Kystvejen Kastrup
Fra : Claus Frørup

Dato : 25-12-10 09:55

Dæws i gruppen og Glædelig hjul

Jeg fik lige lyst til at ævle lidt om trafikken på Kystvejen rundt om
Kastrup Lufthavn i går.

Først lidt tekniske detaljer:

Busserne i København kørte efter søndagsplan, hvilket betød, at der
kun var ca.60% af busserne på gaderne.
I vores verdensfirma, City Trafik, kunne vi derfor sætte de nyeste
Scania busser ind på linie 35 i stedet for de gamle fra 90'erne.
Disse Scaniabusser er nok de bedste vinterkøretøjer jeg nogen sinde
har kørt i..... Der er ABS, ESP, Anti spin..... og vinterdæk.

Anti spin systemet (fandt jeg ud af ved at trykke på en masse knapper)
har en Off-Road indstilling... Yeps... jeg skrev Off-road!

Jeg kunne ganske enkelt ikke få min bus til at sidde fast i sneen
nogen steder.... tro mig! Jeg gjorde hvad jeg kunne, men bussen kunne
køre gennem knæhøje snedriver og styre lige på "sort is" hvor alle
vores andre busser ville have siddet uhjælpelig fast eller kørt
sidelæns...

Det var dælme sjovt! Og jeg skulle køre 4 ture.

Men så skete der følgende:
Første tur fra Lufthavnen afg 5:44 til tiden.
Det sner og fyger kraftigt men det går stille og roligt, med knap 40
Km/T, gennem driverne på Kystvejen.
Men i svinget lige efter hovedvagten
http://tinyurl.com/34qlgqn

er der "sort is" og ESP'en træder til øjeblikkelig.
Det eneste jeg oplever er et meget lille svaj med bagenden, og tænker:
"Det her bliver sjovt senere".
Flere steder på Kystvejen er der kun en enkelt vejbane på grund af
fygningen fra Øst, men der er ingen anden trafik så det går bare derud
af.
På Kirkevej lige før Tunellen er der også masser af snedriver, men jeg
kører igennem dem som en varm kniv i blødt smør..

De få stoppesteder jeg skal ind til undervejs er begravet i sne, men
her er der heller ingen problemer... anti spin hjælper mig igang
næsten som var det en sommerdag

Retur til Lufthavnen fra DR Byen Station http://tinyurl.com/39mnyaj
kl.6:29... 5 minutter forsinket, skulle være kørt 6:24

Alt går som en leg, men der er kommet flere biler på gaden, så det går
lidt langsommere.
Jeg er nået næsten til PostDanmark på Kystvejen, da en modkørende taxa
blinker vildt med lygterne... Jeg standser og får at vide at vejen er
spærret længere fremme......... Det er en Lastbil der holder på tværs
ved hovedvagten!!!! Sådan lidt spøgende svarer jeg ham:" Det er S´gu
nok en Kim Johansen vogn?" Taxamanden kigger forundret på mig og
siger: "Hvor ved du det fra...? det er jo lige sket"

Efter en snak med trafikkontoret, bliver de enige med dem om at jeg
vender kajakken og kører via Tømmerup og indenrigs til Terminal 3 med
de passagerere jeg har samlet op undervejs.
Det gav så en forsinkelse på 33 minutter.... Der røg den første pause.

Næste tur: Afg 7:46 2 minutter forsinket, skulle være kørt 7:44
Trafikkontoret insisterer på at jeg kører ud på kystvejen og afventer
situationen....
Der er gang i en stor Gummiged og en sneslynge og efter 15 minutter er
der hul igennem så jeg kan komme forbi Kim Johansens fastkørte vogn...
Den er kørt ligeud i rabatten, på det sted hvor jeg tidligere mødte
den sorte is.

Turen går stille og roligt gennem Dragør, Store Magleby, Tømmerup og
Tårnby... nu lidt langsommere end før på grund af endnu flere
småbiler. Men hver gang der holdes for rødt og der er to baner, kan
jeg snuppe den inderste og træde på sømmet når der bliver grønt....
Småpotterne kan ganske enkelt ikke følge med i optrækket og jeg kan
hente et minut eller to.

