hvordan står jeg i sagen? / godt råd ønske~
Fra : MH

Dato : 13-01-11 11:20

Jeg opretter i 2008 et mobil abb., men da simkortet kommet, ønsker jeg
alligevel ikke mobil abb og nummer. Jeg skynder mig derfor at ringe til
deres kundeservice for at høre hvordan og hvorledes.

Jeg snakker med en dame, og forklarer hende at jeg har brug for nummer og
abb. alligevel. Hun siger at de vil annullerer abb og nummer, og jeg ikke
skal tage simkortet i brugt..altså ikke aktivere det, og så er det ude af
verden på den måde at de ikke vil kræve penge af mig. Samtidig gør jeg
opmærksom på at jeg har fået ny mail adr., i tilfælde af at der skulle blive
noget, fordi damen siger at sender både på mail og med post danmark, for så
er man sikker på at en af delene kommer frem. Hun lover også at skrive min
nye mail ind i deres system.

Nu her efter 2 år modtager jeg et brev fra inkasso med varling om stævning.
Ydermere skriver de at dette mobil selskab nu vil have næsten 1900 kr for
det mobil abb. og at de vil have betalingen inden 10 dage eller at jeg skal
sende det tidligere fremsendte frivillige forlig om afdragsordning i
underskrevet tilstand retur.

Jeg skriver tilbage til inkasso og sender dem ligeledes det ikke aktiverede
simkort som jeg heldigvis havde gemt i tilfælde af der skulle blive noget.
Ligeledes fortæller jeg dem hvad kundeservice medarbejderen sagde til mig
dengang, som jeg havde skrevet ned på en lap. Jeg skriver også at jeg aldrig
har modtaget mail eller noget post fra dem, altså heller ikke noget med den
fremsendte frivillige forlig om afdragsordning som inkasso snakker om.

Inkasso skriver så tilbage at deres klient oplyser at der er trukket
abonnement for produktet. Og at de ikke bare oplyser deres kunder om de skal
lade være med at aktivere simkortet. Og at klienten har sendt faktura og
rykkere ud til min adresse og på mail som er oplyst ved oprettelsen. Og at
de imødeser indbetaingen.

Jeg skriver så til inkasso at det er muligt de oplyser at de ikke har sagt
sådan, men det var altså hvad den kvindelige medarbejder sagde til mig da
jeg ringede til kundeservice. Og at det undrer mig at jeg INTET hører fra
dem fra okt 2008 og frem til inkasso skriver til mig nov 2010. Jeg synes
ydermere det er underligt at jeg aldrig har modtaget noget på min adresse
eller på mail. Derfor synes jeg der urimeligt at jeg først bliver kontaktet
så lang tid efter, når de har haft rig mulighed for at kontakte mig før.

Dertil svarer inkasso så: Vi kan ikke komme det nærmere. Vores klient har
givet svar, og de har sendt faktura og rykkere, med de oplysninger du har
givet dem. Hvis du mener at du aldrig har modtaget noget pr. post eller
mail, så er det jo påstand mod påstand, hvilket ikke kan afgøres her. Den
mail der er oplyst er xxx@xxx.dk

Skriver så tilbage til inkasso: Jeg synes sagen lyder ret tynd, idet du
skriver at det er påstand mod påstand. Jeg forstår ikke, de har opgivet dig
mailen xxx@xxx.dk, for allerede da jeg henvendte mig omkring simkortet
oplyste jeg dem om, at jeg havde fået ny mailadresse, og vedkommende jeg
snakkede med sagde hun skrev den ned med det samme. Jeg har desværre ikke
skrevet hendes navn ned, for jeg regnede med at alt var i skønneste orden.

Inkasso svarer så nu: Vores klient siger det ene og du siger det andet. Så
er det påstand mod påstand. Så er det lige meget om du mener det er en tynd
sag. Du har oplyst den e-mail adresse til vores klient, og den står stadig
som xxx@xxx.dk så den er i hvert fald ikke ændret i Deres system.

Fra : Jubi

Dato : 13-01-11 13:15

"MH" <mariahansen@sol.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> andet. Så er det påstand mod påstand. Så er det lige meget om du mener
> det er en tynd sag. Du har oplyst den e-mail adresse til vores klient,

Når der er påstand mod påstand, skal der også være beviser for de
påstande.
Beviserne skal naturligvis være skriftlige.
Står der noget i mobilselskabets handelsbetingelser om hvordan kunderne
kontaktes Og hvad de gør hvis kunderne ikke svarer på deres
henvendelser. Mobilselskabet har handlet inaktivt for længe på manglende
henvendelser fra en kunde, dig.
Hvis du ikke selv har skriftlige beviser, så brug deres skriftlige
materiale mod dem.
Når du så mener du står stærkt over for dem, så kontakt en advokat og få
dem indkaldt til en retssag om at de trækker deres krav tilbage.

Har du fået simkortet tilbage, ellers er det på tide.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : MH

Dato : 13-01-11 14:19

> [...]
>dem indkaldt til en retssag om at de trækker deres krav tilbage.

>Har du fået simkortet tilbage, ellers er det på tide.

Det eneste jeg har er en kopi af velkomstbrevet hvor simkortet stadig sad i
det store plastik den trykkes ud af inden det sættes i tlf.
Og så har jeg de få papirer fra inkasso det er alt, og kopi af mine svar.

Jeg kan ikke finde deres handelsbetingelser, da de er lukket. Det handler om
Airtalk.

Umiddelbart tvivler jeg på at inkasso-manden sender velkomstbrev med
simkortet retur til mig. Men jeg vil prøve at skrive og bede om det. Jeg
skal have skrevet til ham her i dag/imorgen, når jeg har fået stykket et
brev sammen.

*--*
MH

Fra : alexbo

Dato : 13-01-11 15:48

"MH" skrev

> Jeg opretter i 2008 et mobil abb., men da simkortet kommet, ønsker jeg
> alligevel ikke mobil abb og nummer. Jeg skynder mig derfor at ringe til
> deres kundeservice for at høre hvordan og hvorledes.

