Endnu en om dæk
Fra : tiper

Dato : 25-12-10 08:45

I dag i nyhederne, har de fortalt at dette år har et af de laveste
antal trafikdræbte. En af årsagerne hertil er jo vintervejret, der gør
vi ikke kører så hurtigt. Og at de uheld der så er, sker med så lav
fart at der sjældent er personskade.

Når vinteren så sætter ind, så er et typisk synspunkt fra dem på
vinterdæk, et dem med sommerdæk sænker trafikken. Det må jo så betyde,
at hvis alle kørte på vinterdæk, ville hastigheden på vejene øges om
vinteren. Det kan da ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt da ikke
være en god ide?

Ja, man ville undgå nogle af de uheld der skyldes dårlige dæk, men der
vil stadig være dem der skyldes kørerfejl. Og da hastigheden alt andet
lige vil være højere, er der også større risiko for personskade ved de
uheld der så engang vil være.

IMO er det vel bedre med mange små uheld uden personskader, end få
uheld med personskader.

Eller hvad?

Og ja, jeg kører skam selv på vinterdæk.

Fra : KASO

Dato : 25-12-10 17:14

Erasmus Montanus har ikke levet forgæves......

Skal vi føre dén tankegang videre, skal vi jo sørge for at vejene altid er
glatte - og alle skal køre med blankslidte sommerdæk - det må give den
optimale sikkerhed. Der skal derfor indføres overrislingsanlæg langs alle
veje.

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 17:32

> [...]

>glatte - og alle skal køre med blankslidte sommerdæk - det må give den
>optimale sikkerhed. Der skal derfor indføres overrislingsanlæg langs alle

Tror ikke at det gør så meget forskel det med vejret. Her på øen har en
kvinde for kort
tid siden kørt sig selv ihjæl i det glatte føre, der er også sket adskillige
alvorlige ulykker
hvor folk skulle flyves til Odense hospital.....ca. det samme kan man også
læse om
sommeren.

Kunne være intressant med statestik fra forsikringsselskber og hospitaler,
om der
vitterlig er forskel på antallet og alvorligheden af skaderne når det er
glat.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 25-12-10 19:14

"tiper" skrev

> I dag i nyhederne, har de fortalt at dette år har et af de laveste
> antal trafikdræbte.

Det samme havde vi i påsken, 2 dræbte i år 16 sidste år, det er meget svært
at sige noget med sikkerhed ud fra sådanne tal.
Men når bilerne kører i en lang række over fyn med 40 km/t, fremfor en lang
jagt med 160 km/t så er risikoen for alvorlige ulykker mindre.

En stor del af det konstante fald dødsulykker skyldes uden tvivl bedre
biler, bedre aktiv sikkerhed og bedre passiv sikkerhed, og i den forbindelse
bedre dæk, både sommer og vinter.
Men det er selvfølgelig på den lange bane, ikke bare fra et år til et andet.

Jeg så i TV nogle julebilister der havde gjort klar til en lang tur, med
tæpper, kaffe og chokolade, sådan en bilist kører jo ikke galt, han har
bestemt at vi skal sikkert frem, så må det tage den tid det tager, et andet
år kommer de måske afsted en time for sent og vil indhente det på vejen.

Man kan så også læse om det modsatte synspunkt, jeg kører til ESP'en slår
til, så hurtigt det overhovedet kan lade sig gøre.
Antallet af ulykker afhænger af hvem der er flest af.

mvh
Alex Christensen

Fra : From Sydsjælland

Dato : 25-12-10 19:40

"tiper" <tiper@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Nu kan man læse tal på mange måder.
Jeg synes stadig 300 dræbte og 4000 med personskade på et år er alt for
mange.
Heller ikke sikker på at de 1000 familier der har haft indbrud juleaften
synes man er kommet nærmere en løsning, selvom man klapper i hænderne og
siger at nu er kurven vendt.

Mvh Knud

Fra : AS

Dato : 25-12-10 20:37

"tiper" <tiper@vip.cybercity.dk> wrote in message
> I dag i nyhederne, har de fortalt at dette år har et af de laveste
antal trafikdræbte. En af årsagerne hertil er jo vintervejret, der gør
vi ikke kører så hurtigt.

Man skal også huske, at vinterdæk reserver har været helt brugt op hos
forhandlerne i midten af november. Det er uanset, kvad apostoler af
sommerdæk snakker.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-10 17:32

> [...]
>
> Man skal også huske, at vinterdæk reserver har været helt brugt op hos
> forhandlerne i midten af november. Det er uanset, kvad apostoler af

Tja selv om jeg kører på vinterdæk så ligger jeg foran i køerne mange gange.
Min BMW ligger af h. til med baghjulstræk, godt nok er der antispin osv. på,
men bagenden vil nu gerne overhale forenden når man kører på is kan jeg
mærke.
Så jeg sætter min hastighed ned så ovenstående ikke sker og der giver lidt
kø. Jeg KAN simplethen ikke køre så hurtigt som i mondeo'en, men jeg er jo
heller ikke Colin McRaye (Rallykører).

--
Tom

Fra : oz3bto

Dato : 26-12-10 19:28

"Tom" <nospam> skrev i en meddelelse

> [...]
> kø. Jeg KAN simplethen ikke køre så hurtigt som i mondeo'en, men jeg er jo

Måske du skuller overveje at skifte til et andet vinterdæk eller lære at
køre bil ........
Terranoen køre 90% af tiden med RWD og ikke noget elektronik til hjælp..
INGEN problemer heller ikke med 10% stigninger osv

Hundai H1 har vi 2 af .. Også RWD.. De køre som taxa hver weekend og kommer
frem og op overalt

Naboen køre mercedes E klasse.. Den kommer også frem hver dag.. Og han
arbejder enda oppe på fjeldet

Vores indkørsel som vi deler med naboen stiger iøvrigt 10% og er dækket af
sne fra nov til maj .. Hvis ikke længere

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-12-10 20:02

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vores indkørsel som vi deler med naboen stiger iøvrigt 10% og er dækket
> af sne fra nov til maj .. Hvis ikke længere

Hvis alle de vinterdæk er købt i Norge, så er det sandsynligvis en god del
af forklaringen.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : oz3bto

Dato : 26-12-10 21:22

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis alle de vinterdæk er købt i Norge, så er det sandsynligvis en god del

Samme dæk kan fåes i DK hvis man ellers vil betale prisen for det ... koster
jo lige lidt mere som de 500kr pr DK som folk normalt betaler i DK

Nogen vil så påstå at de ikke kan stå fast på våd vej .. kan hilse dem og
sige at de står MEGET bedere fast som de bridgestone sommerhjul jeg triller
rundt på om sommeren

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 26-12-10 21:43

> [...]
>
> Nogen vil så påstå at de ikke kan stå fast på våd vej .. kan hilse dem og
> sige at de står MEGET bedere fast som de bridgestone sommerhjul jeg

og det gælder _alle_ de dæk du omtaler?
Hint: Du omtaler 3 forskellige biler.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : oz3bto

Dato : 27-12-10 09:11

> "oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Alle 3 biler køre med hakkapelitta .. dog forskellige modeller 5-7 og C SUV
... de 3 mest solgte dæk her i området

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-10 20:48

>"oz3bto" skrev i meddelelsen
> Måske du skuller overveje at skifte til et andet vinterdæk eller lære at
> køre bil ........