Retur fra Dr Byen kl 8:40 12 minutter forsinket, skulle være kørt 8:28
Der er nu endnu flere biler på gaderne og det går meget langsomt.
Jeg lander i Lufthavnen kl 9:40, 30 minutter forsinket, så der røg den
næste pause. Jeg bruger lidt tid på at "vride slipset" og købe en kop
kaffe og en bid brød i 7/11

Tredie tur: Afg 9:54, skulle være kørt 9:44
Jeg kører frisk afsted og "Vupti" så går det igen i stå ved
Hovedvagten......... Det er den onde lyne mig igen en vogn fra Kim
Johansen der ikke kan finde ud af at dreje.... Så sidder vi der og
venter endnu engang... der er ingen mulighed for at bakke og finde et
sted at vende kajakken...
Gummigeden fra tidligere er dog på stedet og der kommer hul igennem
efter små 25 minutter....

Henne ved Post Danmark holder der nogle af Kim Johansens lastvogne og
jeg får den gode ide, at kontakte chaufførene for at få dem til at
advare deres kolleger om det "farlige" sted.....

HA! siger jeg bare.... der er ikke en eneste af dem der taler Dansk!
Det bedste de kan, er noget gebrokkent kaudervælsk der minder lidt om
plattysk og Pidgin-Engelsk blandet sammen.... så jeg opgiver min "gode
ide"..... så jeg fortsætter min tur og lander på Dr Byen station 40
minutter forsinket.

Retur kl 11:08 skulle være kørt 10:28
Jeg kan denne gang indhente lidt af forsinkelsen.... folk er nok inde
at handle eller igang med at skrælle kartofler.... så jeg lander i
lufthavnen 35 minutter forsinket.... det var så den tredie pause der
forsvandt..

Sidste tur afg. kl.12:24, skulle være kørt 11:44
(Jeg skulle lige have endnu en kop kaffe i 7/11)

Og så er det blevt tid til at bande og svovle:
Der er IGEN en Kim Johansen Lastvogn der sidder fast i rabatten:
"KRAFTEDDERPETERRØVSYGAMAGARFORSYVSATANOGFEMFINGREIETRØVHUL"

Da jeg slipper igennem er jeg blevet en hel time forsinket og min
"Bagmand" indhenter mig på Dragør station.

Da vi kører efterSøndagsplanen betyder det, at min tur sådan set er
udgået...
Vi snakker lidt sammen og kalder trafikkontoret op og foreslår at jeg
vender bussen og kører tilbage til lufthavnen..... der står nemlig
temmelig mange passagerer og lufter deres utilfredshed over at der
ikke er kommet den bus de regnede med.

Jeg får OK, samler passagerene op og fortæller undervejs om hvorfor
bussen er så forsinket.....

Det bliver tydeligt illustreret da vi kommer til hovedvagten.....
Nu holder der 3 lastvogne i rabatten.... Og ja! en af dem var fra Kim
Johansen, men gud ske tak og lov.... min bane er fri....

Helt ærligt: 4 vogne fra Kim Johansen kører galt samme sted.... Taler
de slet ikke samme?

Det bedste af det hele?

Jeg lander i lufthavnen, kun 11 minutter forsinket og kan køre i
garagen.

Nå! Så fik jeg lidt luft... godt jeg holder fri i dag og i morgen

--
Previa.
Der er dælme plads til store armbevægelser

Nu med Honda Shadow VT750 årg.1983

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 12:26

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Helt ærligt: 4 vogne fra Kim Johansen kører galt samme sted.... Taler
>de slet ikke samme?

De taler måske - men forstår åbenbart ikke en skid :)

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Mcwm

Dato : 25-12-10 12:39

Den 25-12-2010 12:25, jan_stevns skrev:

> De taler måske - men forstår åbenbart ikke en skid :)

eller forbi hinanden, et ikke ukendt fænomen

Venligst
Mcwm

Fra : oz3bto

Dato : 25-12-10 12:48

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> De taler måske - men forstår åbenbart ikke en skid :)
>
> --
> Jan_stevns
>
> God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Også er det jeg ikke kan lade være med at grine..

