Læder, hvilken farve?
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-01-11 23:59

Hej i hytterne

Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Hvordan er læder at holde?

Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-11 00:03

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.

Vi kørte i kollegaens 320'er til Tyskland i sdste uge. Hans klare
holdning var at Alcantara sæderne han havde i den nuværende bil, var
omend meget mere lækre end lædersæderne i hans tidligere 320'er.

"Man skøjter rundt i lædersæder og så bliver de let "klistrede" om
sommeren".

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 11:57

> "Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen
>
> "Man skøjter rundt i lædersæder og så bliver de let "klistrede" om
> sommeren".

På 9-5'eren var den forreste del af siddefladen i stof, så man netop ikke
brændte lårbasserne.
Og ellers vælger man jo blot med ventilerede sæder. Så slipper man for at
"klistre" til sædet. Selvom jeg nu ikke har oplevet det som et problem. Man
sidder jo ikke og sveder i en bil med klima.

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-11 16:04

"Henrik B." skriver:

> På 9-5'eren var den forreste del af siddefladen i stof, så man netop ikke
> brændte lårbasserne.

SÅ er detjo ike læderstue længere, men kun "kombi"

> Og ellers vælger man jo blot med ventilerede sæder. Så slipper man for at
> "klistre" til sædet. Selvom jeg nu ikke har oplevet det som et problem. Man
> sidder jo ikke og sveder i en bil med klima.

Jeg ved ikke med dig, men når bilen har stået 6 timer i solen og jeg
skal hjem fra stranden, så går der altså lidt mere end 5 minutter
inden der er under 23 grader i bilen.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 16:50

KLIP

> Jeg ved ikke med dig, men når bilen har stået 6 timer i solen og jeg
> skal hjem fra stranden, så går der altså lidt mere end 5 minutter
> inden der er under 23 grader i bilen.

Der findes jo bilmærker med programmerbar udluftning, der umiddelbart klarer
det lille problem.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-11 16:56

"Bjørn J." skriver:

> Der findes jo bilmærker med programmerbar udluftning, der umiddelbart klarer
> det lille problem.

Coll, den kan gætte, hvornår jeg vil hjem fra stranden og så starte en
halv time før - incl at starte bilen så kølekompressoren også kører?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 17:00

KLIP

> Coll, den kan gætte, hvornår jeg vil hjem fra stranden og så starte en
> halv time før - incl at starte bilen så kølekompressoren også kører?

Nej, så avanceret er det ikke, men en god uluftning hjælper dramatisk på
kabineheden.

Derefter starter man potten og sætte sædeventilationen på.

Herligt!

PS: Det kommer sikkert også i den nye Das Auto.

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 00:35

>Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Mørke. Lys læder tager farve med tiden synes jeg...

> Hvordan er læder at holde?

Hamrende nemt.. ingen problemer. En smule pleje en gang om året når du
giver vognen den store forårstur.

Til dagligt fjerner du snavs mv. med en fugtig klud. Meget nemmere end
stofsæder..

>Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Kun hvis du kører i bar røv... til gengæld kan du få brændt lårene i
korte shorts.

Men problemet er ikke så stort.. når du først har fået vognen i gang
og AC'en køler så forsvinder det hurtigt.

//Martin - som savner læder i vognen men som nægter at ofre det på en
koreaner

Fra : TL

Dato : 15-01-11 06:09

On Sat, 15 Jan 2011 00:34:37 +0100, in dk.fritid.bil "Martin [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>til gengæld kan du få brændt lårene i
>korte shorts.

En voksen, heteroseksuel mand har intet at bestille i korte shorts
alligevel.

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 15-01-11 08:45

> En voksen, heteroseksuel mand har intet at bestille i korte shorts
> alligevel.

Og at den voksne heteroseksuelle mand kunne have behov for at befordre
en voksen heteroseksuel kvinde er naturligvis udelukket ?

Andreas M. Hansen

Fra : Brian Sørup

Dato : 15-01-11 09:12

"Andreas Møller Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Og at den voksne heteroseksuelle mand kunne have behov for at befordre en
> voksen heteroseksuel kvinde er naturligvis udelukket ?

Hun skal jo alligevel altid være varm i de områder der omtales....

--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 10:18

On Fri, 14 Jan 2011 21:08:54 -0800, TL <tl_dp@roadrunner.com> wrote:

>En voksen, heteroseksuel mand har intet at bestille i korte shorts
>alligevel.

Når der er 30 grader, så er det lige før jeg gerne hopper nøgen rundt,
bare jeg kan slippe for at have det varmt.

Mode eller ej....

//Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-01-11 11:04

TL frembragte:
> En voksen, heteroseksuel mand har intet at bestille i korte shorts
> alligevel.

Trækker"dreng"? ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Henning

Dato : 15-01-11 10:29

>Kun hvis du kører i bar røv... til gengæld kan du få brændt lårene i
>korte shorts.
>
>Men problemet er ikke så stort.. når du først har fået vognen i gang
>og AC'en køler så forsvinder det hurtigt.
Tænder man ikke bare for klimaanlægget i sæderne?

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 10:33

>Tænder man ikke bare for klimaanlægget i sæderne?

Joh.. hvis man har en af de biler jeg ikke får råd til, så gør man
sikkert nok

//Martin

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-01-11 09:22

Hej

On 14-01-2011 23:59, Uffe Bærentsen wrote:

> Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?
>
> Hvordan er læder at holde?
>
> Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Jeg har sorte lædersæder i min bil, og har intet at udsætte. Folk sagde
ellers at "de bliver SÅ varme om sommeren" og den slags, men det har jeg
ikke oplevet. Synes heller ikke man klistrer fast o.lign. Dog er det nok
bedst at have aircon/klima hvis man har lædersæder kunne jeg forestille
mig. Jeg har typisk temperaturen stående et sted imellem 20-22 grader
både sommer/vinter, selvom klimaanlægget nemt kan køle kabinen ned til
16 grader - man er vel miljørigtig

Læderet skal bare renses med lædersæbe og have en tynd omgang læderolie
hvert år (helst), og så er det fint. Mine er 12 år gamle, og de ser
stort set ud som nye stadigvæk. Der er en "fold" i indstigningssiden i
førersiden, men skummet nedenunder er faldet lidt sammen - har købt et
nyt indlæg.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Leo Jensen

Dato : 15-01-11 02:53

On 14 Jan., 23:59, "Uffe B rentsen" <leiti_NOSP...@hotmail.com> wrote:
> Hej i hytterne
>
> Hvad siger gruppen, hvilken farve l der s der er at foretr kke og hvorfor?
>
> Hvordan er l der at holde?
>
> Hvad med varme sommerdage, br nder man m sen ved sorte s der?
>
> Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.
>

> --
> Uffe B rentsen
> Ford Mondeo 1,8i
> Fiat Punto 1,2i

Lyst læder, tak. Mørkt er ganske enkelt for dystert og grimt, og det
lyse er ganske nemt at holde pænt og rent....

http://picasaweb.google.com/Leo.5500/Jaguar#5119017317425618962

MVH Leo

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 12:01

> "Leo Jensen" skrev i meddelelsen
>
> Lyst læder, tak. Mørkt er ganske enkelt for dystert og grimt, og det
> lyse er ganske nemt at holde pænt og rent....

Det afhænger vist helt af overflade, farve m.v. Jeg har hørt om flere som
havde helt lyse, beige og sandfarvede lædersæder. Så snart de havde siddet i
dem i f.eks. blå bukser, så kunne dette ses i læderet...

Men jeg havde samme farve som dine i min 9000, og det var intet problem.
Tidligere ejer havde givet dem sæbespåneskum flere gange om året. FÅRK noget
lort!

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 12:16

>Det afhænger vist helt af overflade, farve m.v. Jeg har hørt om flere som
>havde helt lyse, beige og sandfarvede lædersæder. Så snart de havde siddet i
>dem i f.eks. blå bukser, så kunne dette ses i læderet...

Jeg behøver kun se på min egen sofa i stuen... så ingen lys læder til
mig fremover

//Martin

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 22:09

Martin [6000] wrote:

> Jeg behøver kun se på min egen sofa i stuen... så ingen lys læder til
> mig fremover

Bar røv gir bremsestreger

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 15-01-11 11:01

Uffe Bærentsen skrev:
> meninger efterlyses

Aldrig læder hvis jeg kan blive fri.

Koldt om vinteren og varmt om sommeren :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:05

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Sort læder er lang at foretrække.

Det er nemt at holde , meget slidstærkt og med ventilation indbygget,
særdeles behageligt året rundt.

Fra : Brian

Dato : 16-01-11 00:24

Den 14-01-2011 23:59, Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
>
> Hvordan er læder at holde?
>
> Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?
>
> Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.

Jeg har haft både mørk og lyst læder. Jeg kan helt klart bedst lide en
dejlig lys kabine - men med lyst læder, følger der ofte lyst tæppe med
også, hvilket jeg absolut ikke bryder mig om.

I de biler jeg har haft, har der aldrig været problemer med rengøringen
- og da jeg er en doven sjuft med bedre ting at give mig til end at
nusse lædermøbler, kan der nemt gå 8-9 måneder imellem jeg går det
efter, hvilket ikke har givet problemer.

De kan blive varme en sommerdag, men når først man lige har været nede
og røre læderet/suget varmen ud af dem, er det intet problem. Om
vinteren er de sikkert også kolde, men der har jeg som regel alligevel
bukser på, så det er ikke et problem

Alcantara og velour er ikke lige mig - det ene er for sart, det andet er
bare... fesent!

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-11 08:05

Brian skriver:

> Alcantara og velour er ikke lige mig - det ene er for sart, det andet er
> bare... fesent!

