Diesel vs bensin spm
Fra : Nicolaj C

Dato : 17-01-11 11:07

Hej - er daglige
2x25km landevej = 2x25minutter dagligt nok til at en moderne diesel bil ikke
får et forstoppet partikelfilter eller andre tilsodnings problemer ?

mvh
Nic

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-01-11 17:21

Nicolaj C skriver:

> 2x25km landevej = 2x25minutter dagligt nok til at en moderne diesel bil ikke
> får et forstoppet partikelfilter eller andre tilsodnings problemer ?

Ikke, hvis den:

1: Har oliefyr (evt blot som tilskud)
2: Får noget "gas", så den bliver varm.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 17-01-11 17:51

> Nicolaj C skriver:

> Ikke, hvis den:

Du mener vel nærmest det modsatte?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Leif

Dato : 17-01-11 21:09

"Nicolaj C" <nic@FJERNDETTEMEDSTORTevents.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> 2x25km landevej = 2x25minutter dagligt nok til at en moderne diesel bil ikke får et forstoppet
> partikelfilter eller andre tilsodnings problemer ?

Ford anbefaler at hver 3-4 tur er på
mindst 70km af hensyn til filteret.

Mvh, Leif

Fra : Anders Majland

Dato : 17-01-11 11:44

> 2x25km landevej = 2x25minutter dagligt nok til at en moderne diesel bil
> ikke får et forstoppet partikelfilter eller andre tilsodnings problemer ?

Jeg ville ikke være nervøs ved det - men jeg ville nok regne på om ikke en
benziner vil være billigere
+ Ofte billigere i indkøb
+ Måske laverer ejerafgift
+ Kan være billigere i service
+ Hurtigere driftsvarm

- Brændstofforbrug lidt højere
- Lavere gensalgsværdi

Hvilke biler har du kig på ?

Vores C5 1,6hdi kører sjældent mere end 25km ad gangen, smarten kører
derimod mange helt korte ture <10km men ellers sjældent under 60/100km

En diesels gode brændstoføkonomi opnåes ikke på korte ture - C5'en snit er
kun 16,5km/L http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/331814.html - og
heller ikke ved for meget motorvej. Smarten ligger kun på 22km/l
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/331803.html

/A