Arv og skifte
Fra : Søren Bay

Dato : 09-01-11 21:48

Læst andensteds i denne gruppe:

> Mht dit spørgsmål, så skal der skiftes, hvis længstlevende indgår nyt
> ægteskab.

Er det ved lov? og i givet fald er det noget der er ændret for nyligt?

Min mor døde i 1997 og min far fortsætter i uskiftet bo, med mit
samtykke (min søster var under 18). Min far finder senere en kæreste
(med to børn), sælger mit barndomshjem og bygger nyt hus med kæresten.
Et par år senere gifter de sig. Skulle der have været skiftet bo inden
giftemålet og i så fald burde det så have poppet op i et eller andet
system eller skal man selv gøre opmærksom på at boet skal skiftes?

Skal det gøres nu på bagkant?

PS. mener der er særeje i en del af huset og en tidligere bil...

//Søren

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-01-11 14:30

On 9 Jan., 21:48, Søren Bay <b...@cool.dk> wrote:
> L st andensteds i denne gruppe:
>
>  > Mht dit sp rgsm l, s skal der skiftes, hvis l ngstlevende indg r nyt
>  > gteskab.
>
> Er det ved lov? og i givet fald er det noget der er ndret for nyligt?

Ja, og jeg mener ikke, det var en del af den seneste ændring.

Fra arveloven:
§ 26. Den længstlevende ægtefælle kan når som helst skifte med en
eller flere af livsarvingerne.
Stk. 2. Ved indgåelse af nyt ægteskab skal den længstlevende ægtefælle
skifte. Livsarvingerne kan ikke give afkald på skifte af det uskiftede
bo og samtidig bevare deres arveret.

> Min mor d de i 1997 og min far forts tter i uskiftet bo, med mit
> samtykke (min s ster var under 18).

Du skal ikke give samtykke, medmindre du var særbarn af din mor,
hvilket jeg forstår det som om, du ikke er. Dvs. at din far din far
"på papiret". Måske har du givet arveafkald? Har du en kopi af
dokumentet?

> system eller skal man selv g re opm rksom p at boet skal skiftes?

> Skal det g res nu p bagkant?

Jeg ved desværre ikke meget om skifte i praksis, måske andre kan byde
ind. Men jeg ved af egen bitter erfaring, at der ikke altid
kontrolleres oplysninger. Min egen farmor (efter hvem jeg var eneste
livsarving) døde med masser af ejendele og formentlig også en formue,
men hendes samlever fik boet udlagt som insolvent (hvilket det på
ingen måde kan have været), og jeg blev ikke engang underrettet om
dødsfaldet. Sådan kan det gå.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Søren Bay

Dato : 10-01-11 20:54

Den 09-01-2011 22:29, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> [...]
> Stk. 2. Ved indgåelse af nyt ægteskab skal den længstlevende ægtefælle
> skifte. Livsarvingerne kan ikke give afkald på skifte af det uskiftede

Så siden der ikke er blevet skiftet ved min faders nye giftemål, må man
antage at jeg i sin tid gav afkald på arv? (Hvilket jeg overhovedet ikke
mindes). Eller at min far blot ikke opmærksom på denne lov?

Hvis en del af arven indgår som særeje i det nye ægteskab, kan det så
gøre det ud for at skifte?

> [...]
> hvilket jeg forstår det som om, du ikke er. Dvs. at din far din far
> "på papiret". Måske har du givet arveafkald? Har du en kopi af

Har ikke noget dokument, men mener altså der blev snakket om at min far
blot sad i uskiftet bo.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 10-01-11 13:33

On 10 Jan., 20:53, Søren Bay <b...@cool.dk> wrote:

> S siden der ikke er blevet skiftet ved min faders nye giftem l, m man
> antage at jeg i sin tid gav afkald p arv? (Hvilket jeg overhovedet ikke
> mindes). Eller at min far blot ikke opm rksom p denne lov?
>
> Hvis en del af arven indg r som s reje i det nye gteskab, kan det s
> g re det ud for at skifte?

Nej, ikke efter loven.

Men søg endelig mere kvalificeret bistand, hvis der er tale om
pengebeløb af en hvis størrelse. Jeg ved ikke, hvordan du f.eks. er
stillet, hvis din far i morgen får en tagsten i hovedet og dør.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Else Holm

Dato : 10-01-11 22:25

"Kevin Borbye Edelvang" skrev i meddelelsen

> [...]

pengebeløb af en hvis størrelse. Jeg ved ikke, hvordan du f.eks. er
stillet, hvis din far i morgen får en tagsten i hovedet og dør.

Da din far giftede sig igen, skulle han indlevere dokumentation til
vielsesmyndigheden om, "Hvis ægteskabet er ophørt ved dødsfald, skal man
aflevere skifteretsattest, der viser, at fællesboet er delt, taget under
bobestyrerbehandling eller offentligt skifte."
Du kan evt. prøve at kontakte den skifteret, der behandlede boet efter din
mor - eller som Kevin anbefaler - søger mere kvalificeret bistand!

--
Else