FIAT 500 twinair - prøvekørsel
Fra : Per

Dato : 09-01-11 08:57

Hej NG !

Jeg var en tur ude og prøve en FIAT 500 twinair (2 cylindre, 85 hk., 0,9
liter)

Det er godt nok en speciel oplevelse at køre en bil med kun 2 cylindre.

Ingen tvivl om, at den har et godt bundtræk, omend den lige skal have lidt
omdrejninger for ikke at kløjes i det (hakke)
Den virker ikke så omdrejningsvillig, men momentet er til gengæld meget
hurtig til stede.

Lyden er helt speciel - lidt som en gammel kold Dieselmotor, den raller om
man så må sige - men den lyder absoulut ikke usundt !

Man kan dog høre motorlyden meget mere end i en 4 cylindret - specielt under
acceleration - ligsesom man kan mærke de færre cylindre (rysten)

Det er en sjov anderledes bil, med en særpræget motorkarakteristik. Den vil
nok tiltale unge mennesker mest gætter jeg på.

Jeg tror dog at de fleste alm. bilkøbere vil være irriteret over lyden, den
lettere rysten og "larmen" og vil vælge en 4-cylindret i stedet for.

Har i andre prøvet og har nogen input ?

mvh. Per

Fra : Benny

Dato : 09-01-11 13:43

On 9 Jan., 08:56, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hurtig til stede.
>
> Lyden er helt speciel - lidt som en gammel kold Dieselmotor, den raller om
> man s m sige - men den lyder absoulut ikke usundt !
>
> Man kan dog h re motorlyden meget mere end i en 4 cylindret - specielt under
> acceleration - ligsesom man kan m rke de f rre cylindre (rysten)
>
> Det er en sjov anderledes bil, med en s rpr get motorkarakteristik. Den vil
> nok tiltale unge mennesker mest g tter jeg p .
>
> Jeg tror dog at de fleste alm. bilk bere vil v re irriteret over lyden, den
> lettere rysten og "larmen" og vil v lge en 4-cylindret i stedet for.

Jeg tror at det der med 2, 3 eller 4 cylindre er en sag om tilvænding.

Prøv at placere motoren i en bil bygget som Fisker Carma. Det vil nok
give en fin CO2 reduktion.

Benny

Fra : AS

Dato : 09-01-11 22:23

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> wrote in message
On 9 Jan., 08:56, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> Hej NG !
>
> Jeg tror at det der med 2, 3 eller 4 cylindre er en sag om tilvænding.

IMHO der kan være forskel i holdbarhed.

Fra : Benny

Dato : 09-01-11 15:01

On 9 Jan., 22:22, "AS" <n...@mail.com> wrote:
> "Benny" <hojvae...@gmail.com> wrote in message

> IMHO der kan v re forskel i holdbarhed.

Hvis motorene er rigtig designed nej. Men WV 1,4 littersmotor med 170
HK har en højere liter ydelse end Fiat motoren.

Benny

Fra : KASO

Dato : 11-01-11 10:43

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

Hvis motorene er rigtig designed nej. Men WV 1,4 littersmotor med 170
HK har en højere liter ydelse end Fiat motoren.

Vist ikke, hvis du tager 105hk-versionen af Fiats lille 2-cyl. (jeg ved dog
ikke, om den er på markedet endnu, men den er da annonceret).

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-01-11 05:18

On Jan 9, 11:00 pm, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:

> Hvis motorene er rigtig designed nej. Men WV 1,4 littersmotor med 170
> HK har en højere liter ydelse end Fiat motoren.
>
> Benny

Stemler, plejlstænger, krumtap osv er nok rimeligt ligeglade med, om
motoren vibrer eller ej, men alle øvrige komponenter i motorrummet vil
blive udsat for flere vibrationer end normalt, så eksempelvis alle
ophæng, rørføring og kabler udsættes for markant hårdere tæsk end
normalt i en bil. Hvis Fiat har været dygtige, er det ikke et
problem....

