OT - Brugt knallert?
Fra : -=JF=-

Dato : 16-01-11 11:18

Er her plads til et OT, men dog motortransport-relateret spørgsmål?

En ung knægt i familien bliver snart 16, skal købe sin første knallert.
Budgettet er ikke stort (3-4 K) så den skal købes brugt.
De har søgt højt og lavt, men kan kun finde privatsalg, og hver gang har
der været adskillige mangler på knallerten... El-start virker ikke,
blinklys duer kun i den ene side, skjolde mangler eller er flækkede osv.

Findes der slet ikke brugtknallertforhandlere på samme måde som med biler?

Kender nogen i gruppen til sådan et sted på Sjælland, vil jeg meget
gerne høre om det, så jeg kan give tippet videre til ham!

På forhånd tak!

--
Mhv.
John

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-01-11 12:17

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kender nogen i gruppen til sådan et sted på Sjælland, vil jeg meget gerne
> høre om det, så jeg kan give tippet videre til ham!

Når en forhandler skal tjene en skilling og samtidig give garanti på den
solgte knallert er der ikke mange penge tilbage at gøre godt med hvis
salgsprisen skal være 4000,-

hvilken type knallert er han ude efter ?
en scooter eller en rigtig knallert ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : -=JF=-

Dato : 16-01-11 14:45

Den 16/01/11 12.16, Brian Sørup skrev:

> Når en forhandler skal tjene en skilling og samtidig give garanti på den
> solgte knallert er der ikke mange penge tilbage at gøre godt med hvis
> salgsprisen skal være 4000,-

Nej, det er nemlig det! Jeg ved at forældrene står klar i kulissen og er
klar til at spæde lidt til, hvis hans egne spareskillinger ikke slår
helt til.

> hvilken type knallert er han ude efter ?
> en scooter eller en rigtig knallert ?
Det ved jeg faktisk ikke... Jeg troede ikke at man kunne få rigtige
knallerter længere, som dem f.eks. jeg kørte på (Puch, Kreidler o.l.)
Jeg troede at det hele var scootere i dag.
Det eneste jeg ved, er at det skal være en knallert 30, og jeg går ud
fra at det skal være en scooter.

--
Mhv.
John

Fra : oz3bto

Dato : 17-01-11 04:35

"-=JF=-" <null@null.null> skrev i en meddelelse

> [...]
> troede at det hele var scootere i dag.
> Det eneste jeg ved, er at det skal være en knallert 30, og jeg går ud fra

Man kan sagtens finde gamle puch osv. til salg .. Skulle nemt kunne finde en
fin puch maxi til 4000

Med scooter så kommer det lidt an på hvad knægten kikker efter.. Nogen
modeller er mere eftertragtet som andre og derfor dyere .. Og det kan ski
være helt ligemeget hvad scooteren hedder.. mange modeller er med nøjagtig
samme motor kun stel og skjolde til forskel ..
Der er vist 5-6 motore også efterligninger deraf

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 19:20

> [...]
> troede at det hele var scootere i dag.
> Det eneste jeg ved, er at det skal være en knallert 30, og jeg går ud fra

Jeg ville købe en scooter alene af hensyn til beskyttelse imod vejrliget.

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : F.Syndergaard

Dato : 16-01-11 14:21

> [...]
>
> Kender nogen i gruppen til sådan et sted på Sjælland, vil jeg meget gerne
> høre om det, så jeg kan give tippet videre til ham!

Årh - skulle en frisk ung mand ikke kunne ordne et defekt blinklys. lime et
skjold eller lign?.

--
MVH.
Finni

Fra : Andersen [3650]

Dato : 16-01-11 16:57

Den 16-01-2011 14:21, F.Syndergaard skrev:
> Årh - skulle en frisk ung mand ikke kunne ordne et defekt blinklys. lime et
> skjold eller lign?.

Der findes faktisk folk der ikke kan udrette noget som helst praktisk,
og må betale sig fra hvad som helst.
Det er jo bla. det der danner et eksistensgrundlag for håndværkere o.l.

