OK... det er muligt du har ret heri.
Jeg kan blot konstatere at Garmins kort er fuldt på hølde med dem men køber
i papirudgave hos Weilbach.
Bjarke
"Harding E. Larsen" skrev i meddelelsen
news:20152e80-b7ce-4c71-a7f3-252dc965e1a1@p1g2000yqm.googlegroups.com...
Nej det er ikke så svært og købes direkte fra kortleverandørerne.
Selv de officielle søkort som vi bruger i dag er en meget
simplificeret udgave i forhold til de målinger der danner grundlaget
herfor.
Det kan der være flere grunde til, både kommercielle og tekniske
årsager til.
I forhold til de oprindelige S-57 kort der indeholder mange
informationer i mange lag så kan man til lystbådsbrug f.eks. nøjes med
én dybdekurven (2 meter) og tillige undlade de forskellige
dybereliggende dybdefarver o.s.v. I mexikansk farvand har man
yderligere helt sløjfet dybdeangivelser 3 sm fra land.
For et stykke tid siden så jeg en amerikansk sammenligning af de
forskellige kort/plotter fabrikanters kort og her viste forskellene i
forhold til de oprindelige raster- og vektorkort at være endog meget
store for det viste område. Et enkelt af kortene havde kun samme blå
farve for vand (trods det at der var rigtig store dybdeforskelle) og
en del dybedangivelser og det var helt ind til land. Det ville ikke
være behageligt at sejle efter når man ved sammenligning med andre
kort kunne se det der manglede på det første kort.
Det vil vel heller ikke være helt rimeligt at gå ind over Primar´s
handelsområde for handelsflåden i dagens leje, hvor det er de
kommercielle interesser der betinger prisdannelsen.
En anden mulighed er at Garmin kun bruger data for overlejring på
googlekort, det gør nogle plotterfabrikanter allerede på deres
kortdata, så behøves Garmin jo ikke at købe hele pakken. Prisen vi jo
havne hos forbrugeren.
Desværre lever vi ikke i den del af verden hvor man vægter søsikkerhed
højere end mamon.
Mvh/Harding
On 10 Jan., 23:16, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Hvorfor skule de bruge tid p at simplificere kortene? Det er jo et mega
> arbejde. De danske garmin kort er pr cis lig dem fra DLS og de officielle
> s kort. Eneste minus er at det tager 1 rs tid for kortene at komme igennem
> fra lokale opdateringer til de ender i en opdateret s kort chip fra
> Garmin.
>
> Garmin har en meget nem, og lidt dyr, opdateringsservce. man afleverer det
> gamle kort og f r et nyt til er reduceret pris.
>
> Bjarke
>
> "Harding E. Larsen" skrev i
> meddelelsennews:594de710-3918-4297-9c23-d9d0036e1c5b@m35g2000vbn.googlegroups.com...
>
> Ja en interessant udvikling som ogs DS burde tilslutte sig k b af.
> Man skal nok ved n rl sning h fte sig ved:
> "att f anv nda sig av de elektroniska data fr n S57 f r att tillverka
> sina elektroniska sj kort ver Sverige"
> Dermed beh ver Garmin ikke at lave 1:1 kopi men kan simplificere i
> forhold til deres produkters form en.
> Pr v at se denne artikel fra 2009:
>
>
http://www.batlivlulea.nu/artiklar/2010/100228-navigationsdator.html
>
> Et sp rgsm l er om Garmin opretter en opdateringstjeneste i stil med
> den som DS allerede praktiserer til DLS. Ganske vist er den til DLS
> tilpasset dette produkts form en.
>
> Udfasningen af rasterkort er godt igang.
>
> Vi havde en diskusion p det sidste bestyrelsesm de i B-31 Klubben om
> elektroniske kort og derfor begyndte jeg i g r p en artikel til B-31
> bladet, der udkommer i feb.
> Artiklen skal behandle udviklingen og begr nsningerne i de forskellige
> typerkorts visning/form en og artiklen blive krydret med mange
> billeder af udviklingen p omr det.
> Da B-31Klubben er international vil udviklingen i Sverige interessere
> mange af vores medlemmer, is r de svenske.
> B de i Norge og i Sverige laves DLS og de anvendes af mange sejlere.
> En fremadrettet udvikling af DLS, hvor T-Kartor g r ind og vil anvende
> S57 kort vil blive hilst velkommen.
>
> Mvh/Harding
>
> On 10 Jan., 10:31, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
>
>
>
> > Iflg denne
>
> > S krare sj kort med ENC S57
>
> > Garmin har som f rsta leverant r av elektroniska sj kort tecknat avtal
> > med Sj fartsverket att f anv nda sig av de elektroniska data fr n S57
> > f r att tillverka sina elektroniska sj kort ver Sverige. Denna data
> > har tidigare varit f r dyr f r de olika tillverkarna att k pa fr n
> > Sj fartsverket med avseende p fritidsb tssektorn. Enligt
> > Sj fartsverket kommer det att ge betydligt b ttre s kerhet p sj n. De
> > nya Blue chartkorten kommer att finnas tillg ngliga fr n februari.
> > ENC betyder Electronic Nautical Chart och S57 r det okrypterade
> > formatet direkt fr n Sj fartsverkets databas.
>
> > Oplysning hentet fra den svenske krydserklubs hjemmeside.
> > sxk.se
>
> > Interssant !!!!
>
> > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -