Så er det officielt - vinterdæk er livsfar~
Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 17:19

Hvad helv*** tænker de akedemiske "hjerner" hos Trafikstyrelsen på????

http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1476227.ece

"Vinterdæk er farlige, mener Trafikstyrelsen
En ny redegørelse fra Trafikstyrelsen til Trafikministeren konkluderer, at
tvang om vinterdæk vil give flere ulykker. Det rene vås, mener branchen, og
FDM er heller ikke enig med Trafikstyrelsen

16:07 - 23. dec. 2010 | Anders Berner

Trafikstyrelsen mener, at vinterdæk gør vejene mere usikre, men det er der
ingen andre i branchen der forstår et kuk af.
I en ny redegørelse kommer Trafikstyrelsen frem til at et påbud om vinterdæk
vil give flere ulykker end almindelige dæk:

Trafikstyrelsen deler i grove træk argumenterne imod vinterdæk op i to:

1) Et lovkrav om vinterdæk vil være svært at administrere, fordi politiet
ikke altid kan se forskel på vinter- og sommerdæk.

2) Vinterdæk vil give flere ulykker, når der ikke er is og sne på vejene. De
dage, hvor det er tør, henholdsvis våd vej, vil der ske ulykker (med
vinterdæk), som ikke ville være sket med almindelige dæk.

En meget stor statslig, hollandsk undersøgelse viser dog, at vinterdæk
bremser 9 procent bedre end sommerdæk på våd, kold vej. Og noget tilsvarende
viser en test, som Michelin har lavet for nylig.

Den meget store og helt officielle hollandske undersøgelsen rapport er dog
ikke nævnt med et ord i Trafikstyrelsens redegørelse.

Trafikstyrelsen baserer sine konklusioner om dæks egenskaber på våde veje på
meget gamle undersøgelser. Blandt andet en 11 år gammel undersøgelse fra
tyske TÜV-Automotive/Umweltbundesamt.

Og det bør man passe på med, mener FDM.

- Man kan grundlæggende sige, at der er sket rigtig meget med dæk, så man
skal passe på at drage konklusioner på så gamle undersøgelser, siger Torben
Lund Kudsk, chefkonsulent hos bilisternes forbrugerorgansation FDM.

LÆS: Selv trafikministeren bruger vinterdæk

I dækbranchen kalder Kenneth Saust, formand for Dækimportørforeningen, det
for en meget akademisk og ligegyldig argumentation, som intet har med sagen
at gøre:

- Det er goddag mand økseskaft logik. Kig ud af vinduet. For ham der lige nu
fryser fast på vej over Fyn, kan det jo være ligegyldigt hvad der bremser
bedst på våd vej.

Hos Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark kalder direktør Erik S.
Rasmussen Trafikstyrelsen holdning for mærkværdig.

- I autobranchen har vi i flere år undret os over Trafikstyrelsens holdning
til dette spørgsmål. Styrelsen er på mærkværdig vis modstandere af
obligatorisk brug af vinterdæk i vinterhalvåret, modsat vore nabolande,
Norge, Sverige, Finland, og senest Tyskland, hvor det nu er lovpligtig at
køre på vinterdæk når forholdene tilsiger dette."

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-12-10 17:55

On Thu, 23 Dec 2010 17:19:28 +0100, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad helv*** tænker de akedemiske "hjerner" hos Trafikstyrelsen på????
>
>http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article1476227.ece

Jeg sad faktisk og var tæt på at sende den selv!

Ikke for at starte en ny religionskrig - vinterdæk er uden tvivl bedst
som det ser ud udendørs lige nu.

