Fjerne motorolie fra fliser
Fra : jdp

Dato : 01-01-11 11:49

Haves: 2 liter godt brugt motorolie lækkert fra en utæt motor (møg
oliekølerpakning) på ca. 1 m2 herregårdssten.
Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne
gælder ikke

/Jonas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-01-11 20:12

jdp sendte dette med sin computer:
> at skifte fliserne
> gælder ikke

Heller ikke at vende dem? (ved ikke om de er ens på begge sider?)

Ellers cementpulver (hvis det harmonerer med farven) eller kattegrus

Helt tar det dog ikke olien

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jens Hansen

Dato : 01-01-11 21:18

"jdp" skrev i meddelelsen
<Haves: 2 liter godt brugt motorolie lækkert fra en utæt motor (møg
<oliekølerpakning) på ca. 1 m2 herregårdssten.
<Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne
<gælder ikke
<
</Jonas

Efter en "vask" eller to, er de som nye igen, og resten ser gamle ud.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4707109244&n=1227180038&pn=1227197147
eller
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1557&n=10

Men det er ikke sundt for jorden => kemi og natur passer ikke sammen

Hilsen
Jens

Fra : Ivan Madsen

Dato : 01-01-11 21:29

On Sat, 1 Jan 2011 21:18:00 +0100, "Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com>
wrote:

> [...]
>http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1557&n=10
>
>Men det er ikke sundt for jorden => kemi og natur passer ikke sammen

Vi er vel ude i noget, der koster tæt på millionklassen af "forurenet
jord" at rydde op efter.) Håb på, at kommunen ikke opdager dit
problem og registrerer din grund som "klasse 2" forurenet. (klasse 2
er den med, at man har formodning om forurening men ikke omfanget) -
fuck, den er grim.

Fra : Ivar

Dato : 01-01-11 22:46

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> problem og registrerer din grund som "klasse 2" forurenet. (klasse 2
> er den med, at man har formodning om forurening men ikke omfanget) -

Rolig nu! Hvor meget af det motorrens, der bliver solgt i Danmark,
tror du på et eller andet tidspunkt kommer på fliser eller vejbane?

Fra : Ivan Madsen

Dato : 02-01-11 06:36

On Sat, 01 Jan 2011 22:46:14 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Rolig nu! Hvor meget af det motorrens, der bliver solgt i Danmark,
>tror du på et eller andet tidspunkt kommer på fliser eller vejbane?

Du har fuldstændig ret - og jeg er helt rolig. Det var egentlig ment
som en joke, kan godt se det ikke lykkedes helt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-11 13:28

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Du har fuldstændig ret - og jeg er helt rolig. Det var egentlig ment
> som en joke, kan godt se det ikke lykkedes helt.

Forkert. Ivar har ikke lært at læse smileys endnu :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Mureren

Dato : 08-01-11 06:51

> [...]
> problem og registrerer din grund som "klasse 2" forurenet. (klasse 2
> er den med, at man har formodning om forurening men ikke omfanget) -

Det er ikke korrekt.

Vidensniveau 1 er det rigtige.
Her kortlægges grunden som regel fordi man har mistanke om forurening,
ud fra eksisterende eller tidligere arealbenyttelse.
(renseri, mejeri, tankstation, kemi el. lignende)

Vidensniveau 2 bliver du først registreret på når der er udført
undersøgelser på grunden, og forureningen er påvist.
Det betyder dog ikke nødvendigvis den er afgrænset horisontalt og
vertikalt, ej heller i intensitet.

Men du har helt ret i det er noget grimt noget, man absolut skal gøre
alt for at undgå!
Og hvis du har handlet groft uagtsomt (culpa) ser du også kun røven af
dit forsikringsselskab!
(de med private villa-olietanke er især i farezonen, mange overholder
ikke sløjfningsterminerne!)

Mvh.
Mureren

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 01-01-11 21:48

"jdp" <time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Dup og vask området med motorrens og en skurebørste. Drys derefter et lag
oliesugende granulat på - ved ikke lige hvad det hedder - .
Lad dette suge et døgns tid og skyl så efter med 100 grader varmt vand.

Palle

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 02-01-11 10:00

Palle Bugtrup skrev:
> Drys derefter et lag oliesugende granulat på - ved ikke lige hvad det hedder

"Kattegrus"

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-11 08:33

"Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne
gælder ikke

Har før haft held med at brænnde pletterne væk.
De skal helst være friske, hæld sprit på og sæt ild til. Skal gentages flere
gange, derefter slibes med en håndfuld sand og foden.

Er dog nok måske mere egnet til små pletter.

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5748 (20101231) __________

http://www.eset.com

Fra : C. Caspersen

Dato : 02-01-11 11:06

"jdp" <time_error@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne
gælder ikke

------------

Tæpperens - og det er ikke en joke.

/Caspersen

Fra : Per

Dato : 02-01-11 11:51

jdp wrote:
> [...]
> oliekølerpakning) på ca. 1 m2 herregårdssten.
> Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne

Du har fået en masse gode svar.

Jeg ville afslutte med en gang højtryksspulning. Det har gjort underværker
på mine fliser.

/ Per

Fra : ABJ

Dato : 02-01-11 12:09

> Jeg ville afslutte med en gang højtryksspulning. Det har gjort underværker
> på mine fliser.
>
> / Per

Ja, det river overfladen op så fliserne hurtigt bliver grimme igen.

Aksel

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-01-11 13:30

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du har fået en masse gode svar.
>
> Jeg ville afslutte med en gang højtryksspulning. Det har gjort underværker
> på mine fliser.

Jeg har hældt kattegrus i min nyligt overtagne garage, der lugtede af
maskinolie, den var blevet brugt som maskinværksted (drejnining m.m). Til
min store overraskelse er lugten væk ....

Men med vådt fodtøj bliver alt rødt udenfor :)
--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Peter

Dato : 02-01-11 19:58

> [...]
>oliekølerpakning) på ca. 1 m2 herregårdssten.
>Ønskes: Fidus til at fjerne det mørke skjold - at skifte fliserne

Almindelig universal rengøring med salmiak kan sagtens klare sådan en sag og
så er det billigt.
Sprøjt på med blomster sprøjte, skrub og spul med vand, gentag om
nødvendigt.

Mvh Peter

Fra : Kanstrup

Dato : 05-01-11 06:45

> Men det er ikke sundt for jorden => kemi og natur passer ikke sammen
>
> Hilsen
> Jens

Ahva'ba?

Naturen _ER_ kemi - der er kemi i næsten alt, og du må sgu meget
undskylde men jeg er _træt_ af at man sidesætter "kemi" med noget der
er dårligt. Uden kemi havde du ikke den computer du lige brugte, den
bil du sikkert har, den bolig du sikkert bor i, det tøj du (måske) har
på, den forventede levetid du har tilbage, den øl eller vin du nyder
at drikke, det brød du spiser, osv.

Er gødning ikke sundt for jorden? (kemi)
Er regn ikke sundt for jorden? (kemi - livsfarlig dihydrogenoxid))
Er kalk ikke sundt for nogle jorde? (kemi)

Undskyld på forhånd - det er bare for langt ude at afspore en tråd med
ens egne fuldstændige ligegyldige kæpheste

- Kanstrup

PS: til OP - hvis det ER herregårdssten af den gamle slags med rumlede
kanter, så er de ens på begge sider, og jeg tror ærlig talt det bliver
pænest at vende de 34 sten der er tale om.