3. bedste dæk i ADAC's test "Sehr empfehlenswert" i lige netop denne
størrelse.
Hvis du med lære at køre biler mener som en rallykører, så er svaret nej.
Det er ren provakation fra min side når jeg siger at jeg ikke kører bedre
end
gennemsnittet hvilket ikke er tilfældet for denne NG's skribenter (der er
bedre end gennemsnittet)

>Terranoen køre 90% af tiden med RWD og ikke noget elektronik til hjælp..
>INGEN problemer heller ikke med 10% stigninger osv

Det er der så ved BMW'en på "black ice", der vokser træerne ikke så meget
ind i himmelsen
som ved din Terrano. Jeg kan dårligt sætte igang på black ice selv om
underlaget med 0°
stigning.
Sådanne problemer havde jeg ikke med mondeo'en men BMW'en bare ikke glad for
is.

> Hundai H1 har vi 2 af .. Også RWD.. De køre som taxa hver weekend og
> kommer frem og op overalt

jaja.

> Naboen køre mercedes E klasse.. Den kommer også frem hver dag.. Og han
> arbejder enda oppe på fjeldet

hmm, nu taler jeg om danske forhold. Det vil sige dem bagved gerne vil køre
80 Km/t
på black ice. Hvor jeg nødig vil over 60-70 og op til en lysregulereing hvor
ABS's knurrer
med et let tråd på pedalen, så er 60 også for meget til mig hvis jeg da ikke
bare skal
smutte over for rødt lys.
E-klassen kender jeg rigtig godt, flere af mine kolleger har sådanne og nej
det ligger
HELLER ikke godt på vejen ved is. Bagenden vil også der, gerne overhale
forenden.

> Vores indkørsel som vi deler med naboen stiger iøvrigt 10% og er dækket
> af sne fra nov til maj .. Hvis ikke længere

Nu skrev jeg også om is, hvilket ikke er det samme som sne.

--
Tom

Fra : oz3bto

Dato : 26-12-10 21:17

> 3. bedste dæk i ADAC's test "Sehr empfehlenswert" i lige netop denne
> størrelse.

3. bedst i en tysk test dur så ikke når man bor i DK ...........

Svigerfar køre på continental testvinderen.. han skal tænke sig om for at
komme ud af vores indkørsel + han måtte i et autoværn så sent som idag pga.
manglende vejgreb

> [...]
> end
> gennemsnittet hvilket ikke er tilfældet for denne NG's skribenter (der er

Danskere KAN ikke køre bil når det er glat

> [...]
> underlaget med 0°
> stigning.
> Sådanne problemer havde jeg ikke med mondeo'en men BMW'en bare ikke glad

Hvis BMWen har sådanne problemer på vintertid så burde du jo nok overveje
hvilke dæk du køre på også vælge nordiske dæk og ikke tyske .. evt med
pigge

> [...]
> nej det ligger
> HELLER ikke godt på vejen ved is. Bagenden vil også der, gerne overhale

Et spørgsmål om ordentlige dæk

> Nu skrev jeg også om is, hvilket ikke er det samme som sne.
>
> --
> Tom

Det bliver skam også til is til foråret .. vi kommer stadig op ad den

Jeg er 100% sikker på at købe du en omgang hakkapelita tim bimmeren så vil
du kunne st´å fast også på sort is.. køre nærmest dagligt på det skidt ..

Og hakkaerne fåes faktisk i DK nu.. Vi kan ihvertfald ikke få flere heroppe
lige nu da de er sendt sydover til DK og resten af europa

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-10 21:53

>"oz3bto" skrev i meddelelsen
>
>3. bedst i en tysk test dur så ikke når man bor i DK ...........

I flg. ADAC gør det. Vores klima afviger kun lidt fra det tyske, derfor
kopier FDM som regl
også resultaterne fra ADAC eller laver det i samarbejde med dem. Der var kun
minimale
forskelle mellem de 3 bedste i dæktesten.
Jeg gør mig ikke klogere end dem der laver testene, da jeg ikke har råd til
selv at hjemkøbe
20 forskellig dæk af afprøve dem.

>Svigerfar køre på continental testvinderen.. han skal tænke sig om for at
>komme ud af vores indkørsel + han måtte i et autoværn så sent som idag
>pga. manglende vejgreb

Samme her. Har også 2 kolleger som allerede har ødelagt deres biler fordi
kommunen ikke
har mere salt og selv de mindste bakker får bilen til at skride.

>Danskere KAN ikke køre bil når det er glat

Det er jo hvordan man definerer det. De fleste undgår buler, men ikke alle.

>Hvis BMWen har sådanne problemer på vintertid så burde du jo nok overveje
>hvilke dæk du køre på også vælge nordiske dæk og ikke tyske .. evt med
>pigge

Jeg har fulgt de råd som brancen kommer med. Men enig pigdæk kunne være
en løsning hvis det skal fortsætte sådan.

>Jeg er 100% sikker på at købe du en omgang hakkapelita tim bimmeren så
>vil du kunne st´å fast også på sort is.. køre nærmest dagligt på det skidt
>..

Vi er ikke vandt til sådan en vinterkørsel, ADAC og FDM må måske også kigge
nordpå næste gang. Jeg skal ikke kloge så meget rundt i hvad der er bedst da
dæk er #"¤%"¤#& dyre i danmark.

--
Tom

Fra : oz3bto

Dato : 27-12-10 09:14

> [...]
> kigge
> nordpå næste gang. Jeg skal ikke kloge så meget rundt i hvad der er bedst

Igen iår er det jo bevist at DK forhold ligner mere forholdene nord for os
som syd for os

En af grundene til at hakka ikke vinder i de tyske test er at de bla gå
efter hvor hurtig dækket slides.. eftersom hakka er et meget blødt dæk ja
så slides det også ret hurtig .. specielt på asfalt

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:37

> "Tom" skrev i meddelelsen
>
> Samme her. Har også 2 kolleger som allerede har ødelagt deres biler fordi
> kommunen ikke har mere salt og selv de mindste bakker får bilen til at
> skride.

Det kan så ladrig være kommunens skyld....

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : oz3bto

Dato : 28-12-10 18:18

> [...]
> Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
> Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Jeg tænkte det du skrev det

Vi har iøvrigt ikke haft besøg af saltbilen siden sidst i okt. ...
Tilgengæld har de smidt en del knust granit på det stejle bakker samt vejen
op til skicenteret

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 21:21

>Det kan så ladrig være kommunens skyld....

hehe, næh, det vil det nok først være når vejene bliver "givet" til forskellige grundejere,
så bliver det vores skyld hvis ikke vejene er ryddet og saltet.

--
Tom

Fra : Mcwm

Dato : 26-12-10 22:10

Den 26-12-2010 21:16, oz3bto skrev:
> 3. bedst i en tysk test dur så ikke når man bor i DK ...........
Mener du dermed at det danske og norske klima ligner mere hinanden end
det tysk/danske eller er du inde på at bjerge i tyskland er anderledes
end bjerge i Norge, for du anbefaler jo norske dæk i DK?

Vi må vel desuden, kunne blive enige og at sne og sne er det samme
ligesom is og is eller vi er måske ude i at is er glattere i et land end
et andet?

Venligst
Mcwm

Fra : oz3bto

Dato : 27-12-10 09:16

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse
> [...]
> is og is eller vi er måske ude i at is er glattere i et land end et andet?

Forholdene i DK på det sidste har været meget lig forholdene heroppe ..
10-15 minus og en god sjat frost sne .. Findes ikke bedere føre hvis det
skal være vinter føre

Og de sidste 2 vintre har sku været nærmere Norsk vinter som tysk vinter

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 10:39

On Sun, 26 Dec 2010 22:09:50 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Vi må vel desuden, kunne blive enige og at sne og sne er det samme
>ligesom is og is eller vi er måske ude i at is er glattere i et land end
>et andet?

