Gratis kollektiv trafik?
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 22-12-10 23:56

En tanke jeg fik:

Ville det kunne betale sig at gøre den kollektive trafik gratis når vejret
er som det er (snekaos)?

Det ville vel give færre biler og cykler på vejene?

Og mindre behov for snerydning/saltning?

Jeg ved godt, at kollektiv trafik ikke er et (praktisk) alternativ for
alle.

Busser og tog har været gratis på advents-søndagene her i Nordjylland de
sidste tre år.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Andreas Møller Hans~

Dato : 23-12-10 08:32

Den 22/12/10 23.55, Martin Mose Larsen skrev:

> En tanke jeg fik:
>
> Ville det kunne betale sig at gøre den kollektive trafik gratis når vejret
> er som det er (snekaos)?
>
> Det ville vel give færre biler og cykler på vejene?

Gratis kollektiv trafik ville vel, alt andet lige, flytte en hel del
trafik væk fra vejene således at hard core billisterne ville få bedre
plads på vejene ?

Andreas M. Hansen
- Som ønsker alle rigigt glædelige hjul!

Fra : Andreas Møller Hans~

Dato : 23-12-10 08:37

> Gratis kollektiv trafik ville vel, alt andet lige, flytte en hel del
> trafik væk fra vejene således at hard core billisterne ville få bedre
> plads på vejene ?

og der skulle have stået "Gratis kollektiv trafik hele året rundt"

Fra : René Løweneck

Dato : 25-12-10 15:08

> og der skulle have stået "Gratis kollektiv trafik hele året rundt"

Og det skulle naturligvis følges af et bortfald af befordringsfradraget. Så
ville det virkelig rykke noget.

mvh.
RL

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-10 09:32

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev :

>Gratis kollektiv trafik ville vel, alt andet lige, flytte en hel del
>trafik væk fra vejene.......

snipper lidt !

Nej - Kollektiv trafik virker kun når der er motivation til at bruge
den , som det er idag, er kollektiv trafik ikke en option for ret
mange af os, der ikke lige bor op og ned af en "trafikrute"

Tag eksemplet "fingerplanen" hvor man vedrørende Storkøbenhavn
planlagde boligområder etc. i form af en række "fingre"

I sin visdom glemte man at lave tværgående s-togs ruter - ergo skulle
man fra "en finger" til en "anden" - skulle man ind til centrum og
vende

ret usmart tænkt - centrum er jo netop ikke centrum , og har ikke
været det i mans minde

Så tænkte man ring 1, 2 , 3 og 4 - og er først i dag, ved at være
bare nogenlunde færdig med at udvide ring 3 30-40 år for sent

ring 4 er den næste kæmpeprop der venter

Ovenstående er udelukkende "københavnerier"

--
Jan_stevns

God Jul og gdt nyt Hår til alle der mangler !

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 23-12-10 10:05

> Nej - Kollektiv trafik virker kun når der er motivation til at bruge
> den , som det er idag, er kollektiv trafik ikke en option for ret
> mange af os, der ikke lige bor op og ned af en "trafikrute"

Men hvis den kollektive trafik var gratis at benytte, så ville dette
være en vægtig motivationsfaktor for rigtig mange til at bruge den.
Alle dem som ikke føler for bilen, og som bor i områder med fungerende
kollektiv trafik de ville helt sikkert bruge den - og derved gøre
trafiksituationen bedre.
en win-win..

Andreas M. Hansen
- Som ønsker alle rigtigt glædelige hjul!

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-10 13:02

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev :

>og derved gøre >trafiksituationen bedre.

Øhhh - tror du ikke det er snedigst at reduceret det daglige
kilometertal set over an bred kam ? fremfor at tilgodese de der kun
skal 2-6 stop hen ad ruten ?

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 23-12-10 15:14

> Øhhh - tror du ikke det er snedigst at reduceret det daglige
> kilometertal set over an bred kam ? fremfor at tilgodese de der kun
> skal 2-6 stop hen ad ruten ?

Jeg mener faktisk at man skulle gå hele vejen, og prøve at gøre både
busser og tog gratis at anvende.
Jeg er sikker på at det ville tage en del af presset på vejene.
Men det ville jo nok nødvendiggøre massive investeringer i busser og tog
- men samfundsøkonomisk og klimamæssigt tror jeg det ville være en god
investering.

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-10 18:36

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> skrev :

>- men samfundsøkonomisk og klimamæssigt tror jeg det ville være en god
>investering.

jep !

kan man pakke det antal personer, der af mange årsager er nødt til at
køre i hver sin bil, f.eks strækningen Vordingborg / Ballerup ind i et
tog, skabes der meget plads, og luften vil da bedres betydeligt

( det turde være logik for alle og enhver )

Hvad gør de kloge hoveder så lige med den nye køreplan ? Sender endnu
flere ud i bilerne - Brilliant træk ;(

Fra : Henning

Dato : 23-12-10 09:10

On 22 Dec 2010 22:55:41 GMT, Martin Mose Larsen <mamola.dk@gmail.com>
wrote:

>En tanke jeg fik:
>
>Ville det kunne betale sig at gøre den kollektive trafik gratis når vejret
>er som det er (snekaos)?

Næppe - det kræver at den kollektive henter mig ved hoveddøren og
kører mig direkte til min arbejdsplads. Med bil tager det normalt ~20
mnutter, med bus/tog ville det ta' 1½ time
Så nej - jeg tvivler på det er løsningen!

Fra : Ivar

Dato : 23-12-10 13:13

Henning skrev:

> Næppe - det kræver at den kollektive henter mig ved hoveddøren og
> kører mig direkte til min arbejdsplads. Med bil tager det normalt ~20
> mnutter, med bus/tog ville det ta' 1½ time

Ja, det er den kollektive trafiks største problem.
Den kører fra et sted man ikke er, til et sted hvor man ikke
skal hen.

Ivar Magnusson

Fra : Ivar

Dato : 23-12-10 13:11

Martin Mose Larsen skrev:

> Det ville vel give færre biler og cykler på vejene?

> Og mindre behov for snerydning/saltning?

Det ville give lidt mindre biler på vejene, men udgifterne
til snerydning ændrer sig ikke ved at trafikmængden falder
med 10-20%.

Ivar Magnusson