Bruger du fjernlyset ?
Fra : Brian

Dato : 13-01-11 09:20

G'morn

Den anden nat kørte jeg fra trygge Horsens til et sted ude på bøhlandet
på Sjælland - en god tur med masser af motorvej og 50km landevej.
Mens jeg sad og passede min kørsel stille og rolig, begyndte jeg at
undre mig over hvorfor folk ikke bruger deres fjernlys så snart det er
muligt - det være sig på motor eller landevej.
Så snart jeg kan se mit snit til det, tænder jeg for fjernlyset - det
giver trods alt en del ekstra lys, selv om min bil i forvejen er
udstyret med relativt gode xenon lygter.

Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og
flikke imellem nær og fjernlys ?

/Brian

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-01-11 09:32

Brian skrev:
> bruger i fjernlyset

Seføli :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Brian

Dato : 13-01-11 13:44

Den 13-01-2011 09:31, Hans Paulin (6310) skrev:

> Seføli :)

Go' dreng

/Brian

Fra : lom k

Dato : 13-01-11 09:45

Brian wrote:

> [...]
> forvejen er udstyret med relativt gode xenon lygter.
>
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og

ikke så meget på motorvej afhensyn til modkørende, da motorveje er med
meget bløde kurver. Men på landevej ja, og hvis det er tåget, så tåge
lygter selv om trafik jette mener det er ikke nødvendigt

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Brian

Dato : 13-01-11 13:43

Den 13-01-2011 09:45, lom k skrev:
> ikke så meget på motorvej afhensyn til modkørende, da motorveje er med
> meget bløde kurver. Men på landevej ja, og hvis det er tåget, så tåge
> lygter selv om trafik jette mener det er ikke nødvendigt
Jeg bruger det nu også gerne på motorvej, hvis der ikke er nogen der kan
generes af det. Jeg vil faktisk mene at det især er på motorvejen, at
man har brug for det.

Tågelygterne bruger jeg aldrig - de giver mig ikke andet end lidt lys ud
til siderne lige foran bilen.

/Brian

Fra : Craner

Dato : 14-01-11 09:39

"Brian" skrev i meddelelsen

> [...]
man har brug for det.

Tågelygterne bruger jeg aldrig - de giver mig ikke andet end lidt lys ud

Næsten enig, jeg bruger fjernlyset så ofte jeg kan, og tågelyset bruger jeg
specielt i skovområder, da det er nemmere at se råvildtet, der står i
vejsiden.

Poul

Fra : Anders Majland

Dato : 14-01-11 15:49

> Næsten enig, jeg bruger fjernlyset så ofte jeg kan, og tågelyset bruger
> jeg specielt i skovområder, da det er nemmere at se råvildtet, der står i
> vejsiden.

Hvis du skal kunne nå at reagere på det som dit tågelys oplyser skal
hastigheden være meget lav - prøv næste gang du komme om natten på sådan en
strækning at skifte ned til positionslys og tågelys ...

Jeg bruger ikke tågelygterne foran på C5'en*. De giver så lidt extra lys at
det ved normale forhold kan være ligemeget. De bidrager ikke med noget ud
over 15-20meter. Så kører jeg 80km/t (22m/s) er det mindre end et sekund

Imho så er brugen af tåbelygterne styret af
a) at bilen ser godt ud med lys på. (bilblade fototograferer oftest bilerne
forfra med tågelyset tændt - var på et tidspunkt en debat i FDM om det
uhensigtmæssige i at de også kørte med ulovlig lygteføring når der skulle
tages billeder til bladet)
b) føreren _tror_ at han kan se en masse mere end med nærlyset

* dvs jeg har brugt dem til kørelys udenfor lygtetændingstiden et par gange
hvor der var gået en nærlyspære.

Smart'en har ikke tågelygter som standard. Men jeg har overvejet at bruge
hullerne til nogle LED kørelyslygter. Bla. har Hella nogle temmeligt gode
nogen, men det er ikke thansen priser....

Fra : Henrik B.

Dato : 14-01-11 16:53

> [...]
> hullerne til nogle LED kørelyslygter. Bla. har Hella nogle temmeligt gode
> nogen, men det er ikke thansen priser....

Og ellers producerer Philips nu nogle, som er EU-godkendt.

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Leif

Dato : 13-01-11 17:54

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen news:4d2ebba2$0$4033$d40e179e@shockwave.dk.telia.net...
> [...]

> meget bløde kurver. Men på landevej ja, og hvis det er tåget, så tåge
> lygter selv om trafik jette mener det er ikke nødvendigt

Ingen problemer i venstre kurver - her lyses der væk, set fra de
modkørendes side.

/Leif

Fra : Henning

Dato : 13-01-11 21:03

>ikke så meget på motorvej afhensyn til modkørende, da motorveje er med
>meget bløde kurver. Men på landevej ja, og hvis det er tåget, så tåge

En gammel diskussion - på motorveje er der ingen modkørende, det er
derimod uforsvaligt at køre 110-130km/t uden at bruge det lange lys!
Bliver du generet af en bilist i modsatte vognbane, så bruger du dine
øjne forkert!

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 21:30

Henning <no.mail@all.invalid> skrev :

>En gammel diskussion - på motorveje er der ingen modkørende, det er
>derimod uforsvaligt at køre 110-130km/t uden at bruge det lange lys!

kort svar : vrøvl !

Langt svar : det kommer sgisme an på så meget, i dagtimerne er det
vist ikke synderligt nødvendigt med lys ?
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 16-01-11 16:55

On Jan 13, 9:03 pm, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> [...]
> derimod uforsvaligt at køre 110-130km/t uden at bruge det lange lys!
> Bliver du generet af en bilist i modsatte vognbane, så bruger du dine

Vrøvl

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 18:46

"Christian Denfjerde" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> derimod uforsvaligt at køre 110-130km/t uden at bruge det lange lys!
> Bliver du generet af en bilist i modsatte vognbane, så bruger du dine

Vrøvl

==
Dine argumenter er så gode at man kun kan være enig med dig ...

PS: Ovenstående kan indeholde et gran af ironi ..

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-11 04:33

> Tågelygterne bruger jeg aldrig - de giver mig ikke andet end lidt lys ud
> til siderne lige foran bilen.

Det samme her, jeg føler det flytter ens fokus for tæt på bilen.
Dog har de en god anvendelse ved kørsel på smalle snedækkede veje.

--
Christian

Fra : Aage Andersen

Dato : 13-01-11 10:33

"Brian" >
> [...]
> Så snart jeg kan se mit snit til det, tænder jeg for fjernlyset - det
> giver trods alt en del ekstra lys, selv om min bil i forvejen er udstyret

Det undrer ogsaa mig ,at fjernlyset ikke bruges flitigere. Jeg bruger det
naturligvis. Det giver en ekstra sikkerhed for at opdage noget for ude.

Aage

Fra : René Løweneck

Dato : 13-01-11 10:43

Hej Brian !

> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke
> imellem nær og fjernlys ?

Kommer an på lygteindstillingen. Men om sommeren bruger jeg stort ikke
fjernlys. Her om vinteren bruger jeg det af og til. På arbejde, når det er
mørkt, er det som regel nærlys + tågelys og oftere fjernlys end privat.

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Brian

Dato : 13-01-11 13:41

Den 13-01-2011 10:43, René Løweneck skrev:

> Kommer an på lygteindstillingen. Men om sommeren bruger jeg stort ikke
> fjernlys.

Tak René - du fik mig lige til at savne sommerens lyse dag

> Her om vinteren bruger jeg det af og til. På arbejde, når det er
> mørkt, er det som regel nærlys + tågelys og oftere fjernlys end privat.

Kører du lastbil ? De har en spøjs vane med at bruge tågelygterne uanset
vejret - ligesom så mange andre.

/Brian

Fra : René Løweneck

Dato : 13-01-11 21:48

Hej Brian !

> Tak René - du fik mig lige til at savne sommerens lyse dag

Ja, og især de lyse nætter ))

> Kører du lastbil ?

Nej.

> De har en spøjs vane med at bruge tågelygterne uanset vejret ...

Ja, men der jo nok en rigtig fornuftig grund til det ))

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-11 14:53

René Løweneck skriver:

> Kommer an på lygteindstillingen. Men om sommeren bruger jeg stort ikke
> fjernlys. Her om vinteren bruger jeg det af og til. På arbejde, når det er
> mørkt, er det som regel nærlys + tågelys og oftere fjernlys end privat.