Fra : -=JF=-

Dato : 16-01-11 19:11

Den 16/01/11 16.57, Andersen [3650] skrev:

> Der findes faktisk folk der ikke kan udrette noget som helst praktisk,
> og må betale sig fra hvad som helst.

Der er også dem der ikke har tid, og dem der godt kan lave det selv, men
ikke ønsker at stå med ansvaret for at det går galt - osv osv

Knægten her plejer nu ikke at være bange for at tage fat, og han skruer
da også flittigt på sin gocart i motorklubben.

Spørgsmålet er nok snarere at han vil have mere end pengene rækker til.

--
Mhv.
John

Fra : Pwh

Dato : 16-01-11 18:26

F.Syndergaard, skrev:

> Årh - skulle en frisk ung mand ikke kunne ordne et defekt blinklys.
> lime et skjold eller lign?.

Er han rigtig frisk har jeg 1½ Puch Maxi til salg som jeg
ikke kan tage mig samme til at sætte i DBA
Begge motorer skal have en ny krumtap (ca 500kr).
Det hele kan afhentes for 3-400kr i Rødovre ved Kbh.

/Jens

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-01-11 20:45

> [...]
>
> Kender nogen i gruppen til sådan et sted på Sjælland, vil jeg meget gerne
> høre om det, så jeg kan give tippet videre til ham!

Ved brugt scooter, skal du gøre dig et par ting meget klart:

Cylinderen på en scooters 2-takts motor har ikke foringer. Det Betyder, at
der er højest 15.000 km i sådan en cylinder, førend den skal skiftes sammen
med stempel og stempelringe eller bores op, og nye stempler er nødvendige.
Det er ganske enkelt noget skrammel uden nævneværdig holdbarhed.

Variatorgearkassen skal serviceres for hver 5.000 km senest efter 7500 km.
Rullerne i variatoren slides skæve.

Jeg vil anbefale en 4-takts motor, pga af, der er er foringer i disse
cylindre. og motoren generelt er langt mere holdbar end den tilsvarende
totakter.

Min anbefaling er, at købe en ny Giantco G-buddy. Den er 4-takts. Har
foringer i cylinderen Den koster 5.500 kr. og ingen har slidt på den endnu.
Hos Thansen!
Jeg har selv kigget lidt på den, og stellet ser bedre ud end meget af det
andet. Blot min opfattelse.
Plastikkvaliteten kna jeg ikke svare for.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : -=JF=-

Dato : 16-01-11 22:07

Den 16/01/11 20.44, Frodo Nifinger skrev:

> Ved brugt scooter, skal du gøre dig et par ting meget klart:

Hej Jesper!

Tak for nogle gode råd, som jeg har sendt videre!

Jeg var faktisk slet ikke klar over at man kunne købe knallert/scooter
for 5K!

--
Mhv.
John

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-01-11 22:27

> Jeg var faktisk slet ikke klar over at man kunne købe knallert/scooter for
> 5K!

Det kan man, men du får hvad du betaler for.

Personligt vil jeg hellere købe en 8 år gammel italiener end en splinterny
kineser hos Tarvelige Hansen. Har prøvet begge dele.

/Caspersen

Fra : Leif

Dato : 16-01-11 22:38

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan man, men du får hvad du betaler for.
>
> Personligt vil jeg hellere købe en 8 år gammel italiener end en splinterny kineser hos Tarvelige
> Hansen. Har prøvet begge dele.
>
> /Caspersen

Hmm
alder snart 16.