Jeg synes ikke du står godt, det havde være klogere at fortryde abonnementet
på samme måde som du oprettede det, på nettet eller skriftligt, og sørge
for at få en bekræftelse på fortrydelsen/opsigelsen.

Jeg vil foreslå du dels klager til ankenævnet, og dels skriver til
inkassofirmaet at du har klaget over mobilselskabet, og at du forventer de
sætter inkassoen i bero indtil ankenævnet har behandlet sagen

http://www.teleanke.dk/t2w_333.asp

mvh
Alex Christensen

Fra : MH

Dato : 14-01-11 09:27

> [...]
> på samme måde som du oprettede det, på nettet eller skriftligt, og sørge
> for at få en bekræftelse på fortrydelsen/opsigelsen.

Ja det tænkte jeg bare ikke på den gang

> [...]
> inkassofirmaet at du har klaget over mobilselskabet, og at du forventer de
> sætter inkassoen i bero indtil ankenævnet har behandlet sagen

Jeg ved ikke om det er muligt at klage, for der står at man skal have klage
til mobilselskabet først. Og Airtalk er jo lukket.

*-*

Fra : Jubi

Dato : 14-01-11 09:49

> Ja det tænkte jeg bare ikke på den gang

> Jeg ved ikke om det er muligt at klage, for der står at man skal have
> klage til mobilselskabet først. Og Airtalk er jo lukket.

Der er jo ligesom noget der, som ikke stemmer. Dem der repræsenterer
firmaet må i så fald være dem du skal klage til og er det samtidig dem
der kræver pengene, er det dem du skal klage over.

Fra : MH

Dato : 16-01-11 10:35

> Der er jo ligesom noget der, som ikke stemmer. Dem der repræsenterer
> firmaet må i så fald være dem du skal klage til og er det samtidig dem der
> kræver pengene, er det dem du skal klage over.

Okay, så klager jeg der
Mange tak for hjælpen.

*-*

Fra : alexbo

Dato : 14-01-11 09:52

"MH" skrev

> Jeg ved ikke om det er muligt at klage, for der står at man skal have
> klage til mobilselskabet først. Og Airtalk er jo lukket.

Nogen har overtaget firmaet, det er dem der har pudset inkassoen på dig, så
helt dødt er firmaet ikke.
Du kan jo starte med at se om du kan finde lignende afgørelser på ankesiden.

På den ene side har du en dårlig sag, du har oprettet et abonnement du ikke
har betalt, det er en inkassosag set lige efter bogen.
Det kan stort set kun blive dyrere og dyrere som tiden går.

På den anden side kan du klart påvise at det abonnement ikke er brugt, og
det underbygger din påstand om at det er opsagt.
Men hvis det kan påvises at der er sendt flere breve til dig du ikke har
reageret på, tror jeg du taber sagen.
Der er for mange der undlader at reagere på breve og bare påstår at de
aldrig har modtaget noget som helst
Måske skulle du bare betale, og lære noget af det.

Nu skriver du ikke noget om hvordan man er kommet frem til beløbet, hvordan
abonnementet er oprettet, om der er en fornuftig grund til du ikke har
modtaget post, om abonnementet rent faktisk kører endnu, hvis ikke det er
opsagt har du stadig et abonnement hos Happimobil som har overtaget Airtalk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-01-11 12:13

> "alexbo" skrev i meddelelsen
> opsagt har du stadig et abonnement hos Happimobil som har overtaget
> Airtalk.

Hmm, man lærer ofte noget nyt af denne slags tråde. Hér at man åbenbart skal
holde sig fra Happii-mobil.

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : alexbo

Dato : 14-01-11 15:00

"Henrik B." skrev

> Hmm, man lærer ofte noget nyt af denne slags tråde. Hér at man åbenbart
> skal holde sig fra Happii-mobil.

Jeg ved såmænd ikke om Happi-mobil er anderledes end andre firmaer der
forventer at kunderne betaler hvad de bestiller,

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-01-11 15:25

> "alexbo" skrev i meddelelsen
>
> Jeg ved såmænd ikke om Happi-mobil er anderledes end andre firmaer der
> forventer at kunderne betaler hvad de bestiller,

Her er der måske nærmere tale om at man overtager en bestående forretning,
og så starter man med at smide "kamphunden" forrest, uden først at tage
kontakt og undersøge tingene nærmere - evt. via kontakt til kunden, eller
via et simpelt kig på evt. bevægelser på simkortet. Er de ikke-eksisterende,
ville det være naturligt at smide "sagen" i skraldespanden...
Næææh, dette er endnu et eksempel nogle håndfulde danske firmaer, som typisk
sælger der "sager" - ofte tvivlsomme - til en håndfuld inkasso- og
advokatfirmaer, som opererer på - og over - grænsen for god skik...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-11 10:13

On Fri, 14 Jan 2011 15:25:06 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Her er der måske nærmere tale om at man overtager en bestående forretning,
Nej der er nok tale om at nogen har købt de fordringer Happii-mobil
måtte have.
Muligvis er Happii-mobil gået konkurs og fordringerne solgt ?

> [...]
>via et simpelt kig på evt. bevægelser på simkortet. Er de ikke-eksisterende,
>ville det være naturligt at smide "sagen" i skraldespanden...
Hvorfor skulle de dog undersøge en masse unødigt, de har købt nogle
fordringer og så begynder de ellers at krasse pengene ind, og går de
ikke hårdt til folk, ja så betaler folk ikke.
Man kan ligeså godt fra step et fortælle folk om hvad konsekvensen er
af at de ikke betaler, så har de ligesom fået det at vide.
Dem der køber den slags fordringer er ikke socialkontorer eller
hjælpeorganer overfor mindrebemidlede, de lever af at krasse penge
ind.
De har købt fordringerne ærligt og redeligt og må forvente at disse
bygger på et redeligt grundlag. De har intet med fordringens opstående
at gøre, absolut intet, de har kun fordringen i sig selv at holde sig
til + lidt info om hvad fordringen vedrører (men sjældent hele
kundeforløbet)

>Næææh, dette er endnu et eksempel nogle håndfulde danske firmaer, som typisk
>sælger der "sager" - ofte tvivlsomme - til en håndfuld inkasso- og
>advokatfirmaer, som opererer på - og over - grænsen for god skik...
Hvis man ellers selv har styr på sine penge sager er det som reglen
ikke et problem at afvise disse firmaer, men de fleste glemmer at
gemme ALLE bilag der kan have økonomisk interesse, de glemmer også at
holde så meget kommunikationen som muligt på skrift/mail.

Når fordringer sælges er det ofte sådan at hele baggrundsmatrialet
ofte ikke kommer med, dvs. inkassofirmaet vil ofte have svært ved at
redegører for en fordrings opstående og udvikling over tid i detaljer.
Det kan så ikke "redde" dem hvor fordringen er en enkeltstående
begivenhed, men dem hvor der på et tidspunkt i et forløb er gået ged i
et eller andet, kan være heldige og slippe for fordringen fordi der
ikke kan redegører på tilfredsstillende vis for fordringens opstående
og udvikling.
Men man skal selv have styr på detaljerne, altså detaljer som
fordringshaver ikke har, men så heller ikke kan tilbagevise, det kan
feks. være indbetalinger de påstår de ikke har modtaget, men som man
selv kan påvise har fundet sted, så er det pludselig fordringshaver
der har rod i regnskabet og så står han skidt i en retssag, og det ved
de godt.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 11:50

> "Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen

> Nej der er nok tale om at nogen har købt de fordringer Happii-mobil
> måtte have.
> Muligvis er Happii-mobil gået konkurs og fordringerne solgt ?

Øøøh nej. Happii lever i bedste velgående (Elbodan). OP taler om Airtalk.

> Hvorfor skulle de dog undersøge en masse unødigt, de har købt nogle
> fordringer og så begynder de ellers at krasse pengene ind, og går de
> ikke hårdt til folk, ja så betaler folk ikke.

Tjah, man vælger jo hver især sin forretningspolitik...

> Man kan ligeså godt fra step et fortælle folk om hvad konsekvensen er
> af at de ikke betaler, så har de ligesom fået det at vide.

Det ved alle vist godt i forvejen...

> Dem der køber den slags fordringer er ikke socialkontorer eller
> hjælpeorganer overfor mindrebemidlede, de lever af at krasse penge
> ind.

Absolut. Men der er sat'me stor forskel på, hvordan man gør det!

> [...]
> at gøre, absolut intet, de har kun fordringen i sig selv at holde sig
> til + lidt info om hvad fordringen vedrører (men sjældent hele

Ja, og nu får de så fra kunden lidt mere info. Men vælger at skide på disse
oplysninger, og fortsætter i samme rillen - helt upåagtet at man ikke må
sende fordringer til inkasso, hvorom der er en tvist.

> [...]
> gemme ALLE bilag der kan have økonomisk interesse, de glemmer også at
> holde så meget kommunikationen som muligt på skrift/mail.

*LOL* Det er HELT tydeligt at du aldrig har været udsat for den slags brodne
inkasso firmaer. De skider HØJT og FLOT på den dokumentation du har. Også
selvom du kontakter firmaet, for hvem de inddriver fordringer. Dette er jo
også tydeligtgjort gang på gang i diverse TV-programmer. Disse firmaer (ca.
en håndfuld) kører lige på - og ofte også over - grænsen for, hvad man
kan/må...

Fra : Sømand1

Dato : 16-01-11 09:06

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> fordringer og så begynder de ellers at krasse pengene ind, og går de
> ikke hårdt til folk, ja så betaler folk ikke.

Plus at mange (specielt gamle/ældre) som ellers ville have indsigelser (eller
måske slet ikke kender til fordringen) bare vil betale uden indvendinger ved
kasse 1 for at slippe af med inkassofirmaet. Fordringen og trusselsbrevet kunne
for så vidt godt duplikeres og sendes ud til xx antal vilkårlige mennesker med et
godt resultat.

> [...]
>
> Dem der køber den slags fordringer er ikke socialkontorer eller
> hjælpeorganer overfor mindrebemidlede, de lever af at krasse penge

Ja, de går ofte målrettet efter dem med færre ressourcer og/eller gamle.

> De har købt fordringerne ærligt og redeligt og må forvente at disse
> bygger på et redeligt grundlag.

Disse to ting er absolut ikke uløseligt forbundet.

> [...]
> gemme ALLE bilag der kan have økonomisk interesse, de glemmer også at
> holde så meget kommunikationen som muligt på skrift/mail.

Hvilket inkassofirmaer decideret spekulerer i og lukrerer på.

Fra : N_B.DK

Dato : 14-01-11 20:53

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Jeg ved såmænd ikke om Happi-mobil er anderledes end andre firmaer der
> forventer at kunderne betaler hvad de bestiller,

Sådn af ren interesse, arbejder du for en inkasso virksomhed?

--
MVH. N_B_DK

Fra : N_B.DK

Dato : 14-01-11 14:06

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> Måske skulle du bare betale, og lære noget af det.

Betale for noget man ikke har fået? indbetaler du så ikke lige 10000 på min
konto, nu du mener det er yderst fornuftigt at betale for ingenting?

Og hvis han betaler vedkender han sig at skylde beløbet, og så kan de
sagtens komme emd yderligere regninger, og så står han først dårligt.

--
MVH. N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 14-01-11 15:01

"N_B.DK" skrev

> Betale for noget man ikke har fået? indbetaler du så ikke lige 10000 på
> min konto, nu du mener det er yderst fornuftigt at betale for ingenting?