Tågelys?

Det er kun anvendeligt under 30-40 km/t.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-01-11 15:44

>fjernlys. Her om vinteren bruger jeg det af og til. På arbejde, når det er
>mørkt, er det som regel nærlys + tågelys og oftere fjernlys end privat.

Så vil jeg på forhånd beklage hvis jeg kommer til at blænde dig, men
min bil har for vane at tænde fjernlyset når der kommer modkørende med
nærlys+tågelys tændt uden grund

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 13-01-11 15:59

> "Martin [6000]" skrev i meddelelsen

> Så vil jeg på forhånd beklage hvis jeg kommer til at blænde dig, men
> min bil har for vane at tænde fjernlyset når der kommer modkørende med
> nærlys+tågelys tændt uden grund

Har din bil også den autofunktion?

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 16:28

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev :

>Har din bil også den autofunktion?

ganske smart opfindelse - selv min gamle spand har den indbygget, dog
med timer.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-01-11 16:56

>Har din bil også den autofunktion?

Ja, tror faktisk det har været standard på alle dem jeg har haft

//Martin

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-01-11 17:08

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, tror faktisk det har været standard på alle dem jeg har haft

Aha...jeg har altid underet mig over den funktion i manualen.

Den beskrives som: "Se, nu lyser jeg kraftigere end dig og gør alt for at
blænde, så nu må du gerne gøre det samme, så ingen af os kan se en skid".
OBS: Funktionen kan være ulovlig at benytte i visse lande.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-01-11 17:16

>Den beskrives som: "Se, nu lyser jeg kraftigere end dig og gør alt for at
>blænde, så nu må du gerne gøre det samme, så ingen af os kan se en skid".
>OBS: Funktionen kan være ulovlig at benytte i visse lande.

Det lyder som den ihvertfald..

I min er der et tillæg faktisk. Det lyder:

"Dette kan dog undgåes ved, at den modkørende helt undlader at køre
rundt med tændt tågelys. Vi anbefaler dig derfor at konfrontere
modparten, så problematikken kan blive løst inden det overhovedet
opstår.".

Nu er problemet så bare, at det er forsøgt nogle gange, uden held. FDM
har ligeså haft en større kampagne sidste eller forrige gang. EB har
haft artikler desangående men der er alligevel en masse tågehovede
(tøhø) der ikke forstår klar latin.

Så må der altså lidt smerte til åbenbart...

Et eller andet sted skal de blot være glade for at blive påmindet
forkert lygteføring... kommer Orla Frøsnapper forbi så koster det ved
kasse et. Men det forstår de nok ikke engang... ;-(

//Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-11 17:22

"Martin [6000]" skriver:

> Et eller andet sted skal de blot være glade for at blive påmindet
> forkert lygteføring... kommer Orla Frøsnapper forbi så koster det ved
> kasse et. Men det forstår de nok ikke engang... ;-(

Jeg må skuffe dig. Hvis Hr Frøsnapper virkeligt delte bøder ud for den
slags, var det bar at stilel sig ved enhver let befærdet vej og så
hive folk ind. Et sted mellem vher 5. og 7. bil har defekt/forkert
lygteføring.

Det var da en let "skat" at inddrive.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-01-11 18:49

>Jeg må skuffe dig.

Nu igen? :-/

> [...]
>slags, var det bar at stilel sig ved enhver let befærdet vej og så
>hive folk ind. Et sted mellem vher 5. og 7. bil har defekt/forkert

For lang tid siden gjorde de netop dette her i byen.. eneste problem
var, at de havde valgt at stå et sted hvor der ikke var så meget
plads, så der blev hurtigt fyldt op

>Det var da en let "skat" at inddrive.

Mega...

//Martin

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-01-11 17:51

Martin [6000]:
> Nu er problemet så bare, at det er forsøgt nogle gange, uden held.

Blir de ved længe nok med at køre med tågelygter i klart vejr blir det
sikkert ophøjet til lov at man skal køre med det hele tiden.

Vær i øvrigt opmærksom på at i hvert fald én eller flere biler ab
fabrik har en lygtemontering der minder om tågelys...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Leif

Dato : 13-01-11 17:57

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> man skal køre med det hele tiden.
>
> Vær i øvrigt opmærksom på at i hvert fald én eller flere biler ab fabrik har en lygtemontering der

Jep men separat kørelys må ikke virke sammen med alm. nærlys
Træls synshallerne ikke slår ned på det.

Leif

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-01-11 18:53

>Blir de ved længe nok med at køre med tågelygter i klart vejr blir det
>sikkert ophøjet til lov at man skal køre med det hele tiden.

Det ville ikke overraske mig :-/

>Vær i øvrigt opmærksom på at i hvert fald én eller flere biler ab
>fabrik har en lygtemontering der minder om tågelys...

Jep :)

//Martin

Fra : Bjørn J.

Dato : 13-01-11 19:56

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Det skulle ikke undre mig om ejere af dette/disse mærke/mærker ikke forstår
"at sætte potten op"..

Husk også at blænde op= automatikken, når i ser en potte uden lys i
baglygterne udenfor lygtetændingstiden..;)

Fra : René Løweneck

Dato : 13-01-11 21:52

Hej Martin !

> Så vil jeg på forhånd beklage hvis jeg kommer til at blænde dig, men
> min bil har for vane at tænde fjernlyset når der kommer modkørende med
> nærlys+tågelys tændt uden grund

Det er bare iorden, jeg blænder naturligvis også op så ))

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 13-01-11 22:43

Den 13-01-2011 21:52, René Løweneck skrev:
> Hej Martin !

> Det er bare iorden, jeg blænder naturligvis også op så ))

Jamen så er det jo slået fast

Kan du så ikke lige fortælle hvori du ser fordelen ved at køre med både
nær- og tågelys tændt ... vel og mærke når sigtbarheden er god ?

For ud over det ikke er tilladt, så kan jeg sq ikke se det smarte.
Hvis der ellers er fornuftige pærer i nærlyset giver det ikke nogen
fordel der kan hamle op med de ulemper de modkørende får ud af det

mvh
Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 14-01-11 00:01

Hej Lars !

> Jamen så er det jo slået fast

Jeps

> Kan du så ikke lige fortælle hvori du ser fordelen ved at køre med både
> nær- og tågelys tændt ... vel og mærke når sigtbarheden er god ?

Ganske kort - for at give bedre udsyn, naturligvis.

> For ud over det ikke er tilladt, så kan jeg sq ikke se det smarte.

Hvis man kommer kørende i sin egen lille privatbil, så er vi helt enige. Der
er der ingen eller kun meget ringe effekt. Og hvis det er din
referenceramme, kan jeg godt forstå dine udtalelser.

> Hvis der ellers er fornuftige pærer i nærlyset giver det ikke nogen fordel
> der kan hamle op med de ulemper de modkørende får ud af det

Nu har jeg aldrig selv oplevet de ulemper du nævner.

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-01-11 17:36

> Nu har jeg aldrig selv oplevet de ulemper du nævner.

Sikkert ikke, men det generer en hel del andre bilister, bl.a.
undertegnede. Det er forøvrigt også derfor at det er forbudt at køre med
tågelys når det ikke er tåget. Men det er du vel fløjtende ligeglad med ?.

Mvh
Jakob

Fra : René Løweneck

Dato : 14-01-11 21:48

Hej Jacob !

> Sikkert ikke, men det generer en hel del andre bilister, bl.a.
> undertegnede. Det er forøvrigt også derfor at det er forbudt at køre med
> tågelys når det ikke er tåget.

Hvordan kan det være, at det generer nogle og andre bliver ikke generet ?
Kan det være fordi, der er nogle der har en lille politimand i maven og
derfor fokuserer helt forkert ?

> Men det er du vel fløjtende ligeglad med ?.

Hvad tror du selv ?

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-01-11 22:49

>Hvordan kan det være, at det generer nogle og andre bliver ikke generet ?
>Kan det være fordi, der er nogle der har en lille politimand i maven og
>derfor fokuserer helt forkert ?

Problemet opstår i mørke og på våde veje.

Tågelygter lyser lavere end normalt nærlys og reflekterer derfor
kraftigere genskind fra den våde vej.

Derfor er det en gene og endda en unødig en.

