Stafettemn - swingende clarinetter
Fra : Ole Damgaard

Dato : 12-01-11 19:21

Tak for stafetten - og sorry - havde ikke lige tid til at "lege" i
går.
Jeg er ganske betaget af gode, swingende clarinettister. Clarinetten
er et fantastisk instrument - det lyder så let og ubesværet, omend det
er drønsvært at få de rigtige toner ud af den.
Så min stafet skal være jagt på de gode klarinetter.

Her er et par stykker:

Woody Herman
http://www.youtube.com/watch?v=Jz6Eqm8WZPc

Benny Goodman:
http://www.youtube.com/watch?v=Zlak-Jeo1Zk

Acker Bilk
http://www.youtube.com/watch?v=Q7jZeXvpyZQ

mvh ole

Fra : Michel

Dato : 12-01-11 23:14

On 13 Jan., 03:20, Ole Damgaard <o...@dr.dk> wrote:

> [...]
> er drønsvært at få de rigtige toner ud af den.
> Så min stafet skal være jagt på de gode klarinetter.

Om mine bud er gode er nok op til den enkelte, men jeg kan nu godt stå
inde for dem

Henry, Hansi og Maxi Arland "Echo der Berge" - http://www.youtube.com/watch?v=dNHIsx5rPgg

Puhacki orkestar grada Ludbrega: "Klarinetten muckl" -
http://www.youtube.com/watch?v=0D-GTtTyaUY

Og selvfølgelig klassikeren man ikke kan komme udenom:

Mr. Acker Bill: "Stranger on the Shore" - http://www.youtube.com/watch?v=Q7jZeXvpyZQ

Mange hilsner
Michel

Fra : Michel

Dato : 13-01-11 04:29

On 13 Jan., 07:14, Michel <michelsan...@yahoo.dk> wrote:

> Mr. Acker Bill: "Stranger on the Shore" -http://www.youtube.com/watch?v=Q7jZeXvpyZQ

Hmm. Det første man bliver blind på er som bekendt øjnene. Af en eller
anden grund havde jeg ikke set Acker Bill i din mail, Ole, men det
skal ikke skille mig ad. Så jeg erstatter det tredie bud med et uddrag
fra Mozars smukke klarinetkoncert i A-dur: http://www.youtube.com/watch?v=czrloERzERA

Hilsen
Michel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-01-11 09:38

Ole Damgaard skrev:

> Så min stafet skal være jagt på de gode klarinetter.

Så må Peter Bastian være selvskreven. Her giver
han en klarinetsolo med gruppen Bazar, sammen
med Anders Koppel & Flemming Quist Møller:
http://www.youtube.com/watch?v=EaZD-lYtOHc

Carl Nielsens Klarinetkoncert med den australske
klarinettist Guy Spielman og Queensland Orchestra:
http://www.youtube.com/watch?v=x-_PwhIEgBs

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-01-11 09:54

Den 13-01-2011 03:20, Ole Damgaard skrev:

> Jeg er ganske betaget af gode, swingende clarinettister. Clarinetten
> er et fantastisk instrument - det lyder så let og ubesværet, omend det
> er drønsvært at få de rigtige toner ud af den.

Artie Shaw er den første der dukker op i min erindring. "Begin The
Beguine":

http://www.youtube.com/watch?v=XmRQKhnWxlM

Jeg erindrer ikke, at Klezmermusik har været nævnt her i musikgruppen?

Her er Dave Tarras med "Chusen Kala Mazel Tov":

http://www.youtube.com/watch?v=wrFVVUM4cPA

Martin Fröst er helt aktuel og har netop givet koncert i DR, som også er
sendt i TV. Her er han med endnu et klezmernummer, "Let's be happy":

http://www.youtube.com/watch?v=O_JkhFuzEoo

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-01-11 11:18

"Ole Damgaard" <odg@dr.dk> skrev i meddelelsen

Jeg er ganske betaget af gode, swingende clarinettister.

Så har jeg nogle stykker her. Der er jo en overflod af grupper der bruger
sådan et instrument, men her er et par links med nogle gode numre. Grupperne
er ikke specielt kendte, måske lige bortset fra "De Lauser.

Die Lauser: http://www.youtube.com/watch?v=J-MyVM7nSgE&feature=related

Grazer Spatzen: http://www.youtube.com/watch?v=iByZnlLfYxY

Oberkreiner Power:
http://www.youtube.com/watch?v=najJdbFIexs&feature=related

Saso Avsenik & Seine Oberkrainer:
http://www.youtube.com/watch?v=UJjB0kk7MPw&feature=related

Slavko Avsenik: http://www.youtube.com/watch?v=FoMbu0Ppcp8&feature=related

Salzburg kvintet: http://www.youtube.com/watch?v=SJ71B4qE9aY&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 16:02

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-står-herpost.tele.dk> wrote in

> [...]
> bruger sådan et instrument, men her er et par links med nogle gode
> numre. Grupperne er ikke specielt kendte, måske lige bortset fra "De

Ja så lærte man at kilt er traditionel tyrolerpåklædning ;-D Jeg savner nu
lidt sækkepibe til den påklædning

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-01-11 16:09

Den 13-01-2011 16:02, Daxhund skrev:

> Ja så lærte man at kilt er traditionel tyrolerpåklædning ;-D Jeg savner nu
> lidt sækkepibe til den påklædning

Rolig nu.......
Det har Åge tidligere sendt eksempler på, så det skal nok komme.

Henning.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-01-11 17:01

"Henning Jensen" <h_b_j@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Rolig nu.......
> Det har Åge tidligere sendt eksempler på, så det skal nok komme.
>
> Henning.