>--

Nej, det kan vi aldeles ikke blive enige om, men det kræver lidt
indsigt i sagen, som ikke alle debattører ulejliger sig med at
indhente.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 27-12-10 13:42

Den 27-12-2010 10:38, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Nej, det kan vi aldeles ikke blive enige om, men det kræver lidt
> indsigt i sagen, som ikke alle debattører ulejliger sig med at
> indhente.

Så har du da sikkert et link til en side om is der er mere glat det ene
sted end det andet.

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 14:24

On Mon, 27 Dec 2010 13:41:47 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Så har du da sikkert et link til en side om is der er mere glat det ene
>sted end det andet.

>--

Nej, det har jeg s'gu ikke, men jeg har lang erfaring!

Det siger sig selv, at sne er tungere og glattere jo nærmere vil når 0
på termometeret, og det har været kotume i mange år i DK. Nu er Den
Globale Opvarmning så nået til den lille kommune, og så er
temperaturerne tilnærmet de norske. Så er det at det begynder at være
smart at købe vinterdæk til de norske forhold i stedet for dem ADAC
anbefaler til tyske forhold.

Is der ligger på en motorvej i DK, er helt overordentlig glat i
forhold til f.eks. den norske eller den nordsvenske, idet der i disse
distrikter kører et forholdsvis stort antal biler med pigdæk, som gør
isen betydeligt mindre glat at køre på.

Det nævner én der er vant til at køre der ikke, fordi det er en
selvfølge, ligesom det sagtens kunne være det for danske bilister, men
de tror bare de er dygtige.

Der er en verden til forskel.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 27-12-10 14:39

Den 27-12-2010 14:23, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Nej, det har jeg s'gu ikke, men jeg har lang erfaring!

Så er det dokumenteret...

> [...]
> forhold til f.eks. den norske eller den nordsvenske, idet der i disse
> distrikter kører et forholdsvis stort antal biler med pigdæk, som gør

Det forudsætter ligesom at du ikke er den første der kommer kørende..
hvordan lever du op til det? Nogen skal jo være den første. Desuden,
hvor nævnes at der kun skal bruges motorveje. Du skal af mindre veje for
at komme dertil, med mindre man som du, blot er på gennemfart.

> Det nævner én der er vant til at køre der ikke, fordi det er en
> selvfølge, ligesom det sagtens kunne være det for danske bilister, men
> de tror bare de er dygtige.

Dog visse omstændigheder du glemmer. Læs gerne ovenfor igen.
> Der er en verden til forskel.
Din verden..

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 15:04

On Mon, 27 Dec 2010 14:39:19 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

> [...]
>at komme dertil, med mindre man som du, blot er på gennemfart.

>Dog visse omstændigheder du glemmer. Læs gerne ovenfor igen.

Er der noget danske bilister er fremragende til, så er det at
kværulere, og kneppe insekter, og du har s'gu fået pokaler i begge
dicipliner.

Hold da kæft!!!!!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 27-12-10 15:23

Den 27-12-2010 15:03, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Hold da kæft!!!!!

Der skinnede intelligensen så lige igennem. Trucker-argument?(Nu du skal
i det personlige plan)

Der er vist ikke den ting i verden du ikke har styr på. Det må være
dejligt at være så perfekt.

Glem nu ikke, at du også udtaler dig om ting du ikke aner en skid om,
fuldstændig skråsikker. Men det er noget helt andet, når det blot er dig
der gør det, det har jeg da forstået.

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 16:46

On Mon, 27 Dec 2010 15:22:39 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Der skinnede intelligensen så lige igennem. Trucker-argument?(Nu du skal
>i det personlige plan)

>--

Det er ikke et argument, men et udtryk for for forundring, som du
burde kunne se, men du vil hellere svine en lastbilchauffør. Det er
din sag.

>--

>Der er vist ikke den ting i verden du ikke har styr på. Det må være
>dejligt at være så perfekt.

>--

Der er mange ting jeg ikke aner en hujende fis om, men lige præcis det
at køre bil, det véd jeg lidt om.

>--

>Glem nu ikke, at du også udtaler dig om ting du ikke aner en skid om,
>fuldstændig skråsikker.

>--

Hvornår er det lige du har grebet mig i det? Ikke fordi det ikke kan
være sket, men kom lige med et eksempel.

>--

> Men det er noget helt andet, når det blot er dig
>der gør det, det har jeg da forstået.

>--

Ja, du er ufatteligt hårdt ramt. Det er en grim verden vi lever i.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 27-12-10 17:06

Den 27-12-2010 16:45, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Hvornår er det lige du har grebet mig i det? Ikke fordi det ikke kan
> være sket, men kom lige med et eksempel.

Gerne. Citat; Det har jeg mit liv for kært til. Citat slut. Skulle det
få en klokke til at ringe?

> Ja, du er ufatteligt hårdt ramt. Det er en grim verden vi lever i.

Jeg syntes nu kun det er jeres lastbiler der er ramt. På to måder. Her
og i trafikken. I trafikken er det dog selvforskyldt.

Igen, personligt føler jeg mig ikke mere ramt, end at jeg kan leve mit
liv videre. Også selvom der skulle gå Kong Folmers **** i den.

Jeg kan dog udlede, at er du blot halvt så fremfusende i trafikken, som
du er her, så er du ikke sjov at møde når du lige skal have
gennemtrumfet "Jeg ved sgu bedre!". Men det er måske kun i skrift det
sker for dig?

JEg holder, unset dine udbrud og personlige nedgørelser, en pæn tone
over for dig. Det hedder at beherske sig. Skal jeg nu tro på at det kan
du i trafikken men ikke her?

Mon det skulle forholde sig sådan, at så længe man kører med hårrene, så
er du blid som et lam... men men men.....

Venligst
Mcwm - som ikke lige kan se, hvor du har fra at jeg er på togt mod
lasbilerne. Jeg observerer blot, at det ligger over alt i disse dage og
spærrer flere veje. Skal vi så ikke vende bøtten, det må jo i den grad
være dem der er efter os, siden de ikke kører efter forholdene..

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 17:58

On Mon, 27 Dec 2010 17:05:55 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Gerne. Citat; Det har jeg mit liv for kært til. Citat slut. Skulle det
>få en klokke til at ringe?

>--

Hvad er det lige der er forkert der?

> [...]

>JEg holder, unset dine udbrud og personlige nedgørelser, en pæn tone
>over for dig. Det hedder at beherske sig. Skal jeg nu tro på at det kan

Nej, du gør lige det modsatte. Når jeg laver en tråd med kommentarer
om observationer der kunne tyde på, at visse og kun visse BMW-kørere
kører lidt friskere end gennemsnitsbilisten, så kommer du lige med 775
indlæg om hvor personligt du føler dig ramt og stolpe op og stolpe
ned. Og det har ikke noget med pæn tone at gøre. Det er udelukkende
noget du gør fordi du véd at det tænder mig af når folk bruger de
metoder.

> [...]

>spærrer flere veje. Skal vi så ikke vende bøtten, det må jo i den grad
>være dem der er efter os, siden de ikke kører efter forholdene..

Du er så klog, at du kunne undvære hovedet, men som du selv
argumenterede dengang det var BMW-førere, så vil jeg blot sige at du
er efter mig selv om jeg ikke har kørt lastbil siden foråret.

Har du ikke andet at sidde og nørkle med?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 27-12-10 21:51

Den 27-12-2010 17:57, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Hvad er det lige der er forkert der?

Du husker altså ikke hvad du selv skriver og forsøger med et spørgsmål,
om jeg kan lede dig på vej?