De sidste 2 lastbiler som er smuttet afvejen ude på højfjeldet var .. JA
kim Johansen :P

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 13:31

"oz3bto" <no@in.dk> skrev :

>De sidste 2 lastbiler som er smuttet afvejen ude på højfjeldet var .. JA
>kim Johansen :P

Kan de undre - når eneste kriterie for ansættelse i det firma lader
til at være : 2 arme + 2 ben ?

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 25-12-10 13:47

On Sat, 25 Dec 2010 13:31:14 +0100, jan_stevns wrote:

>Kan de undre - når eneste kriterie for ansættelse i det firma lader
>til at være : 2 arme + 2 ben ?

Det passer ihvertfald ikke, se selv her
http://www.kim-johansen.dk/Nyheder/Nyhed/?id=75

Ellers er der bare flere opfattelser af " bedst kvalificerede"

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TDi '86

Fra : Mcwm

Dato : 25-12-10 13:52

Den 25-12-2010 13:46, Morten From Søndergaard skrev:

> Det passer ihvertfald ikke, se selv her
> http://www.kim-johansen.dk/Nyheder/Nyhed/?id=75

Næ, elastikken er her.

De skriver; I øjeblikket arbejder Kim Johansen Transport Group på at
optimere sin daglige drift og herunder evnen til at ansætte de bedst
kvalificerede chauffører.

Altså, de arbejder på sagen

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 14:53

Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> skrev :

>De skriver; I øjeblikket arbejder Kim Johansen Transport Group på at
>optimere sin daglige drift og herunder evnen til at ansætte de bedst
>kvalificerede chauffører.

Hvis de kegler, man ser køre for dem, er "de bedst kavelificerede"
tegner det ikke godt for den branche :)

>Altså, de arbejder på sagen

hmmm....

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-12-10 16:50

Isang tao pinangalanan, Morten From Søndergaard nagsulat:

>Det passer ihvertfald ikke, se selv her
>http://www.kim-johansen.dk/Nyheder/Nyhed/?id=75
>
>Ellers er der bare flere opfattelser af " bedst kvalificerede"

Glimragende eksempel på at man får hvad man betaler for!

Fra : oz3bto

Dato : 26-12-10 04:35

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.kim-johansen.dk/Nyheder/Nyhed/?id=75
>
> Ellers er der bare flere opfattelser af " bedst kvalificerede"

Gælder vist kun den danske afdeling .. De biler han har på norske plader
køres hovedsageligt af polakker og den slags.. Det er ihvertfald hverken
norsk dansk eller svensk de taler

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-12-10 16:48

"Claus Frørup" skrev i meddelelsen

[...]
-----
Det var sgu på tide, I fik dét i firmaet

-----
Anti spin systemet (fandt jeg ud af ved at trykke på en masse knapper)
har en Off-Road indstilling...
-----
City Trafik kender ikke til indlæring af chaufførerne i den nye teknik ?

-----
[...]
Alt går som en leg
------
Den 24/12 slog vi noget af ventetiden ihjel med at futte lidt omkring i
sønnens Smart cdi samt vaske den i vor tiefgarage. Det blev en noget
overraskende oplevelse at konstatere, hvor let og enkelt det var at forcere
snemængderne, ganske som du beskriver det. Selv kørslen op fra tiefgaragen
gik som en leg - no problem. Smarten var iøvrigt udstyret med sommerdæk !

Fra : Claus Frørup

Dato : 25-12-10 21:09

Isang tao pinangalanan, Mogens (K) nagsulat:

>"Claus Frørup" skrev i meddelelsen
> Der er ABS, ESP, Anti spin..... og vinterdæk.

>-----
>Det var sgu på tide, I fik dét i firmaet

Hehe Det er jeg helt enig i

> [...]
>har en Off-Road indstilling...
>-----
>City Trafik kender ikke til indlæring af chaufførerne i den nye teknik ?

Jo, men selv vores mekanikere kendte ikke til den funktion.
Man skal ned i en masse undermenuer for at finde det....
Det kan altså godt svare sig at være pilfingret og nysgerrig

klip

> [...]
>gik som en leg - no problem. Smarten var iøvrigt udstyret med sommerdæk !

