Hvid dug?
Fra : Holst

Dato : 08-01-11 17:03

I Færdselslovens § 7 kan man læse følgende angående udrykningskørsel:

Stk. 4. Motorkøretøj, der i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel med
alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øjemed, som
ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på iøjnefaldende måde
har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel ligestillet med
udrykningskøretøj. Føreren af motorkøretøjet skal snarest muligt, efter
at sådan kørsel har fundet sted, give politiet meddelelse herom.
Uberettiget anvendelse af hvid dug er forbudt.

Det vil med andre ord sige, at såfremt os almindeligt dødelige skulle
have behov for at køre udrykningskørsel, så skal vi placere en hvid dug
foran på køretøjet på iøjnefaldende måde.

Hvad er en hvid dug?

Kan man blot tage et hvidt viskestykke, åbne motorhjelmen og sætte
viskestykket fast i denne, så det måske blafrer lidt i vinden, når man
kører?

Hvad er tilstrækkeligt?

Bliver sådan udrykningskørsel med hvid dug egentlig anvendt? Jeg lærte
reglen, da jeg gik til køreundervisning for 20+ år siden, men kender
folk i dag til den regel. Ved folk hvad det betyder, hvis de ser en bil
med en hvid dug?

Jeg ved ikke helt, om mit gruppevalg er korrekt. Jeg har postet
indlægget i dk.videnskab.jura, idet jeg egentlig mest er interesseret i
at vide, hvad der juridisk kan betragtes som en hvid dug i forhold til
Færdselslovens § 7, stk. 4.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-11 19:00

Holst skrev:

> Bliver sådan udrykningskørsel med hvid dug egentlig anvendt?

Jeg har aldrig oplevet at se en privat udrykningskørsel (er 62
år).

Én gang var der en - vist i juragruppen - der skrev at han havde
kørt udrykning, men han havde ikke været klar over det med den
hvide dug, så han kørte bare med hornet i bund.

Jeg ved ikke hvor præcise krav der stilles til den hvide dug.
Hvis det blev nødvendigt, ville jeg tage et stykke stof som jeg
kunne formode ville blive opfattet rigtigt af medtrafikanterne.
Et viskestykke er måske for småt til at det dur.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 08-01-11 21:36

> [...]
> kørt udrykning, men han havde ikke været klar over det med den
> hvide dug, så han kørte bare med hornet i bund.

Så har det været nævnt to gange Jeg var den ene.

> [...]
> kunne formode ville blive opfattet rigtigt af medtrafikanterne.
> Et viskestykke er måske for småt til at det dur.

I "gamle" dage, var et hvidt lommetørklæde, bundet fat på antennen, fint
nok.

I dag tror jeg ikke der vil blive set efter det, hverken fra andre
billister eller politiets side. Det er heller ikke sikkert at der er tid
til at "montere" omtalte hvide dug, hvorfor det er en rigtig god ide at
ringe til ordensmagten, når man påbegynder kørslen. På den måde kan man
mødes halvvejs og dermed få eskorte resten af vejen.

Da jeg tog turen sj.odde-Holbæk, foregik det uden flag/dug og uden
eskorte, men dog efter aftale med vagthavende. Man kunne ikke møde mig
halvvejs, hvorfor jeg tog turen alene.

Venligst
Mcwm

Fra : Henning

Dato : 08-01-11 22:25

>Hvad er en hvid dug?

Svjh. blev jeg til køreundervisning anbefalet, at man brugte hvad man
alligevel havde i sin førstehjælpskasse. F.eks. et klæde til opbinding
af armen i tilfælde at forstuvning? Om dette klæde stadig findes i en
førstehjælpskasse ved jeg ikke - hvor mange har stadig en Falckkasse i
bilen?

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-11 22:45

> [...]
> af armen i tilfælde at forstuvning? Om dette klæde stadig findes i en
> førstehjælpskasse ved jeg ikke - hvor mange har stadig en Falckkasse i

De fleste, forhåbentlig. Den menneskelige krop er ikke blevet forstærket
væsentligt de sidste årtier.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Holst

Dato : 08-01-11 23:31

On 08-01-2011 22:44, Martin Bak wrote:

> De fleste, forhåbentlig. Den menneskelige krop er ikke blevet forstærket
> væsentligt de sidste årtier.