> [...]
> ned. Og det har ikke noget med pæn tone at gøre. Det er udelukkende
> noget du gør fordi du véd at det tænder mig af når folk bruger de

Har du bemærket jeg taler om tonen? Hvis ja, hvorfor svarer du på alt
andet så?

Som hint på ovennævnte, så handler det om min kørestil, som du så ikke
kender en disse til. Herover peger du så på at visse, men den tidligere
udtalelse var om mig og kun mig. Den handlede ikke om at køre med "visse
andre". Så på den igen bassenmand.

> [...]
> er efter mig selv om jeg ikke har kørt lastbil siden foråret.
>
> Har du ikke andet at sidde og nørkle med?

Jamen lige over da. Nårh nej, det er jo dig, så det er som det skal
være. Not. Dog vil jeg bede dig finde ET sted, hvor "jeg er efter dig",
du forfulgte stakkel. Jeg har været efter lastbiler og deres førere
generelt og du er faktisk en af de få jeg har kaldt for "en af de
fornuftige". Det kan jeg nu forstå, du ikke finder rigtigt. Så skal jeg
da ikke sige dig imod.

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 22:07

On Mon, 27 Dec 2010 21:50:44 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Du husker altså ikke hvad du selv skriver og forsøger med et spørgsmål,
>om jeg kan lede dig på vej?

>--

Du tilbød mig en køretur, og det takkede jeg nej til. Hvad er det der
er så svært med det? At jeg ikke tør køre med dig, eller....??

>--

>Har du bemærket jeg taler om tonen? Hvis ja, hvorfor svarer du på alt
>andet så?

>--

Fordi du bruger et helt afsnit til at fortælle mig at du holder en god
tone overfor mig. Underforstået at det gjorde jeg ikke overfor dig.
Jeg har så prøvet at redegøre for, hvorfor du har fået den idé

> [...]

>kender en disse til. Herover peger du så på at visse, men den tidligere
>udtalelse var om mig og kun mig. Den handlede ikke om at køre med "visse

Bortset fra at jeg har takket nej til at køre med dig, så kan jeg ikke
erindre at jeg specifikt har kommenteret din kørestil.

Til din information hedder jeg Folmer Rasmussen. Det er vel ikke
således at du har forvekslet mig med den omtalte hr. Bassenmand?? Så
er der jo pludseligt meget der ser anderledes ud.

Øjensynligt har du ikke selv mod og mandshjerte til at stå frem med
navn, men det har du sikkert dine grunde til.

>--

>--

De fleste trives bedst i medvind, og det gør jeg også, men jeg ser
også rasende godt ud i modvind.

> [...]

>generelt og du er faktisk en af de få jeg har kaldt for "en af de
>fornuftige". Det kan jeg nu forstå, du ikke finder rigtigt. Så skal jeg

Det er besværligt for mig at skulle gentage den ene gang efter den
anden, at det ikke specifikt er dig jeg omtaler når jeg taler om visse
BMW-føreres kørestil. Så føler jeg at du er lidt efter mig. Det med
lastbilerne har jeg vænnet mig til for længst.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 12:44

Den 27-12-2010 22:06, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Du tilbød mig en køretur, og det takkede jeg nej til. Hvad er det der
> er så svært med det? At jeg ikke tør køre med dig, eller....??

Tja, den lader jeg stå for sig selv.

> [...]

> Bortset fra at jeg har takket nej til at køre med dig, så kan jeg ikke
> erindre at jeg specifikt har kommenteret din kørestil.

Nårh nej.... der var vist da også noget med at der blev nævnt noget om
skørter, begrænser mv. hvor du fastholdt at jeg skulle bevæge mig i
området for den maksimale hastighed. Da jeg så omtalte at dækkene
begrænsede mig yderligere, ynkede du mig for at måtte bevæge mig ved
maks 190, på trods af jeg da vist også kom ind på at min højre fod nok
begrænsede mig mere end de to førnævnte ting. Intet af det er altså
direkte henvendt til mig, men noget generelt?

> Til din information hedder jeg Folmer Rasmussen. Det er vel ikke
> således at du har forvekslet mig med den omtalte hr. Bassenmand?? Så
> er der jo pludseligt meget der ser anderledes ud.

Er det så her din egen svartype skal bruges "Hvad rager det mig". For
det er jo den slags pæne udbrud du åbenbart ikke kan huske, men trods
alt bruger. Det er altså den "fine" tone?

> Øjensynligt har du ikke selv mod og mandshjerte til at stå frem med
> navn, men det har du sikkert dine grunde til.

Og det vil du bruge til hvad? Som du tidligere svarede mig, på spørgsmål
om dit automobil "det rager ikke dig".

> [...]
> BMW-føreres kørestil. Så føler jeg at du er lidt efter mig. Det med
> lastbilerne har jeg vænnet mig til for længst.

Læs gerne ovenfor igen.

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-12-10 12:54

On Tue, 28 Dec 2010 12:43:36 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

> [...]
>alt bruger. Det er altså den "fine" tone?

>Og det vil du bruge til hvad? Som du tidligere svarede mig, på spørgsmål

Jeg synes virkelig jeg har prøvet, men jeg gider dig ikke mere.

EOD

--

Venlig hilsen
folmer

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 12:59

Den 28-12-2010 12:54, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Jeg synes virkelig jeg har prøvet, men jeg gider dig ikke mere.
>
> EOD

Det er nu også en dejlig nem måde at få sin vilje på, når man nu ikke
kan huske hvad man siger og gør, endsige forholder sig til det forelagte.

Venligst
Mcwm - som ikke er helt fri for samme følelse, nu du kun vil forholde
dig til det af dig udvalgte.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 30-12-10 08:06

"Mcwm" skrev i meddelelsen

> Det er nu også en dejlig nem måde at få sin vilje på...

Ku' I ik' tag' "bolden" op natten mellem den 31/12 og 1/1

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 10:39

> [...]

>kender en disse til. Herover peger du så på at visse, men den tidligere
>udtalelse var om mig og kun mig. Den handlede ikke om at køre med "visse

Indskudt fra sidelinien - når Folmer prikker til visse BMW kørere er
det ikke helt uden grund, da nogle af dem har udtalt sig om deres måde
at køre på i trafikken , på en måde der kun kan tolkes på en måde.

Jeg orker ikke at finde den enddog meget gamle tråd frem, hvor en
beskrev "at man lige presser lidt til ham foran i håb om vedkommende
flytter sig, så man selv kan fræse videre"

Sådan var det ikke helt ord for ord, men meningen var tydelig ... og
når jeg nu ransager hukommelsen kørte "man" vist i en lavtflyvende
Opel dengang, men kørestilen er sgu´da velkendt, og kendes fra visse
elementer iført BMW og for den sags skyld visse SEAT modeller

Arw for en generalisering :)
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 10:46

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Arw for en generalisering :)

Når du nu er i gang med det, så kan man vist roligt sige, der køres som en
sindssyg ud fra devisen, her kommer jeg...flyt dig dit skvat...og det uanset
mærke og størrelse på vognen...;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-12-10 11:01

On Tue, 28 Dec 2010 10:46:19 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>sindssyg ud fra devisen, her kommer jeg...flyt dig dit skvat...og det uanset

Det er nok det nærmeste vi kommer sandheden i denne debat. Det ligger
selvfølgelig i kortene, at det kræver noget under motorhjelmen at gøre
godt med, ellers kommer man nemt til at sidde med aben selv.

Men egoismen har gode kår, ingen tvivl om det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 11:28

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men egoismen har gode kår, ingen tvivl om det.

Hvis egoismen ingen gode kår har, ja, så er det naturligvis regeringens
skyld.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-12-10 11:56

On Tue, 28 Dec 2010 11:28:17 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Hvis egoismen ingen gode kår har, ja, så er det naturligvis regeringens

Naturligvis.

