U vending ved grøn venstrepil
Fra : Michael K

Dato : 07-01-11 10:28

Kommer nordfra og vil foretage U vending:

Må man foretage en U vending ved en grøn venstrepil eller skal man
vente på, at hovedlyset giver grønt lys?

Hvis det er tilladt, skal man så holde tilbage for dem, der kommer fra
øst, og som samtidig har grøn højre pil?

Det virker logisk at man bør holde tilbage for den højresvingende
trafik fra øst, men hvilken regel er det egentligt, der påskriver det?
Højre vigepligt?

/Michael K

Fra : alexbo

Dato : 07-01-11 19:34

"Michael K" skrev

> Kommer nordfra og vil foretage U vending:
> Må man foretage en U vending ved en grøn venstrepil eller skal man
> vente på, at hovedlyset giver grønt lys?
Ja, nej.
Der er aldrig grøn venstrepil samtidig med grønt hovedlys modsat, og det er
jo modsat der betyder noget de nordfra ligeudkørende betyder intet.

> Hvis det er tilladt, skal man så holde tilbage for dem, der kommer fra
> øst, og som samtidig har grøn højre pil?
Ja.

> Det virker logisk at man bør holde tilbage for den højresvingende
> trafik fra øst, men hvilken regel er det egentligt, der påskriver det?
> Højre vigepligt?
Dels den, men også at deres venstrekommende har rødt lys, de højresvingende
skal uden videre kunne svinge til højre uden at holde tilbage for nogen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Engelbert.H.

Dato : 07-01-11 20:17

> [...]
Der er aldrig grøn venstrepil samtidig med grønt hovedlys modsat, og det er
jo modsat der betyder noget de nordfra ligeudkørende betyder intet."

Det er da ikke helt korrekt.
Det er da muligt at dem der kommer fra hans venstre side har højre-drejepil.
Så er det ikke smart at foretage en U-vending og ej heller lovligt.

Fra : alexbo

Dato : 07-01-11 20:59

"Engelbert.H." skrev

> Det er da ikke helt korrekt.

Mener er du virkelig at man kan have grønt lys for venstresving samtidig med
grønt lys for de modgående?
Så de venstresvingende kører lige ud foran de modsat ligeudkørende.

> Det er da muligt at dem der kommer fra hans venstre side har
> højre-drejepil.
> Så er det ikke smart at foretage en U-vending og ej heller lovligt.

Ja det fremgår af spørgsmålet at de har,
"der kommer fra øst, og som samtidig har grøn højre pil?"

Derfor skal den U-drejende holde tilbage for dem, det er det jeg skriver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 07-01-11 20:40

On Fri, 7 Jan 2011 09:28:19 -0800 (PST), Michael K
<micbackri@gmail.com> wrote:

>Kommer nordfra og vil foretage U vending:
>
>Må man foretage en U vending ved en grøn venstrepil eller skal man
>vente på, at hovedlyset giver grønt lys?
En U-vending er to på hinanden følgende venstresving. Er der
venstrepil og der ikke skiltes med forbud mod U-vending må du dreje.

>Hvis det er tilladt, skal man så holde tilbage for dem, der kommer fra
>øst, og som samtidig har grøn højre pil?
Ja, du har højre vigepligt.

Fra : Engelbert.H.

Dato : 08-01-11 01:21

Til alexbo:
Hvis du skal citere, så sørg for at citere den rigtige.
Exempel:
""Engelbert.H." skrev

> Det er da ikke helt korrekt.".

Det var ikke mig der skrev det.

Til det det hele handler om...
Hvis Michael K. er GUL og vil lave en U-vending, så er det IKKE tilladt hvis
BLÅ på billedet har højresvingspil.
De kan sagtens have pil samtidigt.
Derfor er det tit der er et skilt der forbyder U-vendinger i store kryds.

http://dl.dropbox.com/u/2603961/kryds.JPG

Her er det vibehus runddel..