Du har intet at bruge det til. De 10 meter det lyser frem og ud til
siden kan du ikke bruge til en fløjt før du for længst har kørt det
over som du overså dit nærlys oplyse 30 meter fremme for et
splitsekund siden

Det er en falsk tryghed du kører rundt med og den generer også andre!

Venligst.. sluk det :)

//Martin

Fra : René Løweneck

Dato : 15-01-11 09:51

Hej Martin !

> Problemet opstår i mørke og på våde veje.
> Tågelygter lyser lavere end normalt nærlys og reflekterer derfor
> kraftigere genskind fra den våde vej.

Det er udelukkende et spørgsmål om at fokusere rigtigt.

> Derfor er det en gene og endda en unødig en.

Det er ikke en gene, når man kan køre bil og fokusere rigtigt.

> [...]
> siden kan du ikke bruge til en fløjt før du for længst har kørt det
> over som du overså dit nærlys oplyse 30 meter fremme for et

Udtal dig hellere om noget du ved noget om.

> Det er en falsk tryghed du kører rundt med og den generer også andre!

Det giver bedre udsyn og generer ikke ordentlige medtrafikanter.

> Venligst.. sluk det :)

Venligst - lær at køre bil og fokusér rigtigt ))

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-11 10:01

René Løweneck skriver:

> Det giver bedre udsyn og generer ikke ordentlige medtrafikanter.

Det giver et bedre udsyn når du kører lasbil, eller???

Hvor langt frem lyser dine tågelygter?

Hvor meget bedre udsyn giver de ved 90 km/t?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 11:02

KLIP

> Hvor langt frem lyser dine tågelygter?

Tågelygternes lys skal falde *før* nærlyset.

> Hvor meget bedre udsyn giver de ved 90 km/t?

Uanset hastighed giver tågelyset større spredning til siderne.

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 11:17

>Uanset hastighed giver tågelyset større spredning til siderne.

Ja, men hvad vil du bruge denne spredning til ved alm. landevejsfart
fx.?

Det er IMHO en placebo-effekt man oplever.

//Martin

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 11:30

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, men hvad vil du bruge denne spredning til ved alm. landevejsfart
> fx.?

Alt lys på en potte foran er med til at give føreren et bedre "overblik".

> Det er IMHO en placebo-effekt man oplever.

Det er da meget værre med de nye biler med kørelys som ikke har tændt
baglygterne.

De kører med det i al slags vejr.......

Desværre er det lovligt ikke permanent at have baglygterne programmeret ind
sammen med dagskørelyset.

De "bedste" af dagslyskørelygterne har samme effekt som en tågelyslygte dog
er dette kørelys aldeles ukontrolleret og er direkte blændende.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 15-01-11 12:02

On Sat, 15 Jan 2011 11:29:47 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Alt lys på en potte foran er med til at give føreren et bedre "overblik".

Ikke nødvendigvis, jeg har oplevet at man faktisk kan se kortere med
nærlys+tågelys end nærlys alene, da tågelyset giver en kraftig
belysning tæt på bilen.

Det er samme effekt man oplever hvis man om natten bevæger sig ud hvor
gadelyset ikke er opfundet, gerne i stjerneklart vejr, bevæbnet med en
lommelygte. Med lommelygten slukket kan man se et godt stykke, med
lommelygten tændt kan man kun se hvor lygten rammer, resten ligger i
komplet mørke.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TDi '86

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:11

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ikke nødvendigvis, jeg har oplevet at man faktisk kan se kortere med
> nærlys+tågelys end nærlys alene, da tågelyset giver en kraftig
> belysning tæt på bilen.

Den erfaring mangler jeg at gøre efter 38 år med kørekort.

Er tågelygterne korrekt indstillet, finder jeg de hjælper.

I gamle dage, da tågelygter var noget perlegrusmekanikkerne klaskede på, var
eftermonteterede "løse" tågelygter et større problem.

De var så at sige aldrig rigtig indstillede (helt på lige for med vibrerende
fjernlyslygter monteret af ovennævnte.

I dag, hvor tågelygter er en fast del af potten, ser jeg ingen problemer.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 12:18

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> I dag, hvor tågelygter er en fast del af potten, ser jeg ingen problemer.

Jeg ser heller ingen problemer på C-Max'en. Der hjælper tågelygterne
INTET....!
Man skal sat'me se godt efter, for overhovedet at se at de tændes...

--
Advrsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:23

KLIP

> Jeg ser heller ingen problemer på C-Max'en. Der hjælper tågelygterne
> INTET....!

Knægten har sådan en potte 2.0 TDI ting. Jeg ved ikke om han bruger dem til
noget.

Jeg har dog bemærket på S-Max, lygterne er placeret anerledes.

> Man skal sat'me se godt efter, for overhovedet at se at de tændes...

Jeg kan sagtens se, mine tågelygter giver et bredere lys end xenon-nærlyset.

Sådan ser vi så forskelligt.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 12:26

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Knægten har sådan en potte 2.0 TDI ting. Jeg ved ikke om han bruger dem
> til noget.

Det her er en 1,6, så i stalden sker der absolut heller intet!
Jeg har aldrig tidligere oplevet en bil med ringe/ubrugelige tågelygter. Og
så er jeg slet ikke begyndt at tale om gearskiftet...

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 13:01

KLIP

> Det her er en 1,6, så i stalden sker der absolut heller intet!
> Jeg har aldrig tidligere oplevet en bil med ringe/ubrugelige tågelygter.
> Og så er jeg slet ikke begyndt at tale om gearskiftet...

Knægtens er en 140Hk´s diesel Ghia på gule plader.

De gange jeg har kørt i den, syntes jeg faktisk, den var fin.

Da jeg prøvede den første gang, var jeg lige ved at købe en selv..

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 13:16

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Knægtens er en 140Hk´s diesel Ghia på gule plader.

Samme motor med 115 Hk (1,6) kører også fint, men den med 90 Hk er håbløs.

> De gange jeg har kørt i den, syntes jeg faktisk, den var fin.

Bilen som sådan kører også fint (fremragende sæder - mærkelig el-servo).

> Da jeg prøvede den første gang, var jeg lige ved at købe en selv..

Hmmm..

Jeg skal nok begå et skriv om min, på et tidspunkt.

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 13:22

KLIP

> Jeg skal nok begå et skriv om min, på et tidspunkt.

Knægten købte sin med 2 år på bagen.

Den er nu 5 år gammel.

Hans airconpumpe er nu gået og baghjulslejerne er blevet skiftet sidst i
2010.

Ellers har den kun fået alm. vedligehold.

Reservedele koster en halv krig..;-(

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 13:25

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Knægten købte sin med 2 år på bagen.
>
> Den er nu 5 år gammel.

Jeg fik denne i juni - ét år gammel. Skal have den til den er tre.

> Hans airconpumpe er nu gået og baghjulslejerne er blevet skiftet sidst i
> 2010.
>
> Ellers har den kun fået alm. vedligehold.

Har lige været til 40.000 km service. Ingen problemer indtil videre.

> Reservedele koster en halv krig..;-(

Kender intet til, det klarer SAC Leasing. )

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 13:28

KLIP

> Kender intet til, det klarer SAC Leasing. )

Så kan du jo sagtens køre den til eftersyn hos Bøje & Brøchner i Vejle...

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 14:24

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Så kan du jo sagtens køre den til eftersyn hos Bøje & Brøchner i
> Vejle...

Nope, dén slags firmaer holder jeg mig langt væk fra.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-01-11 16:01

"Morten From Søndergaard" skriver:

> Ikke nødvendigvis, jeg har oplevet at man faktisk kan se kortere med
> nærlys+tågelys end nærlys alene, da tågelyset giver en kraftig
> belysning tæt på bilen.

Tadaaaaaa....

> [...]
> lommelygte. Med lommelygten slukket kan man se et godt stykke, med
> lommelygten tændt kan man kun se hvor lygten rammer, resten ligger i

Klart, synet kompenserer for lysmængden.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 11:45

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Uanset hastighed giver tågelyset større spredning til siderne.

Og det man måtte observere dukke op i siden, når man kører 80 .....

Hvad når man lige at gøre ved det ?

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:00

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Og det man måtte observere dukke op i siden, når man kører 80 .....

Lyse til siden, hjælper dig med i "overblikket", at se siden af vejen og
derved holde retningen.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 12:11

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Lyse til siden, hjælper dig med i "overblikket", at se siden af vejen og
>derved holde retningen.

