Rækkevidde for El biler
Fra : Peter

Dato : 30-12-10 20:13

Har tænkt på om en trailer monteret "powerpack" kunne være en option til
rækkevidde forøgelses for El biler.

Inden for moderne El bil udvikling laves der mange forsøg på at fjerne
forbrugernes modvilje pga. de kortere rækkevidder.
Til daglig brug kunne en stor del at danskerne sagtens klare sig med det der
tilbydes i dag, men er hæmmet af tanken om den årlige tur Ålborg/København
el. lignende.
I DK er det kun rene Elbiler der er afgiftsfri, så de fine hybrid biler
bliver for dyre, så er der kun tilbage at gå i lommen på et batteribytte
firma, eller købe for stor (dyr) batteri kapacitet.
Med en adskillelse i "El-bil" og "hybrid trailer" kunne man bibeholde
friheden til lange ture. Traileren skulle være afgifts belagt afhængig af
brug, og der ville være mulighed for at lave en del optimerede varianter
f.eks benzin, gas, diesel, batteri, brændselscelle samt kombinationer deraf.

Så kunne man f.eks. nå en tur til Italien og retur med en lejet trailer med
100 liter bio diesel tank, osv.

? Ville i hoppe på den.

Mvh
Peter

Fra : Allan F

Dato : 30-12-10 20:28

"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Så kunne man f.eks. nå en tur til Italien og retur med en lejet trailer
> med 100 liter bio diesel tank, osv.
>
> ? Ville i hoppe på den.
>
> Mvh
> Peter

Først og fremmest vil du være hæmmet af at traileren vil koste en masse i
brændstof - og du vil ikke kunne køre fornuftigt på motorveje pga
hastighedsbegrænsningerne.

Det vil være billigere og bedre at leje en rigtig bil, til når man skal
bruge den.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-10 21:45

> [...]
>
>Så kunne man f.eks. nå en tur til Italien og retur med en lejet trailer med 100 liter bio diesel tank, osv.

jeg tror ikke el-biler har nogen fremtid før der kommer en helt anden type batterier
med væsentlig mere kapacitet og lavere pris. Lipo batterier dur simpelthen ikke.
Der er ikke kapacitet nok, de er alllllllt for dyre, de risikerer at explodere, og er
for lang tid om at lade op.
Hybrid kan ikke engang hamle op med de nyeste dieselbiler, så hybrid kan man også
glemme.

Det må være op til industrien af opfinde noget der er bedre end det vi har i dag, så
skal el-biler nok få deres come-back.

En sidste ting er. Det er mig ubegribeligt hvorfor el-biler altid skal laves i så
grimme linier at det er til at ørle over. Kan man ikke lave el-biler som ser nogenlunde
normale ud? undtaget den danske sportsvogn

Jeg ville heller ikke hoppe på din ide, da min trækkrog i forvejen bliver brugt flittigt
til at hente ting og køre skrald væk :)

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-10 22:46

"Tom" <nospam> skrev :

>En sidste ting er. Det er mig ubegribeligt hvorfor el-biler altid skal laves i så
>grimme linier at det er til at ørle over. Kan man ikke lave el-biler som ser nogenlunde
>normale ud?

Øehh - der er da lavet en del el-biler der ser temmeligt normale ud.

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 30-12-10 22:50

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Øehh - der er da lavet en del el-biler der ser temmeligt normale ud.

Ja.
Brandbiler........

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-12-10 23:00

On Thu, 30 Dec 2010 22:50:26 +0100, "Uffe Bærentsen"
<leiti_NOSPAM_@hotmail.com> wrote:

><jan_stevns> skrev i en meddelelse

>Ja.
>Brandbiler........

Der var en Citroen Saxo El-bil, hvor der ingen forskel var at se
udover skilte. At bagagerummet var lidt anderledes er en anden sag
Tesla Roadster er måske også en brandbil?
Men batterier kræver lidt (læs MEGET) plads )

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-10 23:39

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev :

>Ja.
>Brandbiler........

og den Bjørn Nørgård og jeg lige dystede lidt i - tilbage i 2002
http://www.dkfritidbil.dk/moeder_traf/bella2002/bella2002koege.htm

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 31-12-10 08:35

"Tom" skrev i meddelelsen

> Hybrid kan ikke engang hamle op med de nyeste dieselbiler

Det må du uddybe, for jeg tror næppe, du finder megen opbakning til dén
holdninng ret mange steder.

> Det er mig ubegribeligt hvorfor el-biler altid skal laves i så
> grimme linier at det er til at ørle over. Kan man ikke lave el-
> biler som ser nogenlunde normale ud?

Har du taget forskud på nytårsaften?

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-10 11:34

>Det må du uddybe, for jeg tror næppe, du finder megen opbakning til dén holdninng ret mange steder.

Jeg har aldrig selv kørt hybrid så det er taget fra forskellige artikler såsom her:

http://bil.guide.dk/Hybridbil/VW/%C3%98konomi/Milj%C3%B8/Komfort/Test_af_Honda_Insight_VW_Golf_TDI_1825215

>Har du taget forskud på nytårsaften?

nej jeg kan ikke li' udseendet fra rigtig mange el-biler (tænker ikke på hybrid, men rent elbiler)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:GWiz.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Think_City_2007.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mitsubishi_Electric_Car.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nissan_Leaf.jpg

--
Tom

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-01-11 22:04

"Tom" skrev i meddelelsen

> Jeg har aldrig selv kørt hybrid så det er taget fra forskellige artikler
> såsom her:
> http://bil.guide.dk/Hybridbil/VW/%C3%98konomi/Milj%C3%B8/Komfort/Test_af_Honda_Insight_VW_Golf_TDI_1825215

Hyvrid er fremtiden jvf. rigtig mange fabrikanter - se hvor stærk
eksempelvis Porsche 911 GT3 R er i den sammenhæng
(www.futurecars.com/future-cars/hybrid-cars/porsche-911-gt3-r-hybrid-flywheel-formula).