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-01-11 06:37

Den 08-01-2011 01:20, Engelbert.H. skrev:
> [...]
> De kan sagtens have pil samtidigt.
> Derfor er det tit der er et skilt der forbyder U-vendinger i store kryds.

Hvis U-vending er forbudt er det skiltet.

Det er muligt at der er en vis sammenhæng mellem højresvingspil til dem
fra ens venstre side og forbudsskiltet. Men alene at dem fra ens venstre
side har højresvingspil medfører ikke et forbud mod U-vending.

Hvis der ikke er skiltet med forbud har man blot højre-vigepligt overfor
dem der kommer fra ens venstre side (inden man begynder sin U-vending)
da man jo, p.g.a. vendingen, får dem på sin højre side.

Er krydset så stort at man kan komme ud af det spor de øvrige
venstresvingende skal bruge, uden at genere dem der er i gang med deres
højresving, er der ingen grund til at lave et forbud mod U-vending.

Fra : Henning

Dato : 08-01-11 09:25

>Derfor er det tit der er et skilt der forbyder U-vendinger i store kryds.

Enig - men er der ikke et skilt, så er det tilladt

Fra : alexbo

Dato : 08-01-11 09:50

"Engelbert.H." skrev

> Det var ikke mig der skrev det.

Det står i dit svar til mig, og det står ikke i mit indlæg
Men jeg skal erkende at dit indlæg er så rodet at du nok ikke selv kan finde
ud af det.

Først et citat fra Mikael, derefter et fra mig og så det jeg opfatter som
din egen mening, nemlig "det er ikke helt korrekt"
Så kommer "alexbo skrev"
Og så en ny bunke citater og til sidst min underskrift

Hvis ikke du har skrevet " det er ikke helt korrekt" hvor har du det så fra?

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 08-01-11 10:02

"Engelbert.H." skrev

> Hvis Michael K. er GUL og vil lave en U-vending, så er det IKKE tilladt
> hvis BLÅ på billedet har højresvingspil.

Og hvordan havde du tænkt dig at GUL skulle kunne vide hvilke lyssignaler
der peger imod blå bane?

Vi laver lige to varianter.
GUL har grøn venstrepil i begge.
BLÅ har grøn højrepil, men ingen biler, mener du GUL må U-vende?
BLÅ har ingen pil, men en bil drejer til højre for rødt, mener du GUL må
U-vende?

mvh
Alex Christensen

Fra : Engelbert.H.

Dato : 08-01-11 17:06

"Vi laver lige to varianter.
1. GUL har grøn venstrepil i begge.
2. BLÅ har grøn højrepil, men ingen biler, mener du GUL må U-vende?
3. BLÅ har ingen pil, men en bil drejer til højre for rødt, mener du GUL må
U-vende?"

Lavede lige numre på dine kommentarer..det gør det lidt nemmere at svare
på...

1. GUL har grøn pil i begge...begge hvad??
2. Jeg mener at GUL ikke må U-vende når BLÅ har højre drejepil...uanset om
der kommer nogle eller ej.
grøn drejepil indikerer jo at der ikke er nogen andre i din
kørselsretning der har grønt og kan komme i vejen..
3. Ret tåbeligt eksempel der ikke behøver yderligere kommentar.

Fra : alexbo

Dato : 08-01-11 17:54

"Engelbert.H." <Get@life.now> skrev

"Vi laver lige to varianter.
GUL har grøn venstrepil i begge"

> 1. GUL har grøn pil i begge...begge hvad??
Varianter.

> 2. Jeg mener at GUL ikke må U-vende når BLÅ har højre drejepil...uanset om
> der kommer nogle eller ej.

Så GUL skal løbe over vejen se efter om den findes en grøn pil..

> 3. Ret tåbeligt eksempel der ikke behøver yderligere kommentar.

Jaså du forstår åbenbart ikke at en BLÅ bil der drejer for rødt kan få GUL
til at tro der er grøn pil.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-01-11 23:51

Den 08-01-2011 17:06, Engelbert.H. skrev:
> [...]
> kørselsretning der har grønt og kan komme i vejen..
> 3. Ret tåbeligt eksempel der ikke behøver yderligere kommentar.