Det der er farligt ved vinterdæk er, at de i lighed med elektronik får
mange til at tro, de er uovervindelige - og så meget forskel er der
heller ikke! (måske på en golf2 med 205/50 R15 slicks i stedet for
175/70 R13 vinterdæk)

Fra : Allan F

Dato : 23-12-10 19:06

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> mange til at tro, de er uovervindelige - og så meget forskel er der
> heller ikke! (måske på en golf2 med 205/50 R15 slicks i stedet for

Hvis du bevæger dig væk fra din egen matrikel i dette vejr har du allerede
opdaget at du ikke er uovrvindelig.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-12-10 19:12

On Thu, 23 Dec 2010 19:05:35 +0100, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

>Hvis du bevæger dig væk fra din egen matrikel i dette vejr har du allerede
>opdaget at du ikke er uovrvindelig.

Heromkring kan der da godt køres - jeg mangler bare at finde ud af
hvad den der trekantede gule lampe betyder )))

Fra : oz3bto

Dato : 23-12-10 20:13

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange til at tro, de er uovervindelige - og så meget forskel er der
> heller ikke! (måske på en golf2 med 205/50 R15 slicks i stedet for

Netop det frygtede jeg lidt da vi var på visit i DK
Køre å norske vinterdæk og de står extremt godt fast på sne og is.. Da vi
var i DK var det tø og våde veje
De stod faktisk bedere fast som mine sommerdæk gjore i sommers i
regnvejr....... Jeg tror sku ikke helt på den mere

Hvis man har rette dæk så kan man faktisk stå fast i sne og is
Svigerfar er for tiden på besøg i hans fine nye golf med tilhørende
continental vinterdæk.. Udover det så har vi en caddy stående også med
vinterdæk dog nokian hakkapellita.. Der er MEGET stor forskel på hvor godt
de står fast
Svigerfars da skal man virkelig tænke sig om ellers kommer man ikke ud af
indkørslen pga stigningen... Caddyen køre man bare ud med

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-12-10 21:05

>Køre å norske vinterdæk og de står extremt godt fast på sne og is..

Hvad er det for nogle wonder-dæk vi danskere ikke har set lyset i
endnu?

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 21:10

> "Martin [6000]" skrev i meddelelsen

> Hvad er det for nogle wonder-dæk vi danskere ikke har set lyset i
> endnu?

Vinterdæk i SVerige, Norge og Finland er anderledes end dansk/tyske. De er
med grovere mønster og anden gummiblanding.

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-12-10 21:26

>Vinterdæk i SVerige, Norge og Finland er anderledes end dansk/tyske. De er
>med grovere mønster og anden gummiblanding.

Yes I know, men jeg er nysgerrig efter hvilke mærker/modeller det er.
Det kunne være rart med bedre vejgreb...

Bridgestone havde en model jeg havde fået anbefalet for et par år
siden, en som de bl.a. kørte med nordpå, men jeg kan squtte huske
modellen...

//Martin

Fra : Henrik B.

Dato : 23-12-10 22:04

> "Martin [6000]" skrev i meddelelsen

> Yes I know, men jeg er nysgerrig efter hvilke mærker/modeller det er.
> Det kunne være rart med bedre vejgreb...

Hér er bare et eksempel - de to øverste modeller er specifikt for Sverige
m.v.:
http://www.conti-online.com/generator/www/se/se/continental/automobil/general/home/index_se.html

Fra : Martin [6000]

Dato : 23-12-10 22:11

>Hér er bare et eksempel - de to øverste modeller er specifikt for Sverige
>m.v.:

Danke Sehr

//Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 27-12-10 16:26

> Yes I know, men jeg er nysgerrig efter hvilke mærker/modeller det er.
>Det kunne være rart med bedre vejgreb...

Michelin X-ice isedet for Alpin

I Norge er det forskellen på om man kan køre op ad en snedækket vej eller
skal have kæder på ...

Mine næste vinterdæk bliver x-ice eller lignende da jeg prioriterer
fremkommelighed i sne over støj og egenskaber på våd våd/tør vej ...

/A

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-12-10 12:07

>Mine næste vinterdæk bliver x-ice eller lignende da jeg prioriterer
>fremkommelighed i sne over støj og egenskaber på våd våd/tør vej ...

Samme her... og den evt. forskel der er på våd/tør vej er sq ikke
anderledes end mellem et super godt dæk og et godt dæk.