Ny scooter = 2 års garanti / reklamationsret - vel også hos Hansens,
og om 2 år står den vel på kørekort, så jeg ved godt hvad vil vælge...
Mvh, Leif

Fra : -=JF=-

Dato : 16-01-11 22:48

Den 16/01/11 22.38, Leif skrev:

> Hmm
> alder snart 16.
Ja, lige nøjagtigt.
I den alder er det vigtigste parameter nok bling-effekten og
score-effekten

> Ny scooter = 2 års garanti / reklamationsret - vel også hos Hansens,
> og om 2 år står den vel på kørekort, så jeg ved godt hvad vil vælge...
Jeg kan godt forestille mig at han vil tænke som du skriver - sådan
ville jeg da selv tænke dengang, og der er nok ikke meget tvivl om at
han skal have styrebrev så snart han kan.
Så vidt jeg ved, er planerne en mekanikerlæreplads, så det giver nok
næsten sig selv.

--
Mhv.
John

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-01-11 09:21

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev i en meddelelse

> Ny scooter = 2 års garanti / reklamationsret - vel også hos Hansens,

Nu er det godtnok et par år siden jeg har prøvet, men har du nogensinde
prøvet at have en reklamation hos THansen ? Som de dengang håndterede sager,
er reklamationsretten værdiløs i praksis.

/Caspersen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 12:57

> [...]
>prøvet at have en reklamation hos THansen ? Som de dengang håndterede
>sager, er reklamationsretten værdiløs i praksis.

Jeg har en bekendt, som får ca. 3-4 år siden købte en scooter ved T-Hansen.
Den kører og ser ud som ny stadigvæk.
Han er dog også en ældre mand, så han skruer/tuner ikke på den, han nøjes
med at pudse
Kun én gang (svjv), har han haft brug for at reklamere, det var efter ca.
5-6 mdr da batteriet faldt sammen.
Scooteren blev hentet, der hvor den nu holdt, og bragt til mandens
hjemmeadresse bagefter, med nyt batteri monteret.
Uden så meget som et ondt ord fra T-Hanens side.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-01-11 23:42

> [...]
>
> Personligt vil jeg hellere købe en 8 år gammel italiener end en splinterny
> kineser hos Tarvelige Hansen. Har prøvet begge dele.

Prøv lige at kigge her:
http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=0&item=17623

Her en CPI:
http://www.scooterparts.dk/picview.asp?pid=68652

Her en Piaggio:
http://www.scooterparts.dk/picview.asp?pid=44731
Som leverer motoren til aprillia.

Læg mærke til, at der IKKE er stålforinger i støbejernscylinderne.
Dvs. de slides kraftigt. Fakta er, at når knallerten har kørt 15.000 km, så
får den startvanskeligheder så sikkert som amen i kirken, og så skal stempel
og cylinder skiftes.
Kan han selv og gider, så er det overkommeligt, men skal der betales for
det, så er det meget slemt.

Firtakterne har fra fødslen stålforing i cylinderen, fordi cylindervæggene
ikke smøres via brændstoffet.
Derfro holder de bedre. Der skal så måske stilles ventiler af og til.
Men det er nemmere end at skifte cylinderen.
Jeg har kigget flere scootere under skørterne efter selv at have oplevet en
Peugeot -
Scooterne ser så fine ud i al deres plast, man så snart man kigger dem efter
nedenfra, så ser man tydeligt vilket forfærdeligt minimumsbras,
producenterne klasker sammen.
En gammel Puch Maxi kan køre jorden rundt et par gange på en cylinder uden
vrøvl, men den er også foret.
Alle de nye! Nope Tag det som udgangspunkt. 2-takt ingen foring . 4-takt -
med foring.

His du tror italienerne er dyrere, fordi de er bedre, tager du grundigt
fejl. De er dyrere fordi ham manden, der skal samle dem, er 3-4 gange så dyr
som kinseren, der samler Giantco'erne eller de andre mandarin-cykler.
I motorcykelverdenen ja, hvor man er parat til at betale en ekstra nyre for
at få en Ducati, ja, der kan der være noget om snakken, men i
knullertverdenen er det faktisk omvendt eller i hvert fald tæt på.

Stort set alle kineser knallerter som kører firtakt kører med en kopi af en
Hondamotor, og efter hvad jeg ved, så er det sådan en Hondamaskine, der
drejer jorden rundt, så det behøver man vist ikke være bekymret for.