Jeg håber du selv kan høre hvor hult den forklaring lyder :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:13

> Jeg håber du selv kan høre hvor hult den forklaring lyder :)

Jeg så gerne mine tågelygter lyste permanent med mit xenonlys.

Specielt ved det lange lys, fylder tågelygterne et lyshul op.

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 14:05

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Jeg så gerne mine tågelygter lyste permanent med mit xenonlys.
>
>Specielt ved det lange lys, fylder tågelygterne et lyshul op.

med risiko for at lege djævlens advokat, undrer jeg mig eddergodtnok
meget over hvad det dog skulle hjælpe .....

Håber man kraftigt lys tættere på potens forende kan betyde man nu ser
det, man overså ? I såfald er der sågu da noget helt galt med den
måde man bruger bilens lys på - "man" kigger åbenbart ikke på det,
lyset i første omgang belyser ??????????????

Jeg troede da det handlede om at forudseende :) høhø ...

Fra : Brian

Dato : 15-01-11 23:35

Den 15-01-2011 12:13, Bjørn J. skrev:

> Jeg så gerne mine tågelygter lyste permanent med mit xenonlys.
>
> Specielt ved det lange lys, fylder tågelygterne et lyshul op.
Hvad er det for et hul - dit nærlys slukker da ikke blot fordi du tænder
for fjernlyset ?

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 00:09

KLIP

> Hvad er det for et hul - dit nærlys slukker da ikke blot fordi du tænder
> for fjernlyset ?

Når blænden lukker op, så ses der lige som et hul.

Fra : Mcwm

Dato : 16-01-11 00:17

Den 16-01-2011 00:08, Bjørn J. skrev:
> Når blænden lukker op

er vist lige det modsatte af, når klappen går ned

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 00:42

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> er vist lige det modsatte af, når klappen går ned

He he.

Det undrer mig i grunden, bimmeren ikke har alm. langtlyslygter også.

På konens Volvo S40 er lyset ganske enkelt formidabelt, når der blændes op
for bi-xenon, langlyslygterne og tågelygterne også er tændt.

Alt er oplyst flere hundrede meter frem..

Fra : Mcwm

Dato : 16-01-11 00:51

Den 16-01-2011 00:41, Bjørn J. skrev:
> Det undrer mig i grunden, bimmeren ikke har alm. langtlyslygter også
"Dimsen" som ville gøre det muligt, koster jo 75 øre. Med den merpris,
ville målgruppen blive for lille

Lidt mere alvorligt, så forstå¨r man ikke hvad der sker hos
producenterne, nogen gange. Er man vænnet til lys a la det jeg har på
den gamle dame, så vil overgangen til lys a la det du har, være noget af
en omvæltning.

Nå, men jeg klarer mig fint med stavlygten!

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 00:59

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> nogen gange. Er man vænnet til lys a la det jeg har på den gamle dame, så
> vil overgangen til lys a la det du har, være noget af en omvæltning.

Faktisk er der bedre lys på konens potte.

Jeg er ikke imponeret over bimmerens xenon. Det ville på langt lys have
hjulpet rigtig meget med langtlyshjælpelygterne.

Man kan få et ombygningssæt til tågelygterne, der laver disse om til
fjernprojektører/langtlyslygter. Desværre koster sættet et mindre
husmandssted.

> Nå, men jeg klarer mig fint med stavlygten!

Jeg har til gode at prøve en bimmer med halogenlygter om natten, så jeg
kender ikke forskellen og om den nu er så voldsom forskellig.

Der er jo også automatisk niveauregulering på bimmerens bagvogn, så samtlige
lygter er altid rigtig indstillet ved kørsel på plan vej.

Fra : Mcwm

Dato : 16-01-11 01:07

Den 16-01-2011 00:59, Bjørn J. skrev:
> "Mcwm"<newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Faktisk er der bedre lys på konens potte.

Er det ikke noget svensk bilindustri er kendt for?

> Man kan få et ombygningssæt til tågelygterne, der laver disse om til
> fjernprojektører/langtlyslygter. Desværre koster sættet et mindre
> husmandssted.

Som alt andet til dem

> Jeg har til gode at prøve en bimmer med halogenlygter om natten, så jeg
> kender ikke forskellen og om den nu er så voldsom forskellig.

Længden af det oplyste tror jeg er meget lig hinanden, men tror der er
forskel på hvor kraftigt det oplyste er oplyst.

> Der er jo også automatisk niveauregulering på bimmerens bagvogn, så samtlige
> lygter er altid rigtig indstillet ved kørsel på plan vej.

De gamle systemer(ved ikke om det er samme system på din)havde dog sen
svaghed at de holdt op med at virke relativt hurtigt. Så der er noget
vedligehold på det område.

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 01:13

KLIP

> Er det ikke noget svensk bilindustri er kendt for?

Underligt andre bilmærker ikke tager ved lære. De vil da gerne sælge deres
potter i Skandinavien.

> Længden af det oplyste tror jeg er meget lig hinanden, men tror der er
> forskel på hvor kraftigt det oplyste er oplyst.

Det er faktisk her jeg stiller mig lidt tvivlende.

> De gamle systemer(ved ikke om det er samme system på din)havde dog sen
> svaghed at de holdt op med at virke relativt hurtigt. Så der er noget
> vedligehold på det område.

Har ikke kunne finde oplysninger om den slags problemer på min årgang.

Jeg havde et system på S80 også og sådan noget niveaustyring er rigtig godt,
når man kører med campingvogn.

Fra : Mcwm

Dato : 16-01-11 01:25

Den 16-01-2011 01:13, Bjørn J. skrev:

> Underligt andre bilmærker ikke tager ved lære. De vil da gerne sælge deres
> potter i Skandinavien.

Alle går vel mere og mere op i sikkerhed. Det er lygterne da en del af,
så man skulle mene det var et punkt, hvor man billigt kunne få
"salgsargumenter".

> Det er faktisk her jeg stiller mig lidt tvivlende.

Du må komme forbi, næste gange du passerer mig med få kilometer, så det
kan afprøves Men, min holdning er, der kommer flere lux ud af din
potte. Noget må det give.. trods alt.

> Har ikke kunne finde oplysninger om den slags problemer på min årgang.

Er dit et vakuumsystem?

> Jeg havde et system på S80 også og sådan noget niveaustyring er rigtig godt,
> når man kører med campingvogn.

Eller 250 kg havefliser i bagagerummet

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 01:36

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du må komme forbi, næste gange du passerer mig med få kilometer, så det
> kan afprøves Men, min holdning er, der kommer flere lux ud af din
> potte. Noget må det give.. trods alt.

Det vil jeg huske på. Selv om der er flere lux, kan det måske skyldes farven
på de originale xenonpærer.

Konens lyser meget mere hvidt.

> Er dit et vakuumsystem?

Det er vist luft og en kompressor. Er det det du mener ?

Smutter i seng. Sov godt..

Fra : Mcwm

Dato : 16-01-11 01:43

Den 16-01-2011 01:35, Bjørn J. skrev:

> Smutter i seng. Sov godt..

Ryger også omkuld... Som bemærket har man været lidt fraværende.
Porterne du ved

Sov vel!

Venligst
Mcwm

Fra : Brian

Dato : 16-01-11 10:22

Den 16-01-2011 00:08, Bjørn J. skrev:

> Når blænden lukker op, så ses der lige som et hul.

Okay, så skal jeg måske bare være glad for at min E46 ikke har bi-xenon.
Her kan både fjernlys og xenonlygterne holdes tændt på en gang.

I USA kører de (på nogle biler ihvertfald) som du beskriver - uden at
kunne bruge fjernlyset, hvis bilen er udstyret med bi-xenon. Her kan
fjernlyset ikke bruges til andet end "overhalingshilsen"

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 16-01-11 10:34

KLIP

> I USA kører de (på nogle biler ihvertfald) som du beskriver - uden at
> kunne bruge fjernlyset, hvis bilen er udstyret med bi-xenon. Her kan
> fjernlyset ikke bruges til andet end "overhalingshilsen"

Min bruger også bi-xenon til "Lichthupe/overhalingshilsen".

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 12:15

On Sat, 15 Jan 2011 12:10:58 +0100, jan_stevns wrote:

>Jeg håber du selv kan høre hvor hult den forklaring lyder :)

Jeg ruller ihvertfald stadig... af grin

Undskyld Bjørn, men det er ikke personligt. Det lyder bare morsomt

//Martin

Fra : Bjørn J.

