Oplysninger vedr. en gammel afpresningsag
Fra : Toke Nørby

Dato : 13-01-11 21:15

Jeg burde måske spørge i dk.videnskab.historie.genealogi, men jeg
forsøger her:

I 1910 blev en mand fra Aarhus omegn anklaget for at have skrevet et
trusselsbrev og en politimand fra Aarhus blev sendt ud og afhørte
manden. På denne side:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_og_arkivserie_liste?a=%C3%85rhus&b=politi&c=&d=1&e=2010&ngid=&ngnid=&heid=12761855&henid=12761855&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=

findes oplysning om "dagbøger" for de enkelte politibetjente. Kan jeg
i en sådan dagbog læse, hvad han spurgte den arresterede mand om?
Eller hvad skal jeg bestille fra Landsarkivet i Viborg, hvor der
åbenbart er en nogle af de gamle politiarkivalier fra den tid.

Jeg ved ikke om han blev dømt, men vil gerne vide det, men jeg ved, at
han i første omgang blev tilbageholdt i ca. to uger og derefter
løsladt, men jeg ved (endnu) ikke, om han senere blev dømt.
På forhånd tak for hjælp
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/