tvangs arv
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 21-12-10 21:57

jeg så det er sat ned til 20 % med farer for at lyde dum så betyder det
vel i praksis at hvis der er 10 børn så har de hver ret til 2 % ?

så er der en anden situation et barn mister sin ene forældre den anden
forældre gifter sig igen barnet vælger ikke at skifte men så kan der vel
reelt ikke røres ved den del der oprindeligt kom fra den afdøde forældre ?

Mv.
BMM

Fra : alexbo

Dato : 21-12-10 23:32

"Bo M. Mogensen" skrev

> jeg så det er sat ned til 20 % med farer for at lyde dum så betyder det
> vel i praksis at hvis der er 10 børn så har de hver ret til 2 % ?

Sådan cirka, tvangsarven udgør 25% af arven.
Læg mærke til at det er af arven ikke af boet.

> så er der en anden situation et barn mister sin ene forældre den anden
> forældre gifter sig igen barnet vælger ikke at skifte men så kan der vel
> reelt ikke røres ved den del der oprindeligt kom fra den afdøde forældre ?

Efter den nye arvelov kan man ikke sidde i uskiftet bo med en ny ægtefælle.

Den del der kommer fra afdøde må gerne røres, den kan bruges helt hvis det
ellers er rimeligt begrundet.
Et uskiftet bo må ikke misbruges, men det må gerne bruges.
Man kan sagtens forestille sig en efterlevende ægtefælle der lige så stille
bruger alle midlerne til at supplere en folkepension.
Selv et stort bo kan slides ned i løbet af en årrække uden at der er
tale om misbrug.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 22-12-10 09:38

Den 21-12-2010 23:32, alexbo skrev:
> "Bo M. Mogensen" skrev
Hej Alex

> Sådan cirka, tvangsarven udgør 25% af arven.
> Læg mærke til at det er af arven ikke af boet.

jeg er ikke helt sikker på jeg forstår forskel på arv og boet - hvis
begge forældre er væk
så er det hele vel arven ?

> Efter den nye arvelov kan man ikke sidde i uskiftet bo med en ny
> ægtefælle.

dvs at den forældre der er tilbage SKAL skifte med barn og børn
det kender jeg nu nogen der ikke har ... da børene ikke synes den
tilbageblivende forældre skulle sælge
f.eks sit hus .. problemet kan så være at den nye ægtefælle hvis denne
overlever den tilbageblivende forældre
står til at arve begge forældre med mindst 75 %

> [...]
> stille
> bruger alle midlerne til at supplere en folkepension.

ja det er sådan set fair og forståeligt

> Selv et stort bo kan slides ned i løbet af en årrække uden at der er
> tale om misbrug.

nu ved jeg godt man ikke skal diskutere rimeligheden af loven - men som
sagt så synes jeg også det er fair nok og forståeligt

Mv.
BMM

Fra : alexbo

Dato : 23-12-10 10:04

"Bo M. Mogensen" skrev

> jeg er ikke helt sikker på jeg forstår forskel på arv og boet - hvis
> begge forældre er væk
> så er det hele vel arven ?

Arv er den del af boet en arving arver som standard, boet er alt den afdøde
har efterladt sig.
Du spørger om tvangsarv, altså den del af arven den afdøde ikke kan
disponere over til anden side.
Tvangsarv er 25% af arven.
Boet er det hele, er boet og arven det samme, så er 25% af arv og bo
selvfølgelig det samme.

Arver børnene et sæt døde forældre, udgør deres tvangsarv 25% af det hele,
det vil sige at hvis forældrene havde testamenteret met muligt til kræftens
bekæmpelse, så får den 75% og børnene 25% til deling.

Dør den ene forældre, arver den anden forældre halvdelen og børnene den
anden halvdel, heraf er 25% af arven tvangsarv.
Er der et testamente til KB, får ægtefællen 25% af sin normale arv det vil
sige 12,5% af den afdødes bo,
det samme gør børnene.

Her er 25% af arven det samme som 12,5% af boet.
Er der 5 børn er det enkelte barns 25% af arven, det samme som 2,5% af boet.

Hvis der ikke var tvangsarv, ville hverken børn eller ægtefælle arve.

mvh
Alex Christensen

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-12-10 12:14

Den 23-12-2010 10:04, alexbo skrev:
> Boet er det hele, er boet og arven det samme, så er 25% af arv og bo
> selvfølgelig det samme.

Hvordan det?

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk - http://sfriberg.smugmug.com

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-12-10 21:33

Den 23-12-2010 12:14, Soeren Friberg skrev:

> Hvordan det?

jeg er heller ikke helt sikker men jeg tror boet er alt inkl evt. gæld -
og arven er det som den der bortarver noget bestemmer det er ?
xpost : dk.videnskab.jura + ,dk.kultur.sprog