Danskere snydes over hele verden
Fra : Lyrik

Dato : 08-01-11 11:26

Det var mig bekendt ikke meningen at et software-download fra USA
eller Kina skulle belægges med dansk moms. Imidlertid er det det som
sker hver eneste gang! Så snart de får opsnuset at det drejer sig om
et dansk "træhovede" så kommer der 25% Moms på prisen.

Hvad siger juristerbe omkring det at beskytte danske handelsinteresser
på nettet? Og hvilke varer købt på nettet, skal der især IKKE!! lægges
dansk moms på?

MvH
Jens

Fra : alexbo

Dato : 08-01-11 19:39

"Lyrik" skrev

> Det var mig bekendt ikke meningen at et software-download fra USA
> eller Kina skulle belægges med dansk moms.

Det er meningen at når en dansker der opholder sig i Danmark køber en vare
skal den belægges med moms..

mvh
Alex Christensen

Fra : Hekatombe

Dato : 09-01-11 10:20

Den 08-01-2011 19:42, /Peter skrev:
> Hvad siger juristerbe omkring det at beskytte danske handelsinteresser
> på nettet? Og hvilke varer købt på nettet, skal der især IKKE!! lægges
> dansk moms på?
>
> alle EU varer?

Hvis der er tale om handel over internet(/fjernhandel) og netbutikken
sælgere for mere end et givet beløb (som jeg ikke kan huske) til
Danmark, så skal der betales dansk moms.

Fra : Ole C

Dato : 09-01-11 10:36

Hekatombe skrev blandt andet:

> Hvis der er tale om handel over internet(/fjernhandel) og netbutikken
> sælgere for mere end et givet beløb (som jeg ikke kan huske) til
> Danmark, så skal der betales dansk moms.

Reglerne er her:
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/raad019/

--
vh
Ole C

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-01-11 09:09

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> wrote in message
> [...]
> sker hver eneste gang! Så snart de får opsnuset at det drejer sig om
> et dansk "træhovede" så kommer der 25% Moms på prisen.

Har du et eksempel?

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 11:52

F.eks. www.dumeter.com

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 12:07

On Sun, 09 Jan 2011 11:52:07 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>F.eks. www.dumeter.com

Jeg prøvede lige for sjov...
Indsætter du en proxy fra f.eks. Kina (kan findes på
http://www.hidemyass.com/proxy-list/) har ovennævnte produkt en helt
anden pris.
I stedet for 21,95 USD + 25% moms, er prisen nu 9.95 USD, der
tillægges ikke moms eller andre skatter.

Det åbner så det næste spørgsmål - er det lovligt...?

Fra : Per

Dato : 09-01-11 13:32

Henning wrote:

> [...]
> tillægges ikke moms eller andre skatter.
>
> Det åbner så det næste spørgsmål - er det lovligt...?

Godt spørgsmål - for hvad er forskellen på proxyen og at du rent faktisk
befinder dig i Kina (fx. ferie) , når du bestiller varen til DK ?

/ Per

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-01-11 13:42

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> tillægges ikke moms eller andre skatter.
>
> Det åbner så det næste spørgsmål - er det lovligt...

Så vidt jeg kan se er Dumeter et canadisk firma, så spørgsmålet er, om det
er lov ligt efter canadisk lovgivnng. Om det er det, ved jeg ikke, men
muligvis ændres prisen igen senere, når de opdager, at du faktisk ikke
bestiller til Kina, hvor IP adressen hører til, men til levering i Danmark.

Jan

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 15:02

> [...]
>bestiller til Kina, hvor IP adressen hører til, men til levering i Danmark.

Både og - jeg havde længe overvejet at købe produktet, men var ikke
kommet så langt. Nu købte jeg det - da jeg ændrede adressen til
Danmark kom der 25% moms på. Da jeg ændrede tilbage til Kina, fik jeg
uden problemer tilsendt licensnøglen og kunne hente softwaren.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 09-01-11 15:16

> [...]
> Danmark kom der 25% moms på. Da jeg ændrede tilbage til Kina, fik jeg
> uden problemer tilsendt licensnøglen og kunne hente softwaren.

Men firmaet du handler med, har ageret korrekt, nemlig ved at sætte moms på.
At du så handler ukorrekt ved at "snyde" dem til at tro, at du ikke bor i
Danmark er en anden sag. Som den gode samfundsborger, du selvfølgelig er,
henvender du dig vel nu straks til rette myndighed og beder om at at måtte
betale momsen?