Njahhh.... men Åge kan da lige smide et par links på banen fra slovenien
(LilleTyskland), hvad angår underholdningsmusik.
Slovenien kan nemlig lave andet end tysk-præget slager, ligesom det her:
www.youtube.com/watch?v=Ttf4cUUXybk

Med klarinet får vi her de slovenske grupper.............

SKUPINA CRNA MACKA:
http://www.youtube.com/watch?v=3oNM2R1QG2U&feature=related

NAVIHANKE: http://www.youtube.com/watch?v=_j8lG308mhk&feature=related

POLKA PUNCE: http://www.youtube.com/watch?v=A_xWd4I_STM&feature=related

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 17:20

> Med klarinet får vi her de slovenske grupper.............
>
> SKUPINA CRNA MACKA:
> http://www.youtube.com/watch?v=3oNM2R1QG2U&feature=related

Jamen det er lige ved at det swinger og pigebarnet ser ihvertfald rar
ud... selv harmonikaen er den rigtige..

Venligst
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 16:44

> [...]

> bruger sådan et instrument, men her er et par links med nogle gode
> numre. Grupperne er ikke specielt kendte, måske lige bortset fra "De

Det er en heeeelt og aldeles uautentisk harmonika de spiller på, næ se her
dette er den ægte vare fra den ende af verden:

http://www.youtube.com/watch?v=97KVF1T0dps

Steirische Harmonika, som er karakteristisk ved et specielt kraftigt
basregister, så der rigtig kan spilles UMPA UMPA

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 13-01-11 11:49

Den 13-01-2011 03:20, Ole Damgaard skrev:

> Jeg er ganske betaget af gode, swingende clarinettister. Clarinetten
> er et fantastisk instrument - det lyder så let og ubesværet

Denne vidunderlige sang af Schubert må næsten med. "Der Hirt auf dem
Felsen":
Sang, nej det er snarere en duet for klarinet og sopran. Jeg har hørt
den sunget med andre blæsere, som f.eks. fløjten, men den skal være
original, som her med klarinetten.
Der er en del eksempler på YouTube, men absolut ingen som her med
Annelise Rothenberger:

Der Frühling will kommen,
Der Frühling, meine Freud',
Nun mach' ich mich fertig
Zum Wandern bereit

http://www.youtube.com/watch?v=EDN8BK4h0jg

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 15:46

Ole Damgaard <odg@dr.dk> wrote in news:8e24345b-fe2f-4e8e-a36a-
> [...]

> er drønsvært at få de rigtige toner ud af den.
> Så min stafet skal være jagt på de gode klarinetter.

Så er der ingen vej uden om Sidney Bechet:

Summertime
http://www.youtube.com/watch?v=IG4nPM9uxwg&feature=related

St. Louis Blues
http://www.youtube.com/watch?v=XzG3vllEwyg&feature=list_related&playnext=1&
list=MLGxdCwVVULXf9_mLuTLEh3yvEFbGAdb3B

og så lige: Petite Fleur, som jeg lidt opfatter som hans signaturmelodi
http://www.youtube.com/watch?v=MFEo4QJIyk8&feature=related

Venligst
Lars

Fra : Ole Damgaard

Dato : 14-01-11 07:26

On 13 Jan., 15:45, Daxhund <dax-at-tyf-dk> wrote:
> Ole Damgaard <o...@dr.dk> wrote in news:8e24345b-fe2f-4e8e-a36a-
> e5f72cf85...@d8g2000yqf.googlegroups.com:

> S er der ingen vej uden om Sidney Bechet:
>
> Summertimehttp://www.youtube.com/watch?v=IG4nPM9uxwg&feature=related
>
> St. Louis Blueshttp://www.youtube.com/watch?v=XzG3vllEwyg&feature=list_related&playn...
> list=MLGxdCwVVULXf9_mLuTLEh3yvEFbGAdb3B
>
> og s lige: Petite Fleur, som jeg lidt opfatter som hans signaturmelodihttp://www.youtube.com/watch?v=MFEo4QJIyk8&feature=related
>
> Venligst
> Lars

Det spændende ved at lege musikstafet er sevlfølgelig at den bringer
nogle spændende musikeksempler frem, som man slet ikke havde tænkt på..
Det morsomme ved denne gruppe er, at ligegyldig hvad emnet er, så kan
det altíd føre til en voldsom eksponering af alpemusik - og
efterhånden som de Slovenske wannabeer gik i selvsving fik vi da
eksempler, jeg aldrig havde tænkt på - men fortrinsvis eksempler med
clarinetten anvendt som simpelt truttelut-horn uden udnyttelse af
dette instruments store styrker.
Den bedste Aha, jeg fik ud af denne lille serie var nok Kletzmer-
musikken, for det er jo rigtigt, at den i vid udstrækning udnytter
klarinetten.
Men det ville da være trivielt blot at sende stafetten tilbage til
Henning - så du må vente med at lancere Kletzmer igen til en anden
lejlighed.
Jeg vil gerne videre-bringe stafetten til dig, Daxhund, for det er jo
ganske rigtigt, at mesteren over dem alle var Sidney Bechet.
mvh ole

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-11 16:52

Ole Damgaard <odg@dr.dk> wrote in news:a5409486-a9c5-4a5a-9dd5-
468db89cb7cf@f30g2000yqa.googlegroups.com:

> Jeg vil gerne videre-bringe stafetten til dig, Daxhund, for det er jo
> ganske rigtigt, at mesteren over dem alle var Sidney Bechet.
> mvh ole

Og her fra hundekurven takkes der, og jeg tænker liiige et par minutter
over næste emne.

Venligst
Lars