meddelelseshemmeligeheden og Post Danmark ~
Fra : Per

Dato : 21-12-10 15:44

Foranlediget af en tråd i forbrugergruppen, hvor der diskuteres at Post
Danmark åbner 3 ud af 4 pakker, der er bestilt over nettet.

http://politiken.dk/tjek/penge/jura/ECE1147376/posten-aabner-tre-ud-af-fire-pakker-fra-udlandet/

Så undrer det mig, at politiet skal have retskendelse for at kigge i folks
pakker og breve, men en tilfældig postansat kan bare åbne for et brev/pakke
fordi det er sendt fra udlandet og bare fordi han har lyst.

Har Posten en særlig hjemmel til dette i forhold til andre ?

Er Postdanmark overhovedet et offentlig selskab mere ?

Imo burde det være en told/skat mand, der åbner for breve/pakker - det er
trods alt altid privat det der er i en pakke / brev.

vh. Per

Fra : Martin [TMM]

Dato : 21-12-10 16:20

Hej
On 21-12-2010 15:44, Per wrote:
> Så undrer det mig, at politiet skal have retskendelse for at kigge i
> folks pakker og breve, men en tilfældig postansat kan bare åbne for et
> brev/pakke fordi det er sendt fra udlandet og bare fordi han har lyst.

Som du så også kunne læse i samme tråd, ville du vide at det ikke er
PostDanmark der _åbner_ pakkerne, men at det er en Skatteansat der
åbner. PostDanmark får derefter en eventuel opgave med at deklarere
pakken og indkræve evt moms og hvad der ellers skal indkræves.

> Imo burde det være en told/skat mand, der åbner for breve/pakker - det
> er trods alt altid privat det der er i en pakke / brev.

/Martin

Fra : Per

Dato : 21-12-10 16:34

Martin [TMM] wrote:
> [...]
> åbner. PostDanmark får derefter en eventuel opgave med at deklarere
> pakken og indkræve evt moms og hvad der ellers skal indkræves.

Jf det her:
http://www.berlingske.dk/webtv/15028

er told og skat tilstede i huset, PostDK åbner.

Men det er først efter at den tilfældige postarbejder har åbnet at de finder
ud af om told og evt. Politi skal tilkaldes.

Det undrer mig stadigvæk at privatansatte åbner borgernes breve og pakker. !

Mvh. Per

Fra : Martin [TMM]

Dato : 21-12-10 16:41

Hej
On 21-12-2010 16:34, Per wrote:
> http://www.berlingske.dk/webtv/15028
> er told og skat tilstede i huset, PostDK åbner.

Og når det står i sladderpressen er det naturligvis sandt.

/Martin, der har været ansat i det der tilfældige firma.

Fra : Hauge

Dato : 21-12-10 16:59

Den 21-12-2010 16:34, Per skrev:
> Det undrer mig stadigvæk at privatansatte åbner borgernes breve og
> pakker. !

Det er vel også privatansatte der roder rundt på dine konti i banken, og
melder til politiet hvis du gør noget ulovligt.
Det er vel også tilfældige ansatte der er i kommunen, der kan se alle
dine personlige ting, som er meget personlige, ikke bare personlige.

Ups undskyld, hvis jeg ødelagde grunden til lidt tuderi.

Mvh Hauge

Fra : Per

Dato : 21-12-10 17:50

Hauge wrote:

> [...]
> dine personlige ting, som er meget personlige, ikke bare personlige.
>
> Ups undskyld, hvis jeg ødelagde grunden til lidt tuderi.

Hey Jan !

Nej der er bestemt ikke noget tuderi fra mig

Jeg er personligt ligeglad - men det undrer mig virkelig, at tilfældige
privatansatte postfolk åbner breve og pakker i et væk -
meddelelseshemmeligheden er et meget stærkt retsgode, man åbenbart er
ligeglad med, når det drejer sig om breve og pakker fra udlandet.

Havde det været statsansatte Tjenestemænd eller lign.(skat, tolder osv.)
ville jeg bedre kunne forstå det - de har helt andre ansættelsesvilkår og
krav, men en privatansat postarbejder - helt ærligt !

Jeg mener ikke du kan sammenligne det med en bank. Det er jo en forretning
jeg selv vælger.

Kommunens folk er ikke privat ansatte og skal lave en overskud til
aktionærer - det skal PostDK - så jeg mener ikke det kan sammenlignes.

Mvh. Per

Fra : Hauge

Dato : 21-12-10 18:05

Den 21-12-2010 17:50, Per skrev:
> meddelelseshemmeligheden er et meget stærkt retsgode, man åbenbart er
> ligeglad med, når det drejer sig om breve og pakker fra udlandet.

Fra et ikke-EU-land.

> Havde det været statsansatte Tjenestemænd eller lign.(skat, tolder osv.)
> ville jeg bedre kunne forstå det - de har helt andre ansættelsesvilkår
> og krav, men en privatansat postarbejder - helt ærligt !

Ja jeg er ret ligeglad med hvem det er, jeg stoler lige så lidt på dem i
staten, som dem i det private, hvis der skal være en sammenligning.

> Jeg mener ikke du kan sammenligne det med en bank. Det er jo en
> forretning jeg selv vælger.

Det er posten da også, du kan jo bare få afsenderen til at bruge en
anden kurérer, du er ikke tvunget til PostDK. Men den anden kurérer gør
nu også det samme, hvis værdien ikke kan fastsættes via en ekstern
faktura på pakken.

> Kommunens folk er ikke privat ansatte og skal lave en overskud til
> aktionærer - det skal PostDK - så jeg mener ikke det kan sammenlignes.

Tjaeh, sådan er der så meget.
Jeg vil nu alligevel stole mest på en privats kompetencer, fremfor en
kommunal, men sådan er der jo så meget.

Mvh Hauge

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-10 18:29

> [...]
> ville jeg bedre kunne forstå det - de har helt andre ansættelsesvilkår og
> krav, men en privatansat postarbejder - helt ærligt !

Ok, nu bevæger du dig så ud, hvor du ikke kan bunde, da du åbenbart INTET
kender til Post DK's ansatte, og deres ansættelsesvilkår!
Der er ikke en skid forskel, på den tavshedserklæring en tidligere post
tjenestemand og en "alm." postarbejder underskriver!

--
Advarsel mod Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/
Støt kampen mod kommerciel japansk hvalfangst:

Fra : Henrik B.

Dato : 21-12-10 17:25

> [...]
> finder ud af om told og evt. Politi skal tilkaldes.
>
> Det undrer mig stadigvæk at privatansatte åbner borgernes breve og pakker.

Hvad er du nervøs for? De har alle tavshedspligt. De underskriver en
tavshedserklæring ved ansættelse.

Fra : N_B_DK

Dato : 21-12-10 19:12

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Imo burde det være en told/skat mand, der åbner for breve/pakker -
> det er trods alt altid privat det der er i en pakke / brev.

I Australien er det også postvæsenet der åbner pakkerne, og er der noget
ikke tilladt overgiver de pakken (erne) til toldere/politi.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jan Kronsell

Dato : 21-12-10 22:58

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> brev/pakke fordi det er sendt fra udlandet og bare fordi han har lyst.
>
> Har Posten en særlig hjemmel til dette i forhold til andre ?

Ja.

> Er Postdanmark overhovedet et offentlig selskab mere ?

Nej.

> Imo burde det være en told/skat mand, der åbner for breve/pakker - det er
> trods alt altid privat det der er i en pakke / brev.

Vi kunne også indføre et postpoliti, som i USA.

Jan

Fra : Hekatombe

Dato : 22-12-10 17:26

Den 21-12-2010 22:58, Jan Kronsell skrev:

> Nej.

Post Danmark er ejet af Posten Norden, som er ejet af den danske og
svenske stat. Så man kan vel godt kalde det et offentligt selskab,
selvom det drives som var det privat.