Hvis du nu anskaffede dig et program der var beregnet til at læse og
skrive i nyhedsgrupper med, ville du nå langt. Ved ikke hvilket et du
bruger, men det kan ikke finde ud af citere.

Og så sætter du tal på, for at hjælpe dig selv, men du gør det blot mere
forvirrende.
For det du kalder "1" er noget der dækker begge variationer 1 (det du
kalder 2) 0g 2 (det du kalder 3)

Vedr dit 2; Hvordan vil du have at "gul" skal kunne se om "blå" har
højrepil eller ej?

Noget der ikke kan ses i den retning du kommer, kan jo ikke fortælle dig
om du må lave en u-vending eller ej.

Så hvis u-vending er forbudt i det kryds vil det være skiltet. Ellers er
den ikke forbudt.

Fra : Engelbert.H.

Dato : 09-01-11 01:31

"Hvis du nu anskaffede dig et program der var beregnet til at læse og
skrive i nyhedsgrupper med, ville du nå langt. Ved ikke hvilket et du
bruger, men det kan ikke finde ud af citere"

Jeg bruger IE8 men det skal du slet ikke blande dig i.

"Og så sætter du tal på, for at hjælpe dig selv, men du gør det blot mere
forvirrende.
For det du kalder "1" er noget der dækker begge variationer 1 (det du
kalder 2) 0g 2 (det du kalder 3)"

Hvad fanden har du røget..det kan umuligt være sundt.

"Vedr dit 2; Hvordan vil du have at "gul" skal kunne se om "blå" har
højrepil eller ej?"

Tja...det er jo det de der kasser med 3 forskellige farver i fortæller.
Hvis GUL har drejepil, så kan BLÅ umuligt have det på samme tid.
Kender du ikke reglerne? Det kaldes almen færdelsteori.

Det behøver ikke engang være det her skilt:
http://www.afspaerring.dk/images/C_Forbud/C12.gif

Det her er jo nok. (tænker mere på hvis der ikke er svingbane...)
http://www.trafiktesten.dk/files/skilte/forbudstavler/storejpg/c11_2.jpg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-11 04:19

Den 09-01-2011 01:31, Engelbert.H. skrev:
> [...]
> bruger, men det kan ikke finde ud af citere"
> Jeg bruger IE8 men det skal du slet ikke blande dig i.

Det gør blot at man bliver træt af dit skriven - inden man har læst det.

Men ok, det er dit valg.

> [...]
> kalder 2) 0g 2 (det du kalder 3)"
> Hvad fanden har du røget..det kan umuligt være sundt.

Helt sikkert ikke det samme som dig.

> [...]
> Hvis GUL har drejepil, så kan BLÅ umuligt have det på samme tid.
> Kender du ikke reglerne? Det kaldes almen færdelsteori.

Hvor har du fra at dem der kommer fra nord (gul) ikke kan have
VENSTREsvingspil samtidig med at dem der kommer fra øst (blå) har
HØJREsvingspil?

Det er da ellers en meget brugt måde at gøre det på. Og, åbenbart, for
at gøre din forvirring endnu større, så vil dem der kommer fra syd
typisk også have venstresvingspil, mens dem der kommer fra vest vil have
højresvingspil.

> Det behøver ikke engang være det her skilt:
> http://www.afspaerring.dk/images/C_Forbud/C12.gif

Hvis den tavle er der er der naturligvis et forbud mod u-vending.

> Det her er jo nok. (tænker mere på hvis der ikke er svingbane...)
> http://www.trafiktesten.dk/files/skilte/forbudstavler/storejpg/c11_2.jpg

Hvordan vil du lige kombinere det der skilt med at der er lysregulering
med venstresvingspil? (Det ser vist ud til at det er mest relevant at
spørge DIG hvad du har røget.)