//Martin

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-12-10 21:12

On Thu, 23 Dec 2010 21:04:50 +0100, "Martin [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Hvad er det for nogle wonder-dæk vi danskere ikke har set lyset i
>endnu?

Der findes svjv nogle "polar-dæk", som ikke markedsføres i DK. De
skulle være endog meget bedre på is/sne end "danske" vinterdæk - til
gengæld er de vist ikke så gode på ren asfalt (vådt/tørt - mest pga.
slid)

Fra : oz3bto

Dato : 25-12-10 12:50

> [...]
> skulle være endog meget bedre på is/sne end "danske" vinterdæk - til
> gengæld er de vist ikke så gode på ren asfalt (vådt/tørt - mest pga.

De bliver slidt hurtig ja ..

Jeg frygtede lidt besøget i DK pga. våde veje .. Der stor de faktisk bedere
fast som mine sommerhjul som ellers ikke er helt billige

Fra : oz3bto

Dato : 24-12-10 15:59

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nogle wonder-dæk vi danskere ikke har set lyset i
> endnu?
>
> //Martin

Nokian hakkapelitta 7 på caravellen C på land cruiseren og R SUV på
terranoen

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-12-10 01:26

> Nokian hakkapelitta 7 på caravellen C på land cruiseren og R SUV på
> terranoen
Hej

Jeg kan finde R SUV men ikke C modellen ???

Hilsen Jørgen

Fra : oz3bto

Dato : 25-12-10 12:49

"Jørgen L. " <nyhed@1144.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg kan finde R SUV men ikke C modellen ???
>
> Hilsen Jørgen

Gætter å at du kikker på en DK side ... Prøv den norske

Fra : Henrik B.

Dato : 28-12-10 16:11

> "oz3bto" skrev i meddelelsen

> Gætter å at du kikker på en DK side ... Prøv den norske

Hvad skal det hjælpe, når man bor i DK?

Fra : AS

Dato : 23-12-10 19:32

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> En ny redegørelse fra Trafikstyrelsen til Trafikministeren konkluderer, at
> tvang om vinterdæk vil give flere ulykker.

Hvis man år videre den samme retning, så den bedste dæk om vinteren er slick
model, som bruges til race. Eller næsten den samme effekt kan man få med
rigtigt godt nedslidte gamle sommerdæk.

Fra : tiper

Dato : 24-12-10 02:31

Synes bestemt ikke der skal lovgives på det område. Der er ikke nok
undersøgelser om forholdene til man kan konkludere noget endeligt.
Der er ingen der har undersøgt om hvorvidt de biler der kører galt er
på sommer eller vinterdæk.
Jeg har da gennem vinteren set folk på sommerdæk skøjte sig igennem
vejene, men med lav hastighed så de ikke var til nogen egentlig fare.
Omvendt har jeg set billister på vinterdæk, der i den grad har troet
dæk og elektronik har gjort dem usårlige, og de har været til
potentielt større fare for deres omgivelser.

Vi kan godt blive enige om, at vinterdæk klart er bedst i vintervejr.
Og når vejene er som de typisk er i en dansk vinter, våd og 5-7
grader, så er et kvalitetsvinterdæk også bedre.
Ved at lovgive på området, rammer man dem der ikke mener vinterdæk er
nødvendige. Disse personer vil jo ikke rende ud og købe ordentlige
vinterdæk, men derimod tage det billigste de kan finde. Og gennem den
typiske vintersæson i DK, er disse dæk, efter min overbevisning, ikke
bedre end gode sommerdæk/helårsdæk.
For at modgå det, skal der jo så også lovgives på hvilke vinterdæk der
er gode nok. Og så er vi ude på et skråplan.

Dem på vinterdæk, brokker sig over dem på sommerdæk sænker hastigheden
på vejene. Det må så alt andet lige betyde, at kører alle på vinterdæk
vil det øge gennemsnitshastigheden på vejene. Og det er ikke godt for
trafiksikkerheden.