Ja, vi har skam også hele to førstehjælpskasser i bilen.

Du har naturligvis ret i, at den menneskelige krop ikke er blevet
forstærket væsentligt de sidste årtier, men det er bilerne derimod.

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 11:51

>De fleste, forhåbentlig. Den menneskelige krop er ikke blevet forstærket
>væsentligt de sidste årtier.
Førhen var der Falck og ikke andet. Alle bilejere var medlem af Falck,
og alle havde den klassiske førstehjælpskasse fordi den var en
naturlig del af abonnementet
I dag er udvalget af autohjælp meget større, og mange har ikke
tilvalgt førstehjælpskassen, fordi den koster ekstra.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-11 11:54

Henning wrote:

> Førhen var der Falck og ikke andet. Alle bilejere var medlem af Falck,
> og alle havde den klassiske førstehjælpskasse fordi den var en
> naturlig del af abonnementet

Du glemmer Zonen og Falck-Zonen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-11 12:30

Henning skrev:

> Førhen var der Falck og ikke andet. Alle bilejere var medlem af Falck,
> og alle havde den klassiske førstehjælpskasse fordi den var en
> naturlig del af abonnementet

Såh? Jeg tror ikke at jeg i min tilværelse har været ude for at
der fandtes en førstehjælpskasse i en bil jeg har været passager
i. Jeg kan naturligvis ikke udelukke at der har ligget en og
rodet helt inde under sæderne, men jeg tvivler.

Det var bestemt heller ikke alle der var medlem af Falck. Jeg har
dog ikke noget begreb om hvor udbredt det var. De emblemer man
kunne få til at reklamere for Falck med, var sjældne.

--
Bertel

Fra : Holst

Dato : 09-01-11 14:01

On 09-01-2011 12:29, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> i. Jeg kan naturligvis ikke udelukke at der har ligget en og
> rodet helt inde under sæderne, men jeg tvivler.

Som passager ser man måske ikke helt, hvad der ligger om bag i bilen.

Både min nuværende bil og den forrige har små rum omme i bagagerummet,
hvori førstehjælpskassen kan ligge. I min gamle bil var der et lille 2x2
cm grønt førstehjælpssymbol på lågen til ét af disse små rum. I vores
nuværende bil er der vist ingen sådan markering.

> Det var bestemt heller ikke alle der var medlem af Falck. Jeg har
> dog ikke noget begreb om hvor udbredt det var. De emblemer man
> kunne få til at reklamere for Falck med, var sjældne.

Mit indtryk - og det kan naturligvis godt være forkert - er, at for
20-30 år siden var rigtig mange medlem af Falck. I dag er det mit
indtryk, at der er langt flere bilister end tidligere, som kører rundt
uden et autohjælpsabonnement.

Fra : Kurd

Dato : 09-01-11 14:46

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år siden var rigtig mange medlem af Falck. I dag er det mit indtryk, at
> der er langt flere bilister end tidligere, som kører rundt uden et

Hvis automobilproducenten yder mobilitetsgaranti, og man har et ordentligt
batteri, er der ingen grund til Falck. Og ved Tryg er Dansk Autohjælp pr.
automatik med i bilforsikringen.

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 15:00

>Hvis automobilproducenten yder mobilitetsgaranti, og man har et ordentligt
>batteri, er der ingen grund til Falck. Og ved Tryg er Dansk Autohjælp pr.
>automatik med i bilforsikringen.

