Sende kreditkort data i email
Fra : Rado

Dato : 31-12-10 11:37

Jeg har et online abonnement hos et firma i USA, de trækker automatisk
et beløb på mit kreditkort for en fornyelse af abonnementet, hver gang
det udløber.

Nu har jeg så fået et andet kreditkort, og skal have opdateret mine
data hos dem så de kan trække på det i stedet. Dertil har de sendt
mig en formular pr email, så jeg skal udfylde og returnere, enten pr
brev, fax eller email.

Jeg kvier mig lidt ved at sende pr brev eller email, for der er jo -
nok især ved email - en risiko for at andre få fat i data. Har bare
ikke lige adgang til en fax. Hvis jeg sender pr email, og nogen skulle
få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
tilladt måde at videregive den slags informationer på?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Ole C

Dato : 31-12-10 12:14

Rado skrev blandt andet:

> [...]
> få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
> tilladt måde at videregive den slags informationer på?

Hvis abonnementet blev oprettet nettet, må det vel også kunne lade sig gøre
at opsige den tilknyttede betalingsaftale på nettet - og så nytegne den?
Sådan foregik hos det mobilselskab hvor jeg var abonnent, da jeg sidst fik
nyt kreditkort.

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 31-12-10 14:36

On Fri, 31 Dec 2010 12:13:32 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

> [...]
>Sådan foregik hos det mobilselskab hvor jeg var abonnent, da jeg sidst fik

Det kan jeg godt ja, men det abonnement jeg har et et discount
abonnement og vil blive fornyet til discount prisen (ca. 400kr). Skal
jeg nytegne vil det koste det dobbelte. Så det er ikke så smart...

Fra : Ole C

Dato : 01-01-11 15:17

Rado skrev blandt andet:

> Det kan jeg godt ja, men det abonnement jeg har et et discount
> abonnement og vil blive fornyet til discount prisen (ca. 400kr). Skal
> jeg nytegne vil det koste det dobbelte. Så det er ikke så smart...

Ok - det forstår jeg....

--
vh
Ole C

Fra : Erik Olsen

Dato : 31-12-10 12:41

Rado wrote:

> [...]
> få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
> tilladt måde at videregive den slags informationer på?

Jeg har tidligere sendt sådanne data i et antal e-mails hvor modtager
skal sammenstykke de rigtige data fra indholdet alle de fremsendte
e-mails.

Senere fik pågældende firma heldigvis en (mere) sikker løsning til
overførsel af kreditkortdata.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Rado

Dato : 31-12-10 14:47

On Fri, 31 Dec 2010 12:40:58 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Jeg har tidligere sendt sådanne data i et antal e-mails hvor modtager
>skal sammenstykke de rigtige data fra indholdet alle de fremsendte
>e-mails.

OK - bryder mig dog ikke om at gøre det alt for besværligt for dem.

Fra : Mcwm

Dato : 31-12-10 12:53

Den 31-12-2010 11:37, Rado skrev:

> [...]
> få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
> tilladt måde at videregive den slags informationer på?

Pak data i en password beskytte fil. Send filen til dem.

Lad passwordet være de gamle kontooplysninger. Dem skulle rette modtager
gerne være i besiddelse af.

Venligst
Mcwm

Fra : Rado

Dato : 31-12-10 14:49

On Fri, 31 Dec 2010 12:52:49 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Pak data i en password beskytte fil. Send filen til dem.
>
>Lad passwordet være de gamle kontooplysninger. Dem skulle rette modtager
>gerne være i besiddelse af.

Jeg har tænkt på at sende dem krypteret, og så sende password fra en
anden email konto, men det andet her er jo også en løsning. Hvis de
har det gamle kreditkortnummer on file ville det jo være ideelt.

Fra : Henrik Larsson

Dato : 31-12-10 13:06

> Hvis jeg sender pr email, og nogen skulle
> få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
> tilladt måde at videregive den slags informationer på?