Dato : 15-01-11 12:16

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undskyld Bjørn, men det er ikke personligt. Det lyder bare morsomt

Ja, der er sikkert ikke mange, der kører bil ved hjælp af "rygmarven"
mere.....:)

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 17-01-11 19:56

On Sat, 15 Jan 2011 10:00:55 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>René Løweneck skriver:

>Det giver et bedre udsyn når du kører lasbil, eller???

>--

Ro på nu!

Der er ikke lastbiler involveret i denne sag............endnu.

René er bussemand.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 10:17

>Udtal dig hellere om noget du ved noget om.

Det er jo det jeg prøver... suk!

>Venligst - lær at køre bil og fokusér rigtigt ))

Og så er vi tilbage ved essensen: "Der er satme ikke nogen der skal
komme og fortælle MIG noget..."

:-/

God weekend.

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 12:06

> "Martin [6000]" skrev i meddelelsen

> Det er jo det jeg prøver... suk!

Glem det Martin. Det næste bliver at René fortæller at der er monteret
Xenon-pærer i dem....

> Og så er vi tilbage ved essensen: "Der er satme ikke nogen der skal
> komme og fortælle MIG noget..."

Lige netop! "Brian" er klogere end alle andre, for "Brian" har lige fået
kørerkort for tre år siden, så han véd alt og er en racerkører af Guds
nåde...

Fra : Martin [6000]

Dato : 15-01-11 12:13

>Glem det Martin. Det næste bliver at René fortæller at der er monteret
>Xenon-pærer i dem....

Så er cirklen komplet

//Martin

Fra : Jakob

Dato : 15-01-11 12:44

Den 14-01-2011 21:47, René Løweneck skrev:

> Hvordan kan det være, at det generer nogle og andre bliver ikke generet ?

Sikkert fordi der er forskel på hvor lysfølsomme folks øjne er, men det
er sagen uvedkommende.

> Kan det være fordi, der er nogle der har en lille politimand i maven og
> derfor fokuserer helt forkert ?

Nå, men så er det jo i orden at genere andre mennesker og bryde loven ?

> Hvad tror du selv ?

Jeg tror du er en fatsvag svagtbegavet ignorant. Du er pisseligeglad med
alle andre end dig selv, kort sagt en kæmpeegoist. Loven skal kun
overholdes når det passer dig. Du snyder sikkert også med moms og skat
og alle andre steder du kan komme af sted med det.

Men det er bare hvad *jeg* tror baseret på dine udgydelser her. Sålænge
du ikke argumenterer bedre for dine holdninger ændrer det sig nok ikke.
Jeg har dog ingen illusioner om at det rager dig, men nu spurgte du selv.

Mvh
Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 14:06

Jakob <ubehagelig@gmail.com> skrev :

> [...]
>overholdes når det passer dig. Du snyder sikkert også med moms og skat
>og alle andre steder du kan komme af sted med det.

se - det der, er jo et lysende (for at holde topic) eksempel på at
overskride den tynde grænse der mellem at gå efter bolden og ikke
manden :(

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 14:26

> "jan_stevns" skrev i meddelelsen

> se - det der, er jo et lysende (for at holde topic) eksempel på at
> overskride den tynde grænse der mellem at gå efter bolden og ikke
> manden :(

Og det mener du ikke René gjorde i forvejen, ved at betegne den typiske
dk.fritid.dk-bruger, som ikke værende i stand til at køre bil, ikke være
erhvervschauffør og i øvrigt have en Suzuki Alto (el. tilsvarende) som
referenceniveau?

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-11 15:05

> [...]

>dk.fritid.dk-bruger, som ikke værende i stand til at køre bil, ikke være
>erhvervschauffør og i øvrigt have en Suzuki Alto (el. tilsvarende) som

At "henvende" sig til en typisk bruger, på den måde René gjorde det,
fortæller jo mere om René end om den typiske DFB'er - der kan man
ikke siges at gå efter manden vel ?

Jeg er jo ikke den der mener en bestemt person har svært ved at læse
andet end det _han_ selv tror på :)

( Ej heller antyder jeg "nogen" tilhører jeg, mig, og ingen andre
gruppen )

Fra : René Løweneck

Dato : 16-01-11 02:27

> [...]
> dk.fritid.dk-bruger, som ikke værende i stand til at køre bil, ikke være
> erhvervschauffør og i øvrigt have en Suzuki Alto (el. tilsvarende) som

Dette er din egen fortolkning og har intet med mine udsagn at gøre.

Fra : Jakob

Dato : 16-01-11 18:48

Den 15-01-2011 14:06, jan_stevns skrev:

> se - det der, er jo et lysende (for at holde topic) eksempel på at
> overskride den tynde grænse der mellem at gå efter bolden og ikke
> manden :(

Ja det er er OT, men han spurgte selv hvad jeg troede og jeg gav min
ærlige mening. Men nu er er vi vist alt for langt fra emnet.

Mvh
Jakob

Fra : René Løweneck

Dato : 16-01-11 02:20

> Sikkert fordi der er forskel på hvor lysfølsomme folks øjne er, men det er
> sagen uvedkommende.

Nej, det har intet med lysfølsomhed at gøre. Det handler om at forkusere
rigtigt. Altså at kigge i højre side af vejen, ikke i venstre. Hvis du
kigger i venstre side af vejen, så vil du såmænd også blive blændet af den
modkørende bils nærlys.

> [...]
> overholdes når det passer dig. Du snyder sikkert også med moms og skat og
> alle andre steder du kan komme af sted med det.

Det er da vældig som du kan ))

> Men det er bare hvad *jeg* tror baseret på dine udgydelser her. Sålænge du
> ikke argumenterer bedre for dine holdninger ændrer det sig nok ikke. Jeg
> har dog ingen illusioner om at det rager dig, men nu spurgte du selv.

Du har helt ret,- jeg spurgte jo selv. Men nu har du jo så, om ikke andet, i
hvert fald fået luftet dine frustrationer ))

Fra : Jakob

Dato : 16-01-11 18:51

> Du har helt ret,- jeg spurgte jo selv. Men nu har du jo så, om ikke
> andet, i hvert fald fået luftet dine frustrationer ))

Du glemte at forholde dig til lovligheden at køre med tågelyset tændt
når det ikke er tåget ?. Er det i orden at bryde loven når man ikke er
enig med den ?

Mvh
Jakob

Fra : Lars [6710]

Dato : 14-01-11 22:15

Den 14-01-2011 00:01, René Løweneck skrev:

Hej René

> Hvis man kommer kørende i sin egen lille privatbil, så er vi helt enige.
> Der er der ingen eller kun meget ringe effekt. Og hvis det er din
> referenceramme, kan jeg godt forstå dine udtalelser.

ALt efter hvorledes du definerer "lille privatbil" så er det vel den
referenceramme de fleste opererer inden for....

> Nu har jeg aldrig selv oplevet de ulemper du nævner.

Det er jo heldigt for dig !

mvh

Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 15-01-11 09:37

Hej Lars !

> ALt efter hvorledes du definerer "lille privatbil" så er det vel den
> referenceramme de fleste opererer inden for....

Ja, de fleste debatører herinde, har formentlig denne referenceramme. Og
alligevel udtaler de sig skråsikkert om noget, der går ud over denne lille
referenceramme. Sagt på almindeligt dansk,- de udtaler sig om noget de ikke
ved noget om/ikke har erfaring med/ikke har prøvet. Det kan godt irritere
mig lidt. Referencerammen/scenariet kan godt være en del anderledes for os
erhvervschauffører.

> Det er jo heldigt for dig !

Nej, det er ikke held. Det er udelukkende et spørgsmål om at forkusere de
rigtige steder.

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-11 10:02

Den 15-01-2011 09:36, René Løweneck skrev:

> Nej, det er ikke held. Det er udelukkende et spørgsmål om at forkusere
> de rigtige steder.

Jeg tror også ens "blændingssensitivitet" hænger sammen med antallet af
ridser og urenheder på forrude, briller, hornhinde, linse og glaslegeme,
hvilket alt sammen er afhængigt af alder.

Leif

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-01-11 10:29

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også ens "blændingssensitivitet" hænger sammen med antallet af
> ridser og urenheder på forrude, briller, hornhinde, linse og glaslegeme,
> hvilket alt sammen er afhængigt af alder.

