Falck eller FDM vejhjælp?
Fra : Dennis Boutrup

Dato : 06-01-11 20:34

Jeg har Falck på begge biler i husstanden, men kan se det jo stort set break
even med FDM vejhjælp når man har 2 biler (jeg er godt klar over du får FDM
medlemsskabet med oven i hatten - men hvis vi holder det udenfor et
øjeblik.)

Det eneste jeg falder over er i FDMs betingelser:
""
1.3 Skal bilen transporteres, bestemmer du selv, om den skal køres
til værksted, bopæl eller andet bestemmelsessted i Danmark.
1.4 Er bilen bragt til værksted, og er man her ikke i stand til at
udføre reparationen, dækker abonnementet yderligere én
transport. Denne kørsel skal bestilles senest 24 timer efter
sidste transport. Er dette sket på en helligdag, fredag, lørdag
eller søndag, skal 2. kørsel bestilles senest førstkommende
hverdag. Der opkræves altid selvrisiko ved 2. kørsel, og der
køres kun til værksteder i Danmark.

""
Skal det tolkes sådan at hvis man får den kørt hjem og du ikke selv kan lave
den. Så kan man få den kørt på værksted, eller skal det tolkes som det
falder ind under 1.4 at det skal ske inden 24timer?
Jeg har altid valgt at få mine biler kørt hjem, men det er selvfølgelig
klart hvis delene skal skovles op fra motorvejen er det en anden historie

Falck har en lignende vag formulering der gør det lidt uigennemskueligt
""
Assistance ydes enten i form af udbedring af skaden på stedet eller i form
af bjærgning, transport, starthjælp eller brændstofudbringning. Eventuelt
udleverede reservedele samt brændstof betales af kunden.
Du vælger selv, om det havarerede køretøj skal transporteres til et
værksted, din bopæl eller et andet bestemmelsessted i Danmark. Skal
køretøjet repareres, transporterer vi det én gang pr. driftstop"

Andre faldgrupper jeg har overset? (udover den åbenlyse med 100/assistance)

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : alexbo

Dato : 07-01-11 11:04

"Dennis Boutrup" skrev

> [...]

> Skal det tolkes sådan at hvis man får den kørt hjem og du ikke selv kan
> lave den. Så kan man få den kørt på værksted,

Det det står er at får du kørt den på et værksted der ikke kan lave den, får
du en transport til, du må jo selv vide om du kan lave den hjemme, så du kan
ikke få den hjem, og senere på værksted.
Men man kan da få den hjem og lave den, og 3 dage efter kan den ikke køre,
så bliver den transporteret til værksted.

> [...]
> værksted, din bopæl eller et andet bestemmelsessted i Danmark. Skal
> køretøjet repareres, transporterer vi det én gang pr. driftstop"

Jeg synes ikke det er vagt formuleret, én transport pr. driftstop til
valgfrit sted.
Pr. driftstop er jo bare for at fortælle at man kan få transporteret flere
gange, men det skal være forskellige "skader".

Men også her kan man jo reparere hjemme, og så opstår der en ny fejl der
kræver værksted.

Jeg tror ikke de tager det så nøje, men vil begrænse folks brug af
abonnementet til at transportere en halvt adskilt bil rundt mellem hjemmet,
værkstedet, maleren og sommerhuset.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 07-01-11 21:20

> Jeg har Falck på begge biler i husstanden, men kan se det jo stort set
> break even med FDM vejhjælp når man har 2 biler (jeg er godt klar over du
> får FDM medlemsskabet med oven i hatten

Hvis det kun er dig der bruger den ene bil kan du også kigge på falck super.
Den dække en bil og en person. Så notere man konens bil og sig selv hos
falck og er derefter dækker uanset hvad man brækker ned med af biler eller
mc'er.

Den gratis lånebil er dog udfaset siden jeg havde det abb (dengang havde jeg
plader på 3 mc'er og 2 biler) og falck super er det abb der giver bedste
udlandsdækning hvis man ikke har kasko.

Men på de alm abb. er vilkårene nu ret ens.

Du kan sikkert finde folk der har dårlige eller gode erfaringer med begge...

Jeg havde engang en ustabil aprilia mc. Med den fik jeg testet servicen hos
DAH grundigt. Tror den var med 5-6 gange 1998 til 2003. Intet at udsætte på
ydelsen eller responstiden.

Dvs på nær da jeg ikke fik betalt rettidigt da jeg flyttede i 2002.
Girokortet kom efter at jeg var fraflyttet valby og pga det nye hus og 3
ugers ferie til at gøre det beboeligt gik det hverken værre eller bedre end
at aprilia'en vælter i stormvejr i odense mens jeg selv tuller rundt på en
af de små øer syd for fyn. Vel tilbage en søndag eftermiddag kan jeg
konstatere at benzinen er løbet fra tanken og i motoren (og jeg ikke kunne
få liv i den). Men da jeg var i "restance" var der ingen hjælp at hente fra
DAH. Enten var det mod timebetaling eller også skulle jeg tage til valby
efter girokortet, betale det på posthuset mandag og så dernæst tilkalde dem
igen... Løsningen blev at fruen måtte komme de 200km ned til med bil og
trailer... (Ja, selvfølgelig er det mit ansvar at betale mine regninger
rettidigt, men lidt større fleksibilitet ville have været værdsat)

Så havde vi en skoda fabta der kom med DAH (viste sig bare at være en sten
der havde kilet sig fast ved bremseskiven - men fruen turde ikke køre videre
da det lød "meget grimt") men der bukkede DAH en skærmkant ved fastgørelsen.
Ingen af os så bilen blive spændt fast, og selvfølgelig heller ikke da den
blev losset på værkstedet. Det var en blød bule i kanten som jeg er sikker
på var lavet ved at stroppen var kommet til at trykke imod .... Den ville de
ikke æde da jeg ikke kunne bevise det var dem dem havde lavet den...

Så havde jeg perioden med falck super. Der brød xt'en sammen i kbh on jeg
fik den lånebil jeg havde krav på. Det tog bare meget lang tid. Brød ned i
valby og først 2 timer senere var jeg kørende i Avis bil fra centrum af kbh.
Reklamen lover jo nærmest at de kommer med en lånebil inden for
minutgarantien....

Mit andet brug af falck var med smarten i sommeren 2009, hvor alt gik
galt.... Der en længere tråd om det her:
http://www.smartklubdanmark.dk/smart/forum/viewtopic.php?f=8&t=1740&hilit=falck

Pt har jeg vejhjælp på bilerne igennem forsikringen(gf) og mc'en ved fdm.
Begge ordninger køres af DAH