Leo

Fra : AS

Dato : 10-01-11 18:06

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
On Jan 9, 11:00 pm, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:
> Hvis Fiat har været dygtige, er det ikke et
problem....

Hvornår var det? Eller det er fra nu?

Fra : KASO

Dato : 11-01-11 10:42

"AS" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> "Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> wrote in message
> problem....
>
> Hvornår var det? Eller det er fra nu?
De har været så dygtige, at alle nu bruger "deres" teknologi i
dieselmotorerne - og mange kører med Fiat's motorer (Saab, Cadillac, Suzuki,
Opel, Alfa, Lancia, Ford, ....)

Fra : Henrik B.

Dato : 11-01-11 16:51

> "KASO" skrev i meddelelsen
> dieselmotorerne - og mange kører med Fiat's motorer (Saab, Cadillac,
> Suzuki, Opel, Alfa, Lancia, ....)

Nok nærmere GM's motorer...

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 11-01-11 18:45

> Nok nærmere GM's motorer...

Hvad vrøvler du om?

Fiats 1.9/2.0 diesel og 1.3 diesel har intet med GM at gøre - bortset fra at
de køber dem af Fiat.

Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-11 00:12

> "KASO" skrev i meddelelsen

> Hvad vrøvler du om?
>
> Fiats 1.9/2.0 diesel og 1.3 diesel har intet med GM at gøre - bortset fra
> at de køber dem af Fiat.

Den udgave som Opel og Saab benytter, er 2. udgave af Fiats 1,9-liters JTD
motor. Den blev udviklet under GM Powertrain Europe. Tilpasningen til til
Opel's og Saab's modeller, blev foretaget i Trollhättan, ligesom de stod for
motorstyringen (opsætningen heraf).
Motoren til de to mærker blev/bliver produceret hos Opel i tyskland.

M.v.h.

Fra : KASO

Dato : 12-01-11 07:10

> [...]
> for motorstyringen (opsætningen heraf).
> Motoren til de to mærker blev/bliver produceret hos Opel i tyskland.

Småjusteringerne internt ændrer intet ved, at det er en 100% Fiat/Alfa
motor. Fiat/Alfa har boret den op til 2.0 og leverer den i ydelser op til
190Hk. At GM/Saab piller lidt ved motorstyring til eget brug er ikke
usædvanligt - det gør Ford og Volvo f.eks. også med PSA's motorer uden at de
af den grund kan påståes at havde "udviklet" motoren. Det samme gælder når
Suzuki har fået lov til selv at producere 1.3JTD i Indien til eget forbrug.
Jeg ved godt, at du drømmer om, at hele Verden er opfundet af Saab i
Trollhättan, men det er nu ikke tilfældet

Jeg synes iøvrigt stadig, at du mangler at svare på, hvordan det gik med det
ekstra skiftehold, som Saab "var nødt til at indsætte for at følge med
efterspørgslen" i efteråret?

Fra : Henrik B.

Dato : 13-01-11 15:48

> [...]
> forbrug. Jeg ved godt, at du drømmer om, at hele Verden er opfundet af
> Saab i Trollhättan, men det er nu ikke tilfældet

Du er igen ude, hvor du kommer med udtalelser, som du intet ved noget om!
Saab modtager "rå" motorer fra Kaiserslautern, hvor de så monterer anden
turbolader, indsugnings- og udstødningsmanifold og knastaksler, end hvad
Fiat monterer.
Så der er tale om meget mere end at "pille ved motorstyringen"....

> Jeg synes iøvrigt stadig, at du mangler at svare på, hvordan det gik med
> det ekstra skiftehold, som Saab "var nødt til at indsætte for at følge med
> efterspørgslen" i efteråret?

Da januar og februar måneder typisk er de måneder med det laveste bilsalg,
vil produktionstakten først blive øget igen derefter - først med
løstansatte, og siden med et ekstra skifte...

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : KASO

Dato : 13-01-11 20:23

> [...]
> Fiat monterer.
> Så der er tale om meget mere end at "pille ved motorstyringen"....

Og det kan du selvfølgelig dokumentere?
Eller er det blot en af dine sædvanlige bevidstløse gengivelser af Saabs
markedsføringsmateriale?

> Da januar og februar måneder typisk er de måneder med det laveste bilsalg,
> vil produktionstakten først blive øget igen derefter - først med
> løstansatte, og siden med et ekstra skifte...

Med andre ord: Nej - de fik absolut ikke brug for et ekstra skiftehold - det
var et rent promotionstunt for at forsøge at bevare interessen - såvel fra
potentielle købere som for investorer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-11 17:20

KASO skriver:

> De har været så dygtige, at alle nu bruger "deres" teknologi i
> dieselmotorerne

Commonrail?
Nå ja, det blev brugt i ubåde fra midten af tyverne, japanerne testede
det i store dieselmotorer før Fiat og Magneti Marelli begyndte at
eksperimentere med det. Fiat arbejdede med systemet, men fik aldrig
produktionsmodnet det, så det er sådan set Bosch's skyld at Commonrail
er at finde i personbiler.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 11-01-11 18:57

> [...]
> eksperimentere med det. Fiat arbejdede med systemet, men fik aldrig
> produktionsmodnet det, så det er sådan set Bosch's skyld at Commonrail

Uden Fiat havde ingen kørt med CR idag - nu har selv VW overgivet sig. At
andre har eksperimenteret med det før - og at Fiat solgte til Bosch - ændrer
ikke på dette faktum.

I praksis er det meget få idéer, der reelt er nye efterhånden - men der er
gamle idéer, der dukker op igen og bliver til en succes. Mercedes SLK var
pioneer for bølgen med klaptag - selv om idéen oprindeligt stammer fra
Peugeot - el-biler er et andet eksempel. Fiat brugte nutidens teknologi til
at udvikle commonrail til et kæmpe fremskridt for moderne dieselbiler -
upåagtet at andre havde forsøgt sig tidligere uden at det blev en succes.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-01-11 19:42

KASO skriver:

> Uden Fiat havde ingen kørt med CR idag

Og det ved du ud fra?

> Fiat brugte nutidens teknologi til
> at udvikle commonrail til et kæmpe fremskridt for moderne dieselbiler

Nej, det gjorde de netop ikke. Det gjorde Bosch.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 11-01-11 22:53

> KASO skriver:

> Og det ved du ud fra?

At det var Fiat, der stod bag udviklingen af CR som vi kender det idag.

> Nej, det gjorde de netop ikke. Det gjorde Bosch.

Nej - Fiat udviklede det og solgte det til Bosch, som stod for
produktionsmodningen.

Wikipedia:
"After research and development by the Fiat Group, the design was acquired
by the German company Robert Bosch GmbH for completion of development and
refinement for mass-production."

At ting udvikles gennem årene baseret på andres idéer - og tilskrives
forkerte - kan jo også ses af PD, som VW-fans i en årrække forsvarede. Det
er i virkeligheden en GM-opfindelse fra 1930'erne, som blev taget op af
Bosch, som producerede til VW. Sådan er der så meget....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-01-11 06:11

KASO skriver:

> [...]
> by the German company Robert Bosch GmbH for completion of development and

Completion of development = de udviklede det færdigt. Det vil sige at
Fiat måske havde taget nogle steps på vejen, men ikke udviklet det
færdigt. Inden Bosch købte Fiats halvudviklede projekt, kørte der
japanske dieselmotorer med CR princippet. Længe inden da,

> [...]
> er i virkeligheden en GM-opfindelse fra 1930'erne, som blev taget op af
> Bosch, som producerede til VW. Sådan er der så meget....

