Taxakort
Fra : Per Hansen

Dato : 14-01-11 07:30

Hej

Håber ikke mit indlæg er alt for OT

Sagen er at jeg er blevet arbejdsløs så i løbet af et par uger kan jeg
se frem til at skulle til møde på jobcenteret - hvis jeg da ikke er
kommet i arbejde inden naturligvis.

Jeg har tidligere overvejet om jeg skulle tage det store kørekort. Men
der er nok ikke de store jobmuligheder i den branche - der vil jo
altid være en polak eller litauer der vil køre billigere ...

Til gengæld kan jeg se at der jævnligt bliver søgt taxachauffører.
Men er det fordi man ikke kan leve af det uden af skulle arbejde 16
timer i døgnet ?
Jeg må indrømme at jeg ikke kender meget til taxabranchen.
Hvor stor den af taxaerne bliver kørt af fuldtidschauffører ? Har på
fornemmelsen at en stor del bliver kørt af folk der har det som et
bijob. - har jeg ret ?

Hvordan bliver man egentlig afregnet ? Er det udelukkende en
procentdel af omsætningen ?

Hvordan med området ? Er det sandt at taxakortet kun gælder i det
område /politikreds man har erhvervet det i ?

Mvh.
Per

Fra : Kanstrup

Dato : 14-01-11 07:59

Hej Per

Det er flere år siden jeg kørte, men jeg har kørt ved forskellige
vognmænd og forskellige steder i landet - og både bijob fre/lør/søn og
fuld tid en kort periode.

> Til gengæld kan jeg se at der jævnligt bliver søgt taxachauffører..
> Men er det fordi man ikke kan leve af det uden af skulle arbejde 16
> timer i døgnet ?

Jeg tror IKKE man skal begynde at regne en timeløn ud - så bliver man
deprimeret. Med mindre du får en del skole- eller sygekørsel (eller
teletaxa) tror jeg man skal køre rigtigt meget for at have en hæderlig
løn. Det må også komme an på kundegrundlaget og vognmandens
kontrakter.

> [...]
> Hvor stor den af taxaerne bliver kørt af fuldtidschauffører ? Har på
> fornemmelsen at en stor del bliver kørt af folk der har det som et

Det tror jeg kommer meget an på den specifikke vognmand, men jeg tror
ikke det er unormalt at der er faste chauffører og så nogle få der har
det som bijob om natten eller i weekenderne.

> Hvordan bliver man egentlig afregnet ? Er det udelukkende en
> procentdel af omsætningen ?

Det tror jeg igen er vognmandsspecifikt - jeg har prøvet ren kommision
(50%) og fast løn plus en noget mindre kommision.

> Hvordan med området ? Er det sandt at taxakortet kun gælder i det
> område /politikreds man har erhvervet det i ?

Nej - men du vil sikkert blive afkrævet en vejprøve der hvor du skal
køre for at få dit førerkort - det er ikke de samme som et
erhvervskørekort der gælder over hele landet. Jeg tog erhvervskort i
Frederikhavn hvor man skal kunne finde rundt til køreprøven), kørte i
(den gamle) Dronninglund kommune, og igen i Odense - men først efter
at afgivet en vejprøve til "kødkortet".

Summa: (i min optik)
Du bliver ikke rig af at køre taxa, og du skal være glad for at køre
bil (doh!) og for mennesker - også de fulde, mærkelige, gamle,
handicappede, syge, etc.

- Kanstrup

Fra : Rene Jensen

Dato : 14-01-11 16:04

Vær opmærksom på der kommet nye regler om priser på kurser når du er
ledig sådan at mange af dem nu ikk kan tages på sine 6 ugers selvvalgt
... blandt andet .. kran truck lasbiil kort hænger kort kran osv da de nu
er over max beløbet pr uge på 3500 som det må koste.

Jobcenteret og din akasse kan nok oplyse nærmere om hvilke der mulige nu ..

