Gangbro/platform - dimension af tømmer
Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 06-01-11 19:00

Jeg skal lave en tagreparation over er bassin.

Til det brug skal jeg lave en platform, som hviler på kanterne (bredde uden
understøttelse ca 325 cm).
Jeg regner med at lægge krydsfinerplade(r) på som gulv. Belastning - ud over
konstruktionen - bliver max 100 kg. Opgaven går ud på at udskifte tagglas
der lægges op udefra, så vægt fra materialer bliver minimal, men man skal
kunne stå på en trappestige

Hvilken dimension af tømmer bør jeg vælge?

- jørgen

Fra : bme

Dato : 06-01-11 19:53

Jørgen S. Nielsen kom med følgende:
> [...]
> kunne stå på en trappestige
>
> Hvilken dimension af tømmer bør jeg vælge?

6 tommer spærtræ pr 60 cm burde være rigeligt. Lavede et lignende setup
over en trappeopgang uden at det virkede ustabilt.

pladerne bør nok være min 15 mm når du vil bruge trappestige - så skal
det nok holde.

/bme

Fra : Armand

Dato : 07-01-11 01:56

Den 06-01-2011 19:52, bme skrev:
> [...]
> over en trappeopgang uden at det virkede ustabilt.
>
> pladerne bør nok være min 15 mm når du vil bruge trappestige - så skal

Med de forekommende træpriser er der vist penge til at leje et velegnet
stillads, endsige ligefrem få ét sat op af fagfolk!
Stillads-firmaer tager sig betalt for opstilling/nedtagning, hvorimod
selve lejen er overraskende billig. Så er det først stillet op koster
det ikke så meget ekstra at have det stående lidt ekstra tid - prøv at
ring og hør på det ved det lokale stillads-firma!

--
Armand.

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 07-01-11 18:00

Armand wrote:

> [...]
> det ikke så meget ekstra at have det stående lidt ekstra tid - prøv at
> ring og hør på det ved det lokale stillads-firma!

Ja det er selvfølgelig værd at undersøge hvad en svævende konstruktion
koster i leje. Det behagelige ved rent træ er at jeg har meget stor
sikkerhed for ikke at forurene vandet og dermed mine fisks helbred.

- jørgen

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 07-01-11 18:55

Jørgen S. Nielsen wrote:

> Ja det er selvfølgelig værd at undersøge hvad en svævende konstruktion
> koster i leje. Det behagelige ved rent træ er at jeg har meget stor
> sikkerhed for ikke at forurene vandet og dermed mine fisks helbred.

Nu har jeg fået kigget efter, og 6" spærtræ, som bme anbefaler koster ca kr
75 pr stk i min længde, så jeg tror det bliver en trækonstruktion. Så kan
jeg også komme til at fixere det knækkede glas nu, og reparere ordentligt
når der bliver varmere i vejret.

Tak for rådene.
Jørgen

Fra : bme

Dato : 07-01-11 19:06

Efter mange tanker skrev Jørgen S. Nielsen:
> [...]

> jeg også komme til at fixere det knækkede glas nu, og reparere ordentligt

Husk lige at sætte et par stumper imellem spærene så de ikke kæntrer,
eller sikre dem mod kæntring på anden måde.