Det var ganske morsomt at lytte til mine kollegers klagesange over
dobbeltdækkerne på linie 250s's ualmindelig ringe vinterkørselsevner.

Drivhjulene sidder bag Boogie akslen som ikke kan hæves, hvilket
betyder at man ikke kan lægge fuld vægt på drivhjulene.

De har et komplet idiotisk antispinsystem der af uforklarlige årsager
bremser _alle_ hjul og slår speederen fra så man ikke kan komme ud af
stedet. (Man kan ikke køre op ad bakke i tomgang)

Det oplevede jeg sidste år på Bellahøj hvor jeg ikke kunne komme helt
over Frederikssundsvej, men måtte bakke helt ned til Brandstationen
for at vende....Det var der et par Falckfolk der fik sig et billigt
grin over

Fra : Anders Majland

Dato : 02-01-11 10:20

> [...]
> det var at forcere snemængderne, ganske som du beskriver det. Selv kørslen
> op fra tiefgaragen gik som en leg - no problem. Smarten var iøvrigt

Så har i ikke haft sne af betydning ... en smart cdi kan nu nemt køres
fast... Men hjulpet af inertien kan man da godt forcere større driver med
puddersne, blot man har nogle stræk imellem til at få farten op... Og ja
antispin er da ganske effektivt til at komme op på en uforsvarlig hastighed
på is ... Men ESP er temmelig aggressiv, den griber ind meget hurtigt ...
Men på sommerdæk skulle i have prøvet at slå det fra. Vil foreslå midt på
en stor p-plads... Kombinationen is, automatkobling og sommerdæk ville nok
have givet sved på panden at holde den på kursen ... Lidt som at kaste en
hammer med skaftet først ....

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 02-01-11 11:14

"Anders Majland" skrev i meddelelsen

[...]
--------------------
Man ka ikke slå ESP'en fra i en Smart.
Mit indlæg havde jo netop til hensigt at belyse effektiviteten i ESP ift. en
konstruktion, som teoretisk er uhensigtmæssig (hammer-eksemplet).

Da Smart lige var kommet på markedet, var der mange vinter-problemer med
den. Autobild var "fyldt med" eksempler på Smart-bilister, der spandt på
motorvejen - grundløst. ESP har hjulpet på det fænomen :)

Fra : Claus Frørup

Dato : 02-01-11 19:33

Isang tao pinangalanan, Anders Majland nagsulat:

>Men hjulpet af inertien

Smart og inerti ? Jeg ved nu ikke rigtigt....... Er det bare mig,
eller er der noget der ikke rigtigt rimer her..?

Fra : Anders Majland

Dato : 03-01-11 16:06

> Smart og inerti ? Jeg ved nu ikke rigtigt....... Er det bare mig,
> eller er der noget der ikke rigtigt rimer her..?

1/2*m*v^2

Ja det har den jo ikke meget af i forhold til en scania bus men den
tilladste totalvægt er da lige over et ton (og med 2 personer (mogens og
søn) er de nok ret tæt derpå

Så manglende vægt kan kompenseres med højere hastighed "blot man har nogle
stræk imellem til at få farten op"

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-01-11 18:06

> [...]

>Ja det har den jo ikke meget af i forhold til en scania bus men den
>tilladste totalvægt er da lige over et ton (og med 2 personer (mogens og

Det er lidt ligesom musen og elefanten der går over en bro og musen
siger: "Ihhh hvor vi gungrer"...

<klipper lige resten væk>

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 03-01-11 18:11

Det er lidt ligesom musen og elefanten der går over en bro og musen
siger: "Ihhh hvor vi gungrer"...
------
Prøv at søge på youtube - så ka du opleve Smart'ens enerti ifm. crash

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-01-11 12:32

> [...]

>siger: "Ihhh hvor vi gungrer"...
>------
>Prøv at søge på youtube - så ka du opleve Smart'ens enerti ifm. crash

Jeg har set dem..... og hvis jeg skulle bruge smartens inerti til
noget, ville jeg parkere den i Previaens varerum...... så kan den i
det mindste holde min køkkenrulle på plads mellem forsæderne...

Ps.
Jeg har ikke noget imod Smarten, jeg synes det er en....øehhhhmmm
"smart" lille bil, men ikke noget for mig