Returret
Fra : Bill

Dato : 19-12-10 03:29

Hej Jurafolket,

Jeg har en lille smal sag som jeg har brug for rådgivning til. Det er
bestemt ikke noget stort, men mere et princip (læs: ego).

Jeg var på bar forleden hvor jeg med mine to venner her i Århus. Her
benyttede vi os flittigt hele aftenen af en jukeboks hvor man kunne få
spillet en sang for 3 DKK. Pengene fik vi fra baren ved med jævne
mellemrum at hæve over ved køb af alkohol - og gjorde opmærksom på at
det var til jukeboksen for at få det i små mønter.

Pludselig lukker baren før tid (da vi lige havde indkastet 150 DKK),
og jeg er beruset nok til at lade sagen ligge, da jeg får at vide at
jeg bare kan lade være med at være sådan en "komplet idiot" af en
bartender. Naturligvis er mit skrøbelige ego ikke stort nok til at
lade den slags ligge i beruset tilstand, og jeg kræver derfor de penge
der ikke er brugt tilbage. Det drejer sig om 66 DKK (som jeg ønsker
doneret til den velgørenhedsforning baren har en indsamling stående
for) som ikke er brugt (som står på skærmen) samt en lang række sange
(for mindst det samme) som jeg ikke har fået glæde af. Jeg får desuden
(Efter selv at have bragt ordet op) at vide at sådan bondefangeri er
helt iorden, faktisk fryd.

Jeg forlader derfor baren i protest (efter jeg har taget et billede
med min telefon af skærmen på jukeboksen), og går hjem og skriver en
pæn og høflig mail til baren om mit krav. Her får jeg at vide at jeg
handlede i ond tro, ved at forlade baren, og at mit krav er ugyldigt.
De vedkender sig dog skriftligt sagens forløb (som jeg har beskrevet
her).

Jeg får desuden at vide at jeg aldrig længere er velkommen på baren og
en lang skriftlig skideballe, på trods af jeg _aldrig_ selv havde tyet
til dårlig opførsel. Jeg får også at vide at de kun modtager halvdelen
af pengene, og derfor skulle mit eventuelle krav være imod firmaet der
leverer jukeboksen (selv om det ikke står nogen steder ved brug af
den).

Har jeg hold i mit krav, og i så fald med hjemmel i hvilken lov?

Mvh.

William

Fra : Hauge

Dato : 19-12-10 11:32

Den 19-12-2010 11:29, Bill skrev:
> Jeg var på bar forleden hvor jeg med mine to venner her i Århus.

Kan vi ikke lige få navnet, så vi der bor i Århus, ikke ved et uheld
ramler derind på en hyggelig aften?

Mvh Hauge

Fra : Engelbert.H.

Dato : 19-12-10 19:39

Ja og så bor du jo i Helsingør, Hauge...Hmm...
Kan du ikke bare sige at du er pisse nysgerrig?

Fra : Hauge

Dato : 19-12-10 19:46

Den 19-12-2010 19:39, Engelbert.H. skrev:
> Ja og så bor du jo i Helsingør, Hauge...Hmm...

Hvordan er du kommet på den idé? Jeg bor i Århus og har gjort det i over
40 år.

> Kan du ikke bare sige at du er pisse nysgerrig?

Næeh, jeg er bare interesseret i ikke at ramle ind i den biks.

Mvh Hauge

Fra : Engelbert.H.

Dato : 19-12-10 20:26

Så undkylder jeg.
Der er bare en anden der kalder sig Hauge herinde og han bor i Helsingør

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-12-10 17:14

"Bill" <drbredk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>og jeg er beruset nok til at lade sagen ligge, da jeg får at vide at
>jeg bare kan lade være med at være sådan en "komplet idiot" af en

Med andre ord har du smidt penge i maskinen til 2,5-3 timer timers uafbrudt
musik.
Bartenderens ordvalg er ikke så pænt, men konklusionen er vel ikke helt ved
siden af. Du burde have indset at stedet lukkede før du kunne nå at hører så
meget musik

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-12-10 17:30

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> Bartenderens ordvalg er ikke så pænt, men konklusionen er vel ikke
> helt ved siden af. Du burde have indset at stedet lukkede før du

Som jeg læser Bills indlæg, lukkede baren før tid. Det læser jeg som før
den annoncerede lukketid.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-12-10 00:43

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser Bills indlæg, lukkede baren før tid. Det læser jeg som før
> den annoncerede lukketid.

Næppe 3 timer før annonceret lukketid

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-10 18:18

Allan Soerensen wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe 3 timer før annonceret lukketid

Hvor får de de tre timer fra?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-12-10 19:22

> Hvor får de de tre timer fra?

- Et musiknummer koster i følge Bill 3 Kr. pr. stk.
- De fleste musiknumre varer mellem 3 og 4 minut
- Citat "Pludselig lukker baren før tid (da vi lige havde indkastet 150
DKK)"

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-10 19:30

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> - De fleste musiknumre varer mellem 3 og 4 minut
> - Citat "Pludselig lukker baren før tid (da vi lige havde indkastet

Han skriver at han har betalt 66 kr for meget, det er kun godt en time.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-12-10 20:28

> Han skriver at han har betalt 66 kr for meget, det er kun godt en time.

Nej, han skriver "Pludselig lukker baren før tid (da vi lige havde indkastet
150 DKK)"
De 66 kr. var penge, der var indkastet i maskinen, men endnu ikke valgt
musik for.