Så ved at gennemføre loven, kan vi komme ud for scenarie hvor vi kører
hurtigere om vinteren end vi gør nu, og hvor der er en flok billister
der kører på meget billige og dårlige dæk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-12-10 10:36

tiper skriver:

> [...]
> vinterdæk, men derimod tage det billigste de kan finde. Og gennem den
> typiske vintersæson i DK, er disse dæk, efter min overbevisning, ikke

Dem der køber de billige vinterdæk, køber nok også de billige
sommerdæk....

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : AS

Dato : 24-12-10 12:44

"tiper" <tiper@vip.cybercity.dk> wrote in message
>Og gennem den
typiske vintersæson i DK, er disse dæk, efter min overbevisning, ikke
bedre end gode sommerdæk/helårsdæk.

Kan nogen påvise, at dem, som muligvis bliver tvunget at have billige
vinterdæk, kører i dag med gode sommerdæk?

> Det må så alt andet lige betyde, at kører alle på vinterdæk
vil det øge gennemsnitshastigheden på vejene. Og det er ikke godt for
trafiksikkerheden.

Stor forskel i hastighed er omvend farligere. Lige som længere
bremseafstand.

> og hvor der er en flok billister
der kører på meget billige og dårlige dæk.

Bilige vinterdæk er altid bedre end bilige sommerdæk om vinteren / under
0gr.C. Hvor er problemmet?

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-10 17:16

> "AS" skrev i meddelelsen

> Bilige vinterdæk er altid bedre end bilige sommerdæk om vinteren / under
> 0gr.C. Hvor er problemmet?

Hvis man bruger det øgede vejgreb med vinterdæk til at højne hastigheden, så
fristes jeg nu til
samme ord "Hvor er problemet" (køre på sommerdæk)

--
Tom

Fra : AS

Dato : 25-12-10 19:58

"Tom" <nospam> wrote in message

> Hvis man bruger det øgede vejgreb med vinterdæk til at højne hastigheden,
> så
> fristes jeg nu til
> samme ord "Hvor er problemet" (køre på sommerdæk)

Det kan jeg godt se, hvem kører på sommerdæk. Med den samme logik skal
sommerdæk være forbudt om sommeren. Derfor skal man straks gøre obligatorisk
at have sommer og vinterdæk. Eneste forskel fra de andre lande med deres
dumme regler, her i DK vinterdæk er forbudt om vinteren, sommerdæk er
forbudt om sommeren. Der er, hvor deres navn stammer. Og det øger betydeligt
sikkerhed på vejene.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 24-12-10 10:51

Man kan ikke lovgive mod vejr og vind (ellers havde vi allerede haft 1000
paragraffer, cirkulærer og regulativer desangående).

Hvis vi får tvunget brug af vinterdæk, må man lave en afvejet bødeform,
hvori indgår at man får rabat på gode helårsdæk, eller en reduceret bøde for
at køre med dårlige vinterdæk. Dette vil så heldigvis give arbejde til et
stort kommisorium i en del år.

Hvor mange klip i kørekortet skal man så have hvis der kommer en uge med
tøvejr og man ikke straks har lagt sig på knæ og fået skiftet tilbage til
sommerdæk?

Men ellers er det da et dejligt land vi lever i.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KASO

Dato : 25-12-10 09:56

"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> for at køre med dårlige vinterdæk. Dette vil så heldigvis give arbejde til

Hvorfor gøre det så besværligt? Der er ingen grund til at opfinde den dybe
tallerken igen - vores nabolande har nogle ganske brugbare regler, vi kan
kopiere.

> Hvor mange klip i kørekortet skal man så have hvis der kommer en uge med
> tøvejr og man ikke straks har lagt sig på knæ og fået skiftet tilbage til
> sommerdæk?

Ingen.

Fra : AS

Dato : 25-12-10 12:39

"KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote in message

> Hvorfor gøre det så besværligt? Der er ingen grund til at opfinde den
> dybe tallerken igen - vores nabolande har nogle ganske brugbare regler, vi
> kan kopiere.

