Privat lån
Fra : Kert Rats

Dato : 04-01-11 16:43

Kan jeg låne et familiemedlem et givent beløb uden at deklarere det over for
skattevæsenet eller andre myndigheder?
Beløbet er på 50.000 kroner. Er der en beløbsgrænse over hvilken deklaration
er påkrævet?

Venligst

Kert Rats

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-01-11 17:31

Den 04-01-2011 16:42, Kert Rats skrev:
> [...]
> skattevæsenet eller andre myndigheder?
> Beløbet er på 50.000 kroner. Er der en beløbsgrænse over hvilken deklaration

Ja det kan du sagtens.

Du skal dog være opmærksom på de begrænsede muligheder for låntagers
skattefradrag for renter, idet i indgår i et interessefællesskab.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Mcwm

Dato : 04-01-11 19:12

Den 04-01-2011 17:31, Kasper Demant skrev:
> Du skal dog være opmærksom på de begrænsede muligheder for låntagers
> skattefradrag for renter, idet i indgår i et interessefællesskab.
Supplerende spørgsmål.

I fald man udlåner privat, skal der så ligge skriftlige aftaler og skal
disse have en tilbagebetalingsdato på.

Jeg spørger, fordi lånet ellers kunne opfattes som gave, som jeg har
andre regler.

Venligst
Mcwm

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-01-11 21:37

Den 04-01-2011 19:11, Mcwm skrev:
> [...]
> disse have en tilbagebetalingsdato på.
>
> Jeg spørger, fordi lånet ellers kunne opfattes som gave, som jeg har

Det er selvfølgelig en god idé (også ud fra andre juridiske aspekter end
skatteretligt) at lave et dokument på et lån som du beskriver.

I skatteretten er der et forhøjet dokumentationskrav for handlinger
foretaget inden for et interessefællesskab, så jeg kan kun anbefale at
lave dokumentet.

Jeg kan fortælle dig lidt mere hvis du fortæller mig hvordan du er
relateret til låntager

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-11 21:56

Mcwm skrev:

> I fald man udlåner privat, skal der så ligge skriftlige aftaler og skal
> disse have en tilbagebetalingsdato på.

Jeg mener at f.eks. forældre der vil låne deres børn mange penge,
skal lave et dokument hvoraf det fremgår at lånet er rente- og
afdragsfrit og at det kan opsiges med øjeblikkeligt varsel. Det
sidste er vigtigt. Jeg ved dog ikke hvilke regler der regulerer
det.

--
Bertel

Fra : Kasper Demant

Dato : 04-01-11 22:05

> [...]
> afdragsfrit og at det kan opsiges med øjeblikkeligt varsel. Det
> sidste er vigtigt. Jeg ved dog ikke hvilke regler der regulerer

Hvis lånet er givet inden for gaveafgiftskredsen er der ikke hjemmel i
boafgiftloven til at beregne gaveafgift af den kapitaliserede værdi af
et rentefrit familielån.

Er vi derimod uden for gaveafgiftskredsen kræves det umiddelbart at
lånet er på anfordringsvilkår, hvis låntager skal undgå at blive
indkomstskattepligtig af rentefriheden

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kert Rats

Dato : 09-01-11 10:55

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er vi derimod uden for gaveafgiftskredsen kræves det umiddelbart at lånet
> er på anfordringsvilkår, hvis låntager skal undgå at blive

Jeg har lånt min bror 50.000 kroner, og pengene er overført til hans konto.
Så langt, så godt.
Nu er jeg i tvivl om ordlyden af det gældsbevis (eller hvad det hedder i
fagsproget), som min bror og jeg skal udfærdige.
Kan du henvise til et eksempel på, hvad gældsbeviset skal indeholde?

Jeg skal sige, at jeg hverken er juridisk eller økonomisk ekspert, så din
hjælp vil være meget værdsat.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-01-11 12:30

Den 09-01-2011 10:54, Kert Rats skrev:
> [...]
> Kan du henvise til et eksempel på, hvad gældsbeviset skal indeholde?
>
> Jeg skal sige, at jeg hverken er juridisk eller økonomisk ekspert, så din

Hvis du giver mig din e-meiladresse, kan jeg sende dig et eksempel på et
gældsbrev til rentefrit familielån

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kert Rats

Dato : 09-01-11 13:12

> Hvis du giver mig din e-meiladresse, kan jeg sende dig et eksempel på et
> gældsbrev til rentefrit familielån

Tusind tak, Kasper.

Min e-mail-adresse er sg snabel a info punktum det kå.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-01-11 20:18

Den 09-01-2011 13:12, Kert Rats skrev:
> [...]
>>

> Tusind tak, Kasper.
>
> Min e-mail-adresse er sg snabel a info punktum det kå.

sendt, hvis jeg da kunne tyde den kryptiske e-mailadresse

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kert Rats

Dato : 11-01-11 16:54

> sendt, hvis jeg da kunne tyde den kryptiske e-mailadresse

Modtaget.
Tak for hjælpen, Kasper. Du er en guttermand!

Venligst

Kert Rats

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-11 22:07

Bertel Lund Hansen skrev den 04-01-2011 21:56:

> [...]
> afdragsfrit og at det kan opsiges med øjeblikkeligt varsel. Det
> sidste er vigtigt. Jeg ved dog ikke hvilke regler der regulerer

Det hedder: Anfordringslån

http://www.ret-raad.dk/private/articles/article%20list/proxy/article%20list/rentrefri%20familielaan.aspx

Havde beløbet været noget større, så ville jeg såmend tage det
anfordringslåne-dokument man underskriver og bede SKAT om BINDENDE SVAR!
Det koster 300 kroner og er nok den bedste "forsikring" mod senere
problemer med SKAT.

Privat indlæg og alle de andre sædvanlige forbehold.
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-11 13:43

Den 09/01-2011 klokken 12:30, skrev
i <i%gWo.64138$3Z7.53850@unlimited.newshosting.com>:

> Hvis du giver mig din e-meiladresse, kan jeg sende dig et eksempel på et
> gældsbrev til rentefrit familielån

Hej Kasper, du kunne vel ikke lokkes til at sende en kopi til mig - også?

Med venlig hilsen,
Kjeld kjeldn(snabela)ddf(punktum)dk

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-01-11 20:18

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-11 21:12

Den 09/01-2011 klokken 20:18, skrev
i <6SnWo.15058$pv1.7@unlimited.newshosting.com>:

> sendt, hvis jeg da kunne tyde den kryptiske e-mailadresse

Modtaget ok. Tusind tak.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Preben

Dato : 09-01-11 21:38

Den 09.01.2011 kl. 20:18 skrev Kasper Demant <news@kwdemant.dk>:

> sendt, hvis jeg da kunne tyde den kryptiske e-mailadresse

Kunne du ikke overtales til at klippe det væk, du ikke svarer på?
Nu har du efterhånden qoutet 6-7 indlæg, som ikke er relevante i
forbindelse med dit svar.

--
mvh/Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 09-01-11 22:53

Den 09-01-2011 21:37, Preben skrev:

> Kunne du ikke overtales til at klippe det væk, du ikke svarer på?
> Nu har du efterhånden qoutet 6-7 indlæg, som ikke er relevante i
> forbindelse med dit svar.

Jeg beklager og vil forsøge at huske det i fremtiden

Vh.
Kasper Demant
ba.jur