Fra : Engelbert.H.

Dato : 09-01-11 14:10

"Hvor har du fra at dem der kommer fra nord (gul) ikke kan have
VENSTREsvingspil samtidig med at dem der kommer fra øst (blå) har
HØJREsvingspil?"

Jeg siger ikke at de ikke kan have det, men kun at hvis U-vending er
tilladt, så har de det med sikkerhed IKKE.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-11 16:42

Den 09-01-2011 14:09, Engelbert.H. skrev:
> [...]
> Jeg siger ikke at de ikke kan have det, men kun at hvis U-vending er
> tilladt, så har de det med sikkerhed IKKE.

Det ene udelukker da ikke det andet.

Det eneste der er afgørende for om der er plads til både u-vending og
højresvingspil er da om dem der laver u-vendingen kan komme langt nok
frem til at de efterfølgende venstresvingende kan fortsætte med det,
uden at de kommer i vejen for de højresvingende som de får vigepligt for.

Fra : Engelbert.H.

Dato : 09-01-11 18:38

[...]

No way..

Grøn drejepil indikerer at ingen i din kørselsretning kan komme i vejen for
dig og det kan de hvis blå har drejepil samtidigt.
Det kunne jo være at du havde en stor trailer og skulle bruge hele vejbanen
når du laver en U-vending.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 09-01-11 21:28

> [...]
>dig og det kan de hvis blå har drejepil samtidigt.
>Det kunne jo være at du havde en stor trailer og skulle bruge hele vejbanen

Klovtofte krydset i Taastrup (ved København) er ellers lavet på den måde,
når man kommer på Roskildevej fra øst:
http://www.perbeer.dk/klovtofte.jpg
Der er både grøn venstre-pil for de gule og grøn højre-pil for de blå på
samme tid.
Og der er ikke skiltet med u-vending forbudt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Engelbert.H.

Dato : 09-01-11 22:20

"Klovtofte krydset i Taastrup (ved København) er ellers lavet på den måde,
når man kommer på Roskildevej fra øst:"

Nej.

Kigger du på google earth fra Tåstrup by siden, så ser du at der er grøn
drejepil for dem der skal til højre (blå)..
Kigger du så nogle billeder frem på men sadig inden du når helt hen til
krydset, så ser du at der stadig er grønt, men bilerne der skal til venstre
(gul) holder der stadig...de må altså have rødt.
Altså har de ikke drejepil samtidigt.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-01-11 06:44

>"Engelbert.H." skrev i meddelelsen
>Nej.

Jo.

> [...]
>krydset, så ser du at der stadig er grønt, men bilerne der skal til venstre
>(gul) holder der stadig...de må altså have rødt.

Jeg kører ofte gennem krydset og benytter mig også indimellem af at lave
u-vending pågældende sted.
Og der er grønt samtidigt for begge, men om de bliver grønne samtidigt,
eller lidt forskudt, det ved jeg så ikke.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-11 02:10

Den 09-01-2011 21:27, Per Beer Hansen skrev:
> [...]
> samme tid.
> Og der er ikke skiltet med u-vending forbudt.

Der er også god plads mellem dem der kommer fra nord og drejer mod øst
(gul), og dem der kommer fra øst og drejer mod nord (blå). Endda så god
plads at man ikke kommer i vejen for dem der kommer fra øst og
fortsætter lige over mod vest, hvis man ikke når at komme væk inden
lyset skifter.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-11 02:00

Den 09-01-2011 18:37, Engelbert.H. skrev:
> [...]
> dig og det kan de hvis blå har drejepil samtidigt.
> Det kunne jo være at du havde en stor trailer og skulle bruge hele vejbanen

Hvis vi nu tager det kryds hvor "blå" og "gul" blev introduceret,
hvordan vil du så få blå til at være i vejen got gul, hvis gul kun laver
et venstresving og ikke en u-vending?

Det kan da kun være hvis du, ude midt i krydset, laver
kørselsretningerne til engelske, at de kan komme i vejen for hinanden.

