ejerboliger
Fra : Wilstrup

Dato : 02-01-11 23:40

En sjov diskussion er opstået som jeg godt kunne tænke mig at få et
juridisk svar på,hvis det er muligt.

Det drejer sig om følgende:

En lejlighed; her kan ejeren bestemme om der må holdes husdyr (hunde)-
med mindre vedkommende er blind og har en førerhund.

Men hvad med en andelslejlighed -kan foreningen dér bestemme at man IKKE
må holde hund?
Og hvordan ligger det med en aktielejlighed?

Et parcelhus: Kan grundejerforeningen bestemme at man ikke må holde
hund? Og hvis ja, iflg. hvilken lovhjemmel?

Endelig: Hvad med et rækkehus?

Det burde måske være indlysende for mange, men jeg har opdaget at det
åbenbart ikke alt der følger logikkens regler på området, derfor
spørgsmålet.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-11 23:59

On 2011-01-02 23:40:13 +0100, Wilstrup said:

> Det drejer sig om følgende:
>
> En lejlighed; her kan ejeren bestemme om der må holdes husdyr (hunde)-
> med mindre vedkommende er blind og har en førerhund.

Delvist - nøgleordet er vedtægterne der kan indeholde bestemmelser
omkring husdyrhold.

/JHP

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-11 00:01

Wilstrup wrote:

> [...]
>
> En lejlighed; her kan ejeren bestemme om der må holdes husdyr (hunde)-
> med mindre vedkommende er blind og har en førerhund.

Via retten til at fastsætte et ordensreglement.

> Men hvad med en andelslejlighed -kan foreningen dér bestemme at man IKKE
> må holde hund?

Samme via ordensregler (forskellen er blot at det er foreningen og ikke
en udlejer som har retten til at fastsætte disse regler).

> Og hvordan ligger det med en aktielejlighed?

Samme svar, ligeledes for ejerforeninger.

> Et parcelhus: Kan grundejerforeningen bestemme at man ikke må holde
> hund? Og hvis ja, iflg. hvilken lovhjemmel?

Det kan jeg ikke tro. Grundejerforeningen kan ikke fastsætte et
ordensreglement som rækker ind på de enkelte parceller.

> Endelig: Hvad med et rækkehus?

Det må være samme svar, under forudsætning af at hver enkelt ejendom har
din egen matrikel. Rækkehuse kan i princippet også være organiseret som
en ejerforening (typisk hvis området hvor husene er bygget på ikke kunne
udmatrikuleres), og så kan ejerforeningen formentligt forbyde hunde.

--
Jesper Lund

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 02-01-11 17:13

On 3 Jan., 00:01, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Det kan jeg ikke tro. Grundejerforeningen kan ikke fastsætte et
> ordensreglement som rækker ind på de enkelte parceller.

Det gør de nu som regel ikke desto mindre. Men sanktionsmuligheder er
der ikke rigtig nogle af - hvilket i øvrigt vist i praksis også gælder
ejerforeninger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-11 01:22

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Det gør de nu som regel ikke desto mindre. Men sanktionsmuligheder er
> der ikke rigtig nogle af - hvilket i øvrigt vist i praksis også gælder
> ejerforeninger.

Der er ejerlejlighedslovens §8 (ikke den nemmeste proces, men dog en
mulighed som ikke er til stede i grundejerforeninger).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-11 16:25

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Gad godt se nogle domme på dén paragraf. Har indtryk af, at den nærmest
> er der til pynt.

Blok nævner et par domme i Ejerlejligheder, 3 udgave på pp. 193-199 (hvor
han i en meget lang diskussion understreger at der skal være tale om
ganske betydelig misligholdelse).

U 1985.264 Ø: dømt til fraflytning fordi alkoholiseret (ex-)samlever var
til betydelig gene for øvrige beboere. Kravet støttede sig dog ikke
direkte på §8 men en vedtægtspassus med lignende indhold.

VLD 17/11/92 (B 1070/1992): støjproblemer var ikke tilstrækkeligt at at
kræve fraflytning efter §8.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-01-11 03:32

Jan Kronsell wrote:

> Hvad gør man, hvis der er bopælspligt?

Sælger, lejer ud, eller venter på at kommunen indsætter en lejer. Et af
de to førstnævnte vil nok være at foretrække.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-01-11 00:38

Jan Kronsell wrote:

> Det jeg har hørt er, at der kan være servitutter på en ejendom, som
> kræver at ejeren selv bebor lejligheden. Et par i min omgangskreds fik
> ikke lov til at købe en ejerlejlighed i Korsør til deres barn, fordi det
> var et krav, at de selv skulle bebo den.

Er du sikker på at det ikke var en andelslejlighed?

Et sådant servitut kan meget let forringe ejerlejlighedens værdi, og der
kan være problemer med at optage pantesikrede lån (skal panthaveren bebo
lejligheden, hvis den overtages på en tvangsauktion som ufyldestgjort
pant?). Den sidste problematik havde man glemt at tænke over da der givet
mulighed for pant i andelsbeviser (overtagelse via misligeholdt pant
skulle stadig godkendes af bestyrelsen, og sæt nu de ikke ville det).

--
Jesper Lund