Jo men er 10000 ikke i underkanten, så meget ingenting må være mere værd.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubi

Dato : 14-01-11 15:10

> "N_B.DK" skrev

> Jo men er 10000 ikke i underkanten, så meget ingenting må være mere
> værd.
>
> mvh
> Alex Christensen

Der er vist en snak.dk gruppe et sted til jer to.

Fra : Sømand1

Dato : 14-01-11 16:38

> [...]
>
> På den ene side har du en dårlig sag, du har oprettet et abonnement du ikke
> har betalt, det er en inkassosag set lige efter bogen.

Nej, ifølge indlægget har han både oprettet og lovligt fortrudt den aftale. Det
er så i k k e en inkassosag lige efter bogen.

> Det kan stort set kun blive dyrere og dyrere som tiden går.

Nej, det kan det ikke k u n blive. Og det er ikke altid kun et spørgsmål om antal
kr.

> På den anden side kan du klart påvise at det abonnement ikke er brugt, og
> det underbygger din påstand om at det er opsagt.

Absolut.
Samtidig har han et abonnement som han HAR brugt igennem denne tid. Og hvis dette
forbrug og andre regninger ellers er betalt til tiden, så er det ikke helt uden
betydning heller.
Har inkassofirmaet bekræftet modtaglse af simkortet?

> Men hvis det kan påvises at der er sendt flere breve til dig du ikke har
> reageret på, tror jeg du taber sagen.

Måske. Hvis de var sendt til den rigtige adresse og dermed kunne forvente brevene
kom frem til den korrekte person.

> Der er for mange der undlader at reagere på breve og bare påstår at de
> aldrig har modtaget noget som helst
> Måske skulle du bare betale, og lære noget af det.

Måske ikke. Hvad skulle han lære af det f.x.?
At man altid skal kræve tingene skriftlig, samt selv også operere med breve (el.
email) istedet for telefonen og altid kommunikere med et navngivet levende
individ. Men det kan også læres uden at erkende en skyld man ikke har og 'bare
betale'.

Fra : MH

Dato : 16-01-11 11:18

> [...]
> uden
> betydning heller.
> Har inkassofirmaet bekræftet modtaglse af simkortet?

Jeg har kun haft et mobilnummer hos anden udbyder.
Simkortet fra Airtalk er hverken aktiveret eller taget ud af det plastik som
det sad i på velkomstbrevet.
Nej inkasso har ikke bekræftet at de har modtaget simkortet, men har svaret
på det brev som blev sendt sammen med simortet til dem.

> Måske. Hvis de var sendt til den rigtige adresse og dermed kunne forvente
> brevene kom frem til den korrekte person.

Jeg har intet modtaget på min adresse fra airtalk hverken breve, fakturaer
eller rykkere. Først da inkoasso skriver til mig på min nye adresse hører
jeg noget, og reagerer selvfølgelig med det samme, da det undrer mig, at jeg
ikke har modtaget noget fra airtalk før inkasso, da jeg mener at de skal
henvede sig først, hvis de mener man skylder noget. Inkasso skrev også at
jeg kunne sende det frivillige forlig tilbage underskrevet, hvilket jeg
heller aldrig har modtaget.

> [...]
> individ. Men det kan også læres uden at erkende en skyld man ikke har og

Jeg har nu lært at jeg skal have tingene på skrift, men det tænkte jeg
desværre ikke lige over da jeg ringede til Airtalks kundeservice. Jeg
stolede selvfølgelig på at det var en kompetent medarbejder i den anden ende
af røret. Men jeg er blevet klogere!

Det er oprettet via nettet, og de sendte bare et velkomstbrev med simkort.
Det eneste jeg har er det fra inkasso er "Varsling om stævning".
Vedr telefon-abonnement hovedstol 1300 kr - Renter 120 kr -
inkassoomkostninger 500 kr

*-*

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-11 16:48

MH skrev:

> henvede sig først, hvis de mener man skylder noget. Inkasso skrev også at
> jeg kunne sende det frivillige forlig tilbage underskrevet, hvilket jeg
> heller aldrig har modtaget.

Det tyder på at de selv ved at de har en skidt sag. Selv om du
ikke skylder noget som helst, vil du komme til det hvis du
underskriver et frivilligt forlig. Det er et velkendt
bondefangertrick.

--
Bertel

Fra : MH

Dato : 16-01-11 10:38

> [...]
> aldrig har modtaget noget som helst
> Måske skulle du bare betale, og lære noget af det.

Hvis jeg havde modtaget nogle breve, fakturaer eller rykkere havde jeg
naturligvis straks reageret og henvendt mig til kundeservice. For at få en
løsning på dette.

> [...]
> har modtaget post, om abonnementet rent faktisk kører endnu, hvis ikke det
> er opsagt har du stadig et abonnement hos Happimobil som har overtaget

Happimobil har jeg heller aldrig hørt noget fra.

*-*

Fra : alexbo

Dato : 16-01-11 10:49

"MH" <mariahansen@sol.dk> skrev

> Happimobil har jeg heller aldrig hørt noget fra.

Så tag fat i dem, måske starte med at ringe til det telefonnummer du fik
dengang,
er der en anden der har nummeret er dit abonnement opsagt, er der ingen
forbindelse er det muligt dit abonnement stadig er i drift.

mvh
Alex Christensen

Fra : MH

Dato : 16-01-11 11:20

> [...]
> er der en anden der har nummeret er dit abonnement opsagt, er der ingen
> forbindelse er det muligt dit abonnement stadig er i drift.

Det er selvfølgelig en mulighed at prøve at ringe til nummeret jeg fik
dengang. Det vil jeg lige prøve.
Ringe til Happimobil må jeg ikke iflg. brevet fra inkasso eller der står jeg
ikke må tage kontakt til Airtalk.

*-*

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-01-11 17:39

On Sun, 16 Jan 2011 11:19:53 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>Ringe til Happimobil må jeg ikke iflg. brevet fra inkasso eller der står jeg
>ikke må tage kontakt til Airtalk.
De kan jo ikke bestemme hvem du kan/må tage kontakt til.
Det er står er jo nok at fordringen fra Airtalk er videresolgt til
inkassofirmaet, så henvendelse til Airtalk vil være nyttesløst, al dem
stund de ikke mere kender til "sagen", de har jo solgt den videre.