Ridser/stenslag på selve lygterne laver også ballade.

Kort sagt, det er kun dem med ny forrude/lygter og perfekt syn der må føre
bil.

Da dette ikke er tilfældet ville det være rart,
hvis Hr. og Fru. Perfekt lærte at vise hensyn til andre i trafikken.

Hvor mange % af alle der fører motorkøretøjer i DK har mon et syn der kan
opfylde ovenstående?
Tror ikke det er særlig mange.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : René Løweneck

Dato : 16-01-11 03:53

Hej Leif !

> Jeg tror også ens "blændingssensitivitet" hænger sammen med antallet af
> ridser og urenheder på forrude, briller, hornhinde, linse og glaslegeme,
> hvilket alt sammen er afhængigt af alder.

Du har helt sikkert fat i noget her, selvom det jeg mente med at fokusere
rigtigt, ganske enkelt var at kigge (stift/tvunget) i høje side af vejen ved
forbikørsel. Og altså ikke kigge direkte i den modkørende bil lygter, eller
på vejen umiddelbart før denne.

Det du nævner, ville jeg nok lægge under referencerammen. Og den
referenceramme jeg har nævnt, som jeg tror er den mest almindelige, er
ganske enkelt, at man kører i sin privatbil (u. 3500kg) på en ganske
almindelig landevej. Altså, man sidder rimeligvis uforstyrret i et mørkt rum
og på en bred vej med relativ god plads.

Det er så her det du nævner kommer ind. En beskidt/ridset forrude ændrer
referencerammen (scenariet om du vil) og vil helt sikkert være
forstyrende/generende. Nu bruger jeg ikke selv briller og kan derfor ikke
udtale mig om det. Men jeg kunne da sagtens forestille mig, at de også kunne
frembringe nogle kedelige reflekser og dermed være medvirkende til
blænding/forringet udsyn.

Nu kan jeg så ligeså godt nævne min referenceramme, når jeg er på arbejde
(og det er mørkt). Det er en 2,5m bred og 13,7m lang bus på små biveje. Så
små, at hastigheden ved forbikørsel (alm. bil) er nede på 30-50 kmt. eller
mindre. Ved forbikørsel med store køretøjer, holder den ene typisk stille og
den anden lister forbi. På disse veje findes ingen striber og ingen
belysning. Samtidig er der masser af dyr og fugle (dog mest i
skumringstiden). Min førerplads er i et relativt oplyst rum med tonsvis af
generende reflekser og genskin. Bare lige for at nævne én af dem - forestil
dig udsynet ud af forruden som en urskive. Fra kl. 12-6 kan jeg mest se
midtergangen i bussen, kraftigst forneden, aftagende mod toppen. Dvs. Hvis
jeg kigger ned mod kl. 4-5, kan jeg kun se gulvet i bussen (med kun nærlys).
Hvis jeg så tænder tågelyset, kan man lige præcis se vejen (højre side -
4-5m foran bussen) igennem denne kraftige refleks. Og da man stort set altid
kører helt ude i kanten af vejen (på kanten af selve asfalten), er det
vigtigt at man kan se vejens højre side. Derfor kører jeg som regel med
tågelys tændt på arbejde (og det er mørkt).

Nå, dette indlæg greb vist lidt om sig ))

Med venlig hilsen

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Lars [6710]

Dato : 16-01-11 18:43

Den 16-01-2011 03:53, René Løweneck skrev:
> [...]
> mørkt).
>
> Nå, dette indlæg greb vist lidt om sig ))

Ja det greb da vist om sig...
Jeg synes du skal parkere bussen og lade den stå... ihvertfald når det
er mørkt
Hvis jeg læser dit indlæg som du skriver det, så kan du jo ikke se en
hujende fis... allerbedst er det når tågelyset er tændt, så kan du se
4-5 meter frem
Det er ikke meget, men det kan jo være jeg overfortolker dit skribleri

Jeg kan fra mit mørke og ensomme rum i min privat potte se voldsomt
meget længere frem blot ved nærlysets hjælp

mvh
Lars

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 12:50

> [...]
>midtergangen i bussen, kraftigst forneden, aftagende mod toppen. Dvs. Hvis
>jeg kigger ned mod kl. 4-5, kan jeg kun se gulvet i bussen (med kun

Kan du så ikke bare fokusere på noget andet, end de reflekser du ser i
ruden?
(det er jo det du forlanger af os andre, når vi møder dig)

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-01-11 16:19

Isang tao pinangalanan, Per Beer Hansen nagsulat:

>Kan du så ikke bare fokusere på noget andet, end de reflekser du ser i
>ruden?
>(det er jo det du forlanger af os andre, når vi møder dig)

Jeg har samme refleksproblemer i min bus.... Så jeg slukker det
indvendige lys i Højre side.... så kan jeg se cykler og den slags
krapyl..... Fra 1994 til dags dato, er der kun en enkelt passager der
har brokket sig over lyset..... Hun blev sur da jeg foreslog hende at
sætte sig i venstre side....
--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 21:06

>"Claus Frørup" skrev i meddelelsen
>
>Jeg har samme refleksproblemer i min bus.... Så jeg slukker det
>indvendige lys i Højre side.... så kan jeg se cykler og den slags
>krapyl.....

Det lyder IMHO også som en meget bedre løsning, istedet for bare at blænde
andre, fordi man selv bliver blændet indefra.

>Fra 1994 til dags dato, er der kun en enkelt passager der
>har brokket sig over lyset..... Hun blev sur da jeg foreslog hende at
>sætte sig i venstre side....

Ha, ja hvor svært ka' det være

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 19:07

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg som regel med tågelys tændt på arbejde (og det er mørkt).
>
> Nå, dette indlæg greb vist lidt om sig ))

Ja, du fik da afsløret du ikke brugte briller, så hvad er din erfaring så
med at blive blændet af andre biler med tåbelys tændt, når du har briller?

Fra : René Løweneck

Dato : 17-01-11 20:37

Hej Per !

> Ja, du fik da afsløret du ikke brugte briller, så hvad er din erfaring så
> med at blive blændet af andre biler med tåbelys tændt, når du har briller?

Jeg tror ikke, du fik læst mit indlæg helt. Der er dit spm allerede
besvaret.

Med venlig hilsen

René Løweneck
www,loweneck.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 15-01-11 12:07

> [...]
> ikke ved noget om/ikke har erfaring med/ikke har prøvet. Det kan godt
> irritere mig lidt. Referencerammen/scenariet kan godt være en del

Du er vist havnet i den helt forkerte gruppe - lille ven!

Fra : Lars [6710]

Dato : 15-01-11 13:20

> [...]
> kan godt irritere mig lidt. Referencerammen/scenariet kan godt være en
> del anderledes for os erhvervschauffører.

og du ved godt at du debatterer i dk.FRITID.bil

Men hvad enten man er erhvervschauffør ( og det borger vel ikke pr.
automatik for større viden og indsigt ) eller ej, så fjerner det ikke
det faktum at dine tågeforlygter kan virke blændende... OG er ulovlige
at bruge sammen med nærlyset når der er OK sigtbarhed

> Nej, det er ikke held. Det er udelukkende et spørgsmål om at forkusere
> de rigtige steder.

Yeah... Fokus de rette steder er altid en vinder

mvh

Lars

Fra : Claus Frørup

Dato : 15-01-11 21:36

Isang tao pinangalanan, René Løweneck nagsulat:

> Referencerammen/scenariet kan godt være en del anderledes for os
>erhvervschauffører.

Jeg er ikke enig med dig i din opfattelse af hvordan lygteføringen bør
være og hvornår den er til gene for andre trafikanter, så jeg vil
gerne have mig frabedt, at du udtaler dig på mine vegne.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 19:05

> [...]
> anderledes for os erhvervschauffører.

> Nej, det er ikke held. Det er udelukkende et spørgsmål om at forkusere de

Det vil sige du har erfaring med at blive gammel og opleve dine øjne
reagerer anderledes på skarpt lys???

Fra : René Løweneck

Dato : 17-01-11 20:30

Hej Per !

> Det vil sige du har erfaring med at blive gammel og opleve dine øjne
> reagerer anderledes på skarpt lys???

Nej.

> www.campingogbil.dk

Fin campingvogn. Det bliver skønt, når vi kan komme ud og lufte
polyesterpaladserne igen, hva' ? ))

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-01-11 20:10

>Hej Martin !

