Hvad er smuk musik for jer?
Fra : Michel Husted

Dato : 24-12-10 10:46

Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
er "medlemmer" her i gruppen.

Her giver jeg et par af mine egne bud, og det skulle forhåbentligt
gerne være nogen, jeg ikke har postet før:

Chris Norman: "For You" - http://www.youtube.com/watch?v=3KaoxCEt1B8

Bonnie Bianco: "Hideaway" - http://www.youtube.com/watch?v=e1R2F0Fx6jc

Alpynia: "Dance in Twilight" - http://www.youtube.com/watch?v=9ItLEdTp6U4
(Den starter stille, men eksploderer "lige så stille", hvis man kan
sige sådan

Jason Donovan: "When you come back to me" - http://www.youtube.com/watch?v=NbZSBP5CgpI

Frank Duval: "Mystic Love" - http://www.youtube.com/watch?v=N5ekbythNKM

Der er mange flere, men disse faldt mig umiddelbart ind...

Igen nysgerrig! Hvad er bud på smuk musik for jer?

Mange hilsner
Michel

Fra : Max

Dato : 25-12-10 00:35

Hej Michel

> Igen nysgerrig! Hvad er bud på smuk musik for jer?

En smuk kærlighedssang

Like a Hurricane by Neil Young
http://www.youtube.com/watch?v=1MOQw2G6zUo

Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-12-10 15:50

> Hej Michel

> [...]

Uh, egentligt ville jeg have valgt noget som skulle være helt flot...

Nemlig Larry Coryell, med Zapataedo.

Men kunne ikke finde den, og da slet ikke i en version
der tillod, man slap vildskaben løs...

Så en erstatning for denne, bliver så 10 CC med Memories

http://www.youtube.com/watch?v=nG5aJDhfVKI

For ikke at nævne Florence Warner, her med Pirate..

http://www.youtube.com/watch?v=2-cWK591vms

Eller hvad med Paul Mauriat... Love is blue

http://www.youtube.com/watch?v=p9FYD1dlw4E

Paul Mauriat, skulle også have spillet Empty garden

http://www.youtube.com/watch?v=dZzXEFDznoA&playnext=1&list=PL6B3DE19B70E865BF&index=45

Men den var ikke at finde, så må Elton John jo hjælpe til der,
Men han skulle ikke være kommet før nu, så han får lov at synge to.. Her
Blue Eyes

http://www.youtube.com/watch?v=4CiyKeSnSxk

Så må jeg vel hellere stoppe, og overlade pladsen til andre...

M.V.H....Benny..

Fra : Allan Krautwald

Dato : 25-12-10 02:55

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
er "medlemmer" her i gruppen.

Pink Floyd-Wish you were here
http://www.youtube.com/watch?v=EAchKt2xjsw

Led Zeppelin-Stairway to heaven
http://www.youtube.com/watch?v=qHFxncb1gRY

Fra : KS

Dato : 25-12-10 07:16

[...]

mine valg:
Luther Vandross - dance with my father -
http://www.youtube.com/watch?v=foXCi7Bzc-I

Minnie Riperton - loving you - http://www.youtube.com/watch?v=auYCXBzep9o

gary moore - stille got the blues -
http://www.youtube.com/watch?v=Xx3yXUunEq8

Sissel Kyrkjebø - se over fjellet -
http://www.youtube.com/watch?v=0aUXUr5rogM

glædelige juledage

mvh
Kenneth

Fra : Andreas Andersen

Dato : 25-12-10 09:56

Bach: http://www.youtube.com/watch?v=WEOpUsE7U50
Sibelius - Tuonela-svanen: http://www.youtube.com/watch?v=zfBTiv3WGU0
Liszt - Liebesträume: http://www.youtube.com/watch?v=0sPxr539mts

--
Andreas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-12-10 17:41

Andreas Andersen skrev bl.a.:

> Bach: http://www.youtube.com/watch?v=WEOpUsE7U50
> Sibelius - Tuonela-svanen:
> http://www.youtube.com/watch?v=zfBTiv3WGU0

Ja, alle disse smukke, langsomme og elegiske satser
har jeg også samlet på:

Albinoni - Adagio
Bach - Air
Barber - Adagio
Berg - Lulu-suite
Copland - Quiet City
Dvorak - Serenade f. strygere
Elgar - Serenade f. strygere
Faure - Elegi f. cello og ork.
Grieg - opus 34
Janacek - suite f. strygere
Larsson - opus 12 og 19
Lekeu - Adagio
Nielsen - Helios ouv.
Rakhmaninov - Vocalise
Pachelbel - Kanon
Sibelius - Tuonela-svanen
Tjajkovskij - Andante Cantabile
Tjajkovskij - Serenade f. strygere
Vaughan Williams - The Lark ascending

.... og mange flere.

