et budskab i sine tekster
for at "være noget", så har Bo ret. Der er i det hele taget ikke meget
"budskab" i den tidlige rock'n roll.

Jan

Fra : Max

Dato : 20-01-11 09:44

Hej Jan

> Personligt mener jeg at navne som Chuck Berry, Carl Perkins og ikke
> mindst Bo Didley gjorde lige så meget for udviklingen af
> rockmusikken, som Elvis gjorde. Ikke mindst fordi de selv skrev

Elvis var vel egentlig også mere katalysatoren der kunne give
de hvide en pæn adgang til den sorte musik.

> Bo ret. Der er i det hele taget ikke meget "budskab" i den tidlige
> rock'n roll.

Nej, med har god musik ikke et enormt budskab i sig selv ?

--
Mvh Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-01-11 09:56

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> Hej Jan

> Elvis var vel egentlig også mere katalysatoren der kunne give
> de hvide en pæn adgang til den sorte musik.

> Nej, med har god musik ikke et enormt budskab i sig selv ?

Det er noget helt andet, som jeg er enig i, men hvis man efterlyser fx et
politisk budskab i teksterne for at kalde det "musik, der vil noget", er der
ikke rock'n roll, man skal lytte til.

Jan

Fra : Max

Dato : 20-01-11 10:02

Hej Jan

> Det er noget helt andet, som jeg er enig i, men hvis man efterlyser
> fx et politisk budskab i teksterne for at kalde det "musik, der vil
> noget", er der ikke rock'n roll, man skal lytte til.

Hvorfor kun opfatte budskaber som noget der er politisk ?
Rock and Roll er vel også på en måde enormt politisk, det
handler jo i høj grad om friheden til at gøre som man har
lyst til uanset alder, race, hudfarve og køn.

--
Mvh Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-01-11 12:09

> [...]
> handler jo i høj grad om friheden til at gøre som man har
> lyst til uanset alder, race, hudfarve og køn.

HJvis du tænker på rock'n roll som begreb, så er jeg enig. Men tænker du på
den enkelte sangtekst, så mener jeg at der er langt mellem det, jeg vil
kalde "budskaber".

Jan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-01-11 16:43

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Personligt mener jeg at navne som Chuck Berry, Carl Perkins og ikke mindst
> Bo Didley gjorde lige så meget for udviklingen af rockmusikken, som Elvis
> gjorde.

Helt helt enig. Navnlig anser jeg personligt Chuck, som den sande konge af
rock, som har påvirket så mange andre store navne - som også har lavet
coverversioner af hans sange. Alene hans kendte guitarriffs er brugt og
misbrugt lige siden.
Jeg vil dog gerne tilføje et par andre væsentlige navne og komponister til
din liste, nemlig Buddy Holly og Little Richard.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-01-11 19:33

"Allan Krautwald" <allan@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg vil dog gerne tilføje et par andre væsentlige navne og komponister til
> din liste, nemlig Buddy Holly og Little Richard.
Jeg er helt enig. Jeg valgte bare et par stykker, som efter min mening var
relevante her.

Jan

Fra : Allan Krautwald

Dato : 20-01-11 19:37

> Jeg er helt enig. Jeg valgte bare et par stykker, som efter min mening var
> relevante her.
>
> Jan
Yes. Det opfattede jeg også, men synes det var synd at forbi de andre i
tavshed

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-01-11 00:30

Allan Krautwald wrote:
> "Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Yes. Det opfattede jeg også, men synes det var synd at forbi de andre
> i tavshed

jeg er sådan set på visse punkter meget enige med jer!
Sagen er bare den at ingen af dem tilnærmelsesvis appellerede så bredt som
Elvis gjorde...

/rasmus

Fra : Allan Krautwald

Dato : 21-01-11 07:30

> Sagen er bare den at ingen af dem tilnærmelsesvis appellerede så bredt som
> Elvis gjorde...
>
> /rasmus

Enig. Når historien om 50'erne skal skrives, så vil Elvis som sanger og
performer være langt større end alle de andre. Men det forandrer ikke, at de
andre har haft kæmpebetydning som komponister og inspiratorer for den
efterfølgende udvikling i populærmusikken.

Fra : Max

Dato : 21-01-11 12:45

Hej Allan

> [...]
> ikke, at de andre har haft kæmpebetydning som komponister og
> inspiratorer for den efterfølgende udvikling i populærmusikken.

Ja, men uden de andre havde der ikke været noget Rock & Roll.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 12:54

> [...]

> Men det forandrer ikke, at de andre har haft kæmpebetydning som
> komponister og inspiratorer for den efterfølgende udvikling i

I så fald siger jeg "fred være med dem".

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-01-11 11:35

> [...]
>
> jeg er sådan set på visse punkter meget enige med jer!
> Sagen er bare den at ingen af dem tilnærmelsesvis appellerede så bredt som

Jeg er enig i, at Elvis nok gjorde mere for udbredelsen af Rock'n Roll, men
til gengæld mener jeg at de øvrige nævnte gjorde mere for udviklingen af
denne musikstil - og i øvrigt af mange senere muskikstile. Fx nævner Jimi
Hendrix, at hans vigtigste forbillede var Bo Didley.

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 12:13

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er enig i, at Elvis nok gjorde mere for udbredelsen af Rock'n Roll,

Hørt!

> men til gengæld mener jeg at de øvrige nævnte gjorde mere for udviklingen
> af denne musikstil - og i øvrigt af mange senere muskikstile. Fx nævner
> Jimi Hendrix, at hans vigtigste forbillede var Bo Didley.

Sansynligvis rigtigt. men glem ikke Jerry lee Lewis. Det kører i samme stil
den dag i dag. Og nu har Linda taget over - og vi fortsætter i stilen

Hilsen Åge

Fra : Allan Krautwald

Dato : 21-01-11 14:59

> [...]
> af denne musikstil - og i øvrigt af mange senere muskikstile. Fx nævner
> Jimi Hendrix, at hans vigtigste forbillede var Bo Didley.

Helt sikkert. De fleste grupper i starten af 60'erne var meget påvirket af
og indspillede en række cover versioner af f.eks. Chuck Berry, Little
Richard og Buddy Holly - lad os nævne Beatles og Rolling Stones som
eksempler.
Men klart har Bo Diddley haft stor indflydelse også.

Så nej ingen rock'n'roll uden disse væsentlige kunstnere.