IMHO der er enkelt model. Trafikuheld->ansvarlig bilist->sommerdaek om
vinteren->betaling igennem forsikring. Hvis det bliver introduceret, folk
hurtig kan finde ud af.

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 25-12-10 16:50

"AS" <no@mail.com> skrev

> IMHO der er enkelt model. Trafikuheld->ansvarlig bilist->sommerdaek om
> vinteren->betaling igennem forsikring. Hvis det bliver introduceret, folk
> hurtig kan finde ud af.

Den ordning kan 'vi' da sagtens leve med, al den stund at trafikskader om
vinteren meget mere drejer sig om ansvarlighed, og ikke dæktype. Og det må i
meget gerne kommentere, jeg gider blot ikke svare.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : KASO

Dato : 25-12-10 17:16

> [...]
>>

> Den ordning kan 'vi' da sagtens leve med, al den stund at trafikskader om
> vinteren meget mere drejer sig om ansvarlighed, og ikke dæktype.

Du har fuldstændigt ret: Ansvarlige bilister monterer vinterdæk om vinteren.
Uansvarlig bilister tror at de kan klare sig uden - de behøver nemlig intet
vejgreb for at køre sikkert........

> Og det må i meget gerne kommentere, jeg gider blot ikke svare.

Nej - hvis du ikke gider køre sikkert - hvorfor skulle du så gide at svare?

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-12-10 11:00

KLIP

> Hvad helv*** tænker de akedemiske "hjerner" hos Trafikstyrelsen på????

Intet, der er totalt gennemtræk, hvilket man får af at bo på Frederiksberg
og cykle på arbejde.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !

Fra : alexbo

Dato : 24-12-10 11:42

"Henrik B."skrev

> Hvad helv*** tænker de akedemiske "hjerner" hos Trafikstyrelsen på????
> "Vinterdæk er farlige, mener Trafikstyrelsen

De tænker måske en anelse længere end de fleste andre.

Vinter, sommerdæk, helårsdæk, energidæk, performancedæk, er bare nogle ord
for dæk der har mange forskellige egenskaber.
Skal man påbyde vinterdæk i vintermåneder, skal man helt logisk påbyde
sommerdæk i sommermånederne, og en måned der i mellem hvor begge typer
accepteres.

Det vil kræve at der sættes klare regler for hvilke krav sommer og vinterdæk
skal opfylde.
De såkaldte vinterdæk M+S mærkede går lige fra lameldæk der klarer sig fint
på is til ørkendæk der vil klare sig fint i ørkenen og dyb sne, men som er
håbløse i alm. vintervejr.
Så kan man påbyde dæk der er snefnugmærkede, men så skal man sætte
kvalifikationskrav til sådanne dæk.

Jeg synes det er godt at man overlader det til bilisternes sunde fornuft at
bedømme hvilke dæk de har brug for, der er rigeligt med regler i forvejen.
Nabolandene har en helt igennem tåbelig regel om at dækket skal svare til
vejret, det lyder smukt nærmest som at køre efter forholdene, men den
enkelte politimand skal bedømme om en bil der kører til den nærmeste bager,
har kørt i vintervejr eller om vejen er så
ryddet at sommerdæk er acceptabelt.

Det er jo heller ikke fordi vi har haft de store ulykker hvor et stort antal
biler med sommerdæk er kuret op i røven på hinanden, personbilisterne holder
afstand og
kører stort set med en passende hastighed.
Alle problemerne kommer fra lastbilerne, ned af Køgebugtmotorvejen ligger de
i tredie bane med dobbelt hastighed af personbilernes, det er helt ærligt
sindsygt.

Det er så nemt at forstå, jeg er ligeglad med om en tur fra Amager til
Solrød tager en halv, hel eller halvanden time, men skal man til Hobro i en
lastbil, kan man ikke være ligeglad med om det tager 5 eller 10 timer.
Så de slår hjernen fra og kører som de plejer.

Man kunne starte med at registrere dækmonteringen på både uheldsbiler og en
kontrolgruppe.
Kontrollere et antal biler ved Storebælt, og et antal biler inde på marken.

Jeg er så ikke i tvivl om at ABS har en stor del af æren for at det går så
godt, det er bare at træde til og prøve at finde noget ujævnt sne at bremse
i når det strammer til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-12-10 11:49

KLIP

> Skal man påbyde vinterdæk i vintermåneder, skal man helt logisk påbyde
> sommerdæk i sommermånederne, og en måned der i mellem hvor begge typer
> accepteres.

Det er jo rendyrket bondefilosofi.

> Jeg synes det er godt at man overlader det til bilisternes sunde fornuft
> at
> bedømme hvilke dæk de har brug for, der er rigeligt med regler i forvejen.

Det kan jeg godt acceptere, men visse samfundsklasser lever nu en gang af,
at lave regler for alle andre, så det vil nok være utopi, at tro disse vil
overlade noget som helst til den såkaldte sunde fornuft.

Fra : Fly Christensen

Dato : 24-12-10 15:58

On Fri, 24 Dec 2010 11:48:41 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>Det kan jeg godt acceptere, men visse samfundsklasser lever nu en gang af,
>at lave regler for alle andre, så det vil nok være utopi, at tro disse vil
>overlade noget som helst til den såkaldte sunde fornuft.

Hvorfor skulle disse klasser overlade noget til et koncept, som de ikke
selv er i besiddelse af?

Fly

Fra : Bjørn J.

Dato : 24-12-10 16:03

KLIP

> Hvorfor skulle disse klasser overlade noget til et koncept, som de ikke
> selv er i besiddelse af?

De overlader heller ikke noget. En del af dem er jo magthavere..resten er
medløbere..

Du har helt ret, der er ikke meget sund fornuft i det..;)

Fra : KASO

Dato : 25-12-10 10:06

> "Henrik B."skrev

> De tænker måske en anelse længere end de fleste andre.

Nej - tydeligvis ikke!

> [...]
> Skal man påbyde vinterdæk i vintermåneder, skal man helt logisk påbyde
> sommerdæk i sommermånederne, og en måned der i mellem hvor begge typer

Så har du intet forstået omkring forskellene.

> [...]
> håbløse i alm. vintervejr.
> Så kan man påbyde dæk der er snefnugmærkede, men så skal man sætte

Det ville være en god idé - ligesom vi stiller krav til emission,
kollisionssikkerhed, m.m.

> Jeg synes det er godt at man overlader det til bilisternes sunde fornuft
> at
> bedømme hvilke dæk de har brug for, der er rigeligt med regler i forvejen.

Den sunde fornuft mangler tydeligvis hos den del af bilisterne, der skøjter
rundt på deres sommerdæk i disse dage. Derfor må man lovgive.

> [...]
> enkelte politimand skal bedømme om en bil der kører til den nærmeste
> bager, har kørt i vintervejr eller om vejen er så

Det er en glimrende regel - så kan de, der mener at de kan beholde
sommerdækkene på fordi de "bare bliver hjemme, hvis vejret er dårligt" jo
fortsætte, som de påstår (men som de færreste praktiserer i virkeligheden).

> [...]
> holder afstand og
> kører stort set med en passende hastighed.

Hvilken planet har du været på den seneste måned?

Der har været en del harmonikasammenstød, grøfterne er fyldt med biler, og
Falck har slået egne rekorder i antal hjælpeaktioner. Oven i dette sinkes
den almindelige trafik af tåber på sommerdæk, som forsøger at liste rundt. I
går kørte jeg bag en sådan tåbe, der listede afsted med 20 km/t på
landevejen. Da jeg endelig kom til et sted, hvor jeg sikkert kunne overhale,
kunne jeg køre med 60-70km/t uden problemer. På intet tidspunkt nåede jeg
grænsen for dækkenes vedhæftning (ESP/ABS/... - slog aldrig til) - så det
var ikke fordi jeg kørte hurtigere end det var forsvarligt.