Du kan sende kortnummer, udløbsdato og kontrolkode til alle butikker.
Banken hæfter for beløb hævet kun med ovenstående oplysninger.

Det er dog dit eget ansvar at informere banken ved "forkerte" hævninger.
Men de skal så tilbageføre pengene med det samme.

Mvh henrik

Fra : Rado

Dato : 31-12-10 14:55

On Fri, 31 Dec 2010 13:05:59 +0100, Henrik Larsson
<usenet@1.spambox.dk> wrote:

> [...]
>
>Det er dog dit eget ansvar at informere banken ved "forkerte" hævninger.
>Men de skal så tilbageføre pengene med det samme.

OK, men man skal vel bruge en forsvarlig forsendelsesmåde? Man har jo
pligt til at sørge for at oplysningene ikke kommer i hænderne på
uvedkommende. Er email OK i den sammenhæng?

Fra : N/A

Dato : 31-12-10 15:14

Fra : Henrik Larsson

Dato : 31-12-10 15:14

> Det er ikke noget du skal bekymre dig om. Så længe du er i god tro, og
> kun sender kontonummer, udløbsdato og kontrolcifre, har du dit på det rene.

Det gik lidt for hurtigt. Selvfølgelig kortnummer ikke kontonummer...

Altså du må sende kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre.

Mvh Henrik

Fra : Mcwm

Dato : 31-12-10 15:16

Den 31-12-2010 15:11, Henrik Larsson skrev:

> Det er ikke noget du skal bekymre dig om. Så længe du er i god tro, og
> kun sender kontonummer, udløbsdato og kontrolcifre, har du dit på det rene.

Dog bør lige i den sammenhæng nævnes at bøvlet, i fald det alligevel
bliver misbrugt, er OPs. Derfor gør det ikke noget, at man selv udviser
forsigtighed!

Venligst
Mcwm

Fra : Fred Thiesen

Dato : 01-01-11 03:31

On 31.12.2010 15:15, Mcwm wrote:

> Dog bør lige i den sammenhæng nævnes at bøvlet, i fald det alligevel
> bliver misbrugt, er OPs. Derfor gør det ikke noget, at man selv udviser
> [...]

Mit kreditkort er et ekte kreditkot (Mastercard) - i den forstand at
kortudsteder ikke kan trække penge på min bankkonto. De aner ikke engang
hvilken konto jeg har. Jeg får regningerne i postkassen efter at kortet
er benyttet, og jeg har altid tænkt at hvis det skulle ske at nogen
misbruger mit kort - ja så betaler jeg simpelthen ikke den regningen som
så kommer. Jeg har altså aldrig prøvet det, for misbrug har aldrig sket,
så det kan måske alligevel blive lidt bøvl med at få
forklaret forholdene.

mvh

FredT

Fra : Mcwm

Dato : 01-01-11 13:51

Den 01-01-2011 03:30, Fred Thiesen skrev:
> så det kan måske alligevel blive lidt bøvl med at få
> forklaret forholdene.
Jeg havde nu nærmere spærringer og udgifter til nyt kort i tankerne

Venligst
Mcwm

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-12-10 07:18

Rado skrev

> Jeg kvier mig lidt ved at sende pr brev eller email, for der er jo -
> nok især ved email - en risiko for at andre få fat i data.

Sandsynligheden?

I mit gamle job skulle jeg tit have login oplysninger til forskellige
sikrede netværk
Nogen af firmaerne var ret hysteriske med hvem de lukkede ind

Den alm fremgangsmåde var ip + brugenavn i een mail og adgangskode i
en anden mail
Spørgsmålet er så om de mente det var sikkert nok eller de bare ikke
vidste bedre?

- Peter

Fra : Rado

Dato : 31-12-10 15:36

On Fri, 31 Dec 2010 06:17:33 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Rado skrev

>Sandsynligheden?

Tja, jeg aner det ikke. Det er derfor jeg helst vil gøre det så
sikkert som muligt. Jeg har efterhånden fået misbrugt kreditkort 4
gange nu selvom jeg er temmelig påpasselig, og er ved at være lidt
træt af det

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-01-11 02:18

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sikkert som muligt. Jeg har efterhånden fået misbrugt kreditkort 4
> gange nu selvom jeg er temmelig påpasselig, og er ved at være lidt

Har du ikke en konto hos dem, som du bare kan logge ind på og så ændre
kreditkortoplysningerne?
Jeg har også en konto hos et firma i USA, og da jeg på et tidspunkt skiftede
kreditkort, loggede jeg bare ind på min konto og ændrede oplysningerne.
Herefter modtog jeg en mail fra dem, hvor jeg lige skulle kvittere for, at
det nu også var mig, som havde været inde og ændre på kontoen, inden de
ville acceptere ændringen. Rimeligt sikker metode.

Kurt

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 12:12

On Sat, 1 Jan 2011 02:17:56 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Har du ikke en konto hos dem, som du bare kan logge ind på og så ændre
>kreditkortoplysningerne?

Ja det er det normale, og det plejer jeg at gøre andre steder. men den
feature har de af en eller anden grund ikke her. Men nu har jeg sendt
oplysningerne krypteret, og brugt nogle oplysninger på kontoen som kun
de har adgang til, som password, og det fungerede OK.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-11 02:28

Rado skrev

> Tja, jeg aner det ikke. Det er derfor jeg helst vil g re det s
> sikkert som muligt. Jeg har efterh nden f et misbrugt kreditkort 4
> gange nu selvom jeg er temmelig p passelig, og er ved at v re lidt
> tr t af det

Jeg formoder at du er klar over hvor/hvornår dine kreditkort
oplysninger er opsnappet?
Så må du være ekstra påpasselig i de situationer
Du har vel også fået pengene tilbage minus selvrisiko?

Hvis din pung bliver nappet af en lommetyv en dag vil du så undlade at
gå uden for?

- Peter

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 12:41

On Sat, 1 Jan 2011 01:27:41 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Rado skrev

>Jeg formoder at du er klar over hvor/hvornår dine kreditkort
>oplysninger er opsnappet?

Det har i alle tilfælde været på nettet eller et sted i systemet da
mine kort med sikkerhed aldrig har været i hænderne på andre andre end
mig, eller er blevet tabt eller lignende.

Jeg har bl.a. fået at vide at medarbejdere hos en stor webhost i USA
jeg havde en konto hos har lækket oplysninger på et tidspunkt. En
anden gang var det også rimeligt let for mig selv at spore lækken til
et bestemt firma på grund af en emailadresse der var blevet misbrugt i
forbindelse med svindlen og som jeg kun havde brugt der.

Sidste gang var det FDB der selv udskiftede mit kort fordi de havde en
mistanke om misbrug. Mere sagde de ikke, og da jeg ikke har kunnet
finde nogen uautoriserede træk på kontoen formoder jeg det er deres
eget system (som jeg ved på et tidspunkt i starten blev manuelt
opdateret) der er blevet kompromitteret på en eller anden måde.

>Så må du være ekstra påpasselig i de situationer

Jeg er skam meget påpasselig, og handler aldrig med firmaer jeg ikke
stoler på. Men der er jo brådne kar i de fleste sammenhænge så man kan
aldrig være helt sikker.

>Du har vel også fået pengene tilbage minus selvrisiko?

Ja, har dog ikke oplevet at skulle betale selvrisiko.

>Hvis din pung bliver nappet af en lommetyv en dag vil du så undlade at
>gå uden for?

Næh, hvorfor tror du det?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-01-11 04:53

Rado skrev

> Næh, hvorfor tror du det?

Af angst for at den skulle blive nappet igen ...

- Peter

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 13:48

On Sat, 1 Jan 2011 03:53:05 -0800 (PST), Peter Lykkegaard
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

>Rado skrev

>Af angst for at den skulle blive nappet igen ...

Jeg mener jeg forholder mig rimeligt og fornuftigt til sikkerheden,
uden at over- eller underdrive.

