SV650S bundkåbe
Fra : Jan Vinten

Dato : 09-08-01 10:01

Hej MC-gutter igen,

Jeg er kommet i den situation, at jeg meget gerne vil putte en
bundkåbe på min SV650S.
Jeg har fået afvide fra flere forskellige, at sådan en koster ca. 1500
svenske kr. Jeg ringede så derfor til MC Huset i Sverige og får så
afvide, at sådan en koster 3900 sek.

Mit spørgsmål er så: Er der nogle af jer, der ved hvor man kan købe
sådan en til 1500 sek?
Har i nogle svenske links eller ?

På forhånd tak,
Jan Vinten
SV650S - Gul - 1999-model!

Fra : wk

Dato : 12-08-01 11:10

Jeg ved ikke noget om svenske priser på bundkåber, men nu hvor jeg har fat i
en sv650 ejer har jeg et spørgsmål. Jeg får mc kørekort til sommer og satser
på at købe en sv650. Jeg har ingen erfaring med større mc'er kun scooter og
125 cc og den slags.
Jeg vil gerne høre om sv650'eren er til at styre for en nybegynder, eller om
den er for 'vild'. Kan man ligge stille og roligt og cruise på den de første
par måneder for at vænne sig til den, eller er den vanskellig at styre eller
kontrollere?
Mvh Thomas

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 12-08-01 13:12

> Jeg vil gerne høre om sv650'eren er til at styre for en nybegynder, eller
om
> den er for 'vild'.

Jeg startede selv på en SV650S - det var bare fint. Det kan du sagtens gøre.
Hav blot respekt for kræfterne.

> Kan man ligge stille og roligt og cruise på den de første
> par måneder for at vænne sig til den, eller er den vanskellig at styre
eller
> kontrollere?

Den er meget let at styre, hvilket godt kan være lidt farligt. Hav hele
tiden dine egne begrænsninger i baghovedet - SV'eren tilgiver så mange fejl,
at jeg er sikker på at hvis du først krydser stregen, så går det helt galt.
Du får mange advarsler inden, så lyt til dem. SV'eren er en rigtig fin
cykel - især til prisen (stadigvæk).

Mvh
Steen

Fra : wk

Dato : 12-08-01 13:04

Jeg har stor respekt for krafterne på en mc. En af mine bekendte døde 8 dage
efter han fik sit kørekort (18 år), han købte en 1000 cc racer (kan ikke
huske mærket) og skred ind i et vejtræ i et sving.
Jeg har overvejet de her tre modeller:
GS500
Bandit
SV650
Alle siger at jeg vil fortryde købet at GS500 og hurtigt blive træt af den.
Den er tilgengæld billig og let at slippe af med igen. Folks argument er
også, at man lige så godt fra starten af kan vænne sig stille og roligt til
en hurtigere cykel. Så undgår man chocket når man skifter.
Banditten var længe min favorit, men jeg synes den er for tung, selvom det
selvfølgelig er en fordel i blæsevejr.
Lige nu hælder jeg mest til SV'en. Og jeg har så lige fået bekræftiget dens
gode køre egenskaber som en god allround maskine. Jeg vil have en maskine
der er god til at ligge og køre stille og roligt på på landevejen og i byen,
og som samtidig har en hurtigt acc. Og som ligger godt på motorvejen, da jeg
har tænkt mig at tage på ferie-ture til sydeuropa på den. Og oven i alt det
skal den være billig :)
En hel anden ting. Hvad gør en bundkåbe godt for? Er det for at beskytte
motor/stel eller har det noget at gøre med stabiliteten ved høje
hastigheder? Jeg må indrømme at SV'en tager sig godt ud med bundkåben: >
http://www.geocities.com/catpoopman/Johns_bike.html

Mvh Thomas

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 12-08-01 15:01

> [...]
> efter han fik sit kørekort (18 år), han købte en 1000 cc racer (kan ikke
> huske mærket) og skred ind i et vejtræ i et sving.

Ikke fedt Det er netop den slags man skal undgå - man får ikke en
ekstratur.

> Jeg har overvejet de her tre modeller:
> GS500
> Bandit
> SV650

Det kommer helt an på hvad du vil bruge den til.

> Alle siger at jeg vil fortryde købet at GS500 og hurtigt blive træt af
den.

GS500 er en god "down to basics" cykel. Den er ukompliceret, billig, og
overrasker dig sjældent. Til gengæld har den ikke mange kræfter (læs:
overhalinger er ikke meget sikrere end i bil). Der fås en del aftermarket
tasker osv til den. Et ganske fornuftigt transportmiddel, når nu det skal
være en MC og ikke en bil.

> Den er tilgengæld billig og let at slippe af med igen.

Men du får ikke meget for den, da der er så mange på brugtmarkedet.

> Folks argument er
> også, at man lige så godt fra starten af kan vænne sig stille og roligt
til
> en hurtigere cykel. Så undgår man chocket når man skifter.