Men det kunne jo være interesant at hører Airtalks begrundelse for at
de kan sælge en fordring du mener ikke består, det kunne være de har
en forklaring på dette ?

Det vil også være interesant om inkassofirmaet virkeligt arbejder for
Airtalk som de jo indirekte påstår ved at omtale Airtalk som "klient"
eller om fordringen bare er købt af Airtalk.
Argumentet med at du ikke må henvende dig til Airtalk tyder på salg af
fordringen, hvorimod termen "klient" kunne pege en anden retning.

Hvis fordringen er solgt kan deres snak om at "klienten siger...."
ikke bruges til ret meget, for de har så højst sandsynligt ikke spurgt
hos "klienten". Man må jo antage at fordringen hvis den er solgt er
solgt med alt tilhørende baggrundsmatriale.
Når man sælger fordringer man har liggende i skuffen er det jo for at
få penge i kassen og sagerne ud af verden (ikke bruge mere tid på
det).

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 16-01-11 18:25

"MH" skrev
> Det er selvfølgelig en mulighed at prøve at ringe til nummeret jeg fik
> dengang. Det vil jeg lige prøve.

Det kan jeg læse du har gjort uden resultat, det er ikke godt, det kunne
tyde på at nummeret er dit, men ikke aktiveret.

> Ringe til Happimobil må jeg ikke iflg. brevet fra inkasso eller der står
> jeg ikke må tage kontakt til Airtalk.

Det kan du være ligeglad med, find nu ud af om du har et mobilabonnement hos
Happimobil, det går ikke væk af sig selv, du har oprettet et abonnement
du må se at få sikret dig at det er slettet eller at det slettes.

Jeg kan se du har fået et råd om at ignorere henvendelsen, fordi det gør
Thomas.

"Pengene er forlængst blevet betalt, og endda betalt
rettidigt; Har dokumentation på det, og har sent denne dokumentation til
Advis Advokater. "

Det er så ikke lige i den situation du er i, du kan ikke dokumentere noget
som helst,
så lad være med at følge det rent ud sagt tåbelige råd.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 16-01-11 18:56

"alexbo" skrev

> [...]
> Happimobil, det går ikke væk af sig selv, du har oprettet et abonnement
> du må se at få sikret dig at det er slettet eller at det slettes.

Hvis du fik et login kodeord med simkortet kunne du jo prøve det.

http://www.airtalk.dk/infoomlukningen.asp
http://www.happiimobil.dk/

mvh
Alex Christensen

Fra : MH

Dato : 17-01-11 13:34

> Hvis du fik et login kodeord med simkortet kunne du jo prøve det.
>
> http://www.airtalk.dk/infoomlukningen.asp
> http://www.happiimobil.dk/

Dette er nu testet, men jeg kan ikke logge ind. Så nu prøver jeg at
kontakte til Happiimobil.

*-*

Fra : MH

Dato : 18-01-11 08:30

> Hvis du fik et login kodeord med simkortet kunne du jo prøve det.
>
> http://www.airtalk.dk/infoomlukningen.asp
> http://www.happiimobil.dk/

Happii mobil har ikke nummeret i deres sytem siger de.

*-*

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-01-11 10:09

On Tue, 18 Jan 2011 08:29:36 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>Happii mobil har ikke nummeret i deres sytem siger de.

Men har de dig registreret på navn adresse ? Det har de nok heller
ikke (ud over en blackliste måske, men det finder du kun ud af ved at
forsøge at tegne et ny abn.).
Så du er nok 100% ude af deres system og derved kan du så desværre
heller ikke benytte dem til at påvirke inkassofirmaet.

Noget tyder på at fordringen er solgt og at inkassofirmaet ikke
arbejder for en klient selvom de påstår dette.
Så er spørgsmåle "hvor har de så spurgt, hvis de ikke har en klient at
spørge ?", jeg er bange for at de har kigget i deres papire og set:
"Du har oprettet et abn. Det er ikke opsagt, og du har ikke betalt".
Den er set fra deres side lige til højrebenet, med mindre du kan
præsterer en overbevisende dokumentation, hvilket du ikke kan.

Inkassofirmaet har ikke et kundeforhold til dig i alm. forstand
forstået som at de skal ikke drive mobiltelefonforretning og
passe/pleje et ry, de skal indrive penge, så at lade dig slippe for at
betale pga. din forklaring alene er meget utænkeligt, de vil ikke på
konduitte tage det ikke ibrugtagne sim kort i betragtning, de har
ingen verdens grund til det.

Jeg tror at din eneste mulighed for at slippe for at betale abn. er at
lade sagen gå i retten, enten via inkassofirmaet, eller du selv lægger
sag an mod inkassofirmaet. Udfaldet er dog tvivlsomt, dertil kommer at
du ikke kender til hvilket matriale inkassofirmaet har mht. dit
kundeforhold til mobilselskabet.
Men vil du gå den vej så start hos den lokale retshjælp/advokatvagt,
de vil kunne guide dig videre.

/Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-11 10:25

Hans Kjaergaard skrev:

> Jeg tror at din eneste mulighed for at slippe for at betale abn. er at
> lade sagen gå i retten, enten via inkassofirmaet, eller du selv lægger
> sag an mod inkassofirmaet.

Sidstnævnte kan absolut ikke betale sig, det er penge ud ad
vinduet. Første skridt må være at prøve at overbevise
inkassofirmaet om, at man ikke skylder pengene. Det er så
efterfølgende op til inkassofirmaet at vurdere, om de vil gå
i retten med risiko for at tabe sagen, og at de dermed
risikerer at miste både arbejdstid og penge på sagen.

> Udfaldet er dog tvivlsomt, dertil kommer at
> du ikke kender til hvilket matriale inkassofirmaet har mht. dit
> kundeforhold til mobilselskabet.