Hér er een af de nyeste, som tilslutter sig flokken - Karma fra Fisker:
www.dinepenge.dk/bil/dansk-bildesigner-tager-500.000-kr.-hybrid-sportsvogn

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-11 22:31

>Hyvrid er fremtiden jvf. rigtig mange fabrikanter - se hvor stærk eksempelvis Porsche 911 GT3 R er i den sammenhæng
>(www.futurecars.com/future-cars/hybrid-cars/porsche-911-gt3-r-hybrid-flywheel-formula).

Mulig det er fremtiden, men jeg sidder med en fornemmelse at det bestemt ikke er nutiden
og at man skal vente endda noget tid før man springer på det vogntog.

>Hér er een af de nyeste, som tilslutter sig flokken - Karma fra Fisker:
>www.dinepenge.dk/bil/dansk-bildesigner-tager-500.000-kr.-hybrid-sportsvogn

Det er jo begge biler som er langt ude for menig mands pengepung i danmark

---
Tom

Fra : lom k

Dato : 03-01-11 09:48

Tom wrote:

> [...]
> springer på det vogntog.

> Det er jo begge biler som er langt ude for menig mands pengepung i

Jeg tror også man skal sattes lidt på hybrid bilen.
Fordi...

Den bliver langt nemere for os forbruger at tage til vores hjerter.

....Den kan ikke kører særligt langt.... jo den slår over på eks benzin
når den ikke har mere el eller når det er mere fornuftigt. (el ved
start op tik xx km/t som så kunne flyttes op af med tiden.

Den kører ikke hurtigt nok .... samme mulighed for anden energi (benzin)

Så tror jeg vi hurtigere ( ikke at forvæksle med hurtigt) kan komme
videre.

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-11 18:02

"lom k" skrev i meddelelsen

Jeg tror også man skal sattes lidt på hybrid bilen.
Fordi...
Den bliver langt nemmere for os forbruger at tage til vores hjerter.
[...]
-------------
Så ska læse lidt om bilerne igen (hint: Porsche 911 GT3 R (hybrid))

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-11 22:24

"Tom" skrev i meddelelsen

> [...]
>holdninng ret mange steder.

Jeg har aldrig selv kørt hybrid så det er taget fra forskellige artikler

-----------------------

Ser netop fifth-gear, som har gennemført samme test - de kom til det
modsatte resultat, hvor Honda'en slår Golf'en!
Testdriveren var indtil denne test modstander af hybridbiler, men vil nu
overveje sin holdning til emnet nøje :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-10 23:59

Peter skriver:

> [...]
> f.eks benzin, gas, diesel, batteri, brændselscelle samt kombinationer deraf.

Hvorfor en "hybrid trailer", når du i stedet kan alve en trailer med
en motor og et lille elværk på. Det kan da aldrig blive afgiftsplaget
at transportere sit nødstrømsanlæg. At du så har et kraftigt kabel
over til el-bilen er noget helt andet.

Nej, den løsning kunne jeg ikke blive fristet af. Trailerkørsel er
noget der sker 4-5 gange om året (hente juletræ og aflevere affald på
genbrugsstationen), derudover nyder jeg friheden i en lile personbil.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Peter

Dato : 31-12-10 10:18

"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brug, og der ville være mulighed for at lave en del optimerede varianter
> f.eks benzin, gas, diesel, batteri, brændselscelle samt kombinationer

Klip

Så blev man lidt klogere, Google +EV +RangeExtender, det er allerede en stor
industri. Og fidusen med at have et medbragt
"Nødstrømsanlæg" på traileren vil 100% sikkert blive lulkket af SKAT,
ihverttilfælde hvis elbilen ikke i forvejen er afgifts belagt.

http://autogreenmag.com/tag/rangeextender/
http://green.autoblog.com/2010/02/24/getrag-wants-to-get-into-the-range-extender-business/
http://www.evdrive.com/RangeExtender.html

En hybrid er i praksis en elbil med fast integreret rangeextender.
Der er få problemer/begrænsninger ved trailer kørsel, undtaget når der skal
bakkes, (gælder selvf. ikke gruppens læsere)
Min ide er udelukkende baseret på at udnytte afgifts fritagelsen for
elbiler.
Jeg tror at en trailer med 30kw diesel generator og alt tilbehør kunne komme
ned på 200-250 kg.
Afgiften kunne måske klares som en flex afgift afhængig af brug eller via
udlejer.

Diskussionen passer nok bedre på http://ing.dk/blogs/motorbloggen

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-10 10:24

"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev :

>Jeg tror at en trailer med 30kw diesel generator og alt tilbehør kunne komme
>ned på 200-250 kg.

Alene en tom trailer vejer cirka det der :)

Men foruden generator skal du vel også medbringe et kvantum brændstof
?

Fra : KASO

Dato : 31-12-10 15:11

> [...]
> deraf.
>
> Så kunne man f.eks. nå en tur til Italien og retur med en lejet trailer

Nej - hvis jeg ville begrænses i min kørsel, ville jeg køre med
campingvogn - men den kan jo så ikke komme med. Uanset lappeløsning, er
el-biler ikke brugbare som "bil nr. 1" i husstanden endnu. De er kun til let
bykørsel.