Internet Explorer 6 på vej
Fra : claus / lundholm

Dato : 09-08-01 09:31

Den 15. august frigiver Microsoft Internet Explorer 6. Men det er kun til
Windows familien - så gad vide hvornår den så ser dagens lys til Mac?

--
claus / lundholm

Fra : Jesper

Dato : 09-08-01 10:07

claus / lundholm <clauslundholm@mac.com> wrote:

> Den 15. august frigiver Microsoft Internet Explorer 6. Men det er kun til
> Windows familien - så gad vide hvornår den så ser dagens lys til Mac?

Der mangler at blive udgivet v. 5.5 til Mac, så spis nu li' brød til som
Jacob Haugaard siger i Squash reklamen.
--
Jesper.

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-08-01 10:15

> Den 15. august frigiver Microsoft Internet Explorer 6. Men det er kun til
> Windows familien - så gad vide hvornår den så ser dagens lys til Mac?

Den er forlængst udkommet -- den hedder bare IE 5

Seriøst. Det jeg vil sige er, at Mac-version af IE -- i hvertfald version 5
-- er Windows-versionen langt overlegen på de fleste områder. Både bag
facaden og mht. brugerfladen. Programmerne er da også så forskellige efter
min mening, at der ikke er nogen rigtig ide i at sammenligne versionsnumre
på henholdsvis Mac- og Windows-udgaven.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : claus / lundholm

Dato : 09-08-01 10:43

Desværre er de bare ikke ens med hensyn til visning af htmlkode. Jeg synes
at Mac versionen er bagefter Windows versionen.

--
claus / lundholm

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-08-01 11:32

> Desværre er de bare ikke ens med hensyn til visning af htmlkode. Jeg synes
> at Mac versionen er bagefter Windows versionen.

Med hensyn til visning af korrekt HTML kan du evt. kigge på følgende
oversigt:

http://www.webstandards.org/upgrade/

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jakob Færch

Dato : 09-08-01 16:00

In article <B7983358.42A0%jakobb@mail.tele.dk>,
Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk> wrote:

> Med hensyn til visning af korrekt HTML kan du evt. kigge på følgende
> oversigt:
>
> http://www.webstandards.org/upgrade/

Eller anmeldelsen på
http://www.alistapart.com/stories/ie5mac/

Jeg er ret sikker på, at IE 5.5 til Windows var ude, da anmeldelsen af
IE5/Mac blev skrevet - og under alle omstændigheder er der ikke skyggen
af tvivl om, at IE5/Mac (med den rette dtd) renderer suverænt mere
korrekt (dvs. i overensstemmelse med de standarder, html-dokumentet er
skrevet efter) end nogen af Windows-browserne.

/Jakob

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-08-01 21:00

> [...]
> korrekt (dvs. i overensstemmelse med de standarder, html-dokumentet er
> skrevet efter) end nogen af Windows-browserne

.... eller nogen anden Mac-browser for den sags skyld (selvom producentern
påstår at de understøtter CSS åhh så meget).

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-08-01 11:46

jakobb@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>min mening, at der ikke er nogen rigtig ide i at sammenligne versionsnumre

Jeg vil nu ikke sige, at mac-udgaven er overlegen. Den savner f.eks. hele
visual editor-delen, som er ret fiks når man skal redigere sider i
webbaserede content management systemer.

Mvh Ben

Fra : Jakob Bock

Dato : 09-08-01 12:23

> Jeg vil nu ikke sige, at mac-udgaven er overlegen. Den savner f.eks. hele
> visual editor-delen,

Aha. Den kender jeg ikke. Jeg har IE 5.0 på min VPC. Der er godt nok en
"Edit"-knap, men det er bare et link til FrontPage Express.

> som er ret fiks når man skal redigere sider i
> webbaserede content management systemer.

På hvilken måde kan det her anvendes?

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Erik

Dato : 10-08-01 13:17

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Jeg vil nu ikke sige, at mac-udgaven er overlegen. Den savner f.eks. hele
> visual editor-delen, som er ret fiks når man skal redigere sider i
> webbaserede content management systemer.

Og så er den tilmed grotesk ringe (læs=langsom) til at håndtere Java og
alt for ustabil - i hvert fald på min maskine. Jeg er derfor hoppet på
Mozilla-vognen, der på stort set alle områder gør et bedre browser-job
end IE5.

Erik

Fra : Peter Gersmann

Dato : 10-08-01 14:38

In article <1exxgvt.audfnr4lif9cN%bogus1974@hotmail.com>,
bogus1974@hotmail.com (Erik) wrote:

> Og så er den tilmed grotesk ringe (læs=langsom) til at håndtere Java og
> alt for ustabil - i hvert fald på min maskine.

Men lige præcis Java er jo IKKE Microsofts skyld. IE5 bruger Apples MRJ.
Giv dog MS en fair behandling

Den færdige 5.5 til Mac OS X skulle være suveræn med Java, hvilket igen
skyldes Apple.