Her er bare et par links til et af de ovennævnte stykker:
Kiri Te Kanawa synger "Vocalise":
http://www.youtube.com/watch?v=fW630zFA93Y
"Vocalise" for violin - Perlman:
http://www.youtube.com/watch?v=dwGmHZ8XgeU

P.s. Nu fik jeg så lige opklaret at svanen fra Tuonela
slet ikke er sort, som jeg troede. Derimod er det
*vandet* i dødsrigets elv, Tuonela, der er sort.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-12-10 18:05

Den 26-12-2010 17:41, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Ja, alle disse smukke, langsomme og elegiske satser
> har jeg også samlet på:

Så må de heller få en mere, som du muligvis ikke kender. Oscar Nedbal's
"Valse Triste".
Nedbal var en fantastisk melodiker, og er lidt aktuel i disse dage.
Juleaften for 80 år siden, begik han selvmord ved at springe ud af et af
vinduerne, fra den øvre etage i Zagreb Operaen, hvor han havde dirigeret:

http://www.youtube.com/watch?v=toYqXGL-s0A

Henning.

(Tak for nummeret i højskolesangbogen).

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 26-12-10 18:31

Henning Jensen skrev bl.a.:

> (Tak for nummeret i højskolesangbogen).

Bare nr. 241 nu ikke er forkert. Et andet sted stod
nemlig nr. 246.

--
Herluf :·)

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-12-10 19:00

Den 26-12-2010 18:31, Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Bare nr. 241 nu ikke er forkert. Et andet sted stod
> nemlig nr. 246.

Det går nok.

Jeg burde også have uddybet lidt mere (for evt. interesserede).
Nedbal bliver selvfølgelig fejret i Čzeský Rozhlas hvert år. Juleaften i
år, var der en udsendelse om ham, som jeg desværre ikke fik hørt.

I morgen sender "Radio d-Dur" hans sonate for violin og klaver 17.58-18.21.

Og som en af kommentatorerne under "Valse Triste" skriver, så sendes
hele sangspillet/balletten "Tale of Honza", hvorfra "Valse Triste" er,
fra Radio Vltava, og kan høres på Nettet. Det fra klokken 20.00 til 22.25.

http://www2.rozhlas.cz/program/stanice/2010-12-27?st=3

Nedbal er interessant, set med danske øjne, fordi han har komponeret
musik til, og over H. C. Andersen tekster. Blandt andet en ballet.

Henning.

Fra : Carl Drud

Dato : 25-12-10 12:07

Michel Husted <michelsanomi@gmail.com> writes:

> Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
> er "medlemmer" her i gruppen.

Fra filmen Mississippi Burning - Walk on by faith

http://www.youtube.com/watch?v=2DEz2pLlsg0

--
Carl

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-12-10 12:51

Smuk musik kan være utroligt mange ting i snart sagt alle genrer. Præcis
hvad der gør at jeg synes at et nummer er smukt og et andet ikke, er helt
umuligt at forklare. Her er nogle eksempler på numre, som jeg synes er
smukke, selv om de er meget forskellige. Mange andre vil måske ikke finde
disse numre smukke, men sådan er smag og behag heldigvis forskellig.

