Dansk vejledning
Fra : Jubi

Dato : 23-12-10 13:22

Er det lovpligtigt at der på varer (i mit tilfælde elektronik) købt i
danske butikker og danske netbutikker, skal medfølge en brugervejledning
på dansk?

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Preben

Dato : 23-12-10 13:38

Den 23.12.2010 kl. 13:22 skrev Jubi <jubi@msn.com>:

> Er det lovpligtigt at der på varer (i mit tilfælde elektronik) købt i
> danske butikker og danske netbutikker, skal medfølge en brugervejledning
> på dansk?

Det bør der:

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Markedsfoeringsloven-i-praksis/7brugervejledninger

--
mvh/Preben

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 14:03

> "Preben" skrev i meddelelsen
> [...]

Ikke nødvendigvis på dansk!
"Sproget i vejledningen skal være dansk eller forståeligt skandinavisk."

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 14:11

> "Preben" skrev i meddelelsen
> news.vn52qbz8qz68nt@preben-pc.flatrate.dk...
>
> Det bør der:

Og er det kompliceret grej, er det nok at vejledningen er på engelsk!
"Ved teknisk kompliceret udstyr er det nok at der medfølger en
dansk/skandinavisk installationsfolder, hvis der tillige medfølger en
egentlig manual som er på engelsk."

Fra : Michael Weber

Dato : 23-12-10 14:25

Den 23-12-2010 14:10, Henrik B. skrev:

> [...]
> "Ved teknisk kompliceret udstyr er det nok at der medfølger en
> dansk/skandinavisk installationsfolder, hvis der tillige medfølger en

Jeg forstår nu "...hvis der tillige medfølger..." som "...hvis der også
medfølger...".
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=tillige&query=till

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 14:40

> "Michael Weber" skrev i meddelelsen
>

> Jeg forstår nu "...hvis der tillige medfølger..." som "...hvis der også
> medfølger...".

Ja hvad??

Der er ikke noget at være i tvivl om - manualen behøver kun være på engelsk,
ved kompliceret udstyr. Men installations/opsætningsvejledningen skal bare
være på dansk/skandinavisk.

Fra : Jubi

Dato : 23-12-10 16:35

> [...]
> engelsk, ved kompliceret udstyr. Men
> installations/opsætningsvejledningen skal bare være på

Ok, det er netop installations/opsætningsvejledningen der mangler at
være på dansk.
(eller forståeligt skandinavisk, selv om jeg ikke fatter et ord finsk)

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 17:03

> "Jubi" skrev i meddelelsen
>
> Ok, det er netop installations/opsætningsvejledningen der mangler at være
> på dansk.

Ok, den går ikke. Men det er nok, hvis man f.eks. kan henvise til et sted på
nettet, hvor en dansk vejledning kan download'es.

> (eller forståeligt skandinavisk, selv om jeg ikke fatter et ord finsk)

Det behøver du heller ikke.
Finsk indgår ikke i fortolkningen "forståeligt skandinavisk".

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-12-10 19:28

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> på dansk.
> (eller forståeligt skandinavisk, selv om jeg ikke fatter et ord finsk)

Har du evt. prøvet at Google efter den ? Jeg har haft held et par gange,
hvor jeg har manglet en manual..

Jeg blev i sin tid oplyst om, at en manual enten skal være på dansk, eller
et forståeligt nordisk sprog. Jeg mener ganske bestemt også, at det skulle
gælde installations/opsætningsvejledningen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Grethe Hoff

Dato : 23-12-10 20:40

"Jubi" <jubi@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
> Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Kun Danmark, Sverige og Norge regnes som Skandinavia. Finland er det ikke!
Grethe