Straffeloven §114 - forældelsesfrist?
Fra : Michael Weber

Dato : 10-01-11 17:24

Hej,

Hvad er forældelsesfristen egentlig for nævnte paragraf?

Jeg stiller spørgsmålet i relation til danske modstandsfolk,
der vel egentlig nok kunne dømmes efter nævnte paragraf.

Mvh.
MIchael

Fra : alexbo

Dato : 10-01-11 18:38

"Michael Weber" skrev

> Jeg stiller spørgsmålet i relation til danske modstandsfolk,
> der vel egentlig nok kunne dømmes efter nævnte paragraf.

§ 114.
Hvo som sælger sin Stemme ved Valg til de lovgivende Forsamlinger, ansees
med Bøder og forbryder sin Valgret, første Gang for et Tidsrum af 5 Aar,
anden Gang for bestandig.

Jeg tror nu paragrafen udgik i 1933, men jeg kan jo tage fejl.
Det er da muligt at nogle modstandfolk skal have frataget stemmeretten.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 10-01-11 19:08

On Mon, 10 Jan 2011 17:23:33 +0100, Michael Weber wrote:

> Hej,
>
> Hvad er forældelsesfristen egentlig for nævnte paragraf?

Vedtagelsesdatoen, i 1945 vedtog man love med tilbagevirkende kraft det har
man ikke gjort siden.

> Jeg stiller spørgsmålet i relation til danske modstandsfolk,
> der vel egentlig nok kunne dømmes efter nævnte paragraf.

Så tror jeg at vi er mange der skulle dømmes, meen så kan vel blot løslade
nogle "af anden etnisk herkomst"...

--
MVH
Bruno

Fra : Hekatombe

Dato : 10-01-11 19:30

Den 10-01-2011 19:07, Bruno Christensen skrev:
> Vedtagelsesdatoen, i 1945 vedtog man love med tilbagevirkende kraft det har
> man ikke gjort siden.

Du skal nok tilføje: "[det har man ikke gjort siden] i straffeloven", da
man siden har lavet love med tilbagevirkende (Det eneste eksempel jeg
kender er Købenloven i 2002).

Fra : SvenP

Dato : 10-01-11 19:36

"Michael Weber" <michael@michaelweberREMOVE.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Hvad er forældelsesfristen egentlig for nævnte paragraf?
>
> Jeg stiller spørgsmålet i relation til danske modstandsfolk,
> der vel egentlig nok kunne dømmes efter nævnte paragraf.

Jeg mener at have hørt, at der efter krigen blev lavet en lov der netop
fritog folk for straf, hvis handlingen blev accepteret som en del af
modstandskampen. Og så er der jo lige den detalje med hvornår terrorisme
paragraffen blev indført i loven.

Mvh. Sven

Fra : SvenP

Dato : 10-01-11 20:04

> [...]
> fritog folk for straf, hvis handlingen blev accepteret som en del af
> modstandskampen. Og så er der jo lige den detalje med hvornår terrorisme

Efter lidt Googling er der dog ikke dukket sådan en særlov op. Men her er en
ret seriøs artikel, der omhandler den måde, hvorpå drabene blev behandlet på
efter krigen.