Garanti på reparation
Fra : investering

Dato : 06-01-11 07:44

Hej

Jeg købte et Sony LCD TV for 2½ år siden. Gennem reklamationsperioden
blev panelet udskiftet 2 gange.
Panelet blev skiftet lige inden udløb af reklamationsperioden. Nu godt
6 mdr. efter er problemet opstået igen.
Nu er reklamationsperioden for tv’et udløbet, men jeg troede man fik
en ny reklamationsperiode for de udskiftede dele.

Sony fortæller at de kun giver 3 mdr. garanti på reservedele.
Jeg kan ikke finde noget specifikt på dette på nettet – er der nogen
der kan hjælpe?

Mike

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-11 16:53

investering skrev:

> Jeg købte et Sony LCD TV for 2½ år siden. Gennem reklamationsperioden
> blev panelet udskiftet 2 gange.
> Panelet blev skiftet lige inden udløb af reklamationsperioden. Nu godt
> 6 mdr. efter er problemet opstået igen.

Hvis det er præcis samme fejl alle tre gange, så forældes dit
krav først når der er gået 3 år efter at du første gang gjorde
opmærksom på problemet.

Det har ikke længere nogert med reklamationsfristen (1) at gøre,
og sælger kan heller ikke undskylde sig med egne regler (2).

1. Du har overholdt reklamationsfristen fordi du reklamerede før
der var gået 2 år. At den nu er udløbet, betyder intet for en
fejl der *er* anmeldt.

2. Din reklamation etablerede et krav mod sælger. Et almindeligt
krav forældes først når der er gået 3 år fra det blev etableret.

> Nu er reklamationsperioden for tv’et udløbet, men jeg troede man fik
> en ny reklamationsperiode for de udskiftede dele.

Det gør man også. Det er en anden måde at angribe problemet på.
Du vil få ret ved forbrugerklagenævnet.

Men du kan forholde dig til at du har anmeldt en fejl inden for
fristen som sælger *stadig* ikke har magtet at afhjælpe
(ordentligt). Da han har forsøgt sig to gange allerede, har du
alle købers 4 muligheder

1. reparation (er forsøgt uden held)
2. omlevering - et nyt apparat magen til
3. nedslag i pris (det er vist ikke specielt attraktivt)
4. hævet handel.

Hævet handel betyder at du skal have *alle* dine penge tilbage
uanset hvad apparatet måtte koste i dag.

--
Bertel