//Peter

Fra : Erik

Dato : 14-08-01 11:29

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Men lige præcis Java er jo IKKE Microsofts skyld. IE5 bruger Apples MRJ.
> Giv dog MS en fair behandling

Det fungerer langt bedre og væsentligt mere stabilt i Mozilla, så der er
ingen grund til at skåne IE på den front.

Erik

Fra : N/A

Dato : 10-08-01 15:34

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-08-01 15:34

Vil det sige, at Mac OS X (som jeg aldrig har prøvet) er bedre til Java end
OS 9? -- Jeg er i hvert tilfælde alt andet end imponeret af den måde, OS 9
afvikler Java på via Apple MRJ. Det må da kunne gøres bedre. På det punkt er
Windows da at foretrække ... sammenlignet med OS 9.

/Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-01 20:44

Martin Larsen <mtls@mac.com> wrote:

> Vil det sige, at Mac OS X (som jeg aldrig har prøvet) er bedre til Java end
> OS 9?

Ja, i 10.1 vil java være "on par" med windows.

> Jeg er i hvert tilfælde alt andet end imponeret af den måde, OS 9
> afvikler Java på via Apple MRJ.

MRJ understøtter ikke de nyeste java standarter og er langsom, men IE's
brug af MRJ _er_ ringe, MRJ loader meget langsomt i IE, fryser til tider
og får andre gange IE til at quitte (på ganske eksemplarisk vis)

iCab's understøttelse af MRJ er eks. betydeligt bedre, men plages dog
stadig af MRJ's egne mangler hastighed og gammel implementation
(manglende kompatibilitet).

personligt mener jeg at java i IE er ubrugeligt...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Jubii, jeg er blevet optaget på lærerseminariet...igen. Jeg leder dog
stadig efter en lejlighed i København

Fra : J.C. Voss

Dato : 11-08-01 00:04

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> personligt mener jeg at java i IE er ubrugeligt...

Jeg sætter en ære i, at jeg kun havde det sat til den første gang jeg
surfede med IE5. Til javasiderne hiver jeg NN4.xx frem.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
'Det var mig der inspirerede | Remember Occam's razor? |

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-08-01 05:16

In article <1exxqtl.1r8sgpne0b746N%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Ja, i 10.1 vil java være "on par" med windows.

Eh, Microsoft har meddelt at Java fjernes fra Windows. Mon ikke
understøttelsen nærmest er på niveau med det man finder i Solaris.

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-08-01 12:56

> Eh, Microsoft har meddelt at Java fjernes fra Windows. Mon ikke
> understøttelsen nærmest er på niveau med det man finder i Solaris.

det ved jeg ikke, allerede med PB og 10.0x annoncerede Apple at deres
jave ville være på nivau med Sun's egen - det viste sig ikke at holde
stik, tværtimod... lad os se 10.1 først.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 11-08-01 17:00

In article <1exzah3.3iy1df1pf00jkN%reippuert@mac.com>, reippuert@mac.com
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> det ved jeg ikke, allerede med PB og 10.0x annoncerede Apple at deres
> jave ville være på nivau med Sun's egen - det viste sig ikke at holde
> stik, tværtimod... lad os se 10.1 først.

Er Javaen ikke god nok? Åbnede et tegneprogram fra Developer cd'en -
hovsa, det var skrevet i Java.

Problemet er at IE 5.1 er en beta, som ikke virker med Java.

//Peter Gersmann

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-08-01 01:27

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Er Javaen ikke god nok? Åbnede et tegneprogram fra Developer cd'en -
> hovsa, det var skrevet i Java.

ikke ifølge java udviklere, Jan har eks. flere gange beklaget sig her i
gruppen, og folkene bag omniweb har ligeledes klaget over
implementeringen i 10.0x

> Problemet er at IE 5.1 er en beta, som ikke virker med Java.

korrekt, men ikke hele problemet

Fra : Sascha

Dato : 13-08-01 15:48

Jeg håber for jer macbrugere at Java er betydeligt bedre i MacOS X end den
er på Windows.
( JAAH - Jeg håber på at Windows XP bliver så stort, at java ikke kan
overleve blandt os slutbrugere.)

mvh.
Sascha

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 11-08-01 15:51

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Eh, Microsoft har meddelt at Java fjernes fra Windows. Mon ikke
> understøttelsen nærmest er på niveau med det man finder i Solaris.

