Lastbiler og overhaling
Fra : Henrik K

Dato : 12-01-11 08:18

Hvad er vedtaget ang. lastbiler og overhaling?
Jeg mener at det kun er få udvalgte strækninger, men en kollga siger at
lastbiler ikke længere har noget at gøre i 2 spor med mindre de skal
overhale et meget langsomtkørende vogntog (blokvogn eller lign)
Eller hvis de skal uden om vejarbejde , ulykke og lign.
Jeg er stadig overbevist om at det er på 3 sporede veje at lastbiler ikke
har adgang i venstre spor...

Folmer...hjælp mig her

Fra : lom k

Dato : 12-01-11 09:09

Henrik K wrote:

> [...]
> Eller hvis de skal uden om vejarbejde , ulykke og lign. Jeg er
> stadig overbevist om at det er på 3 sporede veje at lastbiler ikke

jeg mener du har ret. Det er på udvalgte strækninger.
Nyt langt stykke er på den øst jyske motorvej, men er også på dele af
syd motorvejen samt holbæk motorvejen på sjælland. Der har det dog
været i mange år

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Henrik K

Dato : 12-01-11 17:22

"men er også på dele af
syd motorvejen samt "

Det har jeg ikke set nogle skilte med...og jeg kører der hver dag, fra ende
til anden.

Tak Folmer...vidste jeg kunne få det korrekte svar fra dig.
(så havde jeg ret og kan hovere over for mine kollegaer)

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-11 18:21

"Henrik K" <Abuse@willcostyou.now> skrev :

>Det har jeg ikke set nogle skilte med...og jeg kører der hver dag, fra ende
>til anden.

Kig efter når du er syd for Herfølge ......

masser af skilte desangående :)
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 12-01-11 09:36

On Wed, 12 Jan 2011 08:18:12 +0100, "Henrik K" <Abuse@willcostyou.now>
wrote:

> [...]
>Eller hvis de skal uden om vejarbejde , ulykke og lign.
>Jeg er stadig overbevist om at det er på 3 sporede veje at lastbiler ikke

Nu skal jeg være hos dig.

Som reglerne er i dag, så gælder der de samme regler for lastbiler som
for personbiler når det gælder overhaling.

UNDTAGET! :

Hvor det er skiltet at det er forbudt for lastbiler at overhale.

GAMMEL REGEL! :

Når et vogntog/lastbil/bus/bil & campingvogn vejer mere end 3500 kg.,
eller er mere end 7 meter langt, og det kører på en motorvej med mere
end to vognbaner i hver retning, er det kun tilladt for vogntoget at
benytte de to inderste.

Når du nu pisker ned gennem Tyskland, er det godt at vide, at når
motorvejen bliver tre-sporet eller mere, er der meget sjældent
overhalingsforbud for lastbiler, men de må stadig kun benytte de to
inderste spor.

--

Venlig hilsen
Folmer