Det kan man bede om at få tilsendt. Al kommunikation bør
foregå på skrift.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-01-11 11:03

On Tue, 18 Jan 2011 16:25:28 +0700, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Al kommunikation bør foregå på skrift.
Enig, og alt hvad man sender til et inkassofirme bør være sendt
anbefalet. Send aldrig orginalmatriale, send en kopi.

/Hans

Fra : MH

Dato : 18-01-11 21:57

> [...]
> Så du er nok 100% ude af deres system og derved kan du så desværre
> heller ikke benytte dem til at påvirke inkassofirmaet.

Nej jeg er slet ikke i deres system, og det har jeg på skrift nu.

*-*

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-01-11 07:31

On Tue, 18 Jan 2011 21:57:28 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>Nej jeg er slet ikke i deres system, og det har jeg på skrift nu.

Så kan du prøve at få inkassofirmaet til at erkende at de ikke
arbejder for en klient, men at de derimod arbejder for egen regning.

Ved ikke lige hvordan, men måske Happii-mobil kan logges til at skrive
at de ikke har sendt din sag til inkasso, men derimod solgt fordringen
?

Step 2 må så være at spørge inkassofirmaet til hvordan en klient der
ikke eksisterer kan besvare spørgsmål ?

Altsammen med det formål at få dem til at føle at grunden vakler under
deres fødder og de derved opgiver.

Går den, ja, så går den. Det gælder jo både for inkkassofirmaet og
dig.

/Hans

Fra : Sømand1

Dato : 22-01-11 20:06

"MH" <mariahansen@sol.dk> wrote in message

> Nej jeg er slet ikke i deres system, og det har jeg på skrift nu.

Lad ihvertfald høre fra dig om hvordan sagen ender.

Fra : MH

Dato : 23-01-11 19:32

> Lad ihvertfald høre fra dig om hvordan sagen ender.

Jeg kan pt. fortælle at jeg stadig venter svar på inkasso som jeg skrev til
torsdag d. 13. januar og bad om diverse papirer og simkort retur.

*-*

Fra : alexbo

Dato : 18-01-11 11:16

"MH" skrev

> Happii mobil har ikke nummeret i deres sytem siger de.

Jeg formoder at det betyder at de heller ikke har dig i deres system.

Hvorfor skal alle oplysninger nærmest hives ud af dig.
Du skriver så kortfattet om de vigtige ting, en lang smøre om en
telefonsamtale, men ikke ret noget om selve kravet, f.eks opgørelsen af de
1900 kr, om det er et løbende abonnemnet, eller måske en oprettelse og et
halvt års abonnent og renter og gebyrer for resten af pengene.

Al dette om abonnementet kunne være undgået hvis du havde skrevet om hvilket
grundlag de 1900 kr hviler på.

Tidligere skrev jeg om denne opgørelse.
[...]

Og fik bare et ikke-svar

"Happimobil har jeg heller aldrig hørt noget fra."

Hvis ikke du har fået en opgørelse vil jeg foreslå at du skriver til
inkassofirmet og beder dem sende en opgørelse der opfylder inkassolovens §10
stk.2

Inkassoloven:
§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med
henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en
påkravsskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3
nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravsskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er
nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravsskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken
skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger,
hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være
mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.

Du har krav på klar besked om hvordan de er kommet frem til de 1900 kr.

mvh
Alex Christensen

Fra : MH

Dato : 18-01-11 13:10

Jeg beklager hvis jeg ikke har fået alt med

> [...]
> halvt års abonnent og renter og gebyrer for resten af pengene.
>
> Al dette om abonnementet kunne være undgået hvis du havde skrevet om

Det eneste jeg har på skrift er det fra inkasso.
Hvor de nævner telefon-abonnement hovedstol 1300 kr -
> [...]

> har modtaget post, om abonnementet rent faktisk kører endnu, hvis ikke det
> er opsagt har du stadig et abonnement hos Happimobil som har overtaget

Abonnementet er oprettet via nettet. Og efter et stykke tid moftog jeg
velkomstbrev og simkort, men ønskede alligevel ikke det, og ringede derfor
straks ved modtagelsen til deres kundeservice for at annullere det.
Jeg har ikke modtaget nogen papirer på det abonnement jeg oprettede.

> [...]
> mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen.
>
> Du har krav på klar besked om hvordan de er kommet frem til de 1900 kr.

Jeg har skrevet til inkasso lige før weekenden. Hvor jeg har bedt om at få
tilsendt kopier af de faktura/breve samt papirer på det oprettede abonnement
som Airtalk som de mener at have sendt, men som jeg aldrig har modtaget.
Samtidig har jeg bedt dem sende velkomstbrevet og simkortet retur.

*-*

Fra : alexbo

Dato : 18-01-11 13:39

"MH" skrev

> [...]
> abonnement som Airtalk som de mener at have sendt, men som jeg aldrig har
> modtaget. Samtidig har jeg bedt dem sende velkomstbrevet og simkortet

Fornuftigt.
De 1300 kr hænger ganske godt sammen med nedenstående, altså at de 1300 kr.
passer med tiden fra oprettelsen i 2008 til Airtalk overgik til Happimobil
og abonnementet blev gratis.

"Priser på dit nye happii-basiic pr. den 16. marts 2010:
0 kr. i abonnement pr. måned"

Formentlig har Happimobil kun overtaget abonnemeneter der rent faktisk var i
brug, siden de ikke kender dig og nummeret.

mvh
Alex Christensen

Fra : MH

Dato : 16-01-11 11:24

> [...]
> er der en anden der har nummeret er dit abonnement opsagt, er der ingen
> forbindelse er det muligt dit abonnement stadig er i drift.

Jeg har nu prøvet at ringe til nummeret og den siger bare noget i retning af
diiiing og så slår mobilen fra som om man ikke har ringet op.