Jan

Fra : Per

Dato : 09-01-11 15:22

Jan Kronsell wrote:
> [...]
> du selvfølgelig er, henvender du dig vel nu straks til rette
> myndighed og beder om at at måtte betale momsen?

Mon firmaet ville gøre det samme og betale momsen til DK, hvis ikke han
ændrede adressen. Jeg tvivler.

Så den står nok lige.

/ Per

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 17:02

>Men firmaet du handler med, har ageret korrekt, nemlig ved at sætte moms på.
Det er længe siden jeg har haft regnskab i skolen, men skal momsen
ikke afleveres til den danske stat? Ellers ville vi snyde os selv,
hvis jeg var firmaregistreret, og trak momsen fra i mit regnskab. Jeg
må indrømme, at jeg tvivler på at disse softwarefirmaer nogensinde
afleverer een eneste krone tilbage til samfundet Danmark, de beholder
blot pengene som ekstra fortjeneste?

Det burde jeg gøre, korrekt...

Fra : Preben

Dato : 09-01-11 17:14

Den 09.01.2011 kl. 17:01 skrev Henning <no.mail@all.invalid>:

> Det burde jeg gøre, korrekt...

Nej, ikke hvis beløbet er under kr. 80,-

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=201903&i=5#i300092

--
mvh/Preben

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 18:57

On Sun, 09 Jan 2011 17:14:12 +0100, Preben <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>Nej, ikke hvis beløbet er under kr. 80,-
>
>http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=300092&vId=201903&i=5#i300092

Hov, det svarer jo det oprindelige spørgsmål;
"Ydelser
Computerrogrammer og lignende, som du køber i lande uden for EU og
downloader fra nettet, er toldfrie. Der skal som hovedregel betales
moms af ydelsen. Forpligtigelsen påhviler den udenlandske leverandør."

Fra : kako

Dato : 11-01-11 16:17

On Sun, 09 Jan 2011 18:57:08 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

> [...]
>downloader fra nettet, er toldfrie. Der skal som hovedregel betales
>moms af ydelsen. Forpligtigelsen påhviler den udenlandske leverandør."

Så man er ikke selv forpligtet til at betale moms hvis sælger ikke
opkræver det?

Fra : N_B.DK

Dato : 09-01-11 14:41

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message
> [...]
> tillægges ikke moms eller andre skatter.
>
> Det åbner så det næste spørgsmål - er det lovligt...?

Alle ved da at Danskerne hellere end gerne vil betale overpris for alt, så
det udnytter man da, I ligger som i har redt, lev med det.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hauge

Dato : 09-01-11 14:54

Den 09-01-2011 14:40, N_B.DK skrev:
> Alle ved da at Danskerne hellere end gerne vil betale overpris for alt, så
> det udnytter man da, I ligger som i har redt, lev med det.

Hvor kommer du selv fra? Måske "vi" ville have passet bedre.

/Hauge

Fra : N_B.DK

Dato : 09-01-11 16:18

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> Hvor kommer du selv fra? Måske "vi" ville have passet bedre.

Jeg kommer skam fra DK, men arbejder på at komme så langt væk som muligt
(næsten da).

--
MVH. N_B_DK

Fra : Hauge

Dato : 09-01-11 16:22

Den 09-01-2011 16:17, N_B.DK skrev:
> Jeg kommer skam fra DK, men arbejder på at komme så langt væk som muligt
> (næsten da).

Farvel.

/Hauge

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 18:58

On Sat, 8 Jan 2011 10:25:32 -0800 (PST), Lyrik
> [...]

>sker hver eneste gang! Så snart de får opsnuset at det drejer sig om
>et dansk "træhovede" så kommer der 25% Moms på prisen.

Som en anden var så flink at informere om som svar på et helt andet
spørgsmål;

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-01-11 19:39

Henning wrote:

> [...]
> downloader fra nettet, er toldfrie. Der skal som hovedregel betales moms
> af ydelsen. Forpligtigelsen påhviler den udenlandske leverandør."

Hvordan man via en dansk lov kan pålægge en udenlandsk leverandør en
forpligtelse er mig en gåde. Frivillige aftaler er selvfølgelig en
mulighed.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-01-11 22:30

Jan Kronsell wrote:

> Det kan man vel hvis de driver forretninger i Danmark eller med i
> Danmark bosatte.

Det er ret oplagt at forhandleren ikke bor i Danmark eller EU.

Hvis jeg laver en webside om demokrati og menneskerettigheder, rettet mod
kinesere eller iranere, er jeg forhåbentlig ikke underkastet kinesisk
eller iransk lov?

--
Jesper Lund