Fra : Allan F

Dato : 14-01-11 16:08

Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring gælder i hele landet. Det tages
ved en almindelig kørelærer - evt tilknyttet AMU eller lignende. Dernæst
skal man have det lovpligtige chaufførkursus, som er et 2-ugers kursus der
afsluttes med en prøve. Når man har det, kan man gå til den lokale kommune,
og erhverve et førerkort. Det kræver en straffeattest, et billede, og lidt
småpenge. Dette kort giver en ret til at køre taxi hjemmehørende i
pågældende kommune. Man kan selvfølgelig sagtens tage ture der går til andre
dele af landet.

Når man har disse ting i orden, skal man finde enten en vognmand (som ejer
en taxi) eller et taxiselskab. Taxiselskabet har typisk en gadeprøve, som er
en skriftlig prøve i den lokale geografi. Hvor ligger banegården, hoteller,
værtshuse, store veje m.v. Når man har bestået den, så kan man komme ud i en
taxi og arbejde.

Lønnen er for langt den største dels vedkommende en procentdel af
omsætningen. For at gøre det så let som muligt, bør du starte med at køre om
natten. Dagpladserne er som regel mere eftertragtede, og fortrinsvis besat
med chauffører der har kørt minimum et halvt år om natten. Størstedelen af
nat-omsætningen liggger på fredag/lørdag nat, så det er her, det gælder om
at lægge de fleste timer. Torsdag nat plejer også at fungere. Søndag er der
meget kørsel med kunder til og fra banegård. En typisk nattevagt er 18-06 -
og så er det op til chaufføren selv at lægge pauser ind.

Når man starter, er det selvfølgelig svært at følge med de 'gamle og
garvede', for man mangler overblikket over området. Det lærer man i løbet af
et par måneder. Undgå så vidt muligt at bruge GPS, da man ellers ikke lærer
at finde vej selv. Og det er træls at skulle taste en adresse ind hver gang
man skal køre en tur.

Tidligere var taxierhvervet populært som bijob, men efter kravet om
chaufførkursus slog igennem, var det de færreste der ville investere de
penge og den tid, det kræver at bestå dette kursus. Nu er det primært
fuldtidschauffører der er i branchen.

Hvis du vil vide mere, skal jeg gerne svare på spørgsmål. 20 år i branchen.

Allan F

Fra : Allan Møller

Dato : 14-01-11 16:10

> [...]
> der er nok ikke de store jobmuligheder i den branche - der vil jo
> altid være en polak eller litauer der vil køre billigere ...

Jeg kører selv lastbil på Sjælland og det er nu min opfattelse er der er
jobs hvis man kender nogen i faget.
Tror nok du har ret i at eksportkørsel er for østeuropæere efterhånden men
altså der er muligheder hvis du vil kører fragtmand / distribution.
Selvfølgelig er der ikke så mange jobs som der var for 2-3 år siden.

> Til gengæld kan jeg se at der jævnligt bliver søgt taxachauffører.
Hvis du endelig skal køre personbefordring ville jeg nu nok anbefale dig at
tage et buskort og så komme ud og kører noget minibus.
Den branche har jeg også været i en del år og der er lønnen nogenlunde og
arbejdstider med.

Men disser erfaringer er kun for Storkøbenhavn men du nævner ikke noget om
hvor i landet du holder til.
Buskørekort mm. kan fås som amu bla på http://www.tuc.dk/Bus.22.aspx

Taxakørsel har jeg selv rigtige dårlige erfaringer med men det er nok også
hvordan man er som person.

Held og lykke med det hele.

Mvh. Allan

Fra : Vandmanden

Dato : 14-01-11 15:16

Kanstrup skrev:
> [...]
>Frederikhavn hvor man skal kunne finde rundt til køreprøven), kørte i
>(den gamle) Dronninglund kommune, og igen i Odense - men først efter

Er det den samme prøve som Allan F omtaler ?

Rene Jensen skrev:
> [...]
>.. blandt andet .. kran truck lasbiil kort hænger kort kran osv da de nu
>er over max beløbet pr uge på 3500 som det må koste.