*-*

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-11 13:56

"MH" skrev i meddelelsen

> [...]
>det mobil abb. og at de vil have betalingen inden 10 dage eller at jeg skal
>sende det tidligere fremsendte frivillige forlig om afdragsordning i

Er det Advis Advokater du har fået brev fra?

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/8dda7a08613ea1cb/a07b0538991a61c0?pli=1

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/f89c9916c2bc2a15

Jeg får stadig brev fra dem én gang om året, hvor de truer med retssag, og
beder mig underskrive deres frivillige forlig. Så sent som for ca. 14 dage
siden, fik jeg endnu et brev fra dem, som var en direkte kopi af det brev de
sendte til mig for et år siden.

Ignorer dem, og lad for alt i verden være med at underskrive deres
frivillige forlig. Det skal du IKKE underskrive. Hvis du gør det, så hænger
du på gælden.

Fra : MH

Dato : 17-01-11 13:24

> Er det Advis Advokater du har fået brev fra?

Nej det hedder Visma collectors

*-*

Fra : MH

Dato : 27-01-11 15:29

I dag 14 dage efter jeg skrev til inkasso-manden ang airtalk, ja så har jeg
stadig ikke hørt mere fra ham.... ??!!

Nu har jeg tilladt mig at sende en mail til ham, og skrive at jeg anser
sagen som afsluttet da jeg ikke har hørt mere fra ham eller kreditor

*-*

Fra : MH

Dato : 27-01-11 15:33

> [...]
>
> Nu har jeg tilladt mig at sende en mail til ham, og skrive at jeg anser
> sagen som afsluttet da jeg ikke har hørt mere fra ham eller kreditor

Ret hurtigt efter mailen modtog jeg så dette svar:

Vi har skrevet det svar som vores klient har givet. Vi kan ikke komme det
nærmere, og du har skrevet du har talt med en medarbejder, om at få skiftet
din e-mail adresse.

Vi afventer stadig svar fra vores klient.

Hvis de lukker sagen, får du besked.

~~
Det var alt hvad han svarede, men klienten (airtalk er jo lukket)... hvor
skal han så have svar fra?

*-*

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-11 16:04

On Thu, 27 Jan 2011 15:33:22 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

> [...]
>
>~~
>Det var alt hvad han svarede, men klienten (airtalk er jo lukket)... hvor
Julemanden eller Paven, jeg tror ikke de har en "Klient", men det er
jo lidt svært at bevise.

/Hans

Fra : MH

Dato : 11-02-11 11:04

Efter seneste mail jeg skrev til Visma Collectors d. 30. januar, hvor jeg
skriver: Det er muligt at du venter svar fra Airtalk (som jo er lukket), men
derfor skal jeg stadig bede om at få tilsendt de papirer mm som du må have
på sagen + velkomstbrev og simkort retur som jeg har sendt til dig.

I dag d. 11/2 kommer dette svar fra Visma Collectors så (skrevet direkte
af):
Hej, vi har modtaget følgende svar far vores klient.
"Vi har ikke nogen dokumentation på køb af abonnement.
Vi har heller ikke modtaget simkortet fra kunden, så det må hun stadigvæk
selv have,
ellers må hun oplyse hvor det er sendt til. Faktura er sent til inkasso i
2009,
og der har ikke været nogen fra kundeservice inde på denne kundeid, så jeg
tror ikke hun har haft kontakt til os."

Med venlig hilsen
Visma Collectors A/S

Hvad vil være det rigtige at gøre her?
For simkortet + velkomstbrev er jo sendt til Visma Collectors sammen med et
brev. Og brevet svarede Visma Collectors jo på! Ergo må de også have
modtaget simkortet + velkomstbrev siden de kan svare på det brev som lå i
samme kuvert.

Og der findes åbenbart ikke noget dokumentation på det abonnement som er
oprettet? - Men sagen må da været oprettet hos Visma Collectors med noget
dokumentation for jeg skylder noget eller?

*-*

Fra : MH

Dato : 01-02-11 16:31

En opdate her fra...
Jeg har endnu IKKE modtaget de papirer fra visma collectors som jeg har bedt
sende ang. sagen om airtalk.

*-*

Fra : Kurd

Dato : 01-02-11 19:50

"MH" <mariahansen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> En opdate her fra...
> Jeg har endnu IKKE modtaget de papirer fra visma collectors som jeg har
> bedt sende ang. sagen om airtalk.

Hvor uinteressant.

Fra : MH

Dato : 01-02-11 20:08

> Hvor uinteressant.

Så lad dog være med at svare eller læse det hvis du synes det var
uinteressant!

Fra : Kurd

Dato : 01-02-11 23:15

> Så lad dog være med at svare eller læse det hvis du synes det var
> uinteressant!

For at kunne afgøre hvorvidt der er uinteressant eller interessant, er jeg
nødt til at læse det. Jeg er klar over, at en stor del af de herrer og
damer, der svarer på nyhedsgruppeindlæg i denne og andre nyhedsgrupper,
svarer uden at læse det, de svarer på. Derfor er svarene oftest aldeles
urigtige.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-11 17:35

> [...]
> damer, der svarer på nyhedsgruppeindlæg i denne og andre nyhedsgrupper,
> svarer uden at læse det, de svarer på. Derfor er svarene oftest aldeles

*GAAAAB* Hvor er du uinteressant

--
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/

Fra : Ole C

Dato : 01-02-11 23:40

MH skrev blandt andet:

> En opdate her fra...
> Jeg har endnu IKKE modtaget de papirer fra visma collectors som jeg
> har bedt sende ang. sagen om airtalk.

Oplysningen er måske interessant i den oprindelige tråd - ellers ikke.

--
vh
Ole C

Fra : MH

Dato : 02-02-11 08:10

> Oplysningen er måske interessant i den oprindelige tråd - ellers ikke.
>
> --

Jeg svarede også via min oprindelige tråd.....

*-*

Fra : MH

Dato : 02-02-11 08:15

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-02-11 08:57

On Wed, 2 Feb 2011 08:14:38 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>Jeg svarede også via min oprindelige tråd.....

