/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti på reparation
Fra : investering


Dato : 06-01-11 07:44

Hej

Jeg købte et Sony LCD TV for 2½ år siden. Gennem reklamationsperioden
blev panelet udskiftet 2 gange.
Panelet blev skiftet lige inden udløb af reklamationsperioden. Nu godt
6 mdr. efter er problemet opstået igen.
Nu er reklamationsperioden for tv’et udløbet, men jeg troede man fik
en ny reklamationsperiode for de udskiftede dele.

Sony fortæller at de kun giver 3 mdr. garanti på reservedele.
Jeg kan ikke finde noget specifikt på dette på nettet – er der nogen
der kan hjælpe?

Mike

 
 
Bertel Lund Hansen (06-01-2011)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 06-01-11 16:53

investering skrev:

> Jeg købte et Sony LCD TV for 2½ år siden. Gennem reklamationsperioden
> blev panelet udskiftet 2 gange.
> Panelet blev skiftet lige inden udløb af reklamationsperioden. Nu godt
> 6 mdr. efter er problemet opstået igen.

Hvis det er præcis samme fejl alle tre gange, så forældes dit
krav først når der er gået 3 år efter at du første gang gjorde
opmærksom på problemet.

Det har ikke længere nogert med reklamationsfristen (1) at gøre,
og sælger kan heller ikke undskylde sig med egne regler (2).

1. Du har overholdt reklamationsfristen fordi du reklamerede før
der var gået 2 år. At den nu er udløbet, betyder intet for en
fejl der *er* anmeldt.

2. Din reklamation etablerede et krav mod sælger. Et almindeligt
krav forældes først når der er gået 3 år fra det blev etableret.

> Nu er reklamationsperioden for tv’et udløbet, men jeg troede man fik
> en ny reklamationsperiode for de udskiftede dele.

Det gør man også. Det er en anden måde at angribe problemet på.
Du vil få ret ved forbrugerklagenævnet.

Men du kan forholde dig til at du har anmeldt en fejl inden for
fristen som sælger *stadig* ikke har magtet at afhjælpe
(ordentligt). Da han har forsøgt sig to gange allerede, har du
alle købers 4 muligheder

1. reparation (er forsøgt uden held)
2. omlevering - et nyt apparat magen til
3. nedslag i pris (det er vist ikke specielt attraktivt)
4. hævet handel.

Hævet handel betyder at du skal have *alle* dine penge tilbage
uanset hvad apparatet måtte koste i dag.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/         FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste