Tidsbegrænset lejemål - udlejer dør
Fra : Abricosicus

Dato : 30-12-10 18:31

Hej !

Hvordan står man, hvis man har indgået en 2-årig lejekontrakt vedr. et
hus, og udlejer så i mellemtiden går hen og dør ?

Jeg tænker her specielt på, hvis en arving til afdøde hurtigst muligt
ser boet blive omsat til kontanter.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jubi

Dato : 31-12-10 14:41

"Abricosicus" <abricosicus@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hus, og udlejer så i mellemtiden går hen og dør ?
>
> Jeg tænker her specielt på, hvis en arving til afdøde hurtigst muligt

Hvilken lov er lejekontrakten oprettet efter?
Lejeloven (LBK nr 963 af 11/08/2010 Gældende) giver ikke udlejer ret til
at ophæve en lejekontrakt hvis lejer ikke bryder loven.
F.eks.:
§ 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
* a) Når leje eller anden pligtig pengeydelse ikke er betalt rettidigt,
jf. stk. 2.
* b) Når det lejede benyttes til andet end aftalt og lejeren ikke trods
udlejerens indsigelse er ophørt hermed.
o.s.v.

Intet punkt giver ret til at ophæve blot fordi ejerskabet ændres.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Abricosicus

Dato : 31-12-10 16:41

Den 31-12-2010 14:40, Jubi skrev:
> [...]
> udlejerens indsigelse er ophørt hermed.
> o.s.v.
>
> Intet punkt giver ret til at ophæve blot fordi ejerskabet ændres.

Hej igen !

Nu drejer det sig om en fremtidig situation.
Og lidt mere konkret:
En ældre dame, der ejer et hus, flytter på plejehjem pga. demens.
En datter er blevet husvild og vil godt leje moderens hus for en 2-årig
periode.

Har jeg forstået dig ret, så vil moderens død et halvt år efter
lejemålets begyndelse, betyde at boet efter hende vil have valget mellem
enten at drive udlejningsvirksomhed indtil lejeperiodens udløb, eller
prøve at sælge huset som udlejet.

mvh

Abricosicus

Fra : Jubi

Dato : 31-12-10 18:15

> [...]
> lejemålets begyndelse, betyde at boet efter hende vil have valget
> mellem enten at drive udlejningsvirksomhed indtil lejeperiodens udløb,

Den eller de der arver boet vil være nødt til at agere udlejer i
lejeperioden eller sælge boet til nogen, der så skal være udlejer i den
resterende periode. Forudsætningen er den lejelov jeg nævnte. Og
lejeaftalen sker vel mellem mor og datter, så det er datter der har den
2 årige lejekontrakt.
Men hvad så hvis det er datter der overtager boet? Så skulle hun jo
kunne bo gratis, og blot betale stat og kommune hvad de vil have?

Fra : Abricosicus

Dato : 31-12-10 19:28

Den 31-12-2010 18:15, Jubi skrev:
> [...]
> Men hvad så hvis det er datter der overtager boet? Så skulle hun jo
> kunne bo gratis, og blot betale stat og kommune hvad de vil have?

Som jeg antydede i mit oprindelige indlæg, så er der flere arvinger.
Faktisk 5, der indimellem er i likviditetskriser !
Det var derfor jeg spurgte til, om andre arvinger kunne blande sig i
arrangementet.
Og som jeg forstår dig, kan de ikke rent juridisk.
Men jeg tror, at det lejeprojekt, for at bevare familiefreden lige skal
ud i en hørings-fase, inden det bliver endeligt.

Godt Nytår !

Abricosicus