Facts er at du kan købe kreditkortoplysninger på nettet i store
mængder til næsten ingen penge, og det skyldes for en stor del sløseri
fra brugernes side.

Fra : Dan

Dato : 31-12-10 20:53

> [...]
> få fat i mine data, hvordan er jeg så stillet rent juridisk? Er det en
> tilladt måde at videregive den slags informationer på?

Rent ujuridisk, så oplever jeg at mange kommunebiblioteker har en fax
stående til afbenyttelse mod et mindre vederlag. Du skriver godt nok ikke
hvor du bor henne i landet, men måske var dette en mulighed? :)

/Dan

Fra : KT

Dato : 31-12-10 22:48

?
"Dan" <a@b.dk> wrote in message

> Rent ujuridisk, så oplever jeg at mange kommunebiblioteker har en fax
> stående til afbenyttelse mod et mindre vederlag. Du skriver godt nok ikke
> hvor du bor henne i landet, men måske var dette en mulighed? :)

Hvad gør en fax bedre end email?

Der er vel mindst de samme muligheder for både fejlforsendelse og
fejlmodtager

Knud

Fra : Dan

Dato : 01-01-11 12:17

> Hvad gør en fax bedre end email?
En email er "nemmere" at opsnappe, forstået på den måde, at hans kreditkort
oplysninger kan blive misbrugt meget nemmere. ;)

> Der er vel mindst de samme muligheder for både fejlforsendelse og
> fejlmodtager
Nææ, der er ligeså stor chance for at du kommer til at gå ind til naboen,
som at taste forkert.
Jeg oplever at hvis man er usikker på om man har tastet det rigtige nummer,
så checker man da et par ekstra gange. :)

/Dan

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 12:51

On Sat, 1 Jan 2011 12:16:33 +0100, "Dan" <a@b.dk> wrote:

>Jeg oplever at hvis man er usikker på om man har tastet det rigtige nummer,
>så checker man da et par ekstra gange. :)

Jep, ellers er man da selv ude om et.

Fra : KT

Dato : 01-01-11 16:18

?
"Dan" <a@b.dk> wrote in message
> En email er "nemmere" at opsnappe, forstået på den måde, at hans
> kreditkort oplysninger kan blive misbrugt meget nemmere. ;)

Hvorfor skulle email være lettere at opsnappe? Går man direkte efter den
skal man da vide at den sendes.
Derimod er der altid en chance for fejltastning, således den leveres til
forkert modtager (måske på den anden side af jordklolden) samt at det kan
være en anden som administrerer modtagerens mailkonto og som dermed tager
oplysningen til sig.

> [...]
> Jeg oplever at hvis man er usikker på om man har tastet det rigtige
> nummer, så checker man da et par ekstra gange. :)

Der er præcis ved email chance for fejltastning, således at faxen ender på
den anden side af jordklolden.
Endelig vil en fax næsten altid ende på en faxmaskine - og der er da ingen
kontrol med hvem der henter indkomne fax og hvor de afleveres.
Der er da mindst ligesåmange (samme) fejlkilder som ved email!

Knud
stor chaSom før er der flere

Fra : Dan

Dato : 01-01-11 21:10

> Hvorfor skulle email være lettere at opsnappe? Går man direkte efter den
> skal man da vide at den sendes.
Som svaret længere nede i tråden, så sendes en email igennem flere led,
dette muliggør at den bliver opsnappet og misbrugt i hvert enkelt led,
såfremt at denne er inficeret med vira mv.
Fax fungerer i princippet på samme måde med hoppene, men der er langt færre
hop. Ydermere er en email (skrevet i klartekst) nemmere at analysere end en
"håndskrevet" seddel lagt i en faxmaskine.

> [...]
> være en anden som administrerer modtagerens mailkonto og som dermed tager
Ja, men hvor ofte er det lige at man taster forkert? De fleste faxmaskiner
(og telefoner) er indrettet således, at man indtaster først tlf.nummeret,
tjekker om korrektheden af nummeret og til sidst trykker send, hvorpå den
først der ringer op.
Hvis Rado er meget meget "dum" (fang venligst min ironi), så tilsidesætter
han jo selv sin egen mulighed for at fange fejlen.
Derudover så vil faxen i den anden ende jo sende besked tilbage om at faxen
er modtaget "korrekt", så den lille fare om at han skulle trykke på to
sidestående taster og dermed fange en abbonent, som _ikke_ har fax vil
bliver elimineret.

Læs ovenstående. :)

/Dan

Fra : KT

Dato : 01-01-11 22:53

?Og du har forstsat ikke forklaret hvorfor fax skulle være mere sikkert end
email - din forklaring tyder på nogenlunde samme fejlkilder på turen frem
til modtager - så ser vi bort fra en evt. fejlforsendelse er den største
kilde til misbrug faktisk vejen fra fax maskinen til anvendelsen af
oplysningerne. Her kan adskillige uvedkommende have haft fat i udskriften.
På mit job er vi ca. 120 om samme fax maskine - og alle kan tømme bakken for
indkomne beskeder og i princippet gøre hvad de vil med det.

Knud

Fra : Dan

Dato : 02-01-11 16:42

> [...]
> På mit job er vi ca. 120 om samme fax maskine - og alle kan tømme bakken
> for indkomne beskeder og i princippet gøre hvad de vil med det.

Så prøver jeg at skrive lidt langsommere for Arveprins Knud. ;)
1.
Færre led, som meddelelsen skal igennem.

2.
Såfremt at du skriver en håndskreven besked til faxen kontra en email med
tekst, så er det nemmere at behandle (med hackerens mv. øjne) dataen i en
email. Prøv blot at åbne en webbrowser og lave en simpel søgning eller i et
tekstbehandlingprogram.
Hvorimod det håndskrevne dokument er nemt at afkode for din og min
menneskehjerne, men det tager lidt længere tid for en maskine og (med mine
øjne) gør dette det lidt mere uinteressant.

3.
Nu tør jeg da ikke udtale mig om din arbejdsplads, men hvis du ser sådan på
det, så må du jo selv køre den lange vej og overrække alle personlige
beskeder, mod først at tjekke vedkommendes pas, kørekort, dåb- og
vielsesattest, så du er sikker på at vedkommende er den, han/hun påstår at
være. ;)
Men som udgangspunkt må man da antage, at hvis beskeden først når frem til
rette virksomhed, så vil den blive behandlet meget fortroligt og hvis den
ikke gør, så har virksomheden et forklaringsproblem, men så er vi ude på et
meget kraftigt skråplan med konspirationsteorier og grønne små mænd. :)

/Dan

Fra : KT

Dato : 02-01-11 19:27

?
"Dan" <a@b.dk> wrote in message

> Så prøver jeg at skrive lidt langsommere for Arveprins Knud. ;)
> 1.
> Færre led, som meddelelsen skal igennem.

Antallet af led er da med det enormt store antal forsendelser bedøvende
ligegyldigt - man skal stadig vide at der er en interessant mail undervejs
og ikke blot en VIAGRA reklame før det er interessant at forsøge at opfange
den.

> [...]
> menneskehjerne, men det tager lidt længere tid for en maskine og (med mine
> øjne) gør dette det lidt mere uinteressant.

Sætter jeg en fax maskine ind som modtager af den passerende fax får jeg den
udskrevet i meget læsbart format uanset det er lavet i hånden eller
maskineskrift - det behøver jeg ikke mange hverken øjne eller
specialprogrammer for.

Til gengæld er en mail altid lidt ulæselig iden den blandt andet afhænger af
anvendt font, forsendelsessystem, evt. kryptering etc.

> [...]
> et meget kraftigt skråplan med konspirationsteorier og grønne små mænd. :)

Jeg har ikke nogen mening om der snydes med indkomne fax på min
arbejdsplads - eller andre steder for den sags skyld - men jeg påpeger blot
at det absolut svageste led uanset vi taler om fax eller email vil 'fragten'
fra det modtagende system til det anvendende system være det svageste led i
kæden og det led, som det vil være allersværest at imødegå behovet for
hemmelighedskræmmeri.