Alcantara - sart?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 16-01-11 08:51

"Uffe Bærentsen" skrev i meddelelsen

>Hej i hytterne

G'morn ;)

> Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Det afhænger af bilens farve - der bør være en kontrast. F.eks. vælger man
ikke en hvid eller sølvfarvet bil og lys læder - det svinger ikke. Min ene
bil er speedgelb med sort læderindtræk, og den anden er hvid med rød/brunt
læderindtræk

> Hvordan er læder at holde?

Yderst nemt !

> Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Hvis man tænker lidt over, hvorledes man parkerer, er det intet problem. I
modsat fald kan det være hot at sætte sig i sædet uanset om man har
sædeventilation, programmérbar klimaanlæg eller andet grej.

Fra : Leo Jensen

Dato : 17-01-11 02:07

On 16 Jan., 08:51, "Mogens \(K\)" <mogensFJ...@DETTEknudsen.dk> wrote:

> [...]
> bil er speedgelb med sort læderindtræk, og den anden er hvid med rød/brunt

Helt enig, farverne skal spille sammen, og der skal være noget
kontrast. De fleste biler er kedelige i sølv, så for mig er
kombinationen sølv/sort slet ikke en option. Dine farver lyder helt
fine

> Hvis man tænker lidt over, hvorledes man parkerer, er det intet problem.. I
> modsat fald kan det være hot at sætte sig i sædet uanset om man har
> sædeventilation, programmérbar klimaanlæg eller andet grej.

Ja, som udgangspunkt er læder bare varmere at slå røven i end stof,
uanset hvad man har af ventilerede sæder osv.
Mine lyse ikke-ventilerede lædersæder er dog ikke et reelt problem,
heller ikke når letpåklædte damer sætter sig ind på passagersædet i
juli i St Tropez

Leo

Fra : Bjørn J.

Dato : 17-01-11 10:43

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Mine lyse ikke-ventilerede lædersæder er dog ikke et reelt problem,
>heller ikke når letpåklædte damer sætter sig ind på passagersædet i
>juli i St Tropez

Jeg vil nu ikke have bare lår indsmurt i solcreme ind på mine ventillerede
kølige forsæder selv ved Varde å.

Fra : Kanstrup

Dato : 17-01-11 01:31

> Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Det får du vist mange forskellige svar på. Jeg har helt lyst læder i
min E91'er - Lemon White - (som denne:
http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=514&stc=1 ,
http://www.e90post.com/forums/attachment.php?attachmentid=107901&stc=1&d=1193191938)
- dog med sportssæder - og jeg kunne ikke drømme om at få mørkt læder.
Det lyse giver en fantastisk indbydende kabine, og efter at have stået
og kigget ind i 6 totalt mørke og dystre Audier og BMWere hos
forhandleren var jeg solgt.

Samtidigt har jeg glas panorama, og lyset er eminent. Heller ikke enig
i den med bilfarven - min er koksgrå med den lyse stue, og jeg har
endnu ikke set en flottere kombination (IMO).

> Hvordan er læder at holde?

Let - har 2 småbørn med enorme vinterstøvler og det giver ikke
problemer. Daglig snavs kan tørres af, og så får en sæbespåneskum
hvert forår, hvorefter det ser ud som nyt, uden at blive glat men
dejlig mat. Du må endelig ikke bruge noget med voks i, fordi så kommer
man nemlig til at skøjte rundt.

> Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Ved det ikke - men jeg har klimakomfortruder i min, så den bliver ikke
helt så varm.

> Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.

Hud hører hjemme i en rigtig bil Så længe du overholder det med
ikke at vokse, så giver det ingen problemer. Det ENESTE som kan
ødelægge den lyse læder, er nye uvaskede jeans og kuglepenblæk - så
det skal man lige være opmærksom på. Nåe ja - og så er lys >> mørk.

- Kanstrup

(som lige har bestilt en 7-personers til stuen i ekstra tykt
cognacfarvet læder naturligvis...)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 12:31

>"Uffe Bærentsen" skrev i meddelelsen
>Hej i hytterne
>
>Hvad siger gruppen, hvilken farve læder sæder er at foretrække og hvorfor?

Jeg har sorte i min gamle færge.

>Hvordan er læder at holde?

Nemt, meget meget nemt

>Hvad med varme sommerdage, brænder man måsen ved sorte sæder?

Ja, i min bil gør man (ikke jeg, da jeg har et Recaro sæde monteret, som kun
er med stof )
Bilen skal ikke stå ret længe i solen, før sæderne er meget varme.
Det bliver de uanset om soltag/vinduer står åbne, så der er udluftning.
En anden irriterende tinge er, at hvis man lægger noget på sædet når man
kører, så karter det rundt og rutcher på gulvet ved selv de mindste
opbremsninger.

>Kort sagt, erfaringer og meninger efterlyses.

Har du hermed fået.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport