Interessentselskab (IS) - overføre oversku~
Fra : Henrik Eriksen

Dato : 27-12-10 21:43

Hej.

Min kammerat og jeg har en lille virksomhed sammen. Vi laver ikke ret meget
(lille efterspørgsel) og tjener derfor ikke noget videre.
Ikke desto mindre kan vi mønstre et lille overskud hvert år på mellem
5.000-10.000 kr.
Og det giver os vanskeligheder.

Da der er tale om et IS, indregnes vores overskud direkte i vores personlige
indkomst, hvorfor vi skal betale topskat af beløbet - halvdelen hver.
Det betyder ("betød" - satsen for topskat er vist ændret(?)) at et overskud
på f.eks. 6.000 kr. bliver en tusindlap til os hver efter skat.
Det er jo lige til at grine ad!
Derfor har vi hvert år brugt overskuddet til nyanskaffelser til
virksomheden, såsom en bedre monitor til computeren, en farvelaserprinter og
den slags.
Reelt nok, for det er til firmaet vi har indkøbt tingene, men det var bare
ikke strengt nødvendige ting.

Vi synes ikke rigtig det kan passe, for vi ville egentlig hellere spare
pengene op i firmaet, og så en dag bruge dette større beløb på f.eks. et
stort vareparti som kan hjemkøbes og videresælges med større fortjeneste.
Dertil kommer vi aldrig, fordi vi altid er nødt til at fjerne overskudet ved
årets afslutning.

Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et overskud
fra et år til det næste?

Fra : Leif Neland

Dato : 27-12-10 21:54

Den 27-12-2010 21:42, Henrik Eriksen skrev:
> [...]
> ved årets afslutning.
>
> Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et

Det nytter vel ikke at købe gulddukater eller andre realiserbare varer,
evt. indenfor jeres branche for overskuddet? Det er vel stadig et aktiv,
der tæller med?

Leif

Fra : K. Jensen

Dato : 27-12-10 22:28

[klip]

> Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et overskud
> fra et år til det næste?

Ja, har lige spurgt min mand, som er selskabsretsadvokat. Han siger, at det
kan man godt, hvis man bruger virksomhedsskatteordningen. Jeg selv er ikke
ekspert i selskabsret og kan derfor ikke tilføje noget til dette.

/Karina

Fra : alexbo

Dato : 27-12-10 23:33

"Henrik Eriksen" skrev

> Findes der en metode (for et IS, altså) hvor man kan overføre et overskud
> fra et år til det næste?

Jeg ved ikke om det kan betale sig for små beløb, men der er mulighed for at
bruge forskellige ordninger.
Virksomhedsskat, kapitalafkast og henlæggelse til investering.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133910&vId=202150&i=2&action=close#i133910

Investeringsfondmidler kan så ikke bruges til varekøb, kun til
afskrivningberettigede maskiner, men til at starte med ligger de trygt og
godt i firmaet.

Der er ikke nogen nem og enkel måde,
"overført overskud til næste år" findes ikke.

Måske kan du få gode råd i dk.erhverv

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 28-12-10 23:04

> [...]
> overskud fra et år til det næste?

Det kan man godt hvis man bruger virksomhedsskatteordningen.

Og til orientering hedder det et interessentskab og ikke et
interessentselskab.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-12-10 01:07

Henrik Eriksen wrote:

> [...]
> ændret(?)) at et overskud på f.eks. 6.000 kr. bliver en tusindlap til os
> hver efter skat. Det er jo lige til at grine ad!

Skattesatsen er nu ikke 83% (så 6000 bliver til 1000 kr), men ca 55% med
topskat incl 8% AM bidrag (afhængig af hvilken kommune du bor i og om du
er medlem af religiøse foreninger med skatteopkrævning).

Ligesom alexbo tvivler jeg på at virksomhedsskatteordningen kan betale
sig for den slags småbeløb, når man indregner de ekstra administrative
byrder. Hvis I absolut ikke vil betale topskat, kan I overveje
indbetaling på en ratepension. Der kan frit indbetales op til 100.000 kr
per år med fradrag i den personlige indkomst.

Sandsynligvis vil jeres arbejdsindkomst stige i de kommende år, og så
hjælper det ikke at flytte topbeskattede beløb til fremtiden (højst en
lille rentegevinst). Medmindre man flytter dem helt frem til
pensionsalderen, men så er ratepensionen det rigtige produkt.

--
Jesper Lund

Fra : Soeren Friberg

Dato : 29-12-10 02:16

Den 29-12-2010 01:06, Jesper Lund skrev:
> Hvis I absolut ikke vil betale topskat

Det er vel et politisk spørgsmål, snarere end et juridisk?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Leif Neland

Dato : 29-12-10 22:52

> Skattesatsen er nu ikke 83% (så 6000 bliver til 1000 kr), men ca 55% med
> topskat incl 8% AM bidrag

Nu er det jo 6000 kr ialt, der bliver til 1000kr til hver = 2000kr.

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-12-10 02:26

Soeren Friberg wrote:

> Det er vel et politisk spørgsmål, snarere end et juridisk?

Nej, tråden handler om juridiske muligheder for at undgå at betale
topskat.

--
Jesper Lund