Hvis man ser på den version der følger med Windows, dvs. MS'
fremstillede, så er den ikke blevet udviklet siden Sun gav dem tæv for
at tilføje Microsoft Java Extension. Principielt ligger enhver Windows
maskine og roder rundt på en version 1.1.4.x, hvor MRJ er 1.1.8.x.
Heldigvis kan man til Windows smutte forbi Sun og hente seneste udgave,
hvilket naturligvis ikke er muligt til mac, og taler man versioner så er
det bedst i dette tilfælde at holde sig til, hvad der er muligt at få,
og her er Apple mange år bagud. For OS X's vedkommende, tja, det kommer
nok til at virke engang.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-08-01 12:56

jakobb@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>På hvilken måde kan det her anvendes?

Hvis det understøttes af websiden, har du en række fikse kommandoer på
højre-museknap, når du editerer tekst i et felt. Bold, link, italic og så
videre... samtidig kan du se ændringerne i tekstfeltet, så en overskrift
rent faktisk ser ud som en overskrift. I praksis er tekst i et felt ikke
bare længere tekst - men _formateret_ tekst. Det er ret smart, kan jeg
hilse og sige.

Mvh Ben

Fra : Peter Gersmann

Dato : 09-08-01 13:14

In article <B79816F3.92BB%clauslundholm@mac.com>, claus / lundholm
<clauslundholm@mac.com> wrote:

> Den 15. august frigiver Microsoft Internet Explorer 6. Men det er kun til
> Windows familien - så gad vide hvornår den så ser dagens lys til Mac?

Heldigvis fokuserer Microsoft lige nu på at flytte programmerne til
Mac OS X. Det er nok det vi alle har mest brug for

Jeg tror heller ikke vi går glip af det helt store:
http://www.microsoft.com/windows/ie/preview/default.asp

Nemmere sikkerhed
Understøtter P3P - men det virker endnu kun med 0,001% af alle sites.

Fejl feedback
Sender info om browserfejl tilbage til MS. Mon ikke vi kan leve uden.

CSS1/DOM1 + MS
Microsoft har rettet fejl og tilføjet egne kommandoer. Igen.

Smart tags
Browseren sætter sine egne links ind på hjemmesider. Så hvis du ser en
web-side med "Apple computer med PowerPC 604 sælges" vil der komme links
under "Apple" og "PowerPC".

Ændr billedstørrelse
Brugeren kan trække i billedernes størrelse.

Så tør øjnene - skulle IE6 aldrig dukke op, ville det være til at leve
med.

//Peter Gersmann

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 09-08-01 13:24

For mig at se er MacIE og WinIE to forskellige programmer.
Jeg er for så vidt tilfreds med MacIE 5.1.2, men der jo altid plads til
forbedringer.
I øvrigt er jeg enig i, at det må være vigtigere at få Office og WMA
carboniseret. Den beta version af Office 10, jeg har fået fingrene i, er
meget lovende.

/Richard Nees

Fra : Anders

Dato : 09-08-01 13:28

Richard Kruse Nees skrev:

> Den beta version af Office 10, jeg har fået fingrene i, er
> meget lovende.

Det var da helt vildt, som folk får fat i Betaversioner her i gruppen. Først
10.1 og nu Office 10. Det får en til at føle sig bagefter, bare fordi man
har 10.0.3 og 2001
--
Hvis du vil maile mig, skal du først fjerne mit undertøj.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-08-01 13:37

moof.immerfreundlich@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Smart tags
>Browseren sætter sine egne links ind på hjemmesider. Så hvis du ser en
>web-side med "Apple computer med PowerPC 604 sælges" vil der komme links
>under "Apple" og "PowerPC".

Nixen. Indtil videre droppet.
Kilde: http://www.theregister.co.uk/content/4/20835.html

Ben

Fra : Ben Knudsen

Dato : 11-08-01 11:26

reippuert@mac.com,Ny-Internet writes:
>personligt mener jeg at java i IE er ubrugeligt...

Kunne ikke være mere enig...

Ben

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 14-08-01 13:23

bogus1974@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Det fungerer langt bedre og væsentligt mere stabilt i Mozilla, så der er
>ingen grund til at skåne IE på den front.

Netscape bruger ikke Apples MRJ, så det kan du ikke sammenligne.

MVH
Martin/IT

Fra : Erik

Dato : 15-08-01 15:00

Martin Edlich /LO <med@lo.dk> wrote:

> Netscape bruger ikke Apples MRJ, så det kan du ikke sammenligne.

Det kan jeg da lige netop. Min kritik handler om, hvor godt browseren
håndterer Java. Det gør Mozilla klart bedre end IE.

Erik

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-08-01 16:50

In article <1ey6uwl.kqimf71936zw6N%bogus1974@hotmail.com>,
bogus1974@hotmail.com (Erik) wrote:

> Det kan jeg da lige netop.

Næh.

> Min kritik handler om, hvor godt browseren
> håndterer Java. Det gør Mozilla klart bedre end IE.

Mozilla har en bedre Java at håndtere end IE.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Erik

Dato : 16-08-01 16:00

> Mozilla har en bedre Java at håndtere end IE.

Just.

Erik