Knud

Fra : Mcwm

Dato : 02-01-11 21:13

Den 02-01-2011 19:26, KT skrev:
> [...]
> ligegyldigt - man skal stadig vide at der er en interessant mail
> undervejs og ikke blot en VIAGRA reklame før det er interessant at
Kunne du forstille dig, at dem der vil have fingre i data, blot høster
løs og sorterer i det opfangede efterfølgende?

Venligst
Mcwm

Fra : KT

Dato : 02-01-11 21:18

?
"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> wrote in message
> Kunne du forstille dig, at dem der vil have fingre i data, blot høster løs
> og sorterer i det opfangede efterfølgende?

Det kunne jeg sagtens forstille mig - men med de mange millioner
forsendelser (både fax og email) hvor 98% er ligegyldigt garbage og måske 1
promille af resten er interessant ifm svindel - så er det nok ikke her man
gider sidde for at opfange Rado's trækoplysninger til et kreditkort, som
bare kan lukkes ned, hvis der sker noget.

Knud

Fra : Mcwm

Dato : 02-01-11 21:40

Den 02-01-2011 21:18, KT skrev:
> [...]
> ikke her man gider sidde for at opfange Rado's trækoplysninger til et
> kreditkort, som bare kan lukkes ned, hvis der sker noget.
Kunne du så også forstille dig det gjort maskinelt? Så er der ikke så
meget at "gide", vel?

Venligst
Mcwm

Fra : KT

Dato : 03-01-11 06:33

?
> Kunne du så også forstille dig det gjort maskinelt? Så er der ikke så
> meget at "gide", vel?

Det kunne jeg da sagtens - men det kræver at teksten/indholdet kan tydes
maskinelt som værende kortoplysninger - og det er da ikke særlig svært at
forhindre.
Så der skal stadig et meenneskeligt øje til at finde den tusindel promille
af mails som indeholder interessante oplysninger.

Knud

Fra : Mcwm

Dato : 02-01-11 21:11

Den 02-01-2011 16:42, Dan skrev:

> Færre led, som meddelelsen skal igennem.

Ikke at forglemme, at mange sender deres mail via trådløse *ubeskyttede*
netværk. Der kan potentielt alle lytte med.

Venligst
Mcwm

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 12:48

On Fri, 31 Dec 2010 22:48:14 +0100, "KT" <knt.t@privat.dk> wrote:

>Hvad gør en fax bedre end email?
>
>Der er vel mindst de samme muligheder for både fejlforsendelse og
>fejlmodtager

Forskellen er - efter hvad jeg ved - at en telefonforbindelse ikke kan
aflyttes lige så let som de informationer der passerer igennem nettet.
Sender du en email passerer den ofte gennem mange servere og på hver
af dem kan oplysningerne opsnappes relativt let af de der
administererer serverne. Eller af folk der har hacket sig ind i dem.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-01-11 14:39

Rado skrev den 01-01-2011 12:48:
> Forskellen er - efter hvad jeg ved - at en telefonforbindelse ikke kan
> aflyttes lige så let som de informationer der passerer igennem nettet.

Og "nettet" bruger hvad til at sende data?

> Sender du en email passerer den ofte gennem mange servere og på hver
> af dem kan oplysningerne opsnappes relativt let af de der
> administererer serverne. Eller af folk der har hacket sig ind i dem.

Hvad er sandsynligheden for, at din email "opsnappes" i
forsendelsesperioden?
Tiden fra afsendelse til modtagelse er vel nede på sekunder?
Din internetudbyder som vel er den eneste som kan læse dine data har
tavshedspligt samt pligt til sikre sine systemer på en sådan måde, at
man ikke kan komme ind og se de data som bliver transporteret.

