arveret?
Fra : Wilstrup

Dato : 31-12-10 12:21

Et indviklet arvespørgsmål: Et forældrepar har to børn. Begge børnene er
gift. Den ene forældre til de to søskende dør, og enken sidder i
uskiftet bo og gifter sig ikke igen. Af de to søskende har henholdsvis
tre og to børn. Den med de tre børn dør pludselig. Tilbage har vi så en
situation hvor der tilbage er en enke med tre børn. Arver hendes børn
efter afdøde eller er det kun enken?
Når afdødes anden forældre dør, hvem arver så? Det forudsættes at der
ikke er skrevet testamente.

A. mener at den ene søskendes tre børn må deles om arven med den anden
levende søskende i forholdet 50/50 -således at de tre børn må dele 50
procent af arven, meden den levende søskende arver 50 procent.
B. mener at de tre børn intet arver fra deres bedsteforældre, og at den
levende søskende arver det hele.

Hvem af de to har ret, om nogen af dem har?

Et andet spørgsmål:

Hvis den ene part af et ægtepar dør, er det så automatisk den anden part
der arver det hele eller er det kun evt. børn?

A.Mener at det kun er den ene ægtepart der arver -børnene får ingenting.
B. Mener at det kun er børnene der arver

Begge under forudsætning af at der ikke er skrevet testamente.

Et tredje spørgsmål:

Hvis afdødes enke i første spørgsmål gifter sig igen, skal vedkommende
så skifte med sine børn -og i så fald hvad er tidsgrænsen for hvornår de
kan gøre deres evt. krav gældende - og kan den nygifte enke i det hele
taget undlade at skifte i den situation eller er det noget at enken skal
gøre?

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 31-12-10 10:31

On 31 Dec., 12:20, "Wilstrup" <ni...@bixen.invalid> wrote:

> Når afdødes anden forældre dør, hvem arver så? Det forudsættes at der
> ikke er skrevet testamente.

Det er bestemt ikke kompliceret: Efter dansk ret arver man efter et
stirpalsystem, hvor en død persons børn træder i den afdødes sted som
arvinger, og dermed deler den afdødes arv. Man arver således sine
forældre ligeligt fordelt mellem søskende. Dør en søskende, træder
dennes evt. børn i den søskendes sted og arver dennes lod ligeligt
fordelt mellem sig, osv. Man arver ikke bedsteforældre, hvis der er en
forældre "imellem", dvs. jeg kan ikke arve min mormor, hvis min mor
lever. Hvis min mor er død, og min far lever, arver jeg (og mine evt.
søskende). af de to har ret, om nogen af dem har?

> Hvis den ene part af et ægtepar dør, er det så automatisk den anden part
> der arver det hele eller er det kun evt. børn?

Hvis ikke der er mulighed og/eller ønske for uskiftet bo, arver
ægtefællen halvdelen, mens børnene deler resten, Arvelovens § 9. Her
træder børne- og oldebørn også ind som arvinger, hvis der ikke er
børn. Kun hvis der ingen livsarvinger er, arver ægtefællen det hele.

> [...]
> kan gøre deres evt. krav gældende - og kan den nygifte enke i det hele
> taget undlade at skifte i den situation eller er det noget at enken skal

Om uskiftet bo:
Der er kun krav om skifte, hvis der er særbørn, dvs. hvis den afdøde
ægtefælle har børn med en anden end den længstlevende. Disse særbørn
kan dog give tilladelse til uskiftet bo. Hvis alle børn er fælles, kan
den længstlevende beslutte, om der skal skiftes eller ej.

Mht dit spørgsmål, så skal der skiftes, hvis længstlevende indgår nyt
ægteskab.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Wilstrup

Dato : 31-12-10 23:01

"Kevin Borbye Edelvang" skrev i meddelelsen

> [...]

den længstlevende beslutte, om der skal skiftes eller ej.

Mht dit spørgsmål, så skal der skiftes, hvis længstlevende indgår nyt

-Jeg takker for svarene som jeg vil studere nærmere.

Fra : Søren Bay

Dato : 05-01-11 23:28

> Mht dit spørgsmål, så skal der skiftes, hvis længstlevende indgår nyt
> ægteskab.

Er det ved lov? og i givet fald er det noget der er ændret for nyligt?

Min mor døde i 1997 og min far fortsætter i uskiftet bo, med mit
samtykke (min søster var under 18). Min far finder senere en kæreste
(med to børn), sælger mit barndomshjem og bygger nyt hus med kæresten.
Et par år senere gifter de sig. Skulle der have været skiftet bo inden
giftemålet og i så fald burde det så have poppet op i et eller andet
system eller skal man selv gøre opmærksom på at boet skal skiftes?

Skal det gøres nu på bagkant?

//Søren