Ja, men du ændrede i overskriften, det giver i nogle newsreadere en
helt nyt tråd, det er det der generer nogle.

/Hans

Fra : MH

Dato : 02-02-11 09:29

> Ja, men du ændrede i overskriften, det giver i nogle newsreadere en
> helt nyt tråd, det er det der generer nogle.

Jeg bruger Windows mail, der virker det fint som det skal.

*-*

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 02-02-11 09:59

On Wed, 2 Feb 2011 09:28:43 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>Jeg bruger Windows mail, der virker det fint som det skal.

Du overser at det virker forskelligt, alt efter hvilken newsreader
folk benytter, derfor er det bedst ikke at pille ved overskriften.

/Hans

Fra : Henrik B.

Dato : 02-02-11 17:40

> Jeg bruger Windows mail, der virker det fint som det skal.

Hvis du gad at opdatere din newsreader, til Windows LIVE Mail, så vil du
opdage at det også går galt dér...

Fra : MH

Dato : 02-02-11 18:59

> Hvis du gad at opdatere din newsreader, til Windows LIVE Mail, så vil du
> opdage at det også går galt dér...

Sorry, men det ved jeg ikke lige hvordan jeg gør. Jeg kører Vista og bruger
det mail program som ligger der.

*-*

Fra : Henrik B.

Dato : 03-02-11 15:42

www.live.dk

Fra : MH

Dato : 03-02-11 21:23

> www.live.dk
>
> --

Går ud fra min com selv opdaterer. Da jeg bruger det mail program som ligger
på den fra da jeg købte den.

*-*

Fra : Sømand1

Dato : 03-02-11 18:33

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvis du gad at opdatere din newsreader, til Windows LIVE Mail, så vil du opdage
> at det også går galt dér...

Jeg bruger live mail og der er ingen udsving der...

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-11 08:13

"MH" skrev i meddelelsen

>En opdate her fra...
>Jeg har endnu IKKE modtaget de papirer fra visma collectors som jeg har
>bedt sende ang. sagen om airtalk.

Visma Collectors prøvede at ta' røven på dig, ved at håbe at du bare betalte
deres suspekte "krav". Det er Advis Advokater om igen.

Fra : MH

Dato : 02-02-11 09:31

> Visma Collectors prøvede at ta' røven på dig, ved at håbe at du bare
> betalte deres suspekte "krav". Det er Advis Advokater om igen.

Det har jeg godt nok ikke hørt om Advis, jeg har kun hørt at det altid
skulle være en M. Larsen som skriver til folk. Men at de tilgengæld er
rimelig hurtige til at kunne dokumentere deres klienters økonomiske krav
over for en.

*-*

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 05-02-11 21:31

Den 13-01-2011 11:19, MH skrev:
> Jeg opretter i 2008 et mobil abb., men da simkortet kommet, ønsker jeg
> alligevel ikke mobil abb og nummer. Jeg skynder mig derfor at ringe
> til deres kundeservice for at høre hvordan og hvorledes.
jeg havde en lignende sag med Call me - deres inkasso firma havde endda
nået at registrere mig ved RKI mener jeg det heder - jeg indberettede
dem til advokatnævnet der ga mig ret - RKI slettede mig med det samme og
sendte en seddel jeg skulle / kunne skrive under på så der aldrig mere
kun registrere mig - der var en masse uafklaret spørgsmål , som de ikke
rigtigt kunne redegøre for - men et halvt år efter fik de sammen med
Call me udfærdiget noget tilbagdateret dokumentasion der besvarede alle
spørgsmålene også før jeg havde stillet dem og jeg har ikke hørt fra
nogen af dem siden da.

Bare tag det roligt indberet dem alle de steder du kan - mobil branchen
er oversvømmet med amatører der tror folk falder til patten hvis de
rasler lidt med sablen , men der er slet ikke gearet til når folk sætter
sig til modstand - når man ringer til dem ja man spørge i øst og de
svare i vest

Nils Hausgaard har gjort en sang om det som du kan høre her :)

http://www.youtube.com/watch?v=mDxJle9LvMs

Fra : MH

Dato : 09-03-11 15:03

Lige en update på sagen.

Visma Collectors skrev til mig d. 8. februar at de ikke havde nogen papirer
på sagen og at Airtalk ikke havde modtaget simkort jeg havde sendt, så jeg
måtte have sinmkortet selv. De sendte dog en rykker med.

Jeg har så d. 13. februar 2011 skrevet til Visma Collectors at jeg har sendt
simkortet til dem altså Visma Collectors, så det undrer mig de "spørger
Airtalk" om de har modtaget simkortet. Men jeg har bedt endnu en gang om at
få sendt de papirer de har på sagen med Airtalk og sende simkortet retur til
mig.

MEN
skal jeg betale for noget de ikke kan bevise og dokumentere?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-03-11 15:24

On Wed, 9 Mar 2011 15:02:50 +0100, "MH" <mariahansen@sol.dk> wrote:

>skal jeg betale for noget de ikke kan bevise og dokumentere?
Nej det skal du ikke, men du kan blive nød til at tage en tur med dem
i retten hvis de vælger den udvej.

Men det er helt op til modparten hvornår de giver op eller evt.
vinder/taber sagen i retten.

Du kan kun håbe på at de opdager at deres bevismatriale "ikke er godt
nok" ved at du påvirker/argumenterer på en sådan måde at de går sagen
grundigt igemmen. Gør de ikke det, så vil de stadig tro at de har en
sag, og vedblive at påstå at du skal betale og de kan blive ved i
årevis.

De kan vælge fogederetten hvis de mener at de klart og tydeligt kan
bevise at du skylder dem noget, eller byretten for at få dom for at du
skylder dem noget.
Men du kan ikke tvinge dem til at gå i retten, det er noget de selv af
egen drift skal vælge at gøre.

Og det kan godt koste dig både tid og penge du ikke får refunderet.

/Hans