Det er noget fis i mine øjne. Der er ikke noget shok man skal vende sig
til - så opfører man sig jo ikke fornuftigt. Jeg får skam heller ikke et
shok når jeg kører i min papfars Lancia Thema i.e. Turbo (200+ hk), i stedet
for min egen Fiat Brava 1,6 (103 hk). Det drejer sig om at behandle timgene
med fornuft og omtanke. Leg kun når der er plads og psykisk/fysisk overskud
til det.

> Banditten var længe min favorit, men jeg synes den er for tung, selvom det
> selvfølgelig er en fordel i blæsevejr.

Tjaa, jeg tror mindst SV'eren er lige så stabil i blæsevejr, og bandittens
konstruktion er ældgammel (sorry). Den har en turbineagtig motor, som
egentlig føles ret godt, problemet er bare at når den først trækker, så er
man faktisk i det røde felt Banditten er tung og meget bred i forhold
til SV'eren (klart, SV'eren har en tværliggende V2'er). Banditten er bedre
hvis du vil have tasker på - lidt i stil med GS500, blot med mere
motorkraft. Hvis du er ovre i den stil, så kan du også se på en Yamaha
XJ600, eller Honda CB500.

> Jeg vil have en maskine
> der er god til at ligge og køre stille og roligt på på landevejen og i
byen,
> og som samtidig har en hurtigt acc.

I den klasse er der ingen der slår en SV'er (du kan tro en af mine
kammerater på en GSX600F er træt af SV'erens acceleration .

> Og som ligger godt på motorvejen, da jeg
> har tænkt mig at tage på ferie-ture til sydeuropa på den.

Hmm, SV'eren er ikke god med tasker på - kun dig selv og til nød en bagpå.

> En hel anden ting. Hvad gør en bundkåbe godt for?

Det er vel kun for et syns skyld på en SV'er. Personligt synes jeg ikke
hverken bund- eller fuldkåbe er kønt på den.

Mvh
Steen

Fra : wk

Dato : 12-08-01 15:19

> Hmm, SV'eren er ikke god med tasker på - kun dig selv og til nød en bagpå.

Betyder det at man ikke kan montere den med hverken topbox eller sidetasker?
Eller at man kan, men at der i så fald ikke er plads til en passager? Jeg
kan umuligt overbevise min kæreste om at det er et godt køb hvis der ikke er
plads til hende bag på :)

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 12-08-01 20:58

> Betyder det at man ikke kan montere den med hverken topbox eller
sidetasker?

Jeg har selv haft topbox på den ene af mine SV'ere, og kæresten kunne godt
sidde bagpå. Hvis man lader udstødningen være som den er, kan der også
slynges et par smid-over tasker på - eksempelvis Oxfords. Jeg havde en
oplagt MIG-udstødning på, så smid-over tasker var ikke en mulighed for mig.

Tasker på en SV'er giver ikke plads til ret meget, og det ødelægger
udseendet en del. Man *kan* godt, men det er ikke det den er bygget til.
Lidt ligesom at smide tasker på en Yamaha R6.

Mvh
Steen

Fra : Jan Vinten

Dato : 13-08-01 00:10

Hej Thomas,

Som Steen skriver, er SV'eren en god all-around cykel!

Jeg har selv kun haft kørekort i 3 uger, har aldrig kørt knallert
eller scooter før!
Så hvis du er forsigtig, som jeg, er den faktisk *rigtig* god!

Jeg overvejede også selv, at købe en 500cc, men blev frarådet det i en
fart, da jeg hurtigt ville fortryde det! Og ja - det ville jeg ha'
gjort!

Kør forsigtigt,
Jan Vinten
SV650S

Fra : Thomas H

Dato : 13-08-01 10:08

Ok, jo mere jeg høre om SV des mere hælder jeg til at købe den istedet for
bandit. Jeg skal 'normalt' ikke bruge den til lange ture, og skal derfor
ikke have monteret topbox og andet særlig tit, men det skal kunne lade sig
gøre.
Derfor: Hvad er jeres erfaring med at køre langt med en passager på SV'en?
Jeg har ladet mig fortælle at topboxen faktisk er en fordel for bagsæde
passageren da den virker som en støtte (en slags ryglæn).
Hvor lang tid kan man køre afgangen. ? 1 time eller mere?

Fra : Adam Christensen

Dato : 13-08-01 20:20

"Thomas H" <cfp14361@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Ok, jo mere jeg høre om SV des mere hælder jeg til at købe den istedet for
> bandit.

Det vil du næppe fortryde

> Jeg skal 'normalt' ikke bruge den til lange ture, og skal derfor
> ikke have monteret topbox og andet særlig tit, men det skal kunne lade sig
> gøre.

Det kan det også, men du skal nok ikke regne med at kunne putte særlig mange
kilo i boksen...

> [...]
> passageren da den virker som en støtte (en slags ryglæn).
> Hvor lang tid kan man køre afgangen. ? 1 time eller mere?

Det kommer meget an på passagerens bygning - min kæreste på 169 cm sidder
fint og vi kan snildt køre 2 timer i streg.

--
Adam
SV650S