Alt det der panik omkring, at email ikke er en sikker
forsendelseform....helt ærlig: det er da langt mere usikkert at bruge
fx StjæleDanmark til brevforsendelse.

Derudover vil jeg nok være med betænkelig ved at bruge en udbyder, som
ikke anvender en mere traditionel måde at modtage kortoplysninger fx
gennem Visa-kort-systemet som ved almindelig køb af varer på internettet.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Rado

Dato : 01-01-11 15:07

On Sat, 01 Jan 2011 14:38:43 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> wrote:

>Og "nettet" bruger hvad til at sende data?

Det er irrelevant hvad det anvender, hvad der er relevant er hvor let
data kan opsnappes.

>Hvad er sandsynligheden for, at din email "opsnappes" i
>forsendelsesperioden?

Tja, hvorfor er SSL kryptering standard ved kreditkorttransaktioner?
Det er de samme linjer og servere det kører over.

>Din internetudbyder som vel er den eneste som kan læse dine data har
>tavshedspligt samt pligt til sikre sine systemer på en sådan måde, at
>man ikke kan komme ind og se de data som bliver transporteret.

Ja, men i virkelighedens verden er det ofte så som så med sikkerheden
på serverne.

>Alt det der panik omkring, at email ikke er en sikker
>forsendelseform....helt ærlig: det er da langt mere usikkert at bruge
>fx StjæleDanmark til brevforsendelse.

Det er lettere at opdage at et brev er forsvundet eller er blevet
åbnet. En email kan aflæses uden at nogen opdager det.

>Derudover vil jeg nok være med betænkelig ved at bruge en udbyder, som
>ikke anvender en mere traditionel måde at modtage kortoplysninger fx
>gennem Visa-kort-systemet som ved almindelig køb af varer på internettet.

Da jeg oprettede kontoen skete det på normal vis via en krypteret SSL
forbindelse. Det er kun i forbindelse med ændring af
kreditkortoplysninger at det sker manuelt.

Fra : Benny Andersen

Dato : 01-01-11 19:40

Carsten Riis wrote:

> Hvad er sandsynligheden for, at din email "opsnappes" i
> forsendelsesperioden?
Det ville selvfølgeligt være rart at vide, helt objektivt.

> Tiden fra afsendelse til modtagelse er vel nede på sekunder?
Det er maskiner (routere) på internettet som videresender en datastrøm
eller andre maskiner der snuser på en datastrøm.

> Din internetudbyder som vel er den eneste som kan læse dine data har
> tavshedspligt samt pligt til sikre sine systemer på en sådan måde, at
> man ikke kan komme ind og se de data som bliver transporteret.

Fra mailafsender til første smtp server (internetudbyder) kan man
eliminere risikoen for at 'sende i klartekst', for her kan man i sit
mail program sætte kommunikationen op til at være krypteret (TLS eller SSL)

Mail sendes videre til serveren hvorfra modtageren popper - og i hvilken
form (klatekst eller krypteret)?
Endelig hentes den ned fra pop serveren - det kan sagtens ske i klartekst.

For hvert af ovennævnte skridt routes mailen gennem internettet - hopper
fra den ene router til den anden. Det er hvis mailen er ukrypteret at
dette er et problem.
Prøv f.eks. 'tracert www.amazon.uk.com' i et (windows) console vindue -
14 potentielle lytteposter fik jeg! Tror nok de fik et problem med deres
brugere, hvis de insisterede på http, men det handler så ikke om mail.

Fra : Leif Neland

Dato : 03-01-11 21:06

Den 31-12-2010 22:48, KT skrev:
> [...]
> "Dan" <a@b.dk> wrote in message

> Hvad gør en fax bedre end email?
>
> Der er vel mindst de samme muligheder for både fejlforsendelse og

Der findes ikke ret mange keyloggere eller andre vira/trojanere til
faxmaskiner.
Så skulle faxen selv sende en kopi til skurken...

Der er også en ret lille sandsynlighed for at en fejltastning skulle
ramme en anden fax, og ikke bare en telefon.

Leif