Jeg har selv kigget maskinen under skørtet på Giantcoerne og været en smule
imponeret over stelkvaliteten i forhold til min gamle Peugeot og flere andre
japanere og koreanere.
Og med to års garanti og til de penge, så tør jeg godt gi den min
anbefaling.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : DMCN 721

Dato : 17-01-11 01:32

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> flere andre japanere og koreanere.
> Og med to års garanti og til de penge, så tør jeg godt gi den min

Enig.
Mvh
Jarl
--
www.dmcn.dk #721

Fra : Pwh

Dato : 17-01-11 06:14

Frodo Nifinger, skrev:
> En gammel Puch Maxi kan køre jorden rundt et par gange på en cylinder
> uden vrøvl, men den er også foret.

En Maxi er svær at slå ihjel, og kan repareres med en skruetrækker og et topnøglesæt.
Men den har nu ikke foring i cylinderen, den er hårdtforkromet, men koster ikke ret meget.

/Jens

Fra : Per

Dato : 17-01-11 17:50

Pwh wrote:

> En Maxi er svær at slå ihjel, og kan repareres med en skruetrækker og
> et topnøglesæt. Men den har nu ikke foring i cylinderen, den er
> hårdtforkromet

hårdforkromet = det allermest holdbare der findes.

En Maxi cylinder kan stort set ikke sliddes op.

/ Per

Fra : oz3bto

Dato : 17-01-11 18:18

> hårdforkromet = det allermest holdbare der findes.
>
> En Maxi cylinder kan stort set ikke sliddes op.
>
> / Per

Og når den bliver slidt så køber man bare et stempel der er et nummer større
så køre den i 20-30 år igen

Fra : Pwh

Dato : 17-01-11 20:16

oz3bto, skrev:

> Og når den bliver slidt så køber man bare et stempel der er et nummer
> større så køre den i 20-30 år igen

Maxi'ens største problem er nok dens pladestel, det tærer op efterhånden.

Jeg var så uheldig at brænde krumtappen af på de to motorer jeg har,
måske noget dårlig 2-taktsolie, eller bare sort uheld.
Gider ikke skrue mere på skidtet, så den der er frisk kan for en billig penge
samle sig en god maxi og have en masse gode reservedele i overskud.

Surfer man lidt på maxierne vil man se at de faktisk har fået kultstatus blandt de unge,
de gejler dem helt vildt op, de handles faktik til en ret god penge efterhånden.

/Jens

Fra : oz3bto

Dato : 18-01-11 17:12

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blandt de unge,
> de gejler dem helt vildt op, de handles faktik til en ret god penge

Kunne godt lyde som for dårlig olie ... Lige olien da bør man ikke spare..
Dog er den dyreste ikke altid den bedste afhænger af om motoren er tunet
evt. hvor voldsomt den er tunet eller om den er std.

Fra : Pwh

Dato : 18-01-11 19:34

oz3bto, skrev:

> Kunne godt lyde som for dårlig olie ... Lige olien da bør man ikke
> spare.. Dog er den dyreste ikke altid den bedste afhænger af om
> motoren er tunet evt. hvor voldsomt den er tunet eller om den er std.

Mistæker også olien (blandede selv)
Men det var en dunk standart 2-taktsolie købt på tanken,
hverken billig eller dyr.
Den var 110% lovlig, gad ikke noget forsikringsbøvl hvis
uheldet skulle værer ude.

/Jens

Fra : oz3bto

Dato : 18-01-11 19:08

> [...]
> hverken billig eller dyr.
> Den var 110% lovlig, gad ikke noget forsikringsbøvl hvis

Den alm. fra tanken plejer ellers at være fin fin til en std. maskine

Jeg har altid selv brugt low smoke fra statoil .. koster vist omkring 80kr
idag (55 for 10 år siden da jeg kørte maxi)
Scooteren har altid fået det forhandleren solgte som skulle høre til netop
den scooter.. Lige så meget for at beholde evt. garaenti .. Lidt svært for
forhandleren og sige at det er forkert olie jeg har brugt når han selv har
solgt mig den
Andre scootere uden garaenti har jeg altid bare fyldt med den billigste
fuld synt jeg har kunnet finde

På scooterne med tun på svinger det lidt lige fra castrol TTS eller R2 til
de let tunede og til castrol A747 til de hårdt pumpede

Fra : oz3bto

Dato : 17-01-11 04:42

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFfiber.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nødvendige.
> Det er ganske enkelt noget skrammel uden nævneværdig holdbarhed.