Når du laver en u-vending, i stedet for blot et venstresving, får du
andre pligter. Bl.a. vil du få en højrevigepligt, fordi dem du før havde
til venstre for dig nu er til højre for dig. Hvorfor du får vigepligt
overfor dem.

Det afgørende er om krydset er stort nok til at du kan komme ud af det
spor de venstresvingende efter dig skal køre i uden at komme ind i det
spor de højresvingende skal bruge. Er der flere spor i retningen mod
nord (den retning du kommer fra og den retning du vil køre i efter en
180 graders vending (u-vending)) er der jo plads nok til at alle kan
være der.

Fra : alexbo

Dato : 09-01-11 10:49

"Engelbert.H." skrev

> Tja...det er jo det de der kasser med 3 forskellige farver i fortæller.
> Hvis GUL har drejepil, så kan BLÅ umuligt have det på samme tid.

Det bliver sjovere og sjovere.
På den ene side må GUL ikke lave U-vending ved grøn venstrepil hvis BLÅ har
grøn højrepil, det er i hvert fald hvad du mente tidligere.

"Hvis Michael K. er GUL og vil lave en U-vending, så er det IKKE tilladt
hvis
BLÅ på billedet har højresvingspil."

Nu skriver du at BLÅ umuligt kan have drejepil samtidig med GUL.
Hvis det er umuligt er lovligheden ikke så vigtig.

>Det kaldes almen færdelsteori.

Det kaldes vås, der er intet af det du har skrevet der er rigtigt, du kender
ikke reglerne, du kan ikke overskue problemstillingen, du er ikke engang i
stand til at forstå hvad vi andre skriver.
Du har endnu ikke kunne svare på hvordan GUL kan se en grøn højrepil der
sidder i en kasse der har bagsiden mod ham.

Nu har du så smidt et venstresving forbudt skilt ind krydset.
Det må være BLÅ der har venstresving forbudt, for GUL har jo grøn
venstrepil.
Men det kan da også være RØD eller GRØN bil, fra henholdsvis syd og vest

Hvis GUL har grøn pil, RØD har gult blink, GRØN har rød pil, BLÅ har
venstresving forbudt, BUSbanen har skrå/hvid sporvognssignal, må cyklister
så krydse nord/sydgående bane i østlig retning?

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael K

Dato : 07-01-11 13:58

Hej

Du har misforstået min beskrivelse.

Jeg kommer fra Nord. Trafikken der har grøn højrepil kommer fra Øst.

Vh
Michael K

Fra : Ivan Madsen

Dato : 07-01-11 22:05

On Fri, 7 Jan 2011 12:57:38 -0800 (PST), Michael K
<micbackri@gmail.com> wrote:

>Hej
>
>Du har misforstået min beskrivelse.
>
>Jeg kommer fra Nord. Trafikken der har grøn højrepil kommer fra Øst.

Der har du vel almindelig højre-vigepligt, så alt hvad der går galt er
din skyld. For hvordan skal de glade højresvingere forvente at et
fjols fra den anden side vil blande sig?
Ganske simpelt - og måske derfor der er U-forbudt på steder med
venstrepil - fordi røven på de U-svingende blokerer )

Fra : alexbo

Dato : 07-01-11 22:13

"Michael K"> skrev

> Du har misforstået min beskrivelse.
> Jeg kommer fra Nord. Trafikken der har grøn højrepil kommer fra Øst.

Du vil U-vende først ved hjælp af et venstresving mod øst og derefter et
venstresving mod nord, det er det jeg svarer på.
Du drejer mod øst hvor bilerne derfra har en grøn højrepil.
Det er det jeg svarer på.

Du kan ikke have grøn venstrepil samtidig med de modgående har grøn.
Når du vender helt rundt møder du biler der har grøn pil, mens der er rødt i
din retning, dem skal du holde for.
Du skal selvfølgelig ikke holde i venstresvingsbanen og vente for grøn pil,
indtil den slukker og der bliver grønt hovedlys.

