Sælgers ret til at afhjælpe fejl
Fra : Andy Dufresne

Dato : 12-01-11 20:39

Hej.

Der ligger ikke noget konkret eksembel bag dette spørgsmål.

Der er ved nogle produkter sådan, at producenten tilbyder direkte at
afhjælpe fejl og mangler. (Oftest elektronikprodukter)

Hvis nu der går 'ged' i det, så en producent vil blive ve med at forsøge
at afhjælpe den samme fejl, så er vi jo på kant med reglen om et til to
afhjælpningsforsøg. - Hvis nu ikke producenten vil give pangene tilbage,
så må man jo gå til den butik hvor man har købt varen.....

Men.... - DE er jo sælgere, og har sælger ikke ret til at forsøge at
afhjælpe fejlen? - Så det altså kan starte forfra inden varen så må
ombyttes eller tilbagekøbes?

Som sagt, tænkt eksempel.

/Andy

Fra : alexbo

Dato : 12-01-11 21:00

"Andy Dufresne" skrev

> Men.... - DE er jo sælgere, og har sælger ikke ret til at forsøge at
> afhjælpe fejlen? - Så det altså kan starte forfra inden varen så må
> ombyttes eller tilbagekøbes?

Ja, sælger kan endda argumentere for at der er pillet i mekanikken og afvise
reklamationen.
Måske er det ikke engang den maskine sælger har leveret, hvis der er lavet
en ombytning fra producentens side.

Noget andet er selvfølgelig hvis sælger foreslår at gå direkte til
producenten.

Pengene tilbage fra producenten er nok heller ikke så interessant, uden
fragt, uden moms, uden noget som helst, den rene fabrikspris.
Under en fjerdedel af hvad man har betalt fra varen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Andy Dufresne

Dato : 12-01-11 21:22

Den 12-01-2011 21:00, alexbo skrev:
> [...]
> fragt, uden moms, uden noget som helst, den rene fabrikspris.
> Under en fjerdedel af hvad man har betalt fra varen.

Har du et eller andet sted hvor det står? - For jegg kan kun finde en
masse på nettet om forbrugerens rettigheder!

Fra : alexbo

Dato : 12-01-11 22:27

"Andy Dufresne" skrev

> Har du et eller andet sted hvor det står?

Nej, men reklamationsret er en sag mellem sælger og køber, henvender køber
sig andre steder uden særlig grund, er det hans eget ansvar.
I princippet er det lige meget om det er købers bror, et tilfældigt værksted
eller fabrikken der har pillet.
Men henviser sælger til producent, måske i noget garantimateriale, er det en
anden sag.

At sælger ikke har ansvaret for en vare han ikke har solgt synes jeg er
indlysende, det samme med producentpris kontra forbrugerpris.

mvh
Alex Christensen