Den må du længere ud på landet med..... Jeg har kørt betydeligt længere som
15.000km kun med skifte af stempel ringe på en scooter som enda var
trimmet godt op .. den havde samme antal HK efter 20-22.000 km så da det
havde kørt omkring de 1000km

Min gamle suzuki FZer rundede 20.000 uden jeg havde rørt så meget som en
skrue på den

> [...]
> pga af, der er er foringer i disse cylindre. og motoren generelt er langt
> mere holdbar end den tilsvarende totakter.

Den slider rullerne stort set lige så hurtig som en 2t .....
Minuset ved 4 takt at den skl have stillet ventiler for hver 3000km senest
ved 5000km eller begynder den at bruge meget brændstof og trække dårligt

> [...]
> andet. Blot min opfattelse.
> Plastikkvaliteten kna jeg ikke svare for.

Kvaliteten af de der THansen scootere kan ikke anbefales overhovedet .. De
tilbringer ofte mere tid på værkstedet som på vejen

Fra : Leo Jensen

Dato : 18-01-11 01:17

On Jan 16, 10:27 pm, "C. Caspersen" <cmc...@fjerndettesol.dk> wrote:

> Det kan man, men du får hvad du betaler for.
>
> Personligt vil jeg hellere købe en 8 år gammel italiener end en splinterny
> kineser hos Tarvelige Hansen. Har prøvet begge dele.
>
> /Caspersen

Enig.

Kineserne er billige og fint blanke, når de er nye, men det er kopier
produceret uden en dybere viden om, hvad der faktisk betyder noget for
en motors levetid mht materialevalg, hærdning, overfladeruhed og
tolerancer/skævheder af lejer, krumtap, plejstang, stempel osv, og
resten af produktet er på samme måde. Dårlig lakering, dårlig
svejsning, dårlig krom, dårlige lejer, dårlige slanger/tætninger,
dårlig plastkvalitet osv. Det kan sagtens bruges, men der vil konstant
være små detaljer, der ruster, bliver grimme og går i stykker. Meget
kan ordnes med en pudseklud, lim og svejseapparat, men den slags gider
man jo ikke rigtig.
Det er jo bare at kigge på cykler. En Greenfield og en MBK holder sig
bare ikke lige godt ved samme brug og vedligehold, men man kan da
sagtens holde begge cykler kørende.

Hvis man tager en tur til Thailand, Cambodia, Vietnam osv kører der
myriader af små scootere på 100-150 cc, og det er 90% Honda og resten
Yamaha. Det er da ikke for sjov, at de ikke vælger de billigere
kinesermaskiner, men derimod fordi de skal have noget, der bare
fungerer hver dag. Det er jo det billigste i længden.

Hondas 4-takts industrimotorer er i øvrigt ikke med foring, men
derimod nikasil, hårdkrom eller noget i den stil, og de holder omkring
2000 timer med fuld gas og uden regulator (udlejningsgokart). Det
ville være pænt mange kilometer på en scooter...

Bortset fra det kører en knægt på en scooter sq da ikke særligt mange
kilometer, og hvis der virkelig skal skiftes stempel og cylinder efter
15.000 km er det nu en nem og ikke særligt dyr operation på en to-
takter. Jeg ville ubetinget købe japansk eller italiensk, og jeg ville
ikke være bekymret for om det var 2 eller 4-takt.

Jeg kørte Yamaha FS1, da jeg var knægt, og det var da stort set en
evighedsmaskine, også selvom det var en 2-takter

MVH Leo