Oh, du er en af dem der er hoppet i den fælde? Trafikuheld, kørt fast
i sneen, punkteret, løbet tør for brændstof og meget andet - det
dækker "mobilitetsgaranti" ikke.
Læs f.eks. http://www.fdm.dk/nye-biler/mobilitetsgaranti

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 15:03

On Sun, 09 Jan 2011 14:59:50 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Oh, du er en af dem der er hoppet i den fælde? Trafikuheld, kørt fast
>i sneen, punkteret, løbet tør for brændstof og meget andet - det
> [...]
....og denne, som er med i Motors januarnummer

Fra : Kurd

Dato : 09-01-11 15:15

> ...og denne, som er med i Motors januarnummer

Jeg er medlem af Forenede Danske Motorejere OG læser bladet Motor.
Du må være ansat i redningskorpset Falck.

Fra : Henning

Dato : 09-01-11 16:57

>Du må være ansat i redningskorpset Falck.

Fordi?

Fra : Kurd

Dato : 09-01-11 15:13

> Oh, du er en af dem der er hoppet i den fælde? Trafikuheld, kørt fast
> i sneen, punkteret, løbet tør for brændstof og meget andet - det
> [...]

Jeg er ikke hoppet i nogen fælde, jeg kender skam godt min
automobilproducents garanti. Selvfølgelig trækker vedkommende mig ikke fri,
hvis jeg kører fast. Det gør den "gratis" Dansk Autohjælp, om det skulle
ske.

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-11 21:41

> [...]
> automobilproducents garanti. Selvfølgelig trækker vedkommende mig ikke
> fri, hvis jeg kører fast. Det gør den "gratis" Dansk Autohjælp, om det

Man kan jo selv prøve at lave regnestykket på 500-1000kr pr bil pr år imod
700kr/timen hvis man får brug for hjælp ...

Hvis det er et færdselsuheld og man har en kaskoforsikring så dækker den
også at få fjernet køretøjet fra vejen ...

Jeg har været glad for at en lånt bil havde et autohjælps abb en gang jeg
fandt ud at at sneen ikke kunne bære i et skiområde i Norge. Troede jeg lige
kunne køre ind og vende på noget der lignede et let snelag (og jeg havde
gået der til fods tidligere) men der var en meter dybt... Så er det ikke
nemt at få bilen tilbage på vejen når den hæder 20-30grader nedaf med
fronten ...

Jeg har også haft Smarten afsted på et falck abb, men der kunne jeg nok have
klaret mig med mobilitetsgarantien omend det ville have været lidt mere
besværligt (men nu levede falck så heller ikke op til abb. betingelserne ved
den lejlighed....)

Skoda'en har været afsted på mobilitetsgarantien (hvor jeg ikke var hjemme
og kunne læse problemet)

Jeg har ikke brugt autohjælp til dækskifte ved punkteringer - den ene bil
har at reservehjul (er punkteret 3 gange på 85000km) og den anden var det
kun en siver så jeg kunne nå hjem.

På mc er jeg kørt tør et par gange - men det har været hurtigere selv at
løse det end vente på vejhjælp (det har jeg så tilgængæld brugt nogle gange
på havari'er)

/A

Fra : Jubi

Dato : 09-01-11 12:22

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Uberettiget anvendelse af hvid dug er forbudt.

> Ved folk hvad det betyder, hvis de ser en bil med en hvid dug?

Sikkert ikke og vel slet ikke hvis de ikke har fået færdselslære af
nogen slags.
Derfor det sidste punktum i §'en, så politiet kan sammenligne
anmeldelser om kørslen fra folk på gaden, med den beretning føreren af
køretøjet har afgivet.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : kako

Dato : 11-01-11 16:19

On Sat, 08 Jan 2011 17:03:03 +0100, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>
>Kan man blot tage et hvidt viskestykke, åbne motorhjelmen og sætte
>viskestykket fast i denne, så det måske blafrer lidt i vinden, når man

Og hvad hvis bilen også er hvid?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-01-11 16:34

On Tue, 11 Jan 2011 16:19:15 +0100, kako <kako@address.invalid> wrote:

>Og hvad hvis bilen også er hvid?
Det samme som hvis den er grøn, orange eller en hvilken som helst
anden farve, FL gælder stadig og det uanset farve på køretøjet.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-11 01:10

kako skrev:

> Og hvad hvis bilen også er hvid?

Så kan man vel prøve at tøjre dugen så den kan flagre?

--
Bertel