Dire Straits og især Mark Knopfler: Wild Theme fra filmen Local Hero. Den
får hårene til at rejse sig:
http://www.youtube.com/watch?v=Vh2GFoDae8Y

Og et andet instrumentalnummmer: Fleetwood Mac - Albatross
http://www.youtube.com/watch?v=dAefTj7GXwQ

Et andet meget smukt nummer, om end i en helt anden genre er Nightwish med
Last of the Wild. De kan algtså noget, de der finner.
http://www.youtube.com/watch?v=LrIz0KCq1YA&feature=related

Og så endnu et genreskift til noget helt andet: Katie Melua med 9 Million
Bicycles
http://www.youtube.com/watch?v=eHQG6-DojVw

En enkelt klassisk må der også med, Morgenstemning fra Peer Gynt
http://www.youtube.com/watch?v=bihp6gwTdeg

Et par stykker fra de gode gamle dage - eller i hvert halvgamle: Cream med
Sunshine of your Love (beklager lydkvaliteten)
http://www.youtube.com/watch?v=Cqh54rSzheg&feature=related

og Doors med Wintertime Love
http://www.youtube.com/watch?v=2LvMaPHmMw4

The Beatles , mest George Harrison: Blue Jay Way
http://www.youtube.com/watch?v=5WzvAuDONu0

Og én på dansk: Sir Henry and his Butlers med Pretty Style, et nummer som er
meget smukt, men som ligger langt fra hvad det band ellers stod for.
http://www.youtube.com/watch?v=DPLXPx5Axic

Og jeg kunne blive ved. Der er simpelthen så meget musik, som jeg vil kalde
smukt. Her bare lige en til. Uriah Heep med Lady in Black
http://www.youtube.com/watch?v=yOtv4kN-PAs

Det var mange, men på dette spørgsmål er det svært at stoppe

Jan

Fra : TL

Dato : 25-12-10 13:05

On Sat, 25 Dec 2010 12:50:56 +0100, in dk.kultur.musik "Jan Kronsell"
<nospam@nospam.dk> wrote:

>Dire Straits og især Mark Knopfler: Wild Theme fra filmen Local Hero. Den
>får hårene til at rejse sig:
>http://www.youtube.com/watch?v=Vh2GFoDae8Y

Enig, rent bortset fra, at det er "Going Home", og ikke "Wild Theme".
Tror jeg nok.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 20:47

Den 24-12-2010 18:46, Michel Husted skrev:

> Igen nysgerrig! Hvad er bud på smuk musik for jer?

Det kunne f.eks. være denne her "Pie Jesu", sunget af Netrebko, som var
en fantastisk Mini i København for en ugestid siden:

http://www.youtube.com/watch?v=YAC9vJr--Us&feature=related

Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 25-12-10 20:48

Den 25-12-2010 20:46, Henning Jensen skrev:

> en fantastisk Mini i København for en ugestid siden:

Ikke Mini men Mimi.

Henning, :-|

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 25-12-10 21:14

Den 24-12-2010 18:46, Michel Husted skrev:
> Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
> er "medlemmer" her i gruppen.
bare der bliver skrevet nogen meningsfulde tekster så er jeg frisk
efter hvad jeg synes er meningsfuldt Dylan Lou osv

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-12-10 22:08

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i meddelelsen
Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
er "medlemmer" her i gruppen.

Her giver jeg et par af mine egne bud, og det skulle forhåbentligt
gerne være nogen, jeg ikke har postet før:

Jeg ved faktisk ikke hvad det er der gør, at jeg synes noget musik er smukt.

Det her synes jeg i er helt vild voldsom smuk musik:
Amazing grace: http://www.youtube.com/watch?v=TY8J35OXVxg

Danau valsen: http://www.youtube.com/watch?v=VTqlLKBKFhg

Det her er er en smuk sang. Noget af det bedste der er lavet indenfor "smuk
sang" http://www.youtube.com/watch?v=gczR_Q18YPA
Men den falder nok lidt udenfor dit spørgsmål, for du spurgte jo ikke om
smukke tekster, men om smuk musik.
Og ligeledes den engelske udgave af "Stille regn", med Steffs. Det irriterer
mig bare at jeg ikke kan huske hvad den hedder. Men den
synes jeg også er knalddhamrende.

Hilsen Åge

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-10 17:50

"Michel Husted" <michelsanomi@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Der er sikkert lige så mange meninger om, hvad smuk musik er, som der
>er "medlemmer" her i gruppen.

Dire Straits: http://www.youtube.com/watch?v=jhdFe3evXpk

Ryuichi Sakamoto: http://www.youtube.com/watch?v=btyhpyJTyXg

Deep Purple: http://www.youtube.com/watch?v=2nAb9CfR8pE