Forvaltningsret - ankeinstans
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 09-01-11 13:35

I forbindelse med en ansættelsessag for en kommunalt ansat, har
kommunen truffet en afgørelse, den ansatte er uenig i. Af
klagevejledningen fremgår, at klageinstansen er Folketingets
Ombudsmand. Kan det virkelig passe, at der ikke er mulighed for
andeninstansbehandling i f.eks. Indenrigsministeriet?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : K. Jensen

Dato : 09-01-11 23:32

[klip]
"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Udgangpunktet i forvaltningsretten er, at en forvaltningsmyndigheds
afgørelse kan rekureres (påklages) til den den instans, som betragtes som
overordnet myndighed, fx kan en styrelses afgørelse som udgangspunkt
påklages til det departement, som styrelsen er underordnet.

I et tilfælde, hvor der ikke er findes en sådan overordnet myndighed, fx
hvor det er departementet, som træffer afgøreslsen, er udgangspunktet, at
der ikke rekursadgang. Det samme gør sig gældende for kommunerne - der
findes som udgangspunkt ingen myndigheder, som kan betragtes som overordnede
i forhold til kommunerne.

Det var det ulovbestemte udgangspunkt, som groft sagt kan fraviges på to
måder. Enten kan der i lovgivningen være indsat klageafskæringsregler, som
afskærer rekursadgangen, selv om der findes en overordnet myndighed på
området, jf. ovenfor. Eller også kan der være indsat en (anden)
rekursmyndighed, fx. et nævn, eksempelvis Det Sociale Nævn,
Bekæftigelsesankenævnet m.fl.

En forvaltningsmyndighed er altid forpligtet til at give korrekt og behørig
klagevejledning, når der træffes en afgørelse, som ikke giver parten fuldt
ud medhold. I dit tilfælde er det så angivet, at du kan indbringe sagen for
Folketingets Ombudsmand. Det lyder for mig at se som om, der ikke er nogen
rekursadgang, og at kommunen så vil oplyse om myligheden for at rette
henvendelse til Folketingets Ombudsmand og ammode ham om at tage stilling
til sagen. Her skal du dog være opmærksom på, at ombudsmanden ikke er nogen
klageinstans. Han kan ikke træffe afgørelser, og man har ikke noget retskrav
på at få sin sag behandlet hos ham, som man ellers har hos en
rekursmyndighed (forudsat at man opfylder betingelserne, herunder at klagen
er indbragt rettidigt).

En korrekt måde ville have været, at kommunen oplyste dig (eller hvem nu
afgørelsen er rettet mod) om, at afgørelsen ikke kan påklages til anden
administrativ myndighed - men at sagen kan indbringes for Folketingets
Ombudsmand. Og så i øvrigt oplyse lidt om, hvad ombudsmanden er for en
størrelse.

Du skal også være opmærksom på, at den underliggende lovgivning kan
indeholde regler for, hvornår en eventuel sag skal være anlagt ved
domstolene. Altså kan der være en forældelsesfrist for anlæg af retssag. Men
det bør kommunen også have oplyst om, hvis det er tilfældet.

/Karina

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-01-11 05:45

On 9 Jan., 23:32, "K. Jensen" <smiklazySLET...@gmail.com> wrote:

> [...]
> administrativ myndighed - men at sagen kan indbringes for Folketingets
> Ombudsmand. Og så i øvrigt oplyse lidt om, hvad ombudsmanden er for en

Ja, jeg var helt med på, at vejledningen var mangefuld. Men havde
glemt det der med, at kommunen er uden for det hierakiske system. Men
det følger jo naturligvis af Grundloven.

Tak for svaret!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang