Briller
Fra : michael

Dato : 27-12-10 19:06

Min niece på 8 år var for nylig til optiker, som på baggrund af diverse
tests mente hun skulle have briller og min bror investerede derfor 3.000
kroner i et par briller.

Kort efter var de en tur ved øjenlægen, som modsat optikeren mente, at
hun IKKE skal gå med briller. Og de har har så valgt at stole på
øjenlægen og hun går derfor ikke med briller mere. Men de 3.000 kroner
til briller er jo betalt.

Så derfor er mit spørgsmål: Kan de kræve pengene tilbage hos optikeren
og skal man i givet fald gå igennem forbrugerklagenævnet eller har
optikerne deres eget klageorgan?

/michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-10 19:19

michael skrev:

> [...]

> Så derfor er mit spørgsmål: Kan de kræve pengene tilbage hos optikeren
> og skal man i givet fald gå igennem forbrugerklagenævnet eller har

Jeg tror ikke I har en god sag - men det er sagt uden at jeg ved
præcis hvordan din nieces øjne er. Jeg gætter på at man kan måle
nogle afvigelser fra normalsynet, og så er det en vurderingssag
om det er nødvendigt med briller eller ej.

Det er også individuelt hvad den enkelte er bedst tilpas med. Jeg
går til optikeren og får målt ud til nye glas med forskelle i
synsstyrken fra de gamle som kun et fåtal af mennesker kan
erkende (0,25 dioptri).

Godt nok er det for sent, men jeg vil råde til at man altid
starter med at besøg hos øjenlægen hvis man har mistanker om
øjenproblemer. Når man så er på lidt mere sikker grund så man
selv kan tage stilling, kan man lade en optiker lave de rent
tekniske undersøgelser.

Derved får man også udelukket egentlige sygdomme som årsag til
problemerne.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 28-12-10 11:56

"michael" skrev

> [...]

> skal man i givet fald gå igennem forbrugerklagenævnet eller har optikerne

De har valgt at det er lægen der har ret, og vil derfor klage over
optikeren, men de kunne også vælge at det er optikeren der har ret, og klage
over lægen.
Nu er det så heldigt at de kan klage over begge to samtidig i
patientklagenævnet.

Man kunne også forestille sig at de spurgte datteren om brillerne hjælper,
måske ligefrem lave en lille prøve selv,
en hjemmelavet synsprøve f.eks. 8 linier med forskellig skriftstørrelse,
prøve med forskellig afstand og med og uden briller.

http://www.optikerforeningen.dk/Forbruger/Utilfreds-med-din-optiker.aspx
http://www.pkn.dk/soegning/?id=Search&submit=S%F8g&exclude=&subsearch_id=&words=optiker

mvh
Alex Christensen

Fra : Niels C. Grønlund [D~

Dato : 28-12-10 15:11

"michael" skrev i en meddelelse
> [...]
> skal man i givet fald gå igennem forbrugerklagenævnet eller har optikerne

Tja ud over optikkeren har overtrådt loven.

http://www.synoptik.dk/briller/boern-og-briller

Sakset fra siden:

Kan mit barn få briller hos optikeren?
Ifølge loven i Danmark skal børn under 10 år vurderes af en læge eller
øjenlæge, inden barnet kan få briller for første gang. Det skyldes, at en
person med lægelig baggrund skal vurdere om øjnene udvikler sig normalt og
at evt. symptomer stammer fra øjnene og ikke noget andet.

Så Optikeren har en yderst dårlig sag, hvis han ikke har en brillerecept,
fra en øjenlæge eller lign.

Mvh.

Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-12-10 22:34

Niels C. Grønlund [DK-2500] skrev:

> Tja ud over optikkeren har overtrådt loven.

Tak for oplysningen. Det var jeg ikke klar over. Så er sagen
oplagt.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 28-12-10 20:02

"michael" skrev

> Så derfor er mit spørgsmål: Kan de kræve pengene tilbage hos optikeren

Niels har gjort opmærksom at det rent faktisk er ulovligt uden videre at
sælge briller til børn.
Linket er til den pågældende bekendtgørelse.

Alex Christensen

Fra : michael

Dato : 31-12-10 01:26

Den 28-12-2010 20:02, alexbo skrev:
> [...]
> sælge briller til børn.
> Linket er til den pågældende bekendtgørelse.

Tak til Niels og Alex, der informerede om bekendtgørelsens §4. Jeg lader
det gå videre til min bror.

Og til E og Alex, der mener at det måske er øjenlægen, der tager fejl!
Det drejer sig i dette tilfælde om, at optikeren har solgt noget for
3.000 kroner, hvilket han måske har gjort på et fejlagtigt grundlag.
Brillerne er skam prøvet og dommen fra både niecen og øjenlægen er, at
de er unødvendige.

Så selvom der blev klaget over lægen, ville det ikke rigtig have noget
formål, da lægen ikke er kommet med andet end sin mening på baggrund af
undersøgelsen. Han har hverken solgt briller eller udskrevet medicin og
hvis man alligevel mente, at lægen tog fejl, så kan man nok ikke få
rettens ord for, at man skal have sine skattepenge (lægens løn) retur...

/michael

Fra : E

Dato : 29-12-10 08:34

> [...]
> skal man i givet fald gå igennem forbrugerklagenævnet eller har optikerne

Nu kan det også være øjenlægen som der måske skal klages over?

Jeg var selv forbi en øjenlæge for nogen år siden som absolut ikke mente jeg
skulle have briller. Ikke engang selvom der blev forklaret at jeg ofte havde
hovedpine og ej kunne læse undertekster på fjernsynet.

Så vi tog en tur forbi optikeren som mente jeg skulle have briller...

I dag bruger jeg briller og linser. Med en styrke på -6, så det er altså
ikke altid at øjenlæger ved hvad de snakker om.

Fra : Niels C. Grønlund [2~

Dato : 29-12-10 09:28

> [...]
>
> I dag bruger jeg briller og linser. Med en styrke på -6, så det er altså
> ikke altid at øjenlæger ved hvad de snakker om.

Det ændrer stadig ikke på at optikeren ikke må sælge briller førstegang til
et barn under 10 år uden at en læge øjenlæge, mener det er det der skal til.

Min søns optikker er meget striks omkring dette, det var derfor jeg vidste
det.

Mvh.
Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-12-10 12:49

"E" <noegle@undermaattentrala.dk(fjern trala)> skrev:

> [...]

> I dag bruger jeg briller og linser. Med en styrke på -6, så det er altså
> ikke altid at øjenlæger ved hvad de snakker om.

Hvilken styrke fik du målt ud lige efter besøget hos øjenlægen?

--
Bertel

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-12-10 10:18

michael skrev den 27-12-2010 19:05:
> Min niece på 8 år var for nylig til optiker, som på baggrund af diverse
> tests mente hun skulle have briller og min bror investerede derfor 3.000
> kroner i et par briller.

tsk tsk. (altså af optikeren)

Så er det jo gerne, når dem som rådgiver dig om noget og kommer til at
tjene på et senere salg.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til