Sag droppet på grund af forældelse. -Kan d~
Fra : Martin Bak

Dato : 18-01-11 09:38

En kendt politiker og hendes mand er af mandens mor blevet beskyldt for at
have optaget et lån ved at at forfalske hendes underskrift, så moderen
optræder som kauktionist. Lånet blev optaget for godt 5 år siden.

Politikerparret har tilsyneladende misligholdt tilbagebetalingen af lånet,
for nu kræves moderen gælden indfriet, og det er kun i denne forbindelse at
hun, ifølge eget udsagn, bliver klar over at hun står som kauktionist.

Moderen melder politikerparret til politiet, der imidlertid afviser sagen
med henvisning til at sagen er forældet.

Vi kan ikke vide om moderen har ret eller ej. Men:

Kan det virkelig være rigtigt, at en sådan sag ikke kan forfølges efter 5
år? I så fald kan ethvert offer for en sådan forbrydelse jo komme til at
hænge på gigantiske gældsforpligtigelser, bare forfalskningen holdes skjult
i 5 år.

Eller hvad?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Hanne

Dato : 18-01-11 02:02

On Jan 18, 8:38 am, "Martin Bak" <forn...@fornavnefternavn.dk> wrote:
> [...]
> hænge på gigantiske gældsforpligtigelser, bare forfalskningen holdes skjult

Jeg tænkte selv over det samme. Det må være fordi sagen mellem
långiver og moderen er civil - långiver kan vel lægge sag an mod hende
for at forsøge at få deres penge, moderen siger så: "det er ikke min
underskrift". Det er den strafferetlige sag, der er forældet.

Mvh
Hanne

Fra : alexbo

Dato : 18-01-11 10:53

"Martin Bak" skrev

> I så fald kan ethvert offer for en sådan forbrydelse jo komme til at hænge
> på gigantiske gældsforpligtigelser, bare forfalskningen holdes skjult i 5
> år.

En falsk underskrift bliver ikke ægte efter 5 år.
Omvendt mister en ægte underskrift ikke gyldigheden efter fem år.

Den omtale sag er så lidt underlig synes jeg, hvis låntager misligholder sit
lån skal banken give kautionisten besked, så entenn har sønnen betalt et
stykke hen af vejen, eller banken har svigtet sin oplysningspligt, eller
moderen taler ikke sandt, eller måske hun ikke læser sine breve fra banken.
Det er nok ikke noget tilfælde at SKAT har frataget hende retten til at
drive forretning.
Sønnen har det ikke fra fremmede.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ralph

Dato : 18-01-11 16:26

> [...]
> år? I så fald kan ethvert offer for en sådan forbrydelse jo komme til at
> hænge på gigantiske gældsforpligtigelser, bare forfalskningen holdes

Mon ikke politiet handler pr. konduite, iflg. to vitterlighedsvidner HAR
moderen skrevet under, og de 221.000 kr. tilbage betales idag, OG moderen
har fået 100.000 for at kautionere.
Ud fra disse (fra Ekstra Bladet) oplysninger vil en gammel dame tabe en evt.
retssag, derfor (tror jeg) har politiet taget denne meget lidt juridiske
beslutning.

--
Ralph

Fra : craft

Dato : 18-01-11 12:50

Der er to mulige "sager": En strafferetlig og en civil.

Det er kun strafansvaret, der er forældet. Det følger af straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 2, jf. § 172, stk. 1, jf. § 171, stk. 1.

Hvis kreditor efter gældsbrevet kræver betaling af moren, må hun gøre
indsigelse i en civil retssag mellem hende og kreditor.