Dæk omregningsskema
Fra : Henning

Dato : 28-12-10 18:40

Jeg kører med 215/55/16 og skal have nye vinterdæk. Forhandleren har
pt. 215/60/16 hjemme - hvordan er det med de +-5%? Jeg havde engang et
skema, men det er væk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 18:57

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg kører med 215/55/16 og skal have nye vinterdæk. Forhandleren har
> pt. 215/60/16 hjemme - hvordan er det med de +-5%? Jeg havde engang et
> skema, men det er væk

Det er lovligt. Det øger med 3,3% Vær også opmærksom på, at de fylder lidt
mere i skærmkasserne, så tjek lige om der er plads til dem.

Se evt. http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Engelbert.H.

Dato : 28-12-10 19:25

Den er faktisk ret genial den der omregner...den er lige tilføjet favoritter

Fra : Brian Sørup

Dato : 28-12-10 20:26

"Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk> skrev i meddelelsen
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen
>

> Det er lovligt. Det øger med 3,3% Vær også opmærksom på, at de fylder lidt
> mere i skærmkasserne, så tjek lige om der er plads til dem.

Vær nu lige lidt varsom, hvis nu hans std. størrelse er 205/55-16 er han ude
over de 5% med 215/60-16.....
--
Brian Sørup

Fra : Henning

Dato : 29-12-10 09:30

Tak, jeg fandt også denne via www.4x4butikken.dk
http://old.eurowheels.dk/Beregninger.asp?kode=TEST5

Fra : alexbo

Dato : 28-12-10 20:33

"Henning" skrev

> Jeg kører med 215/55/16 og skal have nye vinterdæk. Forhandleren har
> pt. 215/60/16 hjemme - hvordan er det med de +-5%?

De er i forhold til original, som ikke nødvendigvis er det der sidder på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 28-12-10 20:45

> "Henning" skrev

> De er i forhold til original, som ikke nødvendigvis er det der sidder på.

Svjh er det ift mindste godkendte størrelse, eller er det
sporvidde-forøgelse det gælder for........
--
Brian Sørup

Fra : alexbo

Dato : 28-12-10 21:58

"Brian Sørup" skrev

> Svjh er det ift mindste godkendte størrelse, eller er det
> sporvidde-forøgelse det gælder for........

Ja, til det sidste.

En sporviddeforøgelse er af natur kun en vej, en forøgelse,
en +- 5% går begge veje, så kunne man forestille sig 5% i forhold til det
modsatte mål.
Ikke 5% større end det mindste, eller 5% mindre end det største mål, men
sådan er det ikke, der er ingen specifikation af kravet.
Så man vælger det modsatte, ikke 5% mindre end det mindste og ikke 5% større
end det største.

mvh
Alex Christensen