"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4d1cd9d4$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
> Har tænkt på om en trailer monteret "powerpack" kunne være en option til
> rækkevidde forøgelses for El biler.
>
> Inden for moderne El bil udvikling laves der mange forsøg på at fjerne
> forbrugernes modvilje pga. de kortere rækkevidder.
> Til daglig brug kunne en stor del at danskerne sagtens klare sig med det
> der tilbydes i dag, men er hæmmet af tanken om den årlige tur
> Ålborg/København el. lignende.
> I DK er det kun rene Elbiler der er afgiftsfri, så de fine hybrid biler
> bliver for dyre, så er der kun tilbage at gå i lommen på et batteribytte
> firma, eller købe for stor (dyr) batteri kapacitet.
> Med en adskillelse i "El-bil" og "hybrid trailer" kunne man bibeholde
> friheden til lange ture. Traileren skulle være afgifts belagt afhængig af
> brug, og der ville være mulighed for at lave en del optimerede varianter
> f.eks benzin, gas, diesel, batteri, brændselscelle samt kombinationer
> deraf.
>
Klip
Så blev man lidt klogere, Google +EV +RangeExtender, det er allerede en stor
industri. Og fidusen med at have et medbragt
"Nødstrømsanlæg" på traileren vil 100% sikkert blive lulkket af SKAT,
ihverttilfælde hvis elbilen ikke i forvejen er afgifts belagt.
http://autogreenmag.com/tag/rangeextender/
http://green.autoblog.com/2010/02/24/getrag-wants-to-get-into-the-range-extender-business/
http://www.evdrive.com/RangeExtender.html
En hybrid er i praksis en elbil med fast integreret rangeextender.
Der er få problemer/begrænsninger ved trailer kørsel, undtaget når der skal
bakkes, (gælder selvf. ikke gruppens læsere)
Min ide er udelukkende baseret på at udnytte afgifts fritagelsen for
elbiler.
Jeg tror at en trailer med 30kw diesel generator og alt tilbehør kunne komme
ned på 200-250 kg.
Afgiften kunne måske klares som en flex afgift afhængig af brug eller via
udlejer.
Diskussionen passer nok bedre på
http://ing.dk/blogs/motorbloggen
Peter