Bemærk det sidste i "...som ikke er brugt (som står på skærmen) samt en lang
række sange (for mindst det samme) som jeg ikke har fået glæde af"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-10 19:44

Allan Soerensen skrev:

> Bartenderens ordvalg er ikke så pænt, men konklusionen er vel ikke helt ved
> siden af. Du burde have indset at stedet lukkede før du kunne nå at hører så
> meget musik

Ja, det er vel ikke meget anderledes end hvis man insisterer på
at bestille 20 bajere lige før lukketid.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 19-12-10 20:23

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in
message news:0iksg65d9ghbu7gu6r0fqjp8aac1m611av@news.dotsrc.org

> Ja, det er vel ikke meget anderledes end hvis man insisterer på
> at bestille 20 bajere lige før lukketid.

Der er vel ikke mange der havde forventet du kunne forstå det.

--
MVH. N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 20-12-10 10:41

"Bill" skrev

> [...]
> spillet en sang for 3 DKK
> Pludselig lukker baren før tid (da vi lige havde indkastet 150 DKK),

Jeg kan ikke helt få forklaringen til at hænge sammen,
en sang koster 3 kr, og varer vel 3 min, det vil sige at fra der lige er
indkastet 150 kr til baren pludselig lukker er gået 84 min.

Jeg synes det er dårlig opførsel at på den måde at okkupere en jukeboks til
eget brug, der kunne være eller komme andre gæster der gerne ville høre en
sang.
Rent juridisk har du formentlig krav på at komme igen næste dag ved
åbningstid og høre resten af sangene.

At du ikke kan lade det ligge i beruset tilstand er forståeligt, men når du
bliver ædru så vælger du nok at grine af det.

mvh
Alex Christensen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-12-10 12:54

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> At du ikke kan lade det ligge i beruset tilstand er forståeligt, men
> når du bliver ædru så vælger du nok at grine af det.

Sjovt?

Ville du også synes det var sjovt , hvis du havde taget familien med i
tivoli, og købt et antal turbilleter, og efter du har brugt de 2 første, får
at vide, ja desværre men vi lukker altså nu, godt nok skal vi ifølge vores
annoncerede åbningstider først lukke om 3 timer, men imorgen vil du synes
det er sjovt.

Du skriver mange fornuftige indlæg, men du skriver næsten ligeså mange
indlæg, hvor man undrer sig over du kan trække vejret uden hjælp.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-12-10 14:02

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vores annoncerede åbningstider først lukke om 3 timer, men imorgen vil du

Jeg syntes ikke din sammenligning med turbilleter er særlig god.
Man kan med rimelighed forvente at turbilleter er et betalingsmiddel, der
kan anvendes en anden dag. Når man hælder for 150 Kr. små-penge i en
automat, må man forvente at de er brugt nu og her (og hvorfor overhovedet
hælde så mange penge i maskinen på en gang!).

I øvrigt har Bill ingen steder skrevet hvor meget for tidligt stedet
lukkede, kun at de lukkede kort tid efter at han havde fodret maskinen med
150 Kr.
Det var mig, der opmærksom på at 150 Kr. svarer til omkring 3 timers
uafbrudt musik. Tvivler på at man lukker 3 timer for tidligt.
Er der i øvrigt ikke helt almindeligt at man lukker når der ikke er flere
gæster på en bar? Man kan da ikke forvente at de skal holde åben 3 timer,
blot fordi en fuld gæst har hældt 150 Kr. i jukeboksen

Fra : N_B_DK

Dato : 20-12-10 14:25

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> Jeg syntes ikke din sammenligning med turbilleter er særlig god.
> Man kan med rimelighed forvente at turbilleter er et betalingsmiddel,
> der kan anvendes en anden dag.

Fint så siger vi "cirkus" der en gang om året kommer til byen.

> Når man hælder for 150 Kr. små-penge i
> en automat, må man forvente at de er brugt nu og her (og hvorfor
> overhovedet hælde så mange penge i maskinen på en gang!).

Ja hvorfor dit og hvorfor dat, forhold dig nu til sagen, nemlig at stedet
valgte at lukke en del tid før annonceret lukketid.

> Er der i øvrigt ikke helt almindeligt at man lukker når der ikke er
> flere gæster på en bar? Man kan da ikke forvente at de skal holde
> åben 3 timer, blot fordi en fuld gæst har hældt 150 Kr. i jukeboksen

Det er absolut IKKE almindeligt at lukke før tid, det er noget man i den
grad taber kunder på, hvis folk tager en taxa for at kunne få et par øl/vin
/whatever, og så har stedet lukket, selvom der burde være åbent, så kommer
den kunde næppe igen.

Har du tit oplevet andre forretninger der lukker som vinden blæser bare
fordi der ingen kunder er?

Jeg har aldrig oplevet f.eks bilka, den lokale købmand eller andre lukke kl
15, en dag hvor de burde lukke kl 18, bare fordi de ikke lige gad passe
deres arbejde.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-12-10 14:47

> [...]
> kommer den kunde næppe igen.
>
> Har du tit oplevet andre forretninger der lukker som vinden blæser bare

Det er i hvert fald ikke ualmindeligt her i det område hvor jeg bor.
Her er der flere steder, hvor man skilter åbningstiderne som "fra 22 til
??".
Er der fest og mange gæster har man åben til kl. 5.00, hvorimod jeg flere
gange har oplevet at blive hældt ud kl. 4.30 hvis vi har været nogen af de
sidste, der sad og hang.