Hey ;)

>Det er bare iorden, jeg blænder naturligvis også op så ))

Selvfølgelig Man skal altid "råbe" af dem som peger på ens egne
fejl jo istedet for "at rette ind" eller... jo! :)

//Martin

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 16-01-11 16:58

On Jan 14, 5:36 pm, Jakob <ubehage...@gmail.com> wrote:

> Sikkert ikke, men det generer en hel del andre bilister, bl.a.
> undertegnede. Det er for vrigt ogs derfor at det er forbudt at k re med
> t gelys n r det ikke er t get. Men det er du vel fl jtende ligeglad med ?..
>
> Mvh
> Jakob

Det er ikke forbudt at køre med tågelys når det ikke er tåget.
Det er derimod påbudt at benytte tågelygter, såfremt køretøjet er
udstyret med sådanne, når sigtbarheden mærkbart er nedsat.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 16-01-11 17:11

Folk der ikke forstår virkningen af tågelys har vist aldrig oplevet at
skulle køre nød-udrykningskørsel i egen privatbil på små serpentiner
vinter-bjerg veje med megen tilfældigt og uplejet bevoksning.

ChrIV

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 16-01-11 17:11

On Jan 17, 1:11 am, Christian Denfjerde <sendenemailtil...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> skulle køre nød-udrykningskørsel i egen privatbil på små serpentiner
> vinter-bjerg veje med megen tilfældigt og uplejet bevoksning.

I mørke.

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-01-11 07:44

Isang tao pinangalanan, Christian Denfjerde nagsulat:

>I mørke.

Det var da rart at du kunne præcisere hvor de "serpentiner
vinter-bjerg veje" var henne....... Jeg skulle nemlig lige til at
påstå at de slet ikke fandtes i Danmark..... Jeg er desværre ikke
lokalkendt i Mørke...

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-11 11:07

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

> [...]
>vinter-bjerg veje" var henne....... Jeg skulle nemlig lige til at
>påstå at de slet ikke fandtes i Danmark..... Jeg er desværre ikke

Av mave !!!!

Fra : Mcwm

Dato : 17-01-11 12:24

Den 17-01-2011 11:07, jan_stevns skrev:

> Av mave !!!!
Værre bliver det, når man så finder ud af at de snoede veje er..... i
vordinghul-området.. jvf ip

Venligst
Mcwm - som letter mod omtalte hul

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-11 05:23

On 15 Jan., 09:51, René Løweneck <r...@loweneck.dk> wrote:

> Udtal dig hellere om noget du ved noget om.

Det er da rigtigt, du kan da ikke andet end lige nå at se det inden du
rammer det,

> Det giver bedre udsyn og generer ikke ordentlige medtrafikanter.

Det giver falsk tryghed, lidt bedre mulighed for at se hvor rabatten
er og generer mange.

--
Christian

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 13-01-11 12:09

> [...]
> med relativt gode xenon lygter.
>
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke

Jeg synes at der generelt køres med overdreven lygteføring. Ved 80m km/t
og korrekt justeret
nærlys er der ingen sikkerhedsrisiko. - På alm.landevej altså.

- Min holdning skyldes bl.a. hensynet til dyrene. På en halvanden
kilometer strækning, her ved min bopæl,
har jeg de sidste otte måneder aflivet/samlet op 5 stk. trafikramte rådyr.
Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Palle

Fra : Mogens

Dato : 13-01-11 12:36

Palle Bugtrup wrote:
> [...]
> Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
> uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Trafiksikkerhedsmæssigt er der efter min mening overhovedet intet at
diskutere, og jeg forstår egentlig ikke at nogen overhovedet kan tænke
anderledes end altid at køre med fuldt lys når det er muligt. Det med
dyrene er givetvist korrekt, men hvad nu hvis du grundet brug af nærlys
kom til at ramme din gamle demente nabo der ravede rundt i nattemørket
iført sit sorte nattøj?

Man får meget bedre mulighed for at foregribe en trafikal situation med
fjernlys fremfor kun nærlys.

Fra : Mikael

Dato : 13-01-11 04:48

On 13 Jan., 12:08, "Palle Bugtrup" <bur...@mail.dk> wrote:
> [...]
>    Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
> uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Hvis dyrene mister orienteringen i lygternes skær har du jo haft
rigtig god tid til at se dem og handle derefter.

Et rådyr der står så lyset ikke reflektere i øjenen i en mørk skov,
skal du eddermugme tæt på for at få øje på hvis du kommer med 80km/t.

Fjernlys på og du har ælangt mere tid at reagere på.

Min teori om manglende fjernlys er at folk simpelthen ikke kigger
langt nok frem i trafikken, se bare hvor mange der har deres lygter
justeret så de oplyser vejen 20meter foran bilen. Folk kigger kun der
hvor deres lygter lyser.
Jeg har også et familiemedlem som ikke rigtigt kan huske hvordan man
tænder det, fordi det ikke er så tit vedkommende har behov, det
kræver jo både at man tænder på lyskontakten og vipper til
fjernlyskontakten. Jeg nævner ikke hendes køn.....

Mikael

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-11 18:40

> [...]
> langt nok frem i trafikken, se bare hvor mange der har deres lygter
> justeret så de oplyser vejen 20meter foran bilen. Folk kigger kun der

På nær når de kan se at der en modkørende flere km fremme kører med langt
lys - så skal der da blinkes for at få ham til at blænde ned ... længe inden
lyset på nogen måde kan genere ... Og så blænder man da lige op et par
hundrede meter før mødet bare som hævn for at han ikke blændede ned en km
før mødet ....

/A

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 19:37

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :

>På nær når de kan se at der en modkørende flere km fremme kører med langt
>lys - så skal der da blinkes for at få ham til at blænde ned ... længe inden
>lyset på nogen måde kan genere ...

Har du da spurgt om det generede på nogen måde, eller er det bare
noget du antager ?

>....Og så blænder man da lige op et par
>hundrede meter før mødet bare som hævn for at han ikke blændede ned en km
>før mødet ....

Se - hvis jeg møder en bil med tilstrækkelig dårlig lygteføring, der
betyder jeg ikke kan se en skid på grund af hans lys, så kan jeg da
godt finde på at sætte blus på, så *jeg* kan se om der skulle være en
hindring på vejen

Det er der et par fodtusser hernede i pastoratet, der idag, er ret
glade for.

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-11 22:42

> Har du da spurgt om det generede på nogen måde, eller er det bare
> noget du antager ?

Jeg har ikke biler med lys bedre end gennemsnittet. Når vejens forløb ellers
ikke giver anledning til forskelle vil jeg mene at jeg burde genere lige
meget/lidt af modparten som denne af mig.

Men jeg blænder jo bare ned når nogen blinker til mig ...

Sådan en gang chikane forstår jeg bare ikke ... Fordi de har følt sig
generet på en km afstand så skal jeg lige have blusset i hovedet på et
tidspunkt hvor de er sikker på at hvis jeg var en af deres slags ikke kan nå
at gøre gengæld ...

> [...]
> betyder jeg ikke kan se en skid på grund af hans lys, så kan jeg da
> godt finde på at sætte blus på, så *jeg* kan se om der skulle være en

Nu har begge biler korrekt justeret og lovlige lygter ...

Men ovenstående er årsagen til at jeg ofte nøjes med nærlys selvom jeg ville
have glæde af fjernlyset. Pt pendler jeg en del Viborg <> Silkeborg og der
er mange gode lange lige stræk. Det forbliver jeg ofte på nærlyset da jeg
ikke gider det chikane fra dem der føler sig generet på afstande over en km
.... Og hvis jeg har det lange lys på blænder jeg ned når modparten gør det
på trods af store afstande.

Det dog sket nogle gange at jeg har brugt det lange lys for at bede en
forankørende om at slukke sine tågebaglygter ...

Fra : Brian

Dato : 13-01-11 13:34

Den 13-01-2011 12:08, Palle Bugtrup skrev:

> [...]
> Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
> uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Der må jeg nok indrømme at jeg er en kold skid, og sætter mit eget
velvære over dyrenes.