Med ovenstående plæderer du jo netop for at Fiat ikke bør tilskrives
noget som helst vedrørende CR, men at det i virkeligheden er en
Vickers opfindelse.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : KASO

Dato : 12-01-11 07:04

> [...]
> færdigt. Inden Bosch købte Fiats halvudviklede projekt, kørte der
> japanske dieselmotorer med CR princippet. Længe inden da,

"Måske"...
Jeg ved ikke, hvad du har imod Fiat - men du er lidt langt ude i
gætterierne. Hvis Fiat ikke havde leveret et solidt udviklingsarbejde - så
havde Bosch næppe købt rettighederne (faktisk havde der ikke været nogle
rettigheder at købe).
Japanerne havde intet kørende i personbiler - og ikke med samme styring af
indsprøjtningen. Hvis japanerne allerede havde udviklet CR, så havde Bosch
jo nok købt det herfra - og ikke fra Fiat.

> Med ovenstående plæderer du jo netop for at Fiat ikke bør tilskrives
> noget som helst vedrørende CR, men at det i virkeligheden er en
> Vickers opfindelse.

Hvordan i al verden når du til den absurde konklusion????

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-01-11 17:07

KASO skriver:

> Jeg ved ikke, hvad du har imod Fiat

Absolut intet.

> men du er lidt langt ude i gætterierne.

Ikke mere end dig.

> Hvordan i al verden når du til den absurde konklusion????

Fordi det var mekanisk PD som GM brugte, det du gerne vil tilskrive
værende GM's opfindelse. Vickers havde det samme med CR, rent
mekanisk.

Og ja, jeg kender udemærket GM's PD teknik og har nævnt den herinde
flere gange, da jeg såmænd har skrevet en lille artikel om det.
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/2td.html

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : HKN

Dato : 14-01-11 10:45

> De har været så dygtige, at alle nu bruger "deres" teknologi i
> dieselmotorerne - og mange kører med Fiat's motorer (Saab, Cadillac,
> Suzuki, Opel, Alfa, Lancia, Ford, ....)

Retfærdigvis skal det nævnes at det var Alfa der opfandt Common Rail
teknologien, og ikke Fiat.....

-Henrik

Fra : HKN

Dato : 14-01-11 11:12

Altså til personbiler

Fra : KASO

Dato : 15-01-11 10:32

Fra : KASO

Dato : 15-01-11 10:33

"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Retfærdigvis skal det nævnes at det var Alfa der opfandt Common Rail
> teknologien, og ikke Fiat.....
>
> -Henrik

Og Alfa er en del af...... - Fiat koncernen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 12-01-11 18:13

"Per" skrev i meddelelsen

> ...FIAT 500 twinair (2 cylindre, 85 hk., 0,9 liter). Har I andre prøvet og
> har nogen input ?

Nej - men det har FDM (Hans P, hvor er du?). Og de kunne få
brændstoføkonomien op på hele 13,5 km/l. Der annonceres med langt over 20
km/l, men demovognen levede ikke op til det. Måske de mange km/l kommer med
(ejer)-tiden

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-01-11 09:41

Mogens (K) skrev:
> (Hans P, hvor er du?).

"Sjov, men tørstig" ;)

+ :Design, ny teknik

- : Forbrug, kun 3 døre, ikke 3 års garanti

13,5 l/km., ikke god komfort, mere egnet som bybil, bagsæde kun for
børn pga loftshøjde

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : KASO

Dato : 13-01-11 20:12

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> - : Forbrug, kun 3 døre, ikke 3 års garanti
>
> 13,5 l/km., ikke god komfort, mere egnet som bybil, bagsæde kun for børn

Forbruget må vist primært tilskrives, at det er sjovt at lege med den lille
turbomotor - det er også fremkommet i flere tests, at man fristes til at
køre med alt for mange omdrejninger. FDM kunne da også komme over 20 km/l
ved at køre lidt mere moderat....

Fra : Benny

Dato : 12-01-11 11:36

On 11 Jan., 17:20, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
> eksperimentere med det. Fiat arbejdede med systemet, men fik aldrig
> produktionsmodnet det, så det er sådan set Bosch's skyld at Commonrail

Amerikanske Cummings havde det også på nogle af deres industri
dieselmotorer i 50'erne. Mener også at MTU har det på deres motorer.
Er der nogle det ved om de der helvedes larmende Cat motorer har
indført det?

Benny