Den til enhver tid siddende er altid ansvarlig i slige sager.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 11:58

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Når du nu er i gang med det, så kan man vist roligt sige, der køres som en
>sindssyg ud fra devisen, her kommer jeg...flyt dig dit skvat...og det uanset
>mærke og størrelse på vognen...;)

Netop - Iført min Glof gider jeg ikke "be nogen humme sig" - iført
Scorpio var det en ganske anden sag :)

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 12:56

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

KLIP

> Netop - Iført min Glof gider jeg ikke "be nogen humme sig" - iført
> Scorpio var det en ganske anden sag :)

For mig er det gået den anden vej.

I Volvo S80T6 viste ikke mange, det rent faktisk var/er en rimelig hurtig
potte - iført min BMW 535d ved folk, den kan køre hurtigt, så det gider jeg
ikke..

PS: Det er dog stadig lidt skægt i konens S40 2.4i..;)

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 13:01

Den 28-12-2010 12:55, Bjørn J. skrev:
> PS: Det er dog stadig lidt skægt i konens S40 2.4i..
Hvad yder sådan en fætter?

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 13:54

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad yder sådan en fætter?

Chippet hos Volvo, Gøteborg som den eneste i DK...omkring de 180Hk.

Det er meget morsomt at trække med bl.a. VW Passat 2.0 TDI.

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 15:38

Den 28-12-2010 13:54, Bjørn J. skrev:
> Chippet hos Volvo, Gøteborg som den eneste i DK...omkring de 180Hk.
Bare lidt nys, hvordan er det lykkedes at få den op under fingrene?

Overvejer to biler som nummer 2. Volvo eller Mercedes(270CDI)

Venligst
Mcwm

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 16:08

> "Mcwm" skrev i meddelelsen
>
> Bare lidt nys, hvordan er det lykkedes at få den op under fingrene?

Du kan få det lavet hos Volvo-forhandlere i DK også. Det er bare billigere
at få BSR til det...

> Overvejer to biler som nummer 2. Volvo eller Mercedes(270CDI)

Brugt? Den motor er ikke den heldigste MB har lavet. Service og vedligehold
er billigere på MB, end på Volvo...

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 16:36

Den 28-12-2010 16:07, Henrik B. skrev:
> Brugt? Den motor er ikke den heldigste MB har lavet. Service og
> vedligehold er billigere på MB, end på Volvo...
Fortæl fortæl... inden jeg evt stirrer mig blind på den

Venligst
Mcwm

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 17:51

KLIP

> Du kan få det lavet hos Volvo-forhandlere i DK også. Det er bare billigere
> at få BSR til det...

Jeg er ikke sikker på, en dansk Volvo-forhandler vil chippe en potte.

BSR vil gerne, det fik jeg gjort på min S80T6.

Her kan du også få fjernet hastighedsspærren på 250Km/t.....

Det er ikke så nødvendigt på en Saab, da de stort set ingen modeller har,
der kan komme op på den hastighed ab fabrik.....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 21:57

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Jeg er ikke sikker på, en dansk Volvo-forhandler vil chippe en potte.
>
> BSR vil gerne, det fik jeg gjort på min S80T6.

Forskellen er, at 2,4i er en sugemotor. Og jo, Volvoforhandleren vil gerne
lave en 140 Hk 2,4i om til en 170 Hk 2,4i - mod betaling af kr. 30.000,- !!

> Her kan du også få fjernet hastighedsspærren på 250Km/t.....
>
> Det er ikke så nødvendigt på en Saab, da de stort set ingen modeller har,
> der kan komme op på den hastighed ab fabrik.....

Jeg synes at du skal læse op på dine kære Voller, eftersom mange af dem har
et hastighedsspærring - ab fabrik - på 210 km/t. Volvo mener åbenbart ikke
det er nødvendigt at køre hurtigere..!?

På min 9-5'er blev hastighedsspærren flyttet fra de standard 250 km/t, til
270 km/t i forbindelse med BSR trim.

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 23:51

KLIP

> Forskellen er, at 2,4i er en sugemotor. Og jo, Volvoforhandleren vil gerne
> lave en 140 Hk 2,4i om til en 170 Hk 2,4i - mod betaling af kr. 30.000,-
> !!

Har du det på skrift eller som et link ?

> Jeg synes at du skal læse op på dine kære Voller, eftersom mange af dem
> har et hastighedsspærring - ab fabrik - på 210 km/t. Volvo mener åbenbart
> ikke det er nødvendigt at køre hurtigere..!?

Det passer jo ganske enkelt ikke Henrik.

Der er ingen solgte Volvoer i DK med sådan en hastighedsspærring !

Fra : Henrik B.

Dato : 29-12-10 00:39

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Har du det på skrift eller som et link ?

Jeg har det fra en bekendt (som kører en S40N 2,4i), som har det fra Sondrup
i Århus...

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-12-10 00:45

KLIP

> Jeg har det fra en bekendt (som kører en S40N 2,4i), som har det fra
> Sondrup i Århus...

Det er en effektiv måde at sige til kunden: "Det vil vi ikke udføre"..!

Fra : Henrik B.

Dato : 29-12-10 00:44

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Det er en effektiv måde at sige til kunden: "Det vil vi ikke udføre"..!

Ikke desto mindre var de villige til at gøre det. Men de har (havde) en
interesse i at sælge modellen med 170 Hk i stedet, som var tilsvarende
dyrere.

Fra : Bjørn J.

Dato : 29-12-10 00:50

KLIP

> Ikke desto mindre var de villige til at gøre det. Men de har (havde) en
> interesse i at sælge modellen med 170 Hk i stedet, som var tilsvarende
> dyrere.

Jeg har svært ved at tro det, men der er naturligvis altid en bilsælger med
knald i låget som ikke følger retningslinjerne omkring salgsinformation i
virksomheden givet til kunderne.

Jeg kan ikke en gang få ilagt applikationen til el-sædet i førersiden, trods
det faktum, bilen er udstyret med alt til faget hørende !

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 17:09

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bare lidt nys, hvordan er det lykkedes at få den op under fingrene?

Bilen har oprindeligt kørt som firmabil i Volvocars Danmark.

Den er også rimeligt veludstyret.

Historien var, da vi købte den med 34.000 km på klokken, at medarbejderen
havde været en tur på fabrikken og man her som demo, havde lagt en optimeret
fabrikssoftware i potten.

Så softwaren til motorstyringen er faktisk fabriksoriginal og ingen
chipning..

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:43

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
> Chippet hos Volvo, Gøteborg som den eneste i DK...omkring de 180Hk.

Dét var ellers noget af en påstand! Der er altså ingen andre danske Volvo'er
som har fået ændret styresystemet til det fra den kraftigere version? Og nu
taler vi selvfølgelig ikke om BSR-udgaven, som også har fået fjernet
tophastighedsspærren.

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 17:10

KLIP

> [...]
> Volvo'er som har fået ændret styresystemet til det fra den kraftigere
> version? Og nu taler vi selvfølgelig ikke om BSR-udgaven, som også har

Nå, ikke desto mindre er den fortalt af Volvo.....

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:42

> "Mcwm" skrev i meddelelsen
>
> Hvad yder sådan en fætter?

Den fåes i to udgaver - 140 og 170 Hk. Samme motor, men den ene med
neddroslet ydelse via styresystemet. Ligesom tophastigheden på mange
Volvo'er er begrænset til 210 km/t (mener jeg det er).

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 17:14

KLIP

> Den fåes i to udgaver - 140 og 170 Hk. Samme motor, men den ene med
> neddroslet ydelse via styresystemet. Ligesom tophastigheden på mange
> Volvo'er er begrænset til 210 km/t (mener jeg det er).

Sikke da noget forbandet sludder, at en dansk Volvo skulle være begrænset i
tophastighed.

Du læser for mange rygter og tror øjensynligt på dem !

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 22:07

> "Bjørn J." skrev i meddelelsen
>
> Sikke da noget forbandet sludder, at en dansk Volvo skulle være begrænset
> i tophastighed.
>
> Du læser for mange rygter og tror øjensynligt på dem !

Sikkert:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=34681&p=257931&hilit=Hastighetssp%C3%A4rr#p257931

Fra : Bjørn J.

Dato : 28-12-10 23:53

KLIP

> Sikkert:
> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=34681&p=257931&hilit=Hastighetssp%C3%A4rr#p257931

Hvad de gør af tossestreger i Sverige vedrører altså ikke det danske marked
(eller andre givetvis.

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 12:29

Den 28-12-2010 10:46, Bjørn J. skrev:

> Når du nu er i gang med det, så kan man vist roligt sige, der køres som en
> sindssyg ud fra devisen, her kommer jeg...flyt dig dit skvat...og det uanset
> mærke og størrelse på vognen...;)

Man skal under ingen omstændigheder befinde sig under den tilladte
hastighed, det er helt sikkert. Så får man det af føle prompte

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 12:27

Den 28-12-2010 10:38, jan_stevns skrev:

> [...]
> Opel dengang, men kørestilen er sgu´da velkendt, og kendes fra visse
> elementer iført BMW og for den sags skyld visse SEAT modeller

Jamen det er da også helt fint med mig Jan. Jeg har ikke problemer med
at man udtaler sig generelt. Men når jeg tilbyder Folmer at vise min
kørestil og svaret er "Det har jeg mit liv for kært til" så er det ikke
generelt og herren udtaler sig om noget han slet ikke har viden om. Jeg
møder selv de "kendte typer" når jeg kører, så jeg ved godt de er der.
Men jeg møder også mange andre, som jeg nok bemærker fordi jeg selv
kører mærket, som arter sig ganske pænt.

Læg dertil, at jeg på ingen måde har kaldt Folmer "et fjols" endsige
omtalt hans kørestil, i andet en positive vendinger og alle dage har
tiltalt ham pænt. Hvad der for hans urin op på kogepunktet er jeg
egentlig ganske kold over for, da jeg stadig ikke er bemeldte type,
ligesom jeg da heller ikke har en forventning om, at når din bimmer
kommer ud at rulle, at du vil mene vejene tilhører dig

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 16:49

> [...]

>ligesom jeg da heller ikke har en forventning om, at når din bimmer
>kommer ud at rulle, at du vil mene vejene tilhører dig

Jeg tror i et gået noget skævt på hinanden - Jeg har nu også mit liv
for kært til ar ville "køre med" ret mange andre - de få jeg kan
finde på at køre med, har jeg såmænd selv oplært udi kunsten at køre
bil (brormanden havde samme kærelærer som mig, så han tæller ikke)

mht at tro noget "tilhører", så er det jo en underlig størrelse - de
fleste af os har tilegnet os retten til at føre et køretøj på vejene ,
hvordan nogle så har fået den bizzare ide, at tro det på nogen måde
kan sidestilles med at eje vejen, eller bestemme over andres færden på
samme forekommer mig dybt underligt.

Jeg har set det udmøntet på en Benzintank i Næstved hvor nogle typer
af ikke_dansk_etnisk_oprindelse mente de havde ret til at holde under
taget udfor standeren med 95_vitaminrig ( blyholdig) - så jeg kunne da
bare vente på de havde tygget færdig

(Der var kun 1 stander - de kørte dieselæske)

Tror de måtte revurdede deres livsopfattelse da den her gamle Opel
Rekord, skubbede deres bil ud i solen - de trængte åbenbart til
hjælp med at få isen tøet op, så deres kæft kunne bruges til andet end
at kæfte op med, nemlig at sutte is

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 17:15

Den 28-12-2010 16:48, jan_stevns skrev:

> [...]
> finde på at køre med, har jeg såmænd selv oplært udi kunsten at køre
> bil (brormanden havde samme kærelærer som mig, så han tæller ikke)

Det er vi da uden tvivl. Det klarer man så med dialog. Det vil sige
forholder sig til holdninger fra modparten. Folmer vælger at stille
spørgsmål og sorterer så rask væk i hvad han finder nødvendigt at skrive
om, fx da han påtaler at jeg bruger nick og ikke mit navn. Mig bekendt
hedder du ikke Jan-stevns. Det påtales ikke. At jeg så yderligere, så
det vil være bekendt af visse i gruppen, faktisk har en god grund, gør
blot Folmers holdning mere grotesk. For selv på dette punkt, udtaler han
sig om noget han intet kender til, for alt skal ses i lyset af, hvordan
hans verden ser ud. Min verden er ikke den samme, efter et mislykket
hjemmerøveri. Han evner blot ikke at sætte sig ind i at andre kan leve
under andre betingelser end hans.

Jeg skal da, over for Folmer, beklage at det er personligt for mig.

> [...]
> hvordan nogle så har fået den bizzare ide, at tro det på nogen måde
> kan sidestilles med at eje vejen, eller bestemme over andres færden på

Det er dog noget man oplever oftere og oftere syntes jeg. Det gør det jo
ikke ligefrem nemmere at færdes derude

> [...]
> Rekord, skubbede deres bil ud i solen - de trængte åbenbart til
> hjælp med at få isen tøet op, så deres kæft kunne bruges til andet end

Nogen gange er det en fordel, at køre i noget man ikke har problemer
med selv at "bule". Men de behøver nu ikke at være af anden enisk, for
at kunne *det* nummer.

Venligst
Mcwm

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-12-10 17:28

On Tue, 28 Dec 2010 17:14:52 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

> [...]
>hans verden ser ud. Min verden er ikke den samme, efter et mislykket
>hjemmerøveri. Han evner blot ikke at sætte sig ind i at andre kan leve

Det er ikke nødvendigt at påtale Jans nick. Jeg véd udmærket at han
hedder Frørup. Dine dialoger gider jeg ikke, fordi du ikke helmer før
du har en tråd med over 400 indæg. Eksempelvis når vi diskuterer
friktionen på is, så er det pludselig tæskevigtigt for dig at få nogen
nøjagtige referencer nede fra Tyskland et eller andet sted. debatten
gik på noget så simpelt som at is er glat!!

Jeg har ikke temperament til den slags. Må jeg anbefale at du går i
clinch med Finn Guldmann. Han har samme skrivefeber.

>--

>Jeg skal da, over for Folmer, beklage at det er personligt for mig.

>--

Din beklagelse er taget til følge.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 20:49

Den 28-12-2010 17:27, folmer@rasmussen.dk skrev:
> [...]
> nøjagtige referencer nede fra Tyskland et eller andet sted. debatten
> gik på noget så simpelt som at is er glat!!

Tænk, at is det er glat, det skrev jeg allerede den 26/12 "eller vi er
måske ude i at is er glattere i et land end et andet?". Altså
underforstået; lortet er glat.

Den 27/12 kan man så læse "Nej, det kan vi aldeles ikke blive enige om,
men det kræver lidt indsigt i sagen, som ikke alle debattører ulejliger
sig med at indhente", så flueknipperen er hvem siger du?

Jeg supplerede så op med et link, som dokumenterer "glatheden" af is.
( http://www.autoviden.dk/begreber_friktion.php )

Jeg forventer ikke svar på dette indlæg.

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-10 09:59

> Nogen gange er det en fordel, at køre i noget man ikke har problemer
>med selv at "bule". Men de behøver nu ikke at være af anden enisk, for
>at kunne *det* nummer.

Du har helt ret i at den oprindelige befolknings yngre elementer også
kan opføre sig uheldigt. De er dog normalt modtagelige for akustiske
beskeder :)

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 28-12-10 17:59

Den 28-12-2010, skrev jan_stevns:
> Tror de måtte revurdede deres livsopfattelse da den her gamle Opel
> Rekord, skubbede deres bil ud i solen

Hvor lang tid gik der før du fik gipsen af / hvor mange sting fik du?
;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-10 10:01

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> skrev :

>Hvor lang tid gik der før du fik gipsen af / hvor mange sting fik du?
>;)

ingen gips, ingen sting ... de dumme unger blev jo til grin i hele
byen .

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-10 18:06

jan_stevns forklarede den 29-12-2010:
> ingen gips, ingen sting ... de dumme unger blev jo til grin i hele
> byen .

Har hørt en ven der er buschauffør fortælle at han osse gjorde én til
grin over for kammeraterne da vedkommende blev ved med at trykke på
stopknappen; han sagde over højtalerne at han håbede at det samme ville
ske for ham en dag hvor vedkommende havde travlt :)

Jeg ville hverken have nerver til dit eller hans stunt! :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-10 19:39

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> skrev :

>Jeg ville hverken have nerver til dit eller hans stunt! :)

ingen - uanset etnisk oprindelse - er speciel kæphøje, når der står en
rand af grinende mennesker :) Det er *det* man skal udnytte

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 29-12-10 21:23

jan_stevns forklarede den 29-12-2010:
> ingen - uanset etnisk oprindelse - er speciel kæphøje, når der står en
> rand af grinende mennesker :) Det er *det* man skal udnytte

Jeg har bare ikke lyst til at blive misforstået i dén situation! ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-10 21:26

> [...]

>af ikke_dansk_etnisk_oprindelse mente de havde ret til at holde under
>taget udfor standeren med 95_vitaminrig ( blyholdig) - så jeg kunne da

du kan da bare skubbe deres bil lidt frem eller tage deres mobil

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:39

> [...]
> forhold til f.eks. den norske eller den nordsvenske, idet der i disse
> distrikter kører et forholdsvis stort antal biler med pigdæk, som gør

Dertil kommer at is (overflade) opfører sig vidt forskelligt, om det er lige
under frysepunktet, eller det er -10 grader.
Det er mere glat, når det kun lige er under frysepunktet!

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 15:45

Den 28-12-2010 15:38, Henrik B. skrev:

> Dertil kommer at is (overflade) opfører sig vidt forskelligt, om det er
> lige under frysepunktet, eller det er -10 grader.
> Det er mere glat, når det kun lige er under frysepunktet!

som sammenligning mellem is flere steder, forudsætter man vel at der
sammenlignes ved samme temp? Is ved -10 det ene sted og -10 det andet sted.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 16:10

> "Mcwm" skrev i meddelelsen
>
> som sammenligning mellem is flere steder, forudsætter man vel at der
> sammenlignes ved samme temp? Is ved -10 det ene sted og -10 det andet
> sted.

Det er sådan lidt opfølgnig på Folmers is-sammenligning. I DK er vej-temp'en
jo ofte 0 til -5 grader, om vinteren, hvor den i Norge nok nærmere er -5
til -?. Og der er altså forskel på friktionen, alt efter hvor kold isen er -
også hjulpet af dug'en.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-12-10 16:25

On Tue, 28 Dec 2010 16:09:58 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>til -?. Og der er altså forskel på friktionen, alt efter hvor kold isen er -

Nu skal du vare din mund, Henrik. Jeg må helst ikke få ret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mcwm

Dato : 28-12-10 16:34

Den 28-12-2010 16:24, folmer@rasmussen.dk skrev:

> Nu skal du vare din mund, Henrik. Jeg må helst ikke få ret.

Gerne, men nu var det vist dig der skrev at vi var nærmere norge end
tyskland. Så hvis norge er omkring de -5 og danmark omkring 0, hvor var
er is så i tyskland?

Venligst
Mcwm

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:36

> "oz3bto" skrev i meddelelsen
> Svigerfar køre på continental testvinderen.. han skal tænke sig om for
> at komme ud af vores indkørsel + han måtte i et autoværn så sent som idag
> pga. manglende vejgreb

Svigerfar kan ikke køre bil, hvad kan jeg sige....
Jeg kører to forskellige biler, med samme type vinterdæk. Jeg oplever ikke
problemer.

> Danskere KAN ikke køre bil når det er glat

Så fik du lige bekræftet udsagnet om svigerfar...

Fra : Ole Sørensen

Dato : 26-12-10 20:50

> Måske du skuller overveje at skifte til et andet vinterdæk eller lære at
> køre bil ........

Jeg begynder at blive en smule træt af din sang fra det kolde nord.
Det er _ikke_ sne der giver problemer herhjemme for tiden, det er ren is
der ikke kan ses. Et 4wd-skrummel vil skøjte rundt absolut ligesom
førnævnte BMW.

Hvornår kørte du sidst på en dansk landevej?

Fra : oz3bto

Dato : 26-12-10 21:20

"Ole Sørensen" <ng@kunos.nu> skrev i en meddelelse

> [...]
> førnævnte BMW.
>
> Hvornår kørte du sidst på en dansk landevej?

For under 14 dage siden .. og vi har altså også is på vejene heroppe .. som
det er i DK lige nu så ser det faktisk ud som det gør heroppe hele vinteren
... bortset fra at herope kan de finde ud af at køre i det

Men rette dæk så kan man faktisk godt stå fast på is.. Hvilket jeg tydeligt
beviste da vi var i DK.. Tumpen bagved var ihvertfald oppe og kysse bagenden
af terranoen da jeg stod betydeligt bedere fast som han gjore til trods for
vinterdæk

Svigerfar snuppede et autoværn heroppe idag pga is.. Jeg tog samme sving i
caddyen (svigerfar køre golf 6) med nget højere hastighed som ham

Fra : Ole Sørensen

Dato : 27-12-10 15:50

> .. bortset fra at herope kan de finde ud af at køre i det

*suk*

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:45

> "Ole Sørensen" skrev i meddelelsen
>
> *suk*

x 2...

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:44

> "Ole Sørensen" skrev i meddelelsen
> Jeg begynder at blive en smule træt af din sang fra det kolde nord.

Ditto...

Fra : Steffen

Dato : 27-12-10 12:26

oz3bto <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
> Vores indkørsel som vi deler med naboen stiger iøvrigt 10% og er dækket af
> sne fra nov til maj .. Hvis ikke længere

Hvor er det godt, at du er så dygtig. Og hvor er det rart for vi andre,
at vi får det at vide mindst hver anden dag.

mvh
steffen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-12-10 12:39

On Mon, 27 Dec 2010 12:25:49 +0100, sds@neffets.dk (Steffen) wrote:

>Hvor er det godt, at du er så dygtig. Og hvor er det rart for vi andre,
>at vi får det at vide mindst hver anden dag.

>--

Har du været en lille bitte smule uheldig ude i sneen?

Op med humøret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 26-12-10 20:44

"Tom" <nospam> skrev i meddelelsen

> [...]
> kø. Jeg KAN simplethen ikke køre så hurtigt som i mondeo'en, men jeg er jo

Hmm - de sidste vintre har jeg kørt MB Viano (RWD). Jeg havde ingen
problemer af nævnte art med de Continental Vanco Wintercontact, der fulgte
med til den.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-10 21:36

>"KASO" skrev i meddelelsen
>
>Hmm - de sidste vintre har jeg kørt MB Viano (RWD). Jeg havde ingen
>problemer af nævnte art med de Continental Vanco Wintercontact, der fulgte
>med til den.

Det var også sådanne svar jeg regnede med kom
Men jeg har stadig problemer med at følge med, bimmeren ligger bare ikke
godt
på vejen ved IS. Og i år er der masser af is her.....sneplovene har fjernet
sneen og
saltet er der ikke mere af, så det er rent skøjtebane her.
Den gule lampe blinker også konstant selv om man holder jævn gas, hvilket
meget
klart fortæller at hjulene ikke har vejgreb.

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 26-12-10 23:27

"Tom" skrev i meddelelsen

>Det var også sådanne svar jeg regnede med kom

Jeg skyder gerne en mere ind - jeg kører også E46, og har ikke større
vanskeligheder ved at stå fast, end de forhjulstrukne biler jeg har haft.

> [...]
>meget
>klart fortæller at hjulene ikke har vejgreb.

Jeg synes jeg skal provokere med gassen, for at få skidtet til at blinke -
og når det sker, hjælper DSC systemet med det samme.
Piller jeg derimod DSC systemet fra, ryger bagenden ud med det samme

Jeg har haft én episode hvor jeg havde problemer med at ligge fra land, hvor
lampen blinkede som en i helvede. Da jeg endelig fik bid, havde Puntoen
bagved samme problem.
Bilen slog dog hverken med bagenden eller andet sjov, gassen blev bare
stille og roligt reguleret af DSC systemet.

/Brian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-12-10 10:12

Den 26.12.2010 kl. 20:48 skrev Tom <nospam>:

> [...]
> underlaget med 0° stigning.
> Sådanne problemer havde jeg ikke med mondeo'en men BMW'en bare ikke glad

Det problem kan en pose cement hjælpe på. 50 eller 60 kilo i bagagerummet
gør underværker.

mvh
Henning

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 15:34

> Det problem kan en pose cement hjælpe på. 50 eller 60 kilo i bagagerummet
> gør underværker.

Hmmm, godt man ikke kører bagskubber...

Fra : Brian

Dato : 28-12-10 20:40

"Henrik B." skrev i meddelelsen

> Hmmm, godt man ikke kører bagskubber...

På den anden side er det også rart nok, at man kan sparke til bilen uden at
kæmpe med torque steer

/Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-10 20:42

On Tue, 28 Dec 2010 20:40:08 +0100, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>På den anden side er det også rart nok, at man kan sparke til bilen uden at
>kæmpe med torque steer

Godt man ikke har en forhjulstrukken med power så... ren win/win ...

//Martin

Fra : Brian

Dato : 28-12-10 20:45

"Martin [6000]" skrev i meddelelsen

> Godt man ikke har en forhjulstrukken med power så...

Som tidligere Saab chauffør, forstår du jo godt hvad jeg hentyder til

> ren win/win ...

Baahhh... du skal ikke bilde mig ind at du er blevet så gammel og
snusfornuftig, at du synes de 115Hk/240nM (?) i Ceed'en, er mere end du
nogensinde kan få brug for ?

/Brian

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-10 22:29

>Som tidligere Saab chauffør, forstår du jo godt hvad jeg hentyder til

Det var ikke uden grund ingen fik lov at skyde den af... den havde sin
egen vilje under kraftig acc. fra stilstand

>Baahhh... du skal ikke bilde mig ind at du er blevet så gammel og
>snusfornuftig, at du synes de 115Hk/240nM (?) i Ceed'en, er mere end du
>nogensinde kan få brug for ?

Korrekt.... Kommer tid kommer råd

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 22:08

> "Brian" skrev i meddelelsen
>
> På den anden side er det også rart nok, at man kan sparke til bilen uden
> at kæmpe med torque steer

Seriøst, så har jeg aldrig oplevet torquesteer som noget som helst
problem....

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-10 22:30

>Seriøst, så har jeg aldrig oplevet torquesteer som noget som helst
>problem....

Det er heller ikke noget problem når man er vant til det og ved hvad
det er.

Men hvis man aldrig har oplevet det før tror jeg nemt den uerfarne
chauffut kan blive forskrækket...

//Martin

Fra : Brian

Dato : 28-12-10 22:34

Den 28-12-2010 22:08, Henrik B. skrev:

> Seriøst, så har jeg aldrig oplevet torquesteer som noget som helst
> problem....

Skal det forstås som at du aldrig har oplevet torque steer i dine
Saab'er, eller at du ikke synes det er generende når rattet rusker ?

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 22:56

> "Brian" skrev i meddelelsen
>
> Skal det forstås som at du aldrig har oplevet torque steer i dine Saab'er,
> eller at du ikke synes det er generende når rattet rusker ?

Jeg har aldrig oplevet det som værende problematisk.
Jeg har heller ikke oplevedet det som værende et "ruskende" rat.
Man kan sidde ret afslappet og holde på rattet med én hånd, og lave små
justeringer, selv når det er værst...

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 29-12-10 08:48

[...]
-----
Altså hvis du tror, en ejer af en moderne vogn med bag- eller firhjulstræk
oplever glatte veje anderledes, ska du nok overveje at køre en tur i een af
slagsen, så du ka få opgraderet din viden på dét punkt...

Fra : Henrik B.

Dato : 30-12-10 16:18

> [...]
> oplever glatte veje anderledes, ska du nok overveje at køre en tur i een
> af slagsen, så du ka få opgraderet din viden på dét punkt...

Øøøh, hvad taler du om?

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 30-12-10 17:03

On Thu, 30 Dec 2010 16:17:46 +0100, "Henrik B."

>Øøøh, hvad taler du om?

>--

Jeg tror at Mogens er ved at forklare dig, at hvis du ikke har kørt i
en bil med baghjulstræk siden "Boblen" var ny, så er der vist nok
kommet elektroniske krykker til, som gør automobilet mere letkørt.

Var det en hjælp??

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-11 15:48

> [...]
> en bil med baghjulstræk siden "Boblen" var ny, så er der vist nok
> kommet elektroniske krykker til, som gør automobilet mere letkørt.

Nej, for Brian og jeg er ude i at tale om Torque Steer og problemstillingen
herom. Hvilket reelt ikke har en ski' med dæk at gøre - og kun henhører
under forhjulstruknebiler. Vi har ikke nævnt bagskubbere i dén henseende,
hvorfor jeg er helt forundret overfor Mogens' (malplacerede) input...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 02-01-11 16:36

On Sun, 2 Jan 2011 15:48:29 +0100, "Henrik B."

> [...]
>under forhjulstruknebiler. Vi har ikke nævnt bagskubbere i dén henseende,
>hvorfor jeg er helt forundret overfor Mogens' (malplacerede) input...

Jeg "ryster min kasse" og undrer mig over din udtalelse i den sidste
sætning incl. parentesen. Det ville jeg aldrig vove at skrive.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-11 16:39

> Jeg "ryster min kasse" og undrer mig over din udtalelse i den sidste
> sætning incl. parentesen. Det ville jeg aldrig vove at skrive.

I know - du ér en kylling.
Men jeg undrer mig stadig over, hvor indsparket kom fra (i Mogens' hjerne).
*lol*
For det havde ingen relevans til Brians og min "diskussion".

Fra : tiper

Dato : 28-12-10 08:47

On 26 Dec., 21:16, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> [...]
> komme ud af vores indkørsel + han måtte i et autoværn så sent som idag  pga.

Manglende vejgreb eller manglende evner?
Hvis man ikke kan køre bil ender det galt uanset hvilke dæk man har
på...