Øv ! det kan jo stikke en effektiv kæp i hjulet!
Så er der sikkert ikke maget andet end "find din indre pipfugl" kurser
at vælge imellem. - Og det får man jo ikke noget job ud af...

Allan Møller skrev:
>Jeg kører selv lastbil p Sjælland og det er nu min opfattelse er der er
>jobs hvis man kender nogen i faget.
>Tror nok du har ret i at eksportkørsel er for steuropæere efterhånden men
>altså der er muligheder hvis du vil kører fragtmand / distribution.
>Selvfølgelig er der ikke så mange jobs som der var for 2-3 r siden.

Faktisk vil jeg også langt hellere køre med gods, men havde indtryk af
at det var en branche hvor det var meget vanskeligt at komme ind -
specielt hvis man kommer som ny uden erfaring.

> [...]
>tage et buskort og så komme ud og kører noget minibus.
>Den branche har jeg også været i en del år og der er lønnen nogenlunde og

Tror bare ikke det vil være godt for hverken mig eller børnene hvis
jeg bliver sendt ud med en hel bus fyldt med skolebørn i
lømmelalderen

>Men disser erfaringer er kun for Stork benhavn men du n vner ikke noget om
>hvor i landet du holder til

Normalt opererer jeg i det Sydsjællandske, men sådan behøver det
såmænd ikke fortsætte ...

Mvh.
Per

Fra : oz3bto

Dato : 15-01-11 04:44

"Per Hansen" <phansen1976@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------

Man kan godt leve af at køre taxa men...........
Det kræver at man køre mindst 5-6 dage i ugen og ikke under 12 timer af
gangen ligesom man bør køre hver fre/lørdag for at have en OK løn.. Det
er dog DK´s dårligste betalte job hvis man kikker på antallet af timer ..
Nu køre jeg så i Norge hvor lønnen er noget bedere i en taxa

Man afregnes normalt med omkring 45% af det indkørte .. Det svinger dog lidt
bla. får fast chaufføere normalt 1-2% mere som dem der kun køre weekend...
Visse steder køre man dog på fast eller timeløn .. men det er kun normalt i
landområder .. Jeg har prøvet hvor det var timeløn i hverdagen og 46% af
indkørt fra fredag kl 18 til mandag morgen

Som ny chauffør kan man godt forberede sig på at få lorte vagterne f.x.
søndag formiddag

Nu er taxa kortet ikke bare et kørekort .. man skal også have et
kvalifikations kursus som tager ca 1 uge med normal skolegang fra 8-15

Udover det så skal man have førekort til komunen man køre i og hvordan
dette opnåes er lidt forskelligt
Ved krone taxa i Kolding skulle man ind og svare på en masse spørgsmål bla
om hvor de forskelige værtshuse er samt sygehus/læge også en stak spørgsmål
om sideveje (Fx.hvad er munkevænget en sidevej til).. Ved Kolding taxa var
det et lille aften kursus hvor vi var de vigtigste adresser igennem samt
brug af taxameteret
I Billund skulle chefen bare vide om jeg vidste hvordan man brugte en GPS
samt snakke engelsk

Selve kørekortet kan være lidt langhåret at få
Først teori prøve.. samme som til alm. bil men man må max lave 3 fejl
Til køreprøven skal man finde af korteste vej til 3-4 adresser og køre
110*% fejlfrit .. kørefejl = dumpet.. Udover det skal man udvise rutine samt
"flydende'" kørsel

Jeg syntes dog ikke det var så slemt.. men OK jeg tog også alm. kort + taxa
kort på 1½ mdr :P

Taxa kortet åbner dog også lidt døre.. bla bud firmaer vil gerne have taxa
chaufføere og når en direktør e.l. mangler privat chauffør ja så er det
oftes en ex taxa chauffør der får jobbet

Skal man køre taxa så skal man kunne udholde fulde folk modtage skideballer
og stadig smile.. Være umulig at stresse også skal man kunne lide at køre
bil i 12-16 timer af gangen

Kan man lide at køre bil så er det tilgengæld et fedt job