Hvad er det jeg har misforstået?
Hvad synes du jeg svarer på?

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael K

Dato : 07-01-11 14:04

> Så er det ikke smart at foretage en U-vending og ej heller lovligt.

Nu finder man jo først ud af, at dem fra øst har grøn højre pil i det
øjeblik som man holder ude i krydset og ønsker at foretage U
vendingen. Man har jo ingen mulighed på forhånd at vide dette
(medmindre man kender krydset i forvejen). Jeg endte da også med at
lave et venstresving i stedet, da der holdte en 3-4 biler bag mig i
den venstre svingbane.

Har du en reference til, hvor i færdselsloven det står beskrevet, at
det ikke er lovlig?

Spekulerer på, om det hele bunder i, at man har glemt at sætte et U
vending skilt forbudt op.

Vh
Michael K

Fra : Seth

Dato : 08-01-11 15:02

Michael K <micbackri@gmail.com> wrote in news:76d53863-64d7-47fc-b7c2-
3f0c6c33c128@r29g2000yqj.googlegroups.com:

> [...]
>
> Det virker logisk at man bør holde tilbage for den højresvingende
> trafik fra øst, men hvilken regel er det egentligt, der påskriver det?

Det burde ikke kunne lade sig gøre at opleve den situation du beskriver.
Ved et lyskryds med en sådan signalkonbination burde der hænge et
forbudsskilt C12
http://www.afspaerring.dk/images/C_Forbud/C12.gif
i din kørebane ved tilnærmelse til krydset.
_
Seth

Fra : Engelbert.H.

Dato : 10-01-11 18:35

Jeg bukker mig i støvet for den bevisbyrde der er "imod" mig, men mener
bestemt at det er en fejl at der ikke er U-vending forbudt skilte på nævnte
steder.
Det er nu engang meningen at man har helt fri passage når man har grøn
pil...det er der vist ingen der kan være uenig med mig i???
(der skal jo nok være en enkelt)

Fra : Henning

Dato : 10-01-11 19:48

On Mon, 10 Jan 2011 18:35:06 +0100, "Engelbert.H." <Get@life.now>
wrote:

> [...]
>Det er nu engang meningen at man har helt fri passage når man har grøn
>pil...det er der vist ingen der kan være uenig med mig i???

Det har du jo også - grøn pil til venstresving. Men en U-vending er TO
venstresving, og det er der nu en gang ikke pile til

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-01-11 22:19

Isang tao pinangalanan, Engelbert.H. nagsulat:

> [...]
>Det er nu engang meningen at man har helt fri passage når man har grøn
>pil...det er der vist ingen der kan være uenig med mig i???

Der er sikkert mange.....man må jo ikke køre frem for grønt, hvis der
ikke er fri passage....
--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : alexbo

Dato : 10-01-11 22:55

"Engelbert.H." skrev

> Det er nu engang meningen at man har helt fri passage når man har grøn
> pil...det er der vist ingen der kan være uenig med mig i???

Næh men hvem af de to med grøn pil mener du?

Den højresvingende har fri passage.
Den U-svingende har ikke, for han foretager to venstresving, det første med
grøn pil, det andet uden.

Det er også derfor at den U-vendende har vigepligten, han forlader sin
grønne retning og har vigepligt for dem der har grønt.

Man har fri passage så længe man kører i pilens retning, det er ikke
anderledes end alm. grønt, det er i princippet en grøn pil ligeud, kører man
ligeud har man fri passage, drejer man har man det ikke længere.

En bil der vil til venste i et alm. kryds skal tværs over den bane hvor de
modkørende har grønt lys.
Vil han til højre kører han på tværs af de cyklister og fodgængere der har
grønt lys.

Hvis der skal være U-vending forbudt op i alle kryds med grøn pil, skal der
være højre og venstresving forbudt op i alle kryds uden grøn pil.

mvh
Alex Christensen