/Brian

Fra : Martin Bak

Dato : 13-01-11 13:45

"Palle Bugtrup" <burini@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
> uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Jeg er voldsomt uenig! Jeg bor det sted i Danmark, hvor der er den suverænt
tætteste bestand af rådyr. Og jeg er overhovedet ikke i tvivl om at fjernlys
forbedrer chancerne for at undgå at ramme et dyr ganske betydeligt.
Hvis jeg på grund af modkørende er nødt til at køre med nærlys i de områder
hvor jeg erfaringsmæssigt ved at der er mange dyr, sætter jeg farten ned til
væsentligt under 80, netop af samme grund.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 19:12

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> "Palle Bugtrup" <burini@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er voldsomt uenig! Jeg bor det sted i Danmark, hvor der er den
> suverænt tætteste bestand af rådyr.

Botanisk Have?

Fra : Leif Neland

Dato : 17-01-11 19:38

Den 17-01-2011 19:11, Per Henneberg Kristensen skrev:

> Botanisk Have?

Øh, botanik er om planter...

Leif

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 17-01-11 19:51

On Mon, 17 Jan 2011 19:38:16 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Øh, botanik er om planter...

>--

Det kunne jo være at Per mener at de har været en tur i spisekammeret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-11 14:55

Palle Bugtrup skriver:

> [...]
> Jeg tror, at en del af disse ville have haft en chance, hvis ikke de
> uventet, pludselig havde befundet sig i et lyshav.

Når de fanges i lyshavet fra fjernlygterne, har billisten mulighed for
at bremse. Når de fanges i lyshavet fra nærlygterne er det for
sent......

Ved du om dyrene har været påkørt at folk med kort eller langt lys på?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 16:29

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Ved du om dyrene har været påkørt at folk med kort eller langt lys på?

Død mand sladrer ikke :)

Fordelen ved langt lys kunne være man måske ud af "øjenkrogen" ser et
par øjne ude på marken ....

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 13:02

Brian <nej@tak.du> skrev :

>.........begyndte jeg at
>undre mig over hvorfor folk ikke bruger deres fjernlys så snart det er
>muligt - det være sig på motor eller landevej.

Tit og ofte ligger der jo en forankørende, ergo -fjernblus

tit og ofte kommer der en modkørene, ergo -fjernblus

>Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og
>flikke imellem nær og fjernlys ?

Man bruger det vel hvor det er muligt at gøre det, når det kan ske
uden at genere sine medtrafikanter.

Men : Tåbeligheder som 2 modkørende på en lige landevej, der har hørt
efter ham der Kurt Mark's tåbelige ide, at man skal køre med fjernlys,
og slukke det når lyskeglerne mødes, kan jeg bestemt leve uden - hans
fjernlys tager mit udsyn, uanset lyskeglerne mødes, og mit "fine"
fjernblus, kan han nok også fint leve uden - så her på øens, går det
vist udemærket med nærlyset

Med "fine" menes der lygter, der kan oplyse vejen temmeligt langt frem

Fra : Brian

Dato : 13-01-11 13:39

Den 13-01-2011 13:01, jan_stevns skrev:
> Tit og ofte ligger der jo en forankørende, ergo -fjernblus
>
> tit og ofte kommer der en modkørene, ergo -fjernblus

Klart - indimellem tillader forholdene ikke fjernlys - men jeg skifter
gladeligt, selv om det kun er for 20 sekunder.

> Man bruger det vel hvor det er muligt at gøre det, når det kan ske
> uden at genere sine medtrafikanter.

Det er jo lige det - jeg synes tit jeg møder nogen, der ikke har blændet
ned umiddelbart inden jeg møder dem, eller gør det når vi "mødes".

Inden krakilerne kommer - man kan ofte se på god afstand se, om der er
fjernlys på en modkørende eller ej - også inden man har set selve bilen ;.)

> [...]
> fjernlys tager mit udsyn, uanset lyskeglerne mødes, og mit "fine"
> fjernblus, kan han nok også fint leve uden - så her på øens, går det
På landevejen plejer jeg nu også at blænde ned så snart jeg ser den
anden bil - medmindre vi snakker meget lang lige strækning.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 13:55

Brian <nej@tak.du> skrev :

>Det er jo lige det - jeg synes tit jeg møder nogen, der ikke har blændet
>ned umiddelbart inden jeg møder dem, eller gør det når vi "mødes".

samme her - de kan næsten få mig til at tænde fjernblusset :)

>Inden krakilerne kommer - man kan ofte se på god afstand se, om der er
>fjernlys på en modkørende eller ej - også inden man har set selve bilen ;.)

klart ...

Fra : Leif

Dato : 13-01-11 18:07

"jan_stevns" skrev i meddelelsen news:65qti656bhk65ipjin2mtmd00c2a5snok7@news.sunsite.dk...

> [...]
> --
> Jan_stevns
>
> God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Ikke enig: Mit syn er vigtigere end en, der mener, man blændes på de 5-600 m
afstande, hvor der til blændes ned. Vent dog til lige inden du bliver generet
at modkørendes lys. Med lidt øvelse ved man godt ,hvornår det er.

Prøv det selv en nat med din egen bil (og hjælper).Hold et sted uden megen
trafik, tænd det lange lys, gå en tur derud og se så på hvilken afstand det
virkelig er generende.
Husk at holde hovedet i samme højde som når du er i bilen.
(Man kan også sættes af og lade hjælperen tage turen derudad og vende om).
De fleste vil nok være omkring de 300 meter inden, det bliver for meget.

Vigtigst er at fokusere på højde sidelinie, inden der blændes ned.

Mvh, Leif

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-11 19:39

"Leif" <Den.f@@r.du.ikke.her.dk> skrev :

>Prøv det selv en nat med din egen bil (og hjælper).Hold et sted uden megen
>trafik, tænd det lange lys, gå en tur derud og se så på hvilken afstand det
>virkelig er generende.

Det er skam prøvet - Jeg bryder mig ikke om at være 400meter fra min
bil når fjernblusset er tændt.

Iøvrigt er det en ikke synderligt relevant testmetode, da det jo ikke
er ens egen bil der er problemet, men den modkørendes

Fra : oz3bto

Dato : 13-01-11 14:43

> [...]
> med relativt gode xenon lygter.
>
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke

''

Altid .. Specielt på motor vej hvor der ikke blændes ned selvom der kommer
modkørende .. kun projektøerne bliver slukket bilens eget lang lys
forbliver på

Nu har jeg så ´monteret "fodtryk" til det lange lys.. Lidt nemmmere når man
køre heroppe på de snoede veje

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-11 14:51

Brian skriver:

> Hvad siger i - bruger i fjernlyset

Ja.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 13-01-11 15:40

> "Brian" skrev i meddelelsen
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke
> imellem nær og fjernlys ?

Jeg benytter det ligesom du gør - alt det jeg overhovedet kan komme afsted
med...

Fra : KT

Dato : 14-01-11 21:18

?
"Brian" <nej@tak.du> wrote in message
> [...]
> med relativt gode xenon lygter.
>
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke

Naturligvis anvender jeg fjernlyset så snart der er mulighed for det - det
er jo helt uansvarligt at køre over 50-70 km/t medmindre banen foran er
oplyst at enten eget eller forankørendes fjernlys.

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-01-11 01:00

On 13 Jan., 09:20, Brian <n...@tak.du> wrote:
> [...]
> udstyret med relativt gode xenon lygter.
>
> Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og

Altid landevej hvor jeg ikke blænder.

Og på motorvej når det går ligeud og når vejen svinger til venstre og
der ikke er biler foran mig inden for 200 m.
Jeg bliver aldrig blinket af af andre end lastbiler, men det virker
mest som omo de bare blinker fordi de keder sig.

--
Christian

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 12:32

>"Brian" skrev i meddelelsen
>Hvad siger i - bruger i fjernlyset, eller gider i ikke at sidde og flikke
>imellem nær og fjernlys ?

Jeg bruger fjernlyset så ofte jeg kan, kører dog ikke ret meget om
aftenen/natten mere.
Der er ikke noget problem i at flikke mellem nær og fjern, da det klares
nemt med venstre langemand

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-01-11 19:13

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg bruger fjernlyset så ofte jeg kan, kører dog ikke ret meget om
> aftenen/natten mere.

Det kommer med alderen - det ved jeg fra min mor ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 17-01-11 21:03

>"Per Henneberg Kristensen" skrev i meddelelsen

>Det kommer med alderen - det ved jeg fra min mor ;)

Hov hov, så gammel er jeg ikke endnu.
Svjh er du vist ældre end mig
Det jeg mente var, at tidligere arbejdede jeg om natten, med en del kørsel i